pages

Monday, July 30, 2018

MALAYSIA MENUNTUT M. KULA SEGARAN LETAK JAWATAN‼





VIDEO ini mendedahkan siapa yang RASIS 

MALAYSIA MENUNTUT M. KULA SEGARAN LETAK JAWATAN‼

Akhbar Utusan Malaysia pada 27Julai 2018 telah mengeluarkan sebuah artikel keceluparan Naib Presiden DAP yang juga merupakan Menteri Sumber Manusia dalam kerajaan baru iaitu M. Kula Segaran bertajuk "KULA SEGARAN MENDAKWA MELAYU PENDATANG".

Artikel tersebut yang disiarkan oleh Akhbar Utusan Malaysia telah mengupas mengenai kenyataan menteri tersebut yang telah membangkitkan isu sensitif perkauman yang mengandungi unsur hasutan dan boleh menjadi ancaman permusuhan dan keresahan dikalangan masyarakat berbilang bangsa di negara ini.

Beliau telah mempersoalkan isu sejarah negara yang beliau sifatkan sebagai silap, salah, tidak tepat dan perlu diperbetulkan.

Sebenarnya pandangan beliaulah yang salah, silap dan jauh sekali meleset.

Kecelaruan pemahaman sejarah membuatkan M. Kula Sagaran memberi kenyataan yang salah tentang sejarah negara, yang mana kenyataan itu tidak logik pada akal dan bersalahan dengan fakta sejarah yang dikaji dan dipelajari oleh umumnya.

Malah ianya membuka pekung bahawa beliau tidak faham langsung tentang sejarah negara dan asal muasal bangsanya di Negara Malaysia ini.

Amat tidak sesuai sekali kejahilan ini dilakukan oleh seorang yang bukan budak sekolah menengah SPM tetapi telah menjawat jawatan sebagai Menteri Sumber Manusia.  Ianya tentu akan menjadi bahan ketawa dan ejekan masyarakat di dalam dan di luar negara.

Sangat menyedihkan dan memburukkan lagi keadaan apabila kebodohan ini dicetuskan oleh seorang yang berjawatan menteri dan mempunyai tempat di dalam Dewan Rakyat.

Secara tidak langsung, ini menunjukkan kelemahan Kerajaan semasa menyusun ahli kabinet dalam hal ehwal Kementerian sehingga isu asas sejarah negara seperti ini boleh dibangkitkan menggunakan fakta sejarah yang salah!

DAP mendakwa bahawa Naib Presiden DAP, M. Kula Segaran telah di fitnah oleh Pihak Akhbar Utusan Malaysia pada 27 Julai 2018 dengan menyiarkan artikel tersebut diruangan akhbar Utusan Malaysia yang berunsurkan isu perkauman dan propaganda terhadap isu sejarah. Rujuk sini: http://m.utusan.com.my/berita/politik/kula-segaran-dakwa-melayu-bangsa-pendatang-1.717743

Susulan dari itu pihak DAP telah membuat kenyataan menafikan kesalahan Naib Presiden DAP itu. Dalam sebuah video di laman youtube dengan tajuk "Saya difitnah dengan kata Melayu Pendatang" bagi menunjukkan yang M. Kula Segaran menyatakan beliau sama sekali tidak pernah membuat kenyataan yang membangkitkan isu perkauman sepertimana yang dilaporkan oleh pihak Utusan Malaysia. Kenyataan tersebut adalah seperti berikut:

KENYATAAN MEDIA YB M. KULA SEGARAN

Menjelaskan fitnah suratkhabar Umno (Utusan Malaysia) manyiarkan artikel berita berusur fitnah dan sengaja memainkan isu perkauman, rasis dan propaganda tentang pandangan saya terhadap sejarah Malaysia.


Di sini saya ingin menjelaskan tentang pandangan saya yang telah diputarbelitkan oleh pihak-pihak tertentu yang mahu menimbulkan ketegangan kaum.


Laporan Utusan Malaysia pada 27 Julai 2018 dan dakwaan-dakwaan di media sosial telah menuduh saya membuat kenyataan kononnya orang Melayu adalah pendatang di Malaysia manakala kaum India merupakan penduduk asal negara ini.


