pages

Saturday, July 14, 2018

Prof Datuk Dr Teo Kok Seong:Tidak Adil jika iktiraf UEC


Petikan berkaitan UEC oleh Tokoh Pendidikan :

Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, jika Kementerian Pendidikan mengiktiraf UEC, ia dilihat berlaku tidak adil kepada pelajar beraliran sekolah menengah kebangsaan yang sedia mengikuti silibus dalam dasar pelajaran kebangsaan.

Katanya, Kementerian Pendidikan sepatutnya bersifat melindungi sijil peperiksaan di peringkat menengah yang terdapat dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan.

“Mereka yang bersekolah persendirian Cina dan mengikuti sijil UEC ini sebenarnya tidak yakin dengan dasar pelajaran kebangsaan sebab itu mereka memilih untuk belajar dalam satu sistem di luar dasar pendidikan kebangsaan.

“Maka ia tidak adil kepada puluhan ribu pelajar yang setia dan yakin menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar,” katanya kepada Sinar Harian.

Mengulas lanjut, Kok Seong berkata, pelajar yang mengikuti sijil UEC ini mahu menyambung pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) kerana yuran penggajian bagi satu kursus adalah murah.

“Sebabnya yuran belajar di IPTA lebih murah berbanding IPTS. Jelas terbukti, mereka mahu sangat masuk IPTA kerana kosnya murah,” katanya.

Menurutnya lagi, kalau sijil UEC ini diiktiraf, pasti akan ada permohonan daripada pertubuhan lain terutamanya SIJIL GEC A Level yang dikelolakan oleh Universiti Cambridge di United Kingdom.

26 comments:

  1. Aku faham Melayu3 sokong uec ni, diaorg gila babi ke main sokong tanpa faham apa2,

    ReplyDelete
  2. Cina pun tak sokong UEC pasal ape melayu yg lebih..
    Nk mengampu parti pun agak2 la..jgn bikin malu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hairan bagaimana KM Melaka mempunyai kuasa untuk meluluskan UEC sedangkan kelukusan seharusnya dari kementerian. Juga sebelum mengambil keputusan ia seharusnya didebat atau dibincangkan dipentas seminar, konferen atsu wacana. Seolah olah cadangan dibuat hari ini dan esok terus di luluskan. Kalau dinegara maju seperti dinegara barat isu2 yg berkaitan dengan kepentingan nasional ianya dibuat krpengetahuan publik dan dari maklumbalas baharu kita buat keputusan. Setengah mereka sebut r jadi l. Inikah dia yg dipanggil MALAYSIA BARU.

      Delete
  3. bila melayu lebih cina dari cina.. ini bukan krisis identiti samada gay lgbt dll lagi dah ni... krisis identiti yg tak ada identiti...

    ReplyDelete
  4. Melayu ni kalo psl mngampu ni satu..dia dpt jwtn sebb dap...tu syg bkn main hgga kebangangn teserlah

    ReplyDelete
  5. Kalu camtu kena boikotlah .. Beli barangan buatan melayu. . Beli dikedai melayu .. . Pasaraya melayu .... Doktor melayu . .. Semua melayu . .. Hangat2 tahi ayam .... HatHati busuk dengan dengki. . .. Kalu bole kita ssemua anak beranak jangan kerja dwngan orang taukey cina. ... Boikot . .. Bole ker? ???? ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa tak boleh pulak. Tak yakin ker dgn janji Allah

      Delete
    2. Alahai bodohnye lah komen anon 0405..

      Ni cerita psl UEC la..
      Biol ke ape ko..
      Xphm artikel..

      Delete
    3. Sekiranya kerajaan mengiktiraf sijil UEC.ini bermakna akan berlaku satu keadaan dimana orang China akan terus dengan kecinaan nya dan perasaan kasih sayang kepada Malaysia akan hilang. Akan timbul juga keadaan orang India akan meminta kerajaan menyediakan sekolah menengah berbahasa Tamil. Ini akan menjadikan Malaysia negara yang yang tidak ada identiti keMalaysian.Malaysian Malayaia akan gagal.

      Delete
    4. Beh tu...sbb keje dgn cina..maruah semua kena gadai la ea??

      Delete
    5. Beh tu...sbb keje dgn cina..maruah semua kena gadai la ea??

      Delete
    6. Ingatlah kita menangkan PH pd pru14 bukan bermakna kita sudah terikat untuk terus membela PH walau hak Islam dan Melayu dicarik2, kita kena pintar dan cerdik,

      kita jatuhkan Najib itu usaha murni atas kejahatannya, tapi bukan bermakna kita mesti mengia kan semua tindakan PH,

      ingat lah kafir tidak akan reda dengan Islam ini Allah dh bg tau dlm Al Quran, sehingga kita menurut langkah mereka sehasta demi sehasta swhingga mereka masuk lubang biawak pun kita ikut sama

      Delete
  6. Inilah akibat terlebih makan Baja TM

    ReplyDelete
  7. Melayu babi sgt ramai skrg, cina ckp btul tk nk terima, masih nk ikut cina rasis Dap

    ReplyDelete
  8. Rasanya hanya yang rasis akan sokong uec..

    ReplyDelete
  9. Apalagi cina mau.??

    ReplyDelete
  10. buat mcm australia(mantan PM Autralia).cina ikut rule & law of malaysian. klo x boleh balik negeri cina/gi sja kenegara lain yg bebas untuk mereka.kita sebenarnya kena tegas n telus baru la bersih.

