pages

Sunday, January 13, 2019

PH Tukar lagi Waktu Operasi UTC : Kisah Gembala Kambing PENIPU

Saya rasa tiada orang boleh ambil serius dengan apa-apa pengumuman Kerajaan hari ini.

Sebab apa? Biasanya keputusan mereka hanya boleh pakai seminggu dua. Lepas itu mereka tukar pula.

Waktu operasi UTC bertukar lagi. 

Lim Guan Eng terima kritikan saya dan rakyat akhirnya agar UTC masih beri perkhidmatan sehingga malam.

Baca : PH PENIPU? Anda tentukan

Dia buat hanya untuk 7 UTC sahaja, yang lain masih tutup pukul 5 petang.

Tapi dia buat keputusan tutup UTC pada pagi pula, buka mulai pukul 1pm sahaja.

Aduh. Bijak betul Menteri Kewangan kita. Mesra rakyat sungguh.

Baca : #Lencun50 :Masih ingat kah FITNAH sebelum PRU14 negara akan bangkrap?

Yang paling jelas terjejas ialah Sabah dan Sarawak, hanya boleh pergi ke UTC pada masa orang bekerja.

Kerajaan hari ini seolah-olah mendiskriminasi dan menghukum Sabah dan Sarawak dengan dasar-dasarnya, semakin jelas.

Kerajaan PH mesti anggap mereka yang duduk di Kangar, Melaka, Kuantan dan Ipoh tidak kerja pada siang hari.

Baca: Hutang Negara: BN & Penarafan Dunia:RM688b, LGE:RM1trilion, Mat Sabu:LEBIH Rm1trilion diSembunyi Takut M'Sia MUFLIS

Bila orang ramai mengadu mengapa masa operasi UTC dikurangkan dari 10pm kepada 7pm bulan lepas, mereka pendekkan lagi kepada 5pm.

Urusan kerajaan dan perkhidmatan kepada rakyat semakin kucar-kacir dibuatnya.

Oleh : Najib Razak       #CelahGelegar
Penulis adalah Perdana Menteri Malaysia Ke-6

Baca : KERJASAMA PAS-UMNO: 100 FAKTA KUASA MELAYU-ISLAM

-----------------------

Kisah Gembala Kambing Yang Penipu

Di dalam sebuah kampung tinggal seorang penternak kambing dengan anaknya. Setiap hari, dia menyuruh anaknya mengembala kambing-kambingnya di sebuah padang rumput dekat dengan kampung mereka.
Anak penternak kambing itu sangat malas. Dia sering tertidur semasa menjaga kambing-kambingnya sehingga tidak sedar yang beberapa ekor kambingnya telah masuk ke dalam hutan. Apabila dia pulang, dia dimarahi oleh ayahnya kerana cuai. Akibatnya, dia terpaksa masuk ke dalam hutan untuk mencari kambing-kambing yang hilang.
Pada suatu hari, semasa dia menjaga kambing-kambingnya, dia terfikir hendak mempermainkan orang-orang kampung kerena dia bosan menjaga kambing-kambing kepunyaan ayahnya.
Budak itu menjerit meminta tolong."Tolong, tolong! Ada harimau yang makan kambing-kambing saya!"
"Siapakah yang menjerit meminta tolong?" tanya seorang peladang apabila terdengar teriakan budak gembala kambing itu berulang-ulang kali.
"Saya rasa suara itu datang dari arah padang rumput di sana . Kalau saya tidak silap, itu suara anak penternak kambing yang mengembala kambing-kambingnya di situ," balas seorang lagi peladang.
"Ayuh semua! Mari kita ke sana . Bawalah apa sahaja senjata yang kita ada untuk membunuh harimau itu," teriak peladang itu kepada peladang-peladang yang lain.
Tanpa berlengah lagi, mereka pun segera datang untuk membantu budak gembala kambing itu. Mereka membawa pelbagai jenis senjata seperti lembing dan parang.
Apabila budak gembala kambing itu melihat peladang-peladang itu berlari ke arahnya, dia tertawa terbahak-bahak. "Ha…ha…ha…kamu semua tertipu. Tiada harimau yang ada di sini." kata budak gembala kambing itu. Dia berasa geli hati melihat gelagat peladang-peladang itu.
Maka tahulah orang-orang kampung yang mereka telah ditipu oleh anak penternak kambing itu. Mereka pun pulang dengan perasaan yang marah.
Esoknya, budak gembala kambing itu mengulangi perbuatannya. Peladang-peladang itu datang lagi untuk membantunya tetapi berasa sungguh hampa dengan sikap budak itu yang telah menipu mereka sekali lagi.
"Alahai, sungguh kecewa saya dengan sikap budak gembala kambing itu. Adakah patut dia mempermainkan kita berulang kali?" kata salah seorang peladang.
"Sudahlah. Marilah kita pulang. Sikapnya yang suka mempermainkan orang akan mendatangkan kerugian kepada dirinya sendiri," kata seorang peladang lain.
Pada suatu petang,sedang budak gembala kambing itu duduk di tepi padang , dia ternampak dua ekor harimau mendekati kambing-kambingnya. Dia berasa amat takut melihat beberapa ekor kambingnya mati dibaham harimau-harimau itu. Dia menjerit meminta tolong.
"Tolong! Tolong!" jerit budak pengembala kambing itu beberapa kali.
"Saya tidak berbohong. Harimau benar-benar datang!" jeritnya lagi tetapi tiada seorang pun yang datang untuk membantunya. Akhirnya, sehingga tiga ekor kambingnya terkorban.

