SILA KLIK

pages

Friday, October 12, 2018

ANCAMAN ISLAM LIBERAL DI MALAYSIA


*ANCAMAN ISLAM LIBERAL DI MALAYSIA*

OLEH: DR RIDUAN MOHAMAD NOR  

Normalisasi dosa adalah usaha terancang musuh Islam agar ummat Islam merasa remeh akan perlakuan maksiat dan mungkar. Muncul ilmuan palsu ,bahkan pemimpin yang membawa naratif baharu seputar dosa peribadi dan dosa awam. Penulis dan rombongan pemuda pernah diingatkan oleh almarhum Ust Husein Umar diawal milinea 2000.."awas kamu anak muda Malaysia,,serangan Islam Liberal akan menyergap kamu..kena hati-hati dengan gerakann licik mereka..."ujar sosok terkenal Indonesia itu. Beliau Ketua Umum Dewan Dakwah Islamiah Indonesia, panjang pertemuan kami dengan beberapa lagi figura dakwah dan gerakan Islam Indonesia. Kini semuanya telah kembali mengadap Tuhan, A.M Fatwa, Dr Sumargono, Husein Umar dan lain-lain tokoh. Penulis melihat fenomena yang menaufan Malaysia dan Inonesia ini tak jauh drp ingatan Pak Husein Umar, ancaman Islam liberal atau neo muktazilah yang sedang mencabar akal kita semua.

*CIRI-CIRI FAHAMAN ISLAM LIBERAL*

● Mereka menganut Fahaman Pluralisme

Iaitu fahaman yang menyatakan bahawa semua agama adalah sama yakni benar belaka. Orang Islam tidak boleh meyakini bahawa hanya agama Islam sahaja yang benar. Sebaliknya mereka hendaklah mengiktiraf agama lain juga benar dan betul. Urusetia Jaringan Islam Liberal, Ulil Abshar Abdalla dalam Majalah Gatra (Indonesia) keluaran 21 Disember 2002 menyatakan: “Semua agama sama. Semuanya menuju jalan kebenaran”.

Dengan fahaman inilah, maka lahirnya Ideologi Pancasila di Indonesia. Darinya juga, penganut Fahaman Islam Liberal menyeru agar dibenar perkahwinan campur antara agama kerana semua agama adalah benar dan betul dan perkahwinan sebegini sememangnya telah diamalkan di Indonesia menunjukkan kejayaan besar golongan Islam Liberal di sana. Di Malaysia, penularan Fahaman Pluralisme dapat dilihat dalam kes-kes berikut:

a. Sambutan Kongsi-Raya iaitu menyambut perayaan agama secara bersama-sama di antara agama-agama di Malaysia (Islam, Hindu, Cina dan Kristian). Sekalipun telah ditegur oleh Mufti dan Para Ulama dalam Muzakarah Ulamak 2006 (13 Jun) di Perak sebagai bertentangan dengan Islam, namun golongan Islam Liberal menolak pandangan Mufti dan Ulama-ulama tersebut dan menuduh mereka jumud, kolot atau berpemikiran tertutup; dan

b. Kerana terpengaruh dengan Fahaman Pluralisme inilah maka beberapa Menteri Muslim dan sebuah NGO Muslim (iaitu Sisters In Islam) telah turut menyokong penubuhan InterFaith Council (IFC) atau Majlis atau Suruhanjaya Antara Agama-agama. Suruhanjaya Antara Agama ini dicadangkan oleh MCCBCHS atau Majlis Kristian Buddha Hindu dan Sikh Malaysia melalui memorandum yang telah dihantar ke Majlis Peguam pada 21 Ogos 2001.

● Mendesak agar diberikan hak kebebasan murtad untuk penganut Islam di Malaysia

Dalam isu murtad – seperti kes Lina Joy (yang nama asalnya Azlina Jailani), golongan Islam Liberal di Malaysia antara yang mendesak agar penganut Islam diberi hak untuk murtad dari agama (Islam) tanpa sebarang tindakan undang-undang dan tanpa tertakluk dengan keputusan Mahkamah Syariah.

● Ayat-ayat al-Quran perlu ditafsir semula agar selari dengan peredaran zaman

Menurut golongan Islam Liberal, al-Quran perlu ditafsir semula tanpa terikat dengan tafsiran Ulama terdahulu. Tafsiran Ulama terdahulu telah jauh ketinggalan dan tidak sesuai lagi untuk zaman sekarang. Dalam mentafsir al-Quran tidak perlu terikat dengan ilmu Asbabun-Nuzul, Nasikh wal Mansukh, tafsiran Rasulullah, para Sahabat dan Ahli-ahli Tafsir terdahulu. Memadai menurut mereka tafsiran itu menepati logik akal dan rasional.