Ini adalah satu fitnah dan pembohongan. Saya tidak pernah berkata begitu. Ia diputarbelitkan tanpa latar atau konteks yang sebenarnya.


Izinkan saya membuat penjelasan.


Saya telah hadir di satu majlis agama Hindu di Nilai, Negeri Sembilan minggu lalu, dan mengemukakan pandangan saya yang antara lain menjelaskan bahawa kita tidak sepatutnya tuduh-menuduh dengan menggelar seseorang atau sesuatu kaum sebagai pendatang. Kita sama-sama berkongsi kehidupan di Malaysia.


Dalam majlis berbahasa Tamil itu, saya tidak menyebut sama sekali tentang orang Melayu. Sudah tentu tuduhan kononnya saya mengatakan orang Melayu adalah pendatang merupakan fitnah dan pembohongan semata-mata.


Apa yang saya jelaskan dalam majlis itu adalah orang India telah berada di Tanah Melayu sejak 2,500 tahun lalu. Agama Hindu dibawa oleh orang India ke Tanah Melayu. Hasil penemuan arkeologi di kawasan Lembah Bujang, terutamanya penemuan Sungai Batu, di Kedah telah membuktikan hal ini.


Sehubungan itu, saya berpendapat tidak adil jika kaum India digelar sebagai pendatang, berdasarkan faktor-faktor sejarah itu.


Agama Hindu merupakan agama awal yang dianuti penduduk tempatan di Tanah Melayu dan Nusantara, dan kemudiannya berkembang kepada ajaran Buddha, dan sehinggalah Islam dibawa ke rantau ini dan menjadi popular pada abad ke-15.


Transmigrasi pula merupakan proses yang natural yang berlaku di seluruh dunia. Pelbagai kaum saling berhijrah ke merata dunia mengikut keperluan dan suasana semasa. Begitu juga dengan Tanah Melayu, Malaysia, India, China dan banyak lagi. Ini fakta sejarah.


Semua ini adalah fakta sejarah. Jadi, apa yang saya mahu tekankan ialah sejarah patut diajar dengan fakta yang benar, tepat dan lengkap. Ini penting agar setiap warga Malaysia tahu sejarah kita sendiri.


Sekian, terima kasih.

M. KULA SEGARAN
Naib Pengerusi DAP Kebangsaan

Walaupun begitu, kenyataan yang mendakwa Menteri Sumber Manusia dan Naib Presiden DAP itu di fitnah adalah sangat tidak logik dan palsu semata-mata, ternyata ianya penuh dengan agenda sedangkan apabila diterjemahkan ucapan hasutan beliau itu bercanggah dengan apa yang beliau nafikan, buktinya masih ada lagi longgokan video yang menunjukkan dengan jelas kata-kata 'Menteri Sumber Manusia' itu yang juga Naib Presiden DAP, M. Kula Segaran, sila rujuk sini :

https://youtu.be/8AT2NSFtVQo

TERJEMAHAN apa yang disampaikan dalam video tu:

"Susah untuk melahirkan bangsa kita. Kalau tengok buku sejarah, sejarah bangsa kita bermula 120/130 tahun dahulu, apabila kita datang ke sini. Tidak betul. Kita datang ke sini 2500 tahun dahulu. Apa buktinya? Semua bukti ada di Bujang Valley. Kuil-kuil lama semua tertanam. Pada masa itu mereka ialah pendatang. Kita dengan mereka sama tetapi pemuda-pemuda sekarang tidak tahu, setakat itu sahaja pembelajaran dihadkan di negara ini. Kalau pergi tengok di "Bujang Valley" ada bukti yang jelas. Kita perlu beritahu penduduk awam tentang hal ini, baru kita dengan mereka tidak ada perbezaan. Ini tanah air kita. Kita ada semua hak."

Mengikut kepada fakta sejarah memang agama Hindu berada di sini dahulu tapi bukannya bangsa India yang ada di sini dahulu seperti apa yang difahami oleh M. Kula Segaran, iaitu mengenai agama atau pegangan kepercayaan. Mengenai fakta sejarah negara yang melibatkan isu perkauman ini sepatutnya menjadi perkara yang mesti difahamkan dengan benar dan fakta oleh masyarakat lebih-lebih lagi sebagai Menteri Sumber Manusia. Jika tidak ianya hanya akan menampakkan kebodohan seorang Menteri yang buta sejarah.

