pages

Thursday, August 9, 2018

KJ lapor polis dakwaan Guan Eng

KHAIRY selepas membuat laporan polis di IPD Sentul berhubung dakwaan Guan Eng tentang rompakan RM18b oleh kerajaan BN terdahulu. - Foto Mohd Khairul Helmy Mohd Din
 
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin, hari ini membuat laporan polis terhadap dakwaan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa RM18 bilion wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibayar balik kepada peniaga, ‘dirompak’ oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN).
Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul, di sini, pada jam 2 petang.
Bercakap kepada pemberita selepas selesai membuat laporan itu, Khairy berkata laporan itu dibuat bagi memastikan siasatan lebih terperinci oleh pihak berkuasa selepas menyifatkan siasatan dalaman yang sedang dilakukan Kementerian Kewangan tidak mencukupi.
Jika ia satu tuduhan melakukan rompakan, ia sudah menjadi satu kesalahan dan satu siasatan terbuka perlu dibuat.
“Ia satu tuduhan yang serius dan tidak boleh dibuat sewenang-wenangnya tanpa bukti yang kukuh, selain laporan polis, saya juga akan membuat laporan di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) esok.
“Kami juga bagi pihak BN mahu membersihkan nama kerajaan yang lepas, sekiranya berlaku rompakan maka bawalah mereka yang terbabit ke muka pengadilan, sekiranya tidak maka perlu dijelaskan tuduhan tersebut tidak tepat dan tidak benar,” katanya.
Semalam, ketika membentangkan RUU GST (Pemansuhan) 2018 di Dewan Rakyat, Guan Eng berkata, kerajaan akan berusaha melunaskan tunggakan tuntutan cukai input bagi GST mulai tahun depan.
Katanya, tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak 1 April 2015 hingga 31 Mei lalu berjumlah RM19.4 bilion.
Bagaimanapun, baki semasa dalam Tabung Bayaran Balik hanya RM1.49 bilion, bermakna berlaku kekurangan kira-kira RM18 bilion.
Guan Eng berkata, RM18 bilion itu dianggap sebagai hasil kerajaan tetapi digunakan untuk menutup defisit yang membawa kepada kekurangan berkenaan.
Susulan itu, satu siasatan dalaman giat dilakukan oleh Kementerian Kewangan bagi mengenal pasti punca pengurangan RM18 bilion itu. - BH

24 comments:

  1. Baguslah..kita tgk sapa yg kena..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp selalunya kalau kena kepala yang sebelah sana kau tetap tak ngaku apa2 pun ted... lafi kuat hang belit.

      Delete
  2. Ucapan lim guan eng di dalam parlimen, setakat mana laporan polis berkesan..

    ReplyDelete
  3. KJ lapor bukan untuk salahkan menteri... laporan dibuat agar tuduhan kehilangan dpt disiasat agar pekara sebenar dijawap... rompakan adalah 1 JENAYAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENJENAYAH BESAR si tua celaka yang curi 30 billion tu kenapa boleh lepas?
      bila nak tangkap? kalau betul la u all nak 'cuci' tahik perompak dalam malaysia ni..

      perasuah dalam ke smahkamah boleh jadi mentri.. mentri DUIT plak tu.. bongok punye kera jaan menipu rakyat!

      Delete
    2. Ari zan..... WINNNNNNN!!!!!!..... tersangap si Kluangman.... laju sangat mulutbya dari akal.

      Delete
    3. Siapa yang suka mencari kesalahan orang lain bermaksud diri dia sendiri pun turut melakukan kesalahan yang sama. sebab dia fikir orang lain pun sama apa yang dia lakukan. perbandingan lama ada menyebut.. Sejahat-jahat budak melayu adalah sebaik-baik budak cina..

      Delete
  4. KUALA LUMPUR 9 Ogos - Menteri Kewangan, Lim Guan Eng digesa membawa individu atau pihak yang didakwa menyeleweng wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST) ke muka pengadilan.