“Semua umat Islam perlu kembali kepada asas-asas Islam dengan menolak tafsiran klasik (lama) yang telah ketinggalan zaman. Kepada umat Islam, kita menyeru supaya digerakkan usaha-usaha membuat tafsiran al-Quran berdasarkan kaedah saintifik”.

(Kassim Ahmad, 12 Oktober 2000, News Straits Times)

Jelasnya, golongan Islam Liberal mengajak umat Islam kepada penafsiran ayat-ayat al-Quran berdasarkan ilmu akal semata-mata. Kerana itu mereka awal-awal lagi telah menolak Hadis Nabi yang bermaksud:

“Sesiapa yang mentafsir al-Quran dengan akal fikirannya semata-mata, maka sediakanlah tempat duduknya dari api neraka”

Dengan mendakwa Hadis tersebut bercanggah dengan al-Quran yang menyeru manusia supaya berfikir, merenung dan menggunakan akal.

● Mempertikai Syariat Allah dan hukum-hakam fiqh dengan hujah rasional

Pada pandangan mereka hukum Syariat Islam adalah ciptaan Ulama dan Fuqaha. Oleh itu, mereka menganggap Syariat Islam tidaklah suci secara sepenuhnya dan ia terdedah kepada penilaian semula dan kritikan termasuklah Hukum-hakam Syariat yang Qatie. Antara Hukum-hakam Syariat yang menurut pandangan mereka perlu dinilai semula ialah:

a. Hukum Faraid yang tidak sama rata antara lelaki dan wanita;

b. Keharusan poligami bagi lelaki;

c. Kewajipan bertudung kepala ke atas wanita;

d. Hukuman bunuh ke atas orang murtad;

e. Hukum jenayah Hudud yang menurut mereka adalah pengaruh budaya Arab Jahiliyah;

f. Larangan wanita daripada menjadi pemimpin termasuklah dalam solat;

g. Hak mutlak suami untuk mencerai isteri;

h. Larangan perkahwinan antara orang Islam dan bukan Islam; dan

i. Undang-undang moral agama yang dikatakan melanggar hak asasi dan kebebasan manusia.

Demi menjayakan hasrat mereka itu maka mereka menyeru kepada pembaharuan fiqh secara bebas tanpa perlu merujuk kepada Ulama dan disiplin ilmu Usul Fiqh. Golongan Islam Liberal menolak autoriti Ulama dalam bidang agama. Mereka amat menekankan kebebasan berpendapat bahawa sesiapa sahaja berhak bercakap tentang agama.

● Menolak penguatkuasaan undang-undang moral agama

Golongan Islam Liberal menentang penguatkuasaan undang-undang moral berteraskan agama kerana menurut mereka undang-undang tersebut melanggar kebebasan dan hak asasi manusia.

Sebagai contohnya, tindakan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) suatu ketika dulu menahan para pengunjung Islam di Pusat-pusat hiburan telah mendapat bantahan keras dari Sisters In Islam dan 50 NGO yang lain.

Mereka telah mengemukakan memorandum kepada pihak kerajaan supaya tidak menggunakan pendekatan undang-undang untuk mengawasi akhlak rakyat kerana tindakan itu dianggap bercanggah dengan hak asasi manusia.

Malah dalam satu kenyataannya SIS meminta pihak kerajaan agar membubarkan semua undang-undang agama yang menghalang rakyat daripada mengecapi hak asasi peribadi dan bersuara.

Malahan pertubuhan itu juga tidak bersetuju dengan apa cara dan usaha menggunakan undang-undang untuk memelihara iman seorang Muslim. Hal ini kerana persoalan yang berkaitan dengan moral dan agama dianggap sebagai hak peribadi dan kebebasan tersebut tidak seharusnya dikawal dengan menggunakan kuasa perundangan.

Pasca PRU14 ini akan menyaksikan banyak tuntutan kelompok pendukung Islam Liberal dan Pluralisme agama akan digemakan. Riak-riak kepongahan mereka semakin menyerlah, kerana turut merasakan mereka turut memberikan sumbangan kepada kemenangan PH baru-baru ini.

Umat Islam mestilah mengambil cakna perkembangan semasa yang berlaku, menularkan fahaman neo-Muktazilah yang akan mengganggu kelestarian agama Islam dan penganutnya. Ahzab moden sedang mengepung umat ini daripada segenap penjuru, dengan senjata fitnah mereka.

*Bangkitlah wahai umat!*

(Penulis ialah AJK PAS pusat,  Pengerusi LESTARI)

31 comments:

  1. Ajk pas pusat?..menteri dh buat penjelasanlah bahlol..yg ko ulang2 benda yg sama buat apa..ruu apa cherita?..


    Aduhhh..nii mlm ot lagii..jom nyangkul terowong..kikiki..

