pages

Monday, July 30, 2018

Prof Zainal Kling: Kula Segaran harus disaman, derhaka kepada Raja-raja Melayu


Selepas mengeluarkan kenyataan kontroversi melibatkan Melayu, terdapat desakan agar Menteri Sumber Manusia, M Kula Segaran meletak jawatan kerana dianggap mencetuskan ketegangan antara kaum.

Namun, Pengerusi Biro Sosio-Budaya Majlis Perundingan Melayu (MPM), Prof Emeritus Datuk Dr Zainal Kling merasakan Naib Presiden DAP itu bukan sahaja perlu meletakkan jawatan malah perlu disaman kerana melakukan penghasutan.
Malah, Zainal turut mendakwa Kula Segaran menuduh Raja-raja Melayu sebagai pendatang selepas Ahli Parlimen Ipoh Barat itu mengatakan orang Melayu merupakan pendatang di Malaysia.

"Bila dia (Kula Segaran) tuduh orang Melayu sebagai pendatang di alam Melayu, ia bermakna dia menuduh Raja-raja Melayu sebagai pendatang. Jadi dia perlu disaman kerana tuduh Raja-raja Melayu sebagai pendatang dalam wilayah negaranya sendiri.

"Kenyataan itu merupakan penghasutan dan penderhakaan kepada Raja-raja Melayu," katanya kepada Sinar Harian.

[ARTIKEL BERKAITAN: Kula Segaran perlu hati-hati]

Tambah beliau, meskipun Kula Segaran telah meminta maaf namun Zainal berpendapat Ahli Parlimen Ipoh Barat itu meminta maaf hanya kerana rasa bersalah selepas masyarakat menghentamnya.

"Jadi sekarang dia (Kula Segaran) rasa bersalah orang komen macam-macam, dia minta maaf. Saya lihat dia cuba nak mengulangi pandangan DAP terhadap orang Melayu, peling terkesan apabila dia tuduh orang Melayu sebagai pendatang.

"Kita nak dia faham bahawa orang Melayu ada di benua Cina, benua India, Melayu ada di mana-mana pun. Kalau tuduh Melayu pendatang di alam Melayu walau dari Bugis, Jawa, Filipina, Sumatera berpindah ke Tanah Melayu, itu bukan imigrasi tapi migrasi.

"Perpindahan dalam wilayah sendiri kita (orang Melayu) katakan perantauan. Kita tak gaduh, mana kita pergi pun tak mengapa sebab itu daerah kita. Jadi kita bukan imigran," ujarnya.

Jelasnya lagi, orang Melayu bukanlah imigran seperti orang Cina serta India yang datang dari benua lain ke Wilayah Melayu kerana imigran seperti itulah yang dikatakan 'pendatang'.

[ARTIKEL BERKAITAN: Saya minta maaf: Kula Segaran]

Dalam perkembangan berkaitan, Zainal merasakan perkataan 'mereka' yang digunakan Kula Segaran ketika berucap di Negeri Sembilan baru-baru ini merujuk kepada orang Melayu.

"Dia kata tak sebut Melayu tapi sebut mereka. Mereka itu siapa? Mesti ada objeknya. Mana boleh sebut mereka tapi kosong. Memang dia tuju kepada Melayu, siapa lagi.

"MPM sokong desakan supaya dia letak jawatan tapi lebih penting bukan hanya minta maaf tetapi dia perlu dikenakan hukuman sebagai penghasut dan penderhaka kepada Raja-raja kita," katanya. - Sinar Harian

15 comments:

  1. Kenyataan barua tu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan sedangkan semasa angkat sumpah jawatan/sebagai wakil rakyat dia berikrar utk melindungi & memelihara Perlembagaan.

    ReplyDelete
  2. Kenyataan barua tu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan sedangkan semasa angkat sumpah jawatan/sebagai wakil rakyat dia berikrar utk melindungi & memelihara Perlembagaan.

    ReplyDelete
  3. perkataan minta maaf dari bukan melayu dah basi malah semakin meluat didengar. saman boleh bayar..apa ada hal. mohon kebawah duli sultan dan raja melayu mengharamkan pengkhianat dari jijak kaki di negeri berdaulat. biar muntah darah dan itu pengajarannya.

    ReplyDelete
  4. Kenyataan dia itu tidak ada kaitan dgn kerajaan..hanya peribadi..lantik dia jd menteri atas peribadi jugak ker..kalau siasatan lambat sngat saman jer atas peribadi jugak....

    ReplyDelete
  5. Cina DAP dan Pariah DAP ni minta maaf sebab PRK yg akan di adakan

    Kesian org melayu hari hari di perbodohkan

    Jgn cuba main api
    Anak kecil main api
    Itu lah sahaja yg ada

    Lepas kena buli kemudian minta maaf lepastu buli lagi lepas minta maaf lepas tu jgn cuba main api lepas tu kena buli lagi minta maaf lagi lepas jgn cuba main api...begitu lah seterusnya hingga habis peruntukan hak org melayu dalam perlembagaan terbakar kerana anak kecil main bunga api


    Horayyy mari kita main bungapi buatan cina sampai habis semua harta benda kita... horey horey

    ReplyDelete
  6. kerajaan yg diasaskan adu domba batu api fitnah jijik tak kekal lama..

    kerajaan zalim sang fitnah Mahathir Mohammad adalah kerajaan dajjal yg muncul dari timur jauh...