    
Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin berkata, kepemimpinan Barisan Nasional (BN) tidak boleh menerima tuduhan Guan Eng dalam sidang Dewan Rakyat semalam kerana Ahli Parlimen Bagan itu gagal memberi jawapan secara tepat.


    “Kalau betul berlaku penyelewengan, tak dipulangkan wang GST peniaga, maka siapa yang membuat keputusan mesti di bawa ke muka pengadilan.


    “BN tidak boleh menerima apabila kami dituduh merompak RM19.4 bilion wang pembayar cukai GST,” katanya dalam sidang akhbar di bangunan Parlimen, hari ini. - UTUSAN ONLINE


    ReplyDelete
    Replies
    1. Lim Guan Eng adalah MENTERI KEWANGAN.
      Memang tanggongjawab beliau memaklumkan tentang kehilangan rm19 billion kepada Parlimen kerana wang itu diperlukan untuk membayar balik kepada kaum peniaga yang menuntut hak mereka. Duit dah hilang, tentulah bagi tahu Parlimen kerana duit itu DUIT RAKYAT. Kehilangan bukan diumum dalam Press Konfrence.
      Jadi, kalau ada sesiapa nak buat laporan polis, silakan.
      Jangna jadi macam anjing gila, memaki menghamun benda-benda yang tak berkaitan.
      Nampak benar otak kosong.
      Nampaknya cuma KJ seorang boleh berfikir dalam UMNO.

      Delete
    2. ape babi ni merepek ni..
      gone end kepala bapak mentri cine rasuah..
      main judi minum arak skandal betina sampai hong kong..miss p tu sape?? ko bodoh tak kenal ke supply chain dr mane.. bodo!
      rasuah keliling pinggang, terowong tu cume 1/10 je dr yg rakyat tahu.. projek2 tambak laut, lereng bukti xde EIA zmn tokong sial ni jd cm.. bersepah2, banglo yg terang 2pun susah nk heret tmbh yg lain2..pandai diorng sembunyi..
      cuma cinebabi pandai simpan..xde bisin2g macam melayoo bunge bangang..

      yg pelik nye ade si barua2 ph kt sini mengkagumi sepet kapir kotor ni lbh baik dr org Islam? itu tande ko nak mampos dlm kufur. tedbabi

      maki hamun ni lyk utk macai laknat mcm korang. xpyh nk 'warak' sgt lakon dpn blog... celah kangkang penuh najis.. mau cakap pasal clean.. pi lah mabok 9.06!

      Delete
  5. Ini cerita babi punya kerja lembu dapat nama.. kah..kah..kah..

    MAHAKUTTY rompak 30 billiun langsung tak boleh cakap.. orang lain tak tahu menahu pasal wang pulak dijadikan mangsa.. madey memang celake..

    lu rompak 'kecil kecilan' projek terowong 1 billiun u boleh sembang orng lain perompak?

    dasar cinebabi dapig pemakan babi minum arak langgan pelacor punya bangsa!

    itupun ade BARUA haramjadah sekor kat sini meleleh air liur jilat si kapir..katanya 'bagus'..
    semoga mampos sama kapir la macai!





    ReplyDelete
    Replies
    1. bukti mana bukti..setakat dakwa guna air liur baik xpayahh..30 bilion..kahkahkahhhh..


      PrOoTt...arghhhh leganya..

      Delete
    2. bukti 4 ekor anak keling paria kutty idop macam sultan brunei tu..
      dalam kapal hantu pn ada la boodooww..

      kah..kah..kahh..

