pages

Thursday, July 12, 2018

[TIDAK IKTIRAF UEC SELAGI....] Anwar:dasar pendidikan tidak akan dikorbankan kerana politik baharu



KUALA LUMPUR: Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) kelak tidak akan membelakangkan prinsip asas Dasar Pendidikan Kebangsaan.

Menurut Anwar, ketetapan utama seperti soal Bahasa Melayu sebagai tunjang tidak boleh ditolak ansur dalam apa jua keadaan.

"Kita boleh pertimbang apa jua pun seperti mana wujudnya sekolah Arab yang boleh diiktiraf tetapi kita tidak boleh abaikan bahasa melayu dan penguasaan bahasa itu dalam mana sistem pun,” kata Anwar semasa ditemubual program AI melalui Skype.

Tambah beliau, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik cukup berwibawa untuk menyelaraskan segala isu-isu yang berbangkit berhubung isu tersebut.

"Dalam perbincangan saya dengan tokoh pendidikan Cina, mereka beri jaminan itu bukan satu masalah bagi mereka.
"Kalau begitu, menteri boleh menetapkan ini boleh dimeterai dalam satu peraturan dan undang-undang yang jelas supaya tidak ada tanggapan bahawa dasar pendidikan dikorbankan kerana semata-mata pertimbangan politik baharu,” jelas Anwar.

Temubual bersama Anwar di dalam program AI yang disiarkan setiap Khamis, 8.15 malam di saluran 501 Astro AWANI dibuat melalui Skype minggu ini memandangkan beliau sedang menjalani rawatan di Turki.

15 comments:

  1. TAHNIAH ANWAR, LAWAN TETAP LAWAN, JANGAN JADI HAMBA ORANG KAFIR DEMI POLITIK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org melayu ni mmg akan terus ditipu org.politik. Aku nak tanya sejak bila cina akan perduli dengan syarat2 pihak kerajaan? DAP dan penyokongnya mampuih tak akan ikut kata2 Anwar ke Mahathir ke. Jgn kena tipu lg dgn kata2 manis politik pH.

      Delete
    2. DAP dan cina kapir bila dah dapat apa yg diaorg nak depa dah menang. Nak ikut syarat kerajaan pH yg diorg sendiri dominasi kuasanya usah haraplah depa akan ikut. Kenapalah org melayu ni terus diperdaya. Aku ingat ada tun M cerdik sikit pH rupanya lg tak boleh dipakai drpd si anu tu.

      Delete
  2. ini kita mahu, jangan kerana politik baru kononnya, atau malaysia baru kita korbankan abis hak dan kedaulatan Melayu dan Islam

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Haha..mcm ade wayang sikit la..
      Tp xpela ted..yg baik kita sokong la..byk2 perkara lain ttg dia ni mmg anti..tp yg ni "sokong"..
      Bagus2..

      Delete
  4. buat mada ini apa saja yang DSAI kata kita sokong yang penting atok kita yg di sayangg ssssggtt tu perlu dihapuskan semada hapus proses semulajadi atau pergaduhan sesama sendiri dalam PH .. wayang PH akan menuju klimaks dalam masa 2 tahun dari sekarang atau lebih awal atas kepupusan atok melelui proses semulajadi..

    kah kah kah kah.. sokongan padu pada DSAI dan plan seterusnya akan menyusul lepas itu...

    pada ahli UMNO PAS dan NGO Melayu jangan terperangkap dengan provokasi PH lawan dengan hujah fakta dan bukti.. bukan fitnah gampang haramjadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 100%
      Atok adalah musuh kita dan mudarat besar buat umat

      Delete
  5. UMNO tolak usaha rai mazhab Syiah - Ahmad Zahid

    HUTAN MELINTANG: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, UMNO menolak sekeras-kerasnya sebarang usaha oleh mana-mana pihak untuk meraikan mazhab Syiah atau membiarkan ia bebas diamal serta disebarkan di negara ini.

    Presiden UMNO berkata, walaupun pihaknya menghormati pengikut mazhab itu di negara yang mengamalkannya, usaha untuk menyerapkan fahaman itu dalam kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini amat tidak sesuai.

    Katanya, usaha meraikan dan membiarkan mazhab itu diamalkan bakal menyebabkan perpecahan lebih teruk dalam kalangan umat Islam di negara ini.


    "Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa kita menolak Syiah bukan kerana kita benci tetapi kita tidak mahu ajaran ini memesongkan ajaran orang Islam di Malaysia ini.

    "Mana mungkin negara kita yang meletakkan dalam Perlembagaan (Perkara) 3(1), agama Islam adalah agama Persekutuan, walaupun dalam Perlembagaan tidak sebut, amalan kita berdasarkan Ahli Sunnah Wal Jamaah, ia harus dihormati kerana ia kontrak sosial kita," katanya.

    Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada Majlis Kesyukuran Meraikan Bakal-Bakal Haji kawasan Parlimen Bagan Datuk di Wisma UMNO Bagan Datuk di sini, hari ini.

    Dalam sidang medianya, bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri itu turut memohon semua ulama, cendekiawan, jabatan agama serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menolak sebarang usaha yang dilakukan untuk memesongkan pegangan berasaskan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

    "Biarpun apa akan terjadi, biar apa pun sudah terjadi, biarpun apa akan terjadi, kita tidak boleh tolak ansur melainkan pegangan kita Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Mazhab Syafie," katanya.

    ---------

    Ini baru betul! Org ada ilmu jd pimimoin Sebab itu kita taknak budak zumba oxporf hingus liberal tu jd presiden.. Melayu mesti pemimpin ada asas Agama..baru selamat!!

    Hrp kutyy marina lgbt.. Tu jahanam parti bungeh boboi

    ReplyDelete
  6. lawan sesat syiah ahmadiah liberal dan pluralis murtad insyallah syahid...

    jangan terpetangkap dengan provokasi kerajasn PH... lawan dengan hikmah fakta dan bukti bukan persepsi sentimen fitnah hatamjadah...

    bangkitlawanfitnah

    ReplyDelete
  7. Apalagii macaii2 umno bebelkan nii..fitna pala abahh ko..

    ReplyDelete
  8. Macamla DAP dan cina kafir akan perduli cakap ko Anwar. Sejak bila kerajaan boleh letakkan syarat2 pd sekolah cina. Org melayu ikut pemimpin melayu tapi cina mampuih depa tak duli. Jgn nak bohong rakyat dgn retorik ko anwar. Dalam dua bln ni Melayu dah kenal PH ni sape.

    ReplyDelete
  9. relex brooo nak lawan kena support DSAI desak otai reformis kerja kuat sikit.. PKR kerusi banyak yg lelebih atok ko..

    otai reformis takkan kena main dengan atok ko lagi... otai reformis jangan mudah lupa orang lain angkat plakad DSAI bakal PM ... atok ko main hp..

    cukup cukup la kena main lagi teruk kali ni...


    kah kah kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. DSAI ni kaki kelantong mcm boss dia Tun M.
      Mana ada kapir DAP nak ikut dia.

      BOLEH POTONG KEPALA KALAU IKUT...!

      Delete
  10. Percaya dan pilih lah lagi DAP pembela nasib melayu tu...ye...!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com