Apa yang ingin saya katakan di sini adalah betapa besar kesannya terhadap orang pernah kena tipu oleh seseorang yang suka menipu. Sekali anda menipu seseorang individu, selama-lamanya orang di sekelilingmu tidak akan mempercayai kata-katamu. Hari ini mungkin anda menang dengan helahmu, tetapi anda tidak tahu apa akan berlaku di masa hadapan. Bak kata pepatah melayu, Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga. 

9 comments:

  1. PH = PENGEMBALA KAMBING MENIPU

    KAMI RAKYAT SUDAH TIDAK PERCAYA KAN PH LAGI

    BIARLAH HARIMAU MEMAKAN PAKATAN HARAPAN

    RAKYAT TAK AKAN TOLONG LAGI

    RAKYAT DITIPU PULUHAN KALI DAH

    ReplyDelete
  2. UTC YG OK DI EJAS SI BANGANG
    U TURN KEMUDIAN SUDAH DIJANGKA
    MACAI BODOH JER YANG TERKINJA RIANG
    BAHANA PENIPU DI ANGKAT PEMIMPIN DEPA
    INI LAH KARMA FITNAH JIJIK NAMA NYA
    AUTA SI RENTA LIDAH BERCABANG ADANYA
    KESIAN SUMA FITNAH JIJIK BALIK TUANYA
    ANAKCUCU X SLMT UNDI TAK CAYE MENJELMA


    APA LAH NASIB SI AUTA TUA RENTA INI
    FITNAH DAH MENANG HATI RESAH LAGI..
    UNDI X CAYE BELUM SETTEL SANGAT LAGI
    SUMA LANGKAH SUMBANG MAKAN DIRI SINDRI


    KIKIKIKIKIKI.... ALAHAI MAKIN TERDESAK AUTA TAK MENJADI... TELO DICLAMPING TOP DOG PUN TAK BUKA LAGI....!!!

    BANGGA JAWATAN PM DI TUNJUK DAP
    MACAI BERSATU TEPUKKK TANGAN LAGI
    TEPUKKK JANGAN TAK TEPUK KUAT KUAT
    BAKAL PM KE-8 TENTUKAN DAP LAHANAT


    ALAHAIIII HAAHHH .TEEPUKKKKKK...!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn main2 tuan dgn macai babi ph. Mereka ni kasi najis basah gone end tabur pun mreka merangkak jeelat.. Apatah lg kalo atok clamp mahalazionpundekk yg taburr.. Ketua panji setann laa katakan... ketaatan makhluk sewel isim jon do, kd bapok merah bertingkat tambah...

      kikikiki

      Tedbabi fakoffff mane ini hari tarak duty kaaaa...


      #UsulUndiTakPercaya
      #PecatAGtommyparia

      Delete
  3. Pakatan Mahalazionpundekk kuttytaik.. Menipu membohong udah makanan ruji mereka.

    Tgk pm la..pm 22 tahun menipu merompak..dgn skogan..melayu malas..melayu mudah lupa..

    ReplyDelete
  4. Hajat Top dog Mahalazionpundekk pegi kawtim dgn Sultan Ibrahim.. Sekali ingat Rolls Royce takpun Mack, atok clamp mahalazionpundekk diarak tin milo..kihkikiki

    Macai top dog kena ejas cover malu..kunun ada tawaran '5joota' utk tin milo 40 tahun.. Udah apa 'dibasuh' oleh Tuanku Sultan..Nek semah gesek biola atas kubor tak diperkenan mengadap..hanya si laki ketua penyangak shj dibenar..

    Ohhh tidak..tgk2 DS Najib Razak Pembesar 4 yang muncul pula..

    Pening sudaa si Mahalazionpundekk.. Mana satu mau klentong..dua2 sudah tak kasi untong.. UNDI TAK PERCAYA akan pancung..topdog kutty mahalazionpundekkk pasti tumbang..Inshaa Allah

    ReplyDelete
  5. Taikkk najibby warna apa harini?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesiann..tedbabi..mental..

      'menang' dlm duka...

      #UndiTakPecaya
      #PecatAGtommy

      Delete
    2. 1000,
      kalah dlm manis jgn sebut. Anna supoh jd abu.

      Delete
    3. Lim Guan Eng terima kritikan saya dan rakyat akhirnya agar UTC masih beri perkhidmatan sehingga malam.


      Hahaha konfiden gila ko ni.. Hahahaha. .

      Kerajaan PH mesti anggap mereka yang duduk di Kangar, Melaka, Kuantan dan Ipoh tidak kerja pada siang hari.

      X kot mungkin kerajaan ingat yg duk kat sana x kerja sampai 7 hari seminggu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Total Pageviews