      Delete
  6. kesilapan BESAR DS Najib dalam mentadbir negara ialah dia TAK CANTAS awal-awal parasit2 musuh musuhnya dalam sistem pentadbiran negara.. dia biarkan mereka ini berada dan buat kerja bawha tanah mensabotaj dari dalam sistem..

    mereka ini menjadi kitol dan anai2 perosak yang akhirnya inilah nasib yang dia terima..

    tiba2 jadi kapal.. tiba2 ade surat CIA.. yang dirampas hanyalah kasut baby dan beg tangan.. '2.6 billiuun'.. wayang badut apakah mereka ni mainkan.. memalukan seluruh dunia.!

    sepatutnya DS Najib mesti belajar dari PEROMPAK BESAR negara, kutty madey, bila naik je pegang kuasa mesti pecat habis2 proksi2 pemmerintah lama.. lantik yang fresh baru yang sokongnya.. baru aman..

    ReplyDelete
  7. BILA BABI SUDAH MENGUASAI PUTRAJAYA DAN MAMAK KUTTY JUAG TELAH HYBRID MENJADI BABI.. INILAH BALA SUDAH TIBA.. MELAYOO MASIH BODO DAN LENA DIULIT CERITA BODO KAPAL HANTU DAN BALING DART KE MUKA NAJIB RAZAK..

    MINTA NEGARA NI KENA JAJAH SEMULA DENGAN BRITISH KE BELANDA KE BIAR PADAM MUKA SEMUA MELAYO BODOOO.. AKU BUKAN MELAYU ..LEGAAA TENGOK MELAYOO BODOOO..


    Menteri Kewangan mencabar kewibawaan Ketua Audit Negara dan jabatannya dalam mengatakan sejumlah RM18 bilion dari hasil GST hilang dicuri. Jabatan Audit Negara mengaudit Kementerian Kewangan setiap tahun. Tidak ada satupun laporan mengatakan ada kecurian duit GST selama tiga tahun berturut-turut sejak GST di kuatkuasakan.

    Tindakan Khairy Jamaluddin membuat laporan polis dan SPRM harus dipuji. Siasatan terperinci oleh pihak berkuasa perlu dilakukan bagi memastikan tuduhan serius yang dibuat oleh Menteri Kewangan mempunyai asas dan bukti. Sekiranya Menteri Kewangan didapati berbohong dan membuat fitnah, tindakan oleh parlimen perlu diambil dan Menteri Kewangan perlu dituntut untuk meletakkan jawatan.

    Nota Kaki - Era berpakaian di zaman Kerajaan PH semasa berada di parlimen hancur. Contohnya ahso-ahso peminat Menteri Kewangan seperti di bawah.

    ReplyDelete
  8. Perjuangan Melayu Islam sudah terlambat dan tertipu sejak PM4 munafik jadi presiden UMNO. itu titik sebenar melayu rosak!
    lahirnya melayu2 berduit urban tak kenal asal usul, lagak elit.. liberal,agama tolak tepi, mula brbaik2 mesra dgn kapir..follow kehendak kapir, yang skrg sudah bersepah beranak pinak.. mcm si ted laknat tu..

    mufti halang pertandingan ratu cantik terus kena pecat.. zaman siapa? skrg buat pertandingan bogel pun sape pun tk kisah dah.. sbb itulah titik kerosakan telah berlaku

    ReplyDelete
  9. Nk tanya ckit..kerajaan sebelum ni sapa kepala paling power dalam kepala2 perompak..senang citer lew..klu kita merompak..5-10 taun..dgan perompak 22 taun..sapa paling banyak merompak..tetiba naik balik..semua yg lepas dia jew merompak..ki ki ki..dh tk ingat mati dh kot..esok kubur jngan letak batu nisan..nnti rakyat cari ...nk kencing..letak nama lain..mahaperompak ke mahafiraun ke..maha kutti ke..baru selamattt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUCCKKKKKKK....KIKIKIKI

      Delete
  10. zaman mahaperompak..polis bpd bawah telunjuk tapak kaki die je.. mana ade kite dengar bpr tangkap org..tangkap setahun sekali ade la.. rasuah rm10 hinggit.. si penipus 22 tahun tu pakai BPR sebagai perkakas die ugut musuh politiknya..tk lebih dari itu..

    skrg kalau betul mau cuci perompak.. tangkap la gone ned, sapie bedal dam konco2 kes di sabah bllion2.. pasal ape najib saje kena 'wakili' semua?

    paling besar kepala perompak yg curi 31 billiun..tangkap buang ke laut bagi jerung makan.. batu nesan xph ade..

