pages

Monday, July 9, 2018

Tutup Tahfiz, iktiraf UEC? Jahilnya…..


JAHIL sungguh sebahagian orang Melayu yang bergelar dan berjawatan, apabila berkata tutup sekolah tahfiz (agama) dan iktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu Sekolah Persendirian Cina (UEC).
Menjadi jahil murakab apabila mahukan sekolah tahfiz ditutup. Mereka ini rakyat Malaysia ke bukan? Membaca Perlembagaan atau tidak? Peliknya, kenapa mereka tidak tidak sensitif langsung masih ramai rakyat Malaysia yang tidak boleh bertutur dan berkomunikasi dalam Bahasa Melayu (BM) selaku bahasa negara?
Sepatutnya, sebagai rakyat Malaysia, semuanya mesti fasih berbahasa Melayu (BM), bahasa negara, seperti keluarga Cina saya.
Persoalannya, kenapa masih ada, malah ramai dalam kalangan rakyat Malaysia, termasuk wakil rakyat, bercakap BM berterabur, sedangkan kita sudah merdeka lebih 60 tahun? Dalam keadaan sebegini pun, lebih hina lagi apabila ada mendesak kerajaan mengiktiraf UEC, meskipun ia bercanggah dengan hasrat kerajaan dan agenda pembinaan negara bangsa.
Agenda negara seperti bahasa negara (BM) mesti dikuatkuasakan dan jangan dipolitikkan. Belum pun 100 hari saya lihat kesilapan demi kesilapan telah dilakukan barisan pemimpin PH yang mengetuai kerajaan Malaysia. Mungkin disebabkan oleh ramai dalam kalangan mereka yang tidak mempunyai pengalaman.
Ada yang terlalu baharu dalam dunia politik. Langsung tidak pernah terlibat dalam pimpinan cawangan atau bahagian, tiba-tiba bertanding, menang, terus dilantik menjadi ketua menteri, menteri atau timbalan. Lebih malang lagi apabila bercakap tidak berlapis atau fikir dahulu sebelum meluahkan.
Saya harap dalam proses pembelajaran itu mereka akan menjadi matang. Fikir dahulu atau sebelum mengeluarkan kata-kata atau sebelum bertindak. Jika tidak, tidak sampai pun lima tahun lagi, pasti mereka akan ditukar. Rakyat Malaysia sudah bijak.
Saya tidak dapat menerima sama sekali apabila ada rakyat Malaysia tidak dapat bertutur dan memahami bahasa negara atas beberapa alasan:
Pertama, sebab mereka adalah rakyat Malaysia dan lahir di Malaysia, tidak ada alasan untuk tidak fasih BM, kecualilah mereka lahir di China atau di India; dan
Kedua, BM adalah bahasa negara, mana mungkin rakyat Malaysia tidak dapat menguasainya. Apa yang mereka buat selama ini?
Kefasihan Peguam Negara baharu, Tommy Thomas dalam bahasa Melayu antara isu yang dibangkitkan pengkritiknya ketika beliau dinamakan sebagai pengganti peguam negara sebelumnya. Namun, tidak dihiraukan.
Saya sangat terkejut apabila Peguam Negara sendiri berkata beliau akan mempelajari BM yang telah ditinggalkan selama ini, lebih 40 tahun berkecimpung dalam sektor perundangan.
Kenapa ditinggalkan bahasa negara sedangkan kita tinggal dan mencari makan di sini? Orang Bangladesh yang tidak sampai setahun di sini pun boleh bertutur dan memahami BM dengan baik, kenapa kita yang bergenerasi tinggal di sini tidak dapat menguasai bahasa negara ini?
Apa sudah jadi dengan rakyat Malaysia? Kita resah jika mereka jahil Bahasa Inggeris (BI) dan bahasa ibunda tetapi kita tidak langsung kisah jika mereka jahil BM?
Peguam Negara yang mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes Datuk Seri Najib Razak, meminta perbicaraan di Mahkamah Tinggi dilakukan dalam bahasa Inggeris. Beliau berjanji akan memperbaiki kelemahan berbahasa Melayu.
Alasan beliau, ketika menjadi peguam selama 42 tahun, berurusan dengan anak guam, pada dasarnya klien komersial dan dokumen, beliau mengabaikan bahasa (Melayu) saya. Beliau berjanji akan memperbaiki BM.
Persoalannya, bolehkah bahasa dikuasai sepenuhnya dalam jangka masa singkat sementara menunggu 5 tahun lagi?
Inilah akibatnya apabila kita memandang remeh agenda negara. Sibuk berpolitik. Agenda negara menjadi percaturan politik. Apabila penegasan dibuat, maka di situ ada kepentingan politik, akhirnya agenda negara diketepikan demi mendapat undi.
Apakah kita sudah lupa, pada 10 Oktober 2009, Hakim Abdul Malik, yang bersidang bersama-sama Hakim Datuk Azhar Ma’ah dan Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad menolak rayuan Anwar atas alasan memorandum rayuan difailkan Anwar dalam bahasa Inggeris adalah cacat, tidak sah dan mencabuli proses mahkamah.