    Bani Mim yg di nantikan dengan menjulang panji panji hitam melaui perpaduan ummah sedang bangkit dan menghancurkan kerajaan dajjal fitnah jijik Mahathir Mohammad serta anak cucu pejuang pluralist murtad COMANGO dan syiah kafir ditunggangi oleh yahudi zionis..

    Installah 2 tahun peraligan kuasa kerajaan dajjal fitnah Mahayhir Mohammad akan hancur binasa..

    Janji panji hitam dari timur.

    # bangkitlawanfitnah

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen yg paling layak hanyalah KEPALA BAPAK KAU....

      Delete
  7. Desak Tun M supaya pecat dia ni.

    ReplyDelete

  8. Sepatutnya kena buat MAGERAN! Unsur menderhaka kepada YDP Agong dan memudaratkan Negara sudah tercetus dengan jelas dan semakin tak terkawal!!

    YDP Agong panggil mesyurat MKN dah skrg ni sebelum tercetus huru hara tragedi lebih besar..untuk selamatkan negara..

    Tentera ambil alih dan tubuhkan kerajaan INTERIM.. susun semula pentadbiran.. tangkap dan hukum segala pengkhinat2 celaka, penghasut2 dan pembuli2 siber yang mahu rosakkan kedaulatan negara, yang sokong komunis, syiah etc.

    pulihkan pemikiran rakyat yang rosak oleh PH... lakukan pembersihan!

    selamatkan negara dari kejahatan PH dan Madey.. skrg mereka bertuhankan demokrasi hingga tak boleh ditegur, mereka melawan hukum Tuhan Yang Esa akibat rakyat buta tuli memperkudakan demokrasi.. membabibuta memilih pemimpin laknat!

    PLEASE MAGERAN!!
    DAULAT TUANKU!

    RAMD Taat Pada Titah Tuanku!

    Lakukan sebelum terlambat..sebelum negara MUSNAH!

    Ya Allah bantulah kami.. Amiin

    ReplyDelete
  9. Kahkahkah bila cakap ketuanan melayu sudah termaktup dlm pelembagaan ada maharaja dan protocol yg tak wajar diusik dan daulat dijaja jaja kesana a kisini melayu dan silatus silatin salsiah salsiah melayu ada watak brahma melayu dan watak kasta kasta melayu dan watak authority Victor Victor melayu ada watak mahabrata maharaja mahafiraun dlm epic melayu kisahnya begitu seluruh kepulauan melayu yang menjarah itu chandi candi seluruh intiti melayu itu hindu tapi tapi bukan India goa bukan juga China naning melayu ada dimana mana India ada dimana mana China pun ada dimana mana malahan kabilah yang melata dibumi Allah ini ada dimana mana jadi pendapat kula sugaran berbentuk pribadi dan terkilaf dlm Hal halnya dlm issue ini prof amiritus dato zainal kling jogaan jogaan dlm mentality yg sempit kodok kodok pun tahu prof ini ultra Umno nk meneruskan issue bagila dia jangan lupa ampow bawah meja kahkahkah mede in kangkung

    ReplyDelete
  10. Mudah kan minta maaf kes selesai.. ..begitulah cara mereka.. . Keluarkan kenyataan yg menyakitkan lpz tu minta maaf pada bangsa melayu...
    Yg bagusnya semua menteri melayu dan sultan diam seribu bahasa... Bertambah naiklah tocang pengkhianat negara ni....
    Mmg pemimpin melayu PH ni nampak sangat tak ambil kisah apa pemimpin bangsa lain nak cakap pada bangsa melayu.. .depa dah naik duduk di atas... Lantaklah apa yg org nak kata dan siapa pun nak kata apa... Janji aku dah duduk di atas.. Gaji ribu ribu...
    Ini perjuangan ahli PH melayu... Sedangkan ahli PH kaum lain berjuang sungguh sungguh untuk menjatuhkan melayu secara total... Mcm mcm ulah mereka buat... Mereka serang dari semua sudut.. .Sehinggakan ramasamy berani mencabar supaya 13 May berlaku lagi... Dia dah bersedia menghadapi 13 May.. .langsung tak takut mengeluarkan kenyataan sedemikian....pun semua pemimpin melayu dan rakyat melayu diam...
    Begitulah bila kaduk sudah naik junjung.. .lupa tanah yang membiak akar.. Lupa tanah yg memberi makan dan sumber kesuburan... Lupa segala galanya... .dan buat pemimpin melayu PH... Cerita dongeng rakyat PAK KADUK akn menjadi cerita benar nenang bersabung tanah tergadai... .Kerana tepuk sorak agama islam dan bangsa melayu berserak dan akhirnya umpama tanak nasi tidak berkerak.

    ReplyDelete
  11. Ayuh segera raja2 Melayu, Tuanku perlu segera menyaman menteri BADUT ini.

    ReplyDelete
  12. API KEBENCIAN TELAH PUN DIMAINKAN OLEH MENTERI BADUT PH, TAKUT KALAU2 NANTI IANYA MEREBAK TIDAK TERKAWAL!

    ReplyDelete
  13. biar merebak dah tak terkawal itu yg atok kau mau kan.... banyak cakadak pulak... tepukkk..tepuk..!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com