    ReplyDelete
  11. Barisan pendakwaan Peguam Negara tidak bersedia – Peguam DS Najib

    ----------------
    Peguam Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah mendakwa barisan pendakwaan kes Datuk Seri Najib Razak sebenarnya tidak membuat persediaan rapi pada hari ini.

    Beliau menjelaskan, ini kerana dokumen baharu pertuduhan hanya disediakan dalam bentuk CD-Rom dan tidak dicetak.

    Malah katanya, pernyataan bertulis pertuduhan ke atas bekas Perdana Menteri itu hanya diserahkan pada hari ini.

    “Mereka tidak beri dokumen yang fizikal dan hanya serah pernyataan bertulis pada hari ini.

    “Nampak sangat pihak pendakwaan tidak bersedia dan tidak adil setakat ini,” katanya.

    Beliau berkata demikian kepada pihak media selepas kes pendakwaan tiga pertuduhan baharu ke atas Najib berakhir di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di sini hari ini.

    Dalam pada itu, Muhammad Shafee memberitahu beliau telah menulis surat kepada Hakim Besar Malaysia, Tan Sri Zaharah Ibrahim berkaitan kes pendakwaan Najib itu.

    Beliau berkata, ini kerana sistem perundangan ke atas Ahli Parlimen Pekan itu perlu berlandaskan keadilan dan bukannya melakukan sesuatu di belakang tabir.

    Bagaimanapun jelasnya, surat itu bukan berkaitan tentang aduan terhadap hakim yang dilantik.

    “Hakim Datuk Mohd. Sofian (Abd. Razak) dan Hakim Mohd. Nazlan (Mohd. Ghazali) tidak bersalah.

    “Saya hanya buat aduan tentang sistem keadilan yang adil dan bukan buat benda di belakang kita,” tegasnya.

    ReplyDelete
  12. Seolah ada pakatan antara lim guan eng dengan Kj.. Untuk kenakan Najib.

    Lim guan eng buka jalan, bagi bola panggung, Kj smash.. Najib yang terkangkang.

    Kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. woii pondan bodooow.. blah la wei balik blog ko yg dah mampos tu.. bodoww..
      ko bace meloyakini citer macam tu ke? ko gi tweeter KJ la mangkok.. ape citer sbnr.. die nk kenakan gone end la bahlol oii.. sedap2 tuduh fitnah umno dlm parlimen. bukti tarak.. aku pon boleh ckp bapak ko rompak duit masjid kg majidi 2 jutaa.. bapak ko penyangak.. sial.. ok boleh?

      Delete
    2. KJ pun banyak keladak di zaman MO1 memerintah...........!!

      Delete
  13. terbaek la bro ni cakap..


    Cencaluk said...
    Sebab tu lah aku kata kaum mata sepet ni mana percaya tuhan dia. Mata sepet mi bertuhankan RM.

    Kalau tuhan dia pun dia tipu dengan bunga dan buah plastik ini menunjukkan tuhan mata sepet ni bodoh banggang tak kenal yg mana asli yg mana tipu


    Dah mati mati jer lah apa hal bakar banglo, kefeta baju,orang gaji bagai

    Dah tentu masuk kubir jer dah rentung kena bakar

    Kaum. Mata sepet ni pandai cari duit, dah mato mana perlukan barang2 tapi nak kaya jual ler konon tul mereka dah mati choiiiii bodoh punya statment.

    -------------------------

    kahh kah kahhh..

    tu pulak ade BABI macai tetap berpencen menunggu dalam belog celah kelengkang ni citer pasal 'kesucian' kapir harbi gone end dapig.. sial betol..


    minta2 Tuhan tunjuk ke die sape kapir.. biar kena sembelih betol2 dgn kapir.. baru die kenal Tuhan itu Maha Kuasa!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com