KAMI RAKYAT MALAYSIA MENUNTUT M. KULA SEGARAN MELETAKKAN JAWATAN SEBAGAI MENTERI SUMBER MANUSIA YANG MEMALUKAN !

Oleh: Rijal'ul Dakwah

13 comments:

  1. Utusan nii yg melampau..utusan fikir nii zaman umno perintah..utusan perlu dikenakn ditindakkan segera..dh rugi besar tapi najib suntik berjuta ringgit utk cover kerugian..jika terus begini jln terakhir adalah tutup saja utusan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nape salahkn utusan, dgr video, mmg btul kula ni tk reti sejarah, sengaja RASIS

      Delete
    2. Wey ted.. ko tgk klip video di atas dgn terjemahannya iaitu dikatakan oleh beliau sendiri yg melayu ini pendatang..!

      Cukup! Apa yg utusan melampau..??!

      Ko terlalu taksub membela PH..!!

      Mcm lah aku tak undi dan mempertahankan PH sebelum pru 14 dan semasa pru 14 lalu..!

      Sekiranya.. ko ingin mengatakan yg terjemahan itu salah..! Berikan satu link yg terjemahan itu adalah betul..! Dan buktikan ia sememangnya betul..!

      Aku merujuk kenyataan m.kula yg mengatakan melayu itu pendatang bdasarkan video di atas..!

      Manakala, di dlm kenyataan media.. beliau menafikannya yg beliau ada berkata sedemikian rupa bdasarkan artikel di atas..

      So, nilai sendiri lah..!

      Ko TAK PERLU TAKSUB kepada MANA2 PARTI POLITIK ATAU INDIVIDU..!

      TAK PERLU TAKSUB PADA TUN, NAJIB MAHUPUN ANWAR..!

      Negara ini adalah negara kita..! Yg bahasa melayu adlah bahasa kebangsaan! Agama rasmi adalah islam..! Dan berasaskan sistem raja berpelembagaan..!

      Masing2 harus hormati menghormati antara satu sama lain..! Hidup aman berdasarkan kontrak sosial..!

      TAK PERLU TAKSUB..!

      Delete
  2. dalam PH ni menteri bukan saja bodoh tapi RASIS

    MENTERI BODOH + RASIS = BOSIS = BOHSIA = BONGOK = BENTAT = BALIK INDIA BALIK CINA

    ReplyDelete
  3. Ini bukan jepun menteri kita nak letak jawatan,
    Yg telah hampir terbukti bersah pun tak reti letak jawatan
    Sampai lingkup satu parti dah tak berkuasa baru letak jawatan
    Yg dalam penjara pun takmahu lepas jawatan
    Yg dah lepas jawatan pun ambil semula jawatan
    Ini kan pula pariah pariah yg baru berkuasa
    Jangan buang masa
    Atau nak cuba , cuba rujuk kat TunM atau desak TunM lepas jawatan keran beliau PM harus bertanggung jawap dengan menteri yg di lantik,,
    Cuba lah klu nak tengok
    Klu tak mahu ramai2 tidur tunggu BR1m atau tanah kita pelahan lahan hilang kana makan anai anai

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu PARIAH dapat kuasa mcm babi dapat bunga, habis dihancurkan