Hakim tersebut berkata, keutamaan bahasa Melayu dalam mahkamah kita tidak boleh dinafikan. Perkara 152, Perlembagaan Persekutuan, dibaca bersama-sama Seksyen 8 Akta Bahasa Kebangsaan menetapkan semua prosiding, selain daripada memberi keterangan oleh seorang saksi, di Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi dan mahkamah rendah mesti dibuat dalam bahasa kebangsaan.
Begitu juga Peraturan 101, Peraturan-peraturan Mahkamah Rayuan 1994, menetapkan dokumen-dokumen perlu dalam bahasa kebangsaan.
Peguam terikat dengan ketetapan menggunakan bahasa kebangsaan iaitu Bahasa Melayu dalam prosiding mahkamah. Menurut penghakiman bertulis Mahkamah Rayuan ketika menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam saman fitnah RM100 juta terhadap bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Menurut Hakim Abdul Malik Ishak, Bahasa Melayu mesti digunakan bukan sahaja ketika prosiding, tetapi juga dalam memfailkan dokumen mahkamah. Kegagalan pihak perayu untuk memfailkan memorandum rayuan dalam Bahasa Melayu akan menyebabkan rekod rayuan yang difailkan oleh perayu tidak boleh digunakan.
Beliau berkata, mahkamah perlu menguatkuasakan keperluan memfailkan dokumen mahkamah dalam bahasa Melayu seperti ditetapkan undang-undang.
Memorandum rayuan dalam bahasa Inggeris yang difailkan Anwar secara terang-terangan melanggar undang-undang dan perlu ditolak. Perayu mesti memfailkan memorandum rayuan dalam bahasa kebangsaan. Tiada bahasa lain akan dilayani dan tidak layak sebagai rekod rayuan.
Untuk makluman, Anwar memfailkan saman pada 26 Januari, 2006, mendakwa kenyataan Tun Mahathir yang menggelarnya sebagai seorang homoseksual adalah satu fitnah dan bertujuan mengaibkannya secara peribadi dan kapasiti rasminya sebagai bekas menteri kewangan dan timbalan perdana menteri.
Pada 4 Julai, 2007, Mahkamah Tinggi Kuala lumpur menolak saman itu dengan kos selepas membenarkan permohonan Dr Mahathir untuk membatalkan saman itu. Anwar kemudian mengemukakan rayuan ke Mahkamah Rayuan berhubung keputusan itu (Bernama, 9 Disember 2009).
Saya masih yakin dengan apa yang saya tulis selama, jika dibanci selagi lagi penduduk Malaysia setiap 10 tahun, bagi tahun 2020 nanti, bukti-bukti seperti ini pasti akan berulang.
Pada 2010 apabila banci penduduk dibuat, rupa-rupanya begitu ramai rakyat Malaysia, terutama orang Cina tidak dapat bertutur dan memahami BM. Pembanci terpaksa membawa penterjemah sebagai pengantara untuk menterjemahkan BM yang disampaikan pembanci ke dalam bahasa Cina (juga India).
Wajarkah rakyat Malaysia terpaksa menterjemahkan BM selaku bahasa negara kepada rakyatnya sendiri? Pergilah ke dunia lain dan lihat. Tidak pernah ada berlaku, kecuali di Malaysia.
Inilah akibatnya apabila kita terlalu rasis dan obses dengan bangsa sendiri sehingga agenda negara ditolak ke tepi. Sistem pendidikan berasaskan kaum terus bersarang sehingga tidak boleh disentuh. NGO dan parti politik ultra kiasu lebih berkuasa daripada kerajaan. Kerajaan terpaksa tunduk untuk kekalkan kuasa.
Kajian saya ke atas orang Cina membuktikan, majoriti mereka tinggal di kawasan perumahan Cina, bersekolah Cina, mendengar dan menonton siaran radio dan TV Cina, membaca akhbar Cina dan berkawan dengan Cina. Tidak bercampur dengan orang Melayu.
Pendek kata, sosialisasi mereka terlalu kecinaan (Keindiaan). Berbeza sekali dengan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Apabila BM tidak ditekankan atau diwajibkan, sampai bilakah masa mereka akan menguasai dan menghayati agenda negara seperti bahasa negara.
Kita menganggap perkara ini kecil, lebih hina lagi, ada orang mencadangkan supaya menutup sekolah agama (tahfiz) dan iktiraf UEC. Wah! hebat Malaysia.
Wahai pemimpin politik! Berfikirlah, rancanglah mulai sekarang, bagaimanakah untuk memandaikan rakyat Malaysia untuk memahami dan menghayati agenda negara sebelum terlambat. Janganlah asyik berpolitik kerana ia akan menghancurkan negara kita pada suatu nanti.
Akhirnya, saya rasa bersyukur atas kenyataan menteri pendidikan terbaharu, akan mengkaji UEC secara holistik sebelum diiktiraf terutama melibatkan subjek BM.
Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)
Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi CG

