pages

Monday, July 30, 2018

Raja-Raja Melayu tubuhkan Jawatankuasa Tertinggi Hal Ehwal Islam


KUALA LUMPUR: Raja-Raja Melayu berkenan menubuhkan Jawatankuasa Tertinggi Institusi Hal Ehwal Islam Peringkat Persekutuan yang dianggotai lima tokoh pentadbir, agama dan akademik, dalam usaha menambah baik semua institusi Islam peringkat Persekutuan di negara ini.
Jawatankuasa Tertinggi itu dianggotai lima ahli yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu, manakala Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dilantik sebagai urus setianya.

BEKAS Ketua Setiausaha Negara, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid.
FELO di Oxford Centre for Islamic Studies, Datuk Dr Afifi al-Akiti.
Ia dipengerusikan bekas Ketua Setiausaha Negara, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid dan Timbalannya, Datuk Dr Afifi al-Akiti yang juga Felo di Oxford Centre for Islamic Studies.
Manakala keahlian jawatankuasa itu terdiri daripada Profesor Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan daripada Universiti Islam Antarabangsa (UIA); bekas Mufti Johor, Datuk Nooh Gadot dan bekas Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.
Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dalam kenyataannya, berkata keputusan penubuhan jawatankuasa tertinggi itu dicapai oleh Raja-Raja Melayu yang bersidang pada 10 Julai lalu, menjelang Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-249.

PROFESOR Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan.
BEKAS Mufti Johor, Datuk Nooh Gadot.
DATUK Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.
Fungsi jawatankuasa itu antaranya adalah untuk mengkaji kedudukan pengurusan hal ehwal Islam di peringkat Persekutuan, latar belakang penubuhan, bidang kuasa, serta keberkesanan agensi-agensi agama yang sedia ada termasuk agensi perundangan dan penghakiman Syariah di peringkat Persekutuan.
“Dalam menjalankan tugas-tugasnya, jawatankuasa tertinggi ini juga akan menerima memoranda dan berbincang dengan pihak yang berkepentingan, termasuk mereka yang sudi dengan sukarela menyampaikan pendapat masing-masing,” katanya.
Dalam kenyataan itu, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja menegaskan, penubuhan jawatankuasa tertinggi terbabit selari dengan kedudukan Islam yang termaktub mengikut Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan.
“Usaha ini amat wajar kerana ia kekal menghormati prinsip dan bidang kuasa Raja-Raja sebagai Ketua Agama Islam di negeri masing-masing, di mana institusi agama terus ditambah baik demi mempertahankan Islam, di samping terus menyebarluaskan nilai-nilai kesejagatan Islam di negara ini,” katanya.
Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja berkata, hasil kajian jawatankuasa tertinggi itu kelak akan dikemukakan kepada Majlis Raja-Raja dengan cadangan penambahbaikan bagi pentadbiran dan pengurusan hal ehwal Islam di peringkat Persekutuan agar ia berada di atas landasan yang betul. – Berita Harian

6 comments:


  1. Melayu Mudah Lupa..Terus Lupa..Kini Tiada Kuasa

    Mahadeywa kutty tak nampak seperti seorang negara-wan yang berpengalaman jd pm selama 22 tahun lagi bagi kali ini sebagai PM ke-7!

    Pemikirannya sama shj spt mak lampir bekas penjual buah dan kulasegaran yg baru 75 hari jd mentri buruh..sorang tak habis mengelamun pasal nak merompak melalui juak keta sorang lagi bodoh dengan binaan IBS!

    Madey yg pernah jd pm ke4 yg kita kenali dulu hanyalah tiada apa-apa sebenarnya, dia kelihatan 'bersinar' disebabkan bersinar hebatnya kekuatan dan keutuhan parti umno! Dan bersatunya Melayu dibawah UMNO menyebabkan madey kelihatan 'hebat' ketika itu..kurangnya perpecahan orang Melayu seperti PRU14!

    Tp madey kini tak ubah seperti seorang lelaki tua yang sangat BODOH ..LEMBAP.. SLOW LEARNER.. LOW ESTEEM LOW VALUE ..BANGANG dan KUFUR AGAMA bila tanpa sokongan parti majoriti Melayu seperti UMNO!!