    ReplyDelete
  2. Ted ni klu sebut pasal undang2 islam..memang meroyan..kenapa yek..nk kata kapir..mcm islam..aku rasa keturunan babi kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lah bebal lagi mahu nyusahkn org..bab kawin 5 puak2 lahanat nii mmg pakar..

      Delete
  3. Sherif Syurga gila koasa. Lobaihanat pelahap sudh janji 77 bidadari bawah umur ketat. Siap villa sebiji dgn sungai yg mengalirkan wine...
    Aduh, patutla menggila kira nak hukum lebih.
    Kegetran 11richter terasa apabila bab "derma" wang umno dikonkek pispus...dulu tak mengaku.
    Bulan April Eddy jgn but tarik blk saman claire tau, ramai tunggu siap pegng popcorn.
    Tak ada hasil lah bertengkar dgn puak isle sesat dan melayu kumo.
    Ted, pinjam cangkul satu, ingt nak buat ot terowong gamuda tu lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini setan spesies baru yg terhasil hasil mutasi genetik. Genetik asal dari babi. Mutasi berlaku apabila tercemar dgn sinaran gamma menghasilkan syaitan yg mutant.

      Delete
    2. 1028 adalah
      makhlok haram kacukan hasil najis dn air nnah umnokuno murtad dgn pispus kafirun.

      Nmpak, senng kn nak lawn maki. Ko tu pegi kerja cangkul dgn Ted ada juga hasil..Apa barang nk tagih janji lobai hanat lagaa tu. Ko ni super kafir liberal sangat lah !

      Delete
    3. 10:44
      Adalah anak haram kacukan beruk + babi = bebi.
      Nampak, senang nak lawan maki ini bebi. Kau pergi cangkul dgn kau punya YB Babi. Janji puak-puak babi ni bukan boleh percaya. KO ni super babi sbb kau pun menyondol spt KO punya YB babi.

      Delete
    4. 1049. bijak. mudah kan? Bab maki ni ln belajar kat Lobai hanat, kuat paku betina , songlap senyap, gila burit. Syabas

      Delete
    5. 10:59
      Bijak, mudah kan? Bab maki ini aku belajar dari kau sbb kau ada DNA beruk + babi = bebi. Gila kuasa gila babi, menyondol mcm babi.

      Delete
    6. dah 3 kali dihumban rakyat waras , tp puak pasamno ni masih perasan pandai.
      Wang 2.5 pun kantoi, derma la pulak..begetar telok suci geng ostardpalat.
      Apapun Eddy jgn mung tarik blk saman claire tu, nnt mung jadi kafir. Ramai mo lihat ko bersembur jampi dlm mahkamah london tu.

      Dlm setubuh haram dgn Pis,Umno sipu biol di PD.
      Tp Esok keputusan PD kita sma tgk dulu...stay tuned

      Delete
    7. Hadi Awang sudah mengaku terima duit UMNO tapi dia menipu kata duit derma.

      Kepala bapak kau Hadi Awang derma UMNO 2.5j masuk akaun Amanah bahagi sesama puak Lebai.

      Ahli UMNO pun dapat kain batik cap Gajah Duduk saja masa PAU baru ni. Kahkahkah!

      Delete
    8. Dapatlah juga kain batik.
      Kau dapat apa?
      Ooi... lupa plak, kau dpt babi sorang seekor.
      Baiknya hati YB babi kau.

      Delete
  4. "masa tu kita ingat kewangan negara cukup untuk hapus tol" syed sadiq...masa tu puak2 kau cakap malaysia nak bangkrap....mcmana boleh ingat kewangan negara cukup plk utk hapus tol...2 alam...putar alam...kencing seluruh alam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanya Najib Razak apa pasal buat perjanjian yang merugikan negara? Klausa kena bayar berbillion pampasan jika perjanjian dibatalkan idea bodoh Najib Razak atau macai?

      Delete
    2. Sapa yg suruh pergi batalkan, bodoh!

      Delete
    3. Kalau sudah merugikan negara tapi tak dibatalkan, siapa yang bodoh?

      Projek buat atas dasar berhutang dengan China. Ambil pula komisyen berlipat ganda nak bayar hutang Aabar anak syarikat IPIC skandal 1MDB. Sampai terlambat bayar kali ke dua dan kena denda lagi.

      Paling kurang ajar rakyat dan syarikat Malaysia semua kena GST 6%. Syarikat China tiada GST 6%.
      Siapa yang bodoh sebenarnya?

      Delete
  5. PTPTN free ke mana tol free ke mana gaji minimum ke mana harga brg turun ke mana minyak rm1.50 seliter ke mana royalti petroleum 20% ke mana... alih2 dpt protiga lgbt khalwat halal hilang kerja YB samseng tambah cukai baharu rakyat tido bawah jambatan #tunphlancau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saper janji free dgn ko bongok...hihihihi?..