6 comments:

  1. ni lah kerajaan bodoh tak boleh diajar pandai lansung tak ade.. kah kah kah..

    kerajaan yang diasaskan oleh persepsi sentimen fitnah tak kekal lama

    tengok memteri Agama (klon menteri agama di singapork) cukup la jawapan paling 'WIN' itu berdosa dan.dose depa dengan tuhan tu dia punya pasal... redho ajerr...

    kes Ahmadiah depa suma tu diiktiraf kapir itu hak dia kapir dengan tuhan yang lain redho jer la..bab ahmadiah klu bab syiah kita tunggu dlm bolan ni apa mintri agama cakap pulak.. mesti ada alasan yg mewajarkan syiah dihalalkan di Mesia.. tungguuu..

    Atok dinasour tua bangka Al juboori@al kutty langsung tak bonyi bonyi skg...

    rakyat menunggu jawapan dari kedua dua atok dinasour ini..

    Senang simple jawab dan cuci tangan

    ReplyDelete
  2. ni lah kerajaan bodoh tak boleh diajar pandai lansung tak ade.. kah kah kah..

    kerajaan yang diasaskan oleh persepsi sentimen fitnah tak kekal lama

    tengok memteri Agama (klon menteri agama di singapork) cukup la jawapan paling 'WIN' itu berdosa dan.dose depa dengan tuhan tu dia punya pasal... redho ajerr...

    kes Ahmadiah depa suma tu diiktiraf kapir itu hak dia kapir dengan tuhan yang lain redho jer la..bab ahmadiah klu bab syiah kita tunggu dlm bolan ni apa mintri agama cakap pulak.. mesti ada alasan yg mewajarkan syiah dihalalkan di Mesia.. tungguuu..

    Atok dinasour tua bangka Al juboori@al kutty langsung tak bonyi bonyi skg...

    rakyat menunggu jawapan dari kedua dua atok dinasour ini..

    Senang simple jawab dan cuci tangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habes tu nak kerajaan BN? sama la jgk..or lg terok kot..so apa pilihan kita? Ada berani nak buat sistem khalifah? Kalau takda beran tak payah sembang la bang..demokrasi ni ciptaan kafir Yunani..undang2 islam@hukum Allah seperti dlm al Quran takkan tertegak selagi sistem demokrasi masih wujud..it would not co-exist together..

      So tak payah la nak kutuk kerajaan skrg ni buruk tp kita sendiri tak nak ubah ikut Islam..politik@kerajaan Islam adalah seperti yg diguna pakai oleh sahabat nabi bukan mcm politik PAS..

      Enuff with politiking laa..semua work together pulihkan balik Malaysia..tegur mana2 yg patut..bukan kutuk mengutuk..put aside political differences..itu baru org yg betul2 sayangkan negara..

      Delete
  3. Yang menjadi hairan bahasa melayu atau bahasa malaysia mereka rasa amat jijik dan lowclass tapi peliknya hak org melayu mereka mahu dari hal hal tanah ,sisterm pelajaran,koata sehingga lah ke hal hal negara
    Sedar lah,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah rizab org melayu siapa lah kikis agaknya?

      Delete
  4. Anak yg baru lahir kita azan.khomatkan ini pula nak ditutup pusat pondok.. gelap benar hati. Itu yg kau perjuangan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com