    ReplyDelete
  11. Apa ni, Cina mkn babi, Cina memang makan babi.Melayu je Tak mkn babi.

    ReplyDelete
  12. Sedihnya melhat melayu hilang arah tujuan hanya pandai mengikut telunjuk kafir dap.Demi kuasa didunia ye menteri pendidikan.

    ReplyDelete
  13. Desak maszlie letak jawatan.

    ReplyDelete
  14. Menteri jangan jadi LANGAU .. kebusukkan yg akan berlaku kpd sistem pendidikan dan kehancuran semangat bangsa satu malaysia.. kerana patuh tuli dgn tuntutan satu kelumpok.. ada beratus lagi kelumpok yg ada menuntut hak yg sama.

    ReplyDelete
  15. Ingatlah kita menangkan PH pd pru14 bukan bermakna kita sudah terikat untuk terus membela PH walau hak Islam dan Melayu dicarik2, kita kena pintar dan cerdik,

    kita jatuhkan Najib itu usaha murni atas kejahatannya, tapi bukan bermakna kita mesti mengia kan semua tindakan PH,

    ingat lah kafir tidak akan reda dengan Islam ini Allah dh bg tau dlm Al Quran, sehingga kita menurut langkah mereka sehasta demi sehasta swhingga mereka masuk lubang biawak pun kita ikut sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera, dasar pendidikan kebangsaan telah lama wujud dan terbukti dasar menyatupadukan penduduk negara kita Saya setuju dgn prof, ini akan menjadi saingan kepada puluhan ribuan pelajar cina di smk. Tq

      Delete
  16. Kerajaan tidak melayan permintaan UEC ini atas banyak sebab, diantaranya, selama ini Sistem Pendidkan Malaysia telah berjaya melahirkan jutaan cendiakawan, intelektual, ekspatriat, usahawan, profesional dan lain lain sebelum ujudnyma UEC.
    Apa yang dapat saya rumuskan tujuan UEC ini mahu digunakan dalam sistem pendidikan negara adalah tidak lain tidak bukan untuk menyulitkan anak anak Melayu dan kaum lain selain cina untuk mendapatkan pekerjaan dimasa hadapan. Sedangkan sekarang pun orang Melayu susah untuk mendapatkan kerja di syarikat cina, kalau adapun hanyalah sebagai kuli bawahan,Jangan harap nak jadi atasan,biar pun ijazah bergulung.
    Disskriminasi kaum dalam pekerjaan sangat ketara dalam syarikat milik orang cina, terpulang mahu percaya atau tidak. Sebagai contoh :
    Iklan Dalam Surat Khabar

    Jawatan kerani kilang kicap

    Syarat syarat pemohon;
    Warganegara Malaysia
    Umur 18 Tahun ke atas
    Kelulusan SPM
    Lulus Bahasa Malaysia
    Pengalaman Kerja 2 tahun
    Fasih Berbahasa Inggeris
    *** Keutamaan diberikan kepada calon berbahasa Mandarin

    Di sini pun sudah kita lihat cara kaum cina praktikkan perkauman apatah lagi nanti bila UEC diterima secara mutlak dalam sistem pendidikan negara.

    klagi pulak apa istimewanya UEC ini ? Ianya sistem pendidikan dari negara Taiwan dan China, Taiwan bukanlan suatu negara kaya dan terlalu maju kalau nak dibandingkan dengan negara negara maju lain seperti Eropah,Jepun , Korea dan Amerika. China pulak terkenal hari ini bukan kerana sistem UEC yang mereka gunakan, China terkenal hari inji dan kaya kerana mereka baru saja membuka pintu diplomatik kepada dunia luar, dulu mereka tutup pintu mereka kerana mereka mengamalkan polisi pentadbiran komunis, hanya bila mereka rasa mereka terdesak disebakan tekanan rakyat yang semakin susah dan menderita, mereka terpaksa membuka pintu diplomatik mereka, mereka tawarkan tanah, tenaga pekerja murah dan berbagai lagi tawaran menarik untuk menarik pelabur berurusniaga di negara mereka, berpusu pusu pelabur datang sehinggakan polisi China ini melumpuhkan beberapa negara yang mengharapkan ekonomi mereka melalui perindustrian, termasuk Malaysia.
    Beribu kilang di negara kita tutup dan berpuluh ribu pekerja industri di negara kita hilang pekerjaan gara gara ini.
    Dan sekarang mereka nak pulak masuk ikut campur dalam sistem pendidikan kita, seolah olah kita ini tidak cerdik, tidak bagus.Sedangkan UEC ini hanya dipraktikkan di beberapa buah sekolah swasta cina dan hanya kurang dari 5,000 pelajar yang memiliki sijil UEC ini, sedangkan pelajar yang mendapat pendidikkan dari sekolah kebangsaan kita seluruh negara mencecah puluhan ribu.
    Apa rasionalnya UEC ini hendak diterima pakai ndalam sistem pendidikkan kita, pada saya UEC ini lebeh kepada menjadi perosak negara.
    Kepada Menteri Pendidikan sekarang saya ingin bertanya satu soalan, Sistem Pendidikkan mana yang Menteri belajar dulu dari sekolah rendah, menengah dan universiti sehingga melayakkan menteri dilantik sebagai menteri pendidikan sekarang? Jangan hanya kerana takutkan seekor tikus turun ke bendang seluruh bendang dibakar hangus.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com