    Lihatlah dia skrg dengan tiada apa rancangan baru untuk Malaysia yang lebih bijak dari Najib atau BN yang lepas..takurang pula yang diecedok di jenamakan semuala.. itu sahaja lepas begitu gagah menyeru rakyat tumbangkan 'kleptokrasi' BN? dan .. sekadar merosakkan buah labu yang masih sedap dimakan ketika sebelum PRU14...

    Kini dia sudah hilang kekuatan sepenuhnya, tiada lagi kemampuan kawalan terhadap aksi dan tingkahlaku bodoh mentri2 kabinet dapur lantikannya..dia hanya mampu tunjuk secubit kuasa/ power pada insan lemah tiada kuasa lagi seperti bekas-bekas pemimpin negara (najib & umno)
    Dia kelihatan 'juara' dalam 2-3 minggu bulan Ramadan hanya dalam bab mengaib menghina dan mengainaya Najib dengan menperkakaskan PDRM dan Singh balaci!! Waktu iatu dia rasa gah bangga dan hebat.. tapi apa lepas dari itu? Sekarang?


    Selain dari itu majlis penasihat orang orang TUA BODOH juga tidak lebih hanya membuli orang orang berjasa yang dilantik zaman UMNO sahaja..tak lebih dari membuat zalim pada Melayu juga..apakah itu dibanggakan sang macai PH?

    Yang confirm safe secure comfort untung dijulang hebat ialah CINA dan HINDU PARIAH!!

    Itulah.. betapa puas hatinya kebodohan melayoo..kunuun mahu humban Najib/UMNO, dengan seribu satu ayat pemanis.. juga kini ayat penyedap hati "takpe nk test je nanti 5 tahun tukar balik.."...

    kepala bapak mereka.. ingat DAP dan Kafir tu bodoh ke selepas 60 tahun menanti berjuangan penuh sabar.. takkan dapat balik lagi pemeritahan seperti dahulu.. konon UMNO rasis Melayu.. ya kalau UMNO tak rasis Melayu pakat kebulur dan bodoh habislah Melayu Melayu urban yang perasan hebat sekarang ni termasuk usahawab tak sedar diri kini jadi balaci DAPig!

    Dan jika UMNO tak 'rasis' maka banga kafirlah yang akan rasis serasis2nya.

    Rasisnya UMNO hanya mempertahankan hak Bumiputera TANPA menindas bangsa lain. Itupun Melayu urban yang bodoh ini masih tak sedar diri dan terus mengutuk perjuangan pemimpin terdahulu yang menyenangkan Melayu urban sekarang!

    #melayusangatmudahlupa


    ReplyDelete
  2. Oii bongok... Ko nak ke tanak umno jd kerajaan balik? Kalau nk umno memerintah balik jgn hina pengundi. Kitorang tak kesah pn sape jadi kerajaan. Korang pandai jaga hati rakyat maka dpt la jd kerajaan. Klau nk menyombong lagi kitorang akan trus menyokong kerajaan ph...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oii babi.. dah sedap jadi lauk kafir harbi..ko angkuh sombong kutuk umno ape pasla bongok oii! ph jaga rakyat kepala hotak ape mende masa nak undi pru14 dulu bodoh bangang tk pikir ke semua ni bakal terjadi..
      lembu pun cerdik dari ko lagi mahcai..
      umno dha xde ko puas hati kn? so skrg ape ko dpt? BONGOK!

      Delete
  3. AlQuran pn yak habis dikaji..sebok dgn bible nk di hadam..apa punya islam..
    Ke..atau pun..dh jadi tuan guru kerajaan langit...sesat

    ReplyDelete
  4. kita tak mampu untuk bergantung pada mintri Agama Mujahit yg diragui agama dan ikutanya... syiah...

    ReplyDelete

  5. Daulat Tuanku, ampun Tuanku, patek2 semua ingin menyembah duli menyokong semua tindakan Tuanku untuk memartabat Islam di Tanah Melayu. Daulat Tuanku

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com