      Delete
  4. Masalah Kulasingaran ni, dia tak sedar, dia sekarang seorang menteri kerajaan, bukan lagi PEMBANGKANG DAP. Dia lupa, sebagai menteri, dia berkuasa untuk mengubah mentaliti bangsanya supaya bangkit, memajukan diri. Dia buang masa bernostalagia zaman 2000 tahu dulu ketika peniaga Hindu datang membina Kuil di Lembah bujang. Kalau semua MENTERI Malaysia asik bernostalgia kisah tok nenek moyang beribu tahun dulu, macam mana nak bangunkan bangsa........?????
    Sebagai seorang menteri, dia gagal membuka mida orang Tamil supaya berubah.
    2000 tahun dulu, Hindu sudah bukak Lembah Bujang, So WHAT.................?????
    Hari ini mana mereka........????
    Kenapa mereka hilang.............????
    Kalau Kula tak habis-habis ajak orang Tamil pikir nasib malang beribu tahun dulu, pendek kata, berakhir macam Melayu umno, tak pernah muhasabah diri, tanya di mana salah silapnya dan bagimana caranya untuk berubah ke arah yang lebih baik.
    Memang patut Kula digantikan dengan orang lain kerana si Kula ni bermain dengan api macam orang-orang UMNO. Meracuni fikiran orang dengan cerita-cerita silam. Orang umno dengan kisah Ketuanan Melayu dan memainkan isu agama. Kula pulak kisah peniaga Tamil datang membina kuil-kuil Hindu di Lembah Bujang, jadi merekalah kaum pribumi!!!!!
    Bila nak ban gun dari tidur yang panjang......????

    ReplyDelete
    Replies
    1. isu ny abuka itu saja, isunya FAKTA SEJARAH DIA SANGAT SALAH, hindu di sini sebelum Islam bukan bermakna orang India yang bina chandi lembah bujang tu, itu semua melayu asal sebelum Islam

      Delete
    2. Cik minah macai telor kutty mahataek..ko buat2 lupa ala style madey rompak 31 billiun dulu jgk.. xyh berlakon lah berok oiii..ko yg sakan menjilat ton taik dan bermatian fitnah Najib UMNO sampai tumbang, wktu nk tumbngkn Najib sggup bunuh Najib pn xpe jnji umno tumbng..

      So skrg after umno died, ape ko dpt?? Ni lah hasilnya.

      Lps tu buat bangang salahkn utusan/ umno.lg..woii mngkok umno dh mati.. Yg idop jd krjn setan skg ialah madey dn ph!!

      So gulingkan kerajaan setan ini sblm TERLAMBAT!!

      Delete
  5. Replies
    1. Ted tu bkn level bangang lg tp dah kira musuh Islam yg nyata. Celaka lah org yg posting bernick name ted manoff atas tu.

      Ko akn trima balasan azab kt dunia lg ted manoff. Amin !

      Delete
  6. Mahadeywa Laknatullah tak nampak mcm seorang negara-wan yang dh berpengalaman jd pm selama 22 tahun.

    Kpi nya sama shj spt mak lampir bekas penjual buah dan kulasegaran yg baru 75 hari jd mentri buruh..

    Madey yg pernah jd pi em ke4 yg kita kenali dulu hanyalah sebenarnya 'bersinar' disebabkan bersinar hebatnya parti umno! Dan bersatunya mwlayu dibawah UMNO menyebabkan madey kelihatan 'hebat' ketika itu..

    Tp madey kini tak ubah seperti seorang lelaki tua yang sangat BODOH ..LEMBAP.. SLOW LEARNER.. LOW ESTEEM LOW VALUE ..BANGANG dan KUFUR AGAMA bila tanpa jemaah UMNO!!

    Lihatlah dia skrg dengan tiada apa kekuatan kawalan teehadap akai aksi bodoh bangan mentri2 lantikannya..dia hanya mampu tunjuk sekelumit power hanya dalam bab memhina dan mengainaya Najib dengan menperkakaskan PDRM dan Singh balaci!!

    Selain dari itu majlis penasihat orang orang TUA bodoh juga tidak lebih hanya membuli orang orang yang dilantik zaman UMNO sahaja..tak lebih dari membuat zalim pada Melayu juga..

    Yang safe secure confort untung dijulang hebat ialah CINA dan HINDU PARIAH!!

    puas hati kebodohan melayoo..kunuunmn ayat nk test nanti 5 tahun kalih balik..kepala bapak.luu laacai ph..dh hbis rosak kalih apanya..kasi lunyai hbis lah baru puas hati!!!

    ReplyDelete
  7. Apala hang ted.
    Mlm ni hg rebus taik,hg minum ayaq rebusan taik ..kot2 cerediki sikit.
    Hindu tu kona fakta..hang pi salahkan utusan pulak.
    Nampak sgt hg tu benak.
    Simpan la sikit benak hang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com