      Delete
  6. bertengkar dgn kayu sermbi melayu kuno,pispus taek celah gelegar ni smpau pagi tak habis. Nnt di alih pulak topik baru. Hari2 kantoi tukar lg. Elok tinggalkan sj biar Puak serambi bergaduh dgn org asal disana. Nnt diam2 dia keluar juga cari rezeki ditemoat lain.Tempat sendiri disumpah gersang, Hujah hukum ikut sedap nafsu lobai2 padri lahap dan pope marang.
    Baik ambil cangkul p gali terowong bersama CEO jutawan Gamuda dan 20000 melayu lain.
    Esok kita sama tgk, kali keempat , mna duduk Pisumno setelah sudahpun diterajang 1 Pru , 3 Prk

    ReplyDelete
  7. 11.36pm
    Atok buat perjanjian jambatan bengkok bila batal..apasal kena bayar biliun2.idea bodoh atok atau macai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape batal?..orang batalkan dan cai lah bodooh

      Delete
  8. Ust Husein Umar diawal milinea 2000.."awas kamu anak muda Malaysia,,serangan Islam Liberal akan menyergap kamu..kena hati-hati dengan gerakann licik mereka..."ujar sosok terkenal Indonesia itu. Beliau Ketua Umum Dewan Dakwah Islamiah Indonesia, panjang pertemuan kami dengan beberapa lagi figura dakwah dan gerakan Islam Indonesia

    ----_----------------------------

    Penulis artikel ni sedar ato tidak dia bercakap fgn dgn bapak liberal Indonesia...

    Indonesia bebas kawin tanpa tukar ugama...isterinke masjid suami je gereja ato kuil...anak bebas pilih sgama...kalo suami mahubmakan babi goreng siapa yg masakkan?...kuali dan pinggan mangkok tak kongsi?...bagaimana kehidupan ni?..babi dijual di pasaraya bersebelahan dgn daging lembu...eeri gelinye..

    Ulamak Indonesia bersepah...sekolah pondak banyak...ape mereka buat?..

    Boleh pakai ker cerita agamawan indonesia?..

    ReplyDelete
  9. Ramai bercakap islam liberal...mereka paham ke menatang apa islam liberal?..

    ReplyDelete
  10. Pas sudah jadi liberal...diterengganu wayang masih boleh tengok..bikini masih bebas..

    Wanita tak boleh nyanyi atas pentas kawasan terbuka...ahli pas boleh tengok penyanyi wanita dlm tv...

    Lobai pas boleh makan duit derma haram umno..

    ReplyDelete
  11. Selagi amalan ahlil sunnah diamalkan dimalaysia ancaman liberal adalah terkawal..tak mungkin wanita jadi imam solat...ini bukan liberal tapi sesat..

    Tapi wahabi dah tak wujud lagi?...

    ReplyDelete
  12. Tak payah kisah yg melawan sdmua Cina Dapegs Makan Babi Minom arak buat komen kunun kunun marak semua sebab najib umno bn.

    Woi cina dapegs babi...makan minom najis air kencing jer laa.

    Apa nak heran..kau tulis lah apa pon...

    Kau tetap cina babi dapegs sial..cilake

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wooit melayu bodooh..kamu paham ker pasal islam?....chiit...anak haram..

      Delete
  13. the failure of practically all muslim states are due to wrong priorities. had we followed truly the Quranic teachings, insyaAllah we shall succeed

    ReplyDelete
  14. Pahaman islam extreme lebih bahaya dari puak liberal islam...dua2 jahil tentang islam...

    Nik amar ditanye oleh wartawan ostralia hukum potong tangan...nik amar tunjukkan potong hingga kesiku...ini contoh extreme kerana jahil hukum islam sebenar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni fitnah jahat, tunjuk bukti

      Dalam Pas dulu mmg ada extreme tapi sekarang dah tak ada, itu bukan salah Pas itu salah individu. Pas tidak pernah ajar ahlinya jadi extreme

      Di Perlis sebenarnya extreme ada pertubuhan yg ditagnkap polis

      Delete
  15. Reporter Ostolia: How is Hiudiud carried out by PAS?
    Ustod : Owww, easy one only. We cut up to here only.
    (*tnjuk siku)

    Fahaman context soalan dgn intelek tak seimbang.
    Itu pun ada hati nk perintah?
    Itu pun ada mangkok nk ikut ?
    Itu pun nk jd jaguh angkat islam?
    Itu pun nk ikut sedap label org?
    Itu pun nk disanjung , bak padri serambi n pope marang?

    Tepuk kangkang tanya telur

    ReplyDelete

Sila Klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com