pages

Sunday, July 29, 2018

[AMOK MELAYU JANGAN DICABAR] Kulasegaran BELUM Tarik dakwaan "India BUKAN PENDATANG"



"Kulasegaran dan sekutu yang tidak segar akal budi

Oleh ARIF ATAN 

(Anggap ini kuliah sosio-budaya bagi Malaysia Baru. Jangan sentap melulu lalu dilabel rasis kalau tak habis baca)

Cakap mudahnya macam kaduk naik junjung, makin naik tocang, cacing naik ke mata. Apabila terus memanggil Melayu pendatang, itu jelas mengherdik Melayu secara budaya dengan perancangan berstrategi semacam mahu merombak sejarah tanah air. Ingat, pengundi Melayu yang tidak sampai 30 peratus menyokong Pakatan Harapan (PH) boleh terimakah wahai M Kulasegaran? 

Namun, Naib Pengerusi DAP itu begitu bersungguh menafikan yang dia ada memanggil orang Melayu sebagai pendatang. Baik. Kita bersangka baik untuk menerima penafiannya tetapi kenyataannya yang lain-lain itu secara logiknya tetap boleh ditafsir sebagai menganggap Melayu sebagai pendatang! Taklah biadap, namanya! 

Menteri Sumber Manusia itu dalam majlis keagamaan Hindu di Nilai bulan lepas cakap, dia mahu menekankan sejarah dengan "fakta yang tepat dan lengkap" supaya "setiap warga Malaysia tahu sejarah mereka sendiri."

Masalahnya, dia sendiri sama ada tak tahu atau saja-saja buat tak tahu menganggap kaum India tidak sepatutnya digelar pendatang

Kata Ahli Parlimen Ipoh Barat yang mungkin tak perlukan lagi pengundi Melayu di kawasannya itu seperti dilapor:

"Apa yang saya jelaskan dalam majlis itu adalah orang India berada di Tanah Melayu sejak 2,500 tahun lalu. Agama Hindu dibawa oleh Orang India...(Ia) agama awal yang dianuti penduduk tempatan (ketika itu).

"Hasil penemuan arkeologi di kawasan Lembah Bujang, terutamanya penemuan Sungai Batu di Kedah telah membuktikan hal ini. Jadi tidak adil jika kaum India digelar pendatang, berdasarkan faktor sejarah ini."


Hah, tepokkk!

Lihat penegasan Kulasegaran, "tidak adil jika kaum India digelar pendatang." Itu pun ada hati dia mahu bercakap tentang sejarah dengan "fakta yang tepat dan lengkap"?!

Dia sendiri sebagai warga Malaysia mungkin tak ambil tahu sejarah tanah air ini sendiri. Istilah pendatang pula bukan satu bentuk penghinaan apa pun, hanya dari segi perspektif sejarah. 

Takkan Kulasegaran mahu nafi leluhur kamu sendiri berasal nun dari wilayah yang secara geopolitiknya hari ini dipanggil negara India? 

Takkan Kulasegaran mahu menafikan penghijrahan ekonomi orang India selain Cina ke Alam Melayu (bukan saja Malaya sebab Sumatera Timur pun mengalami situasi sama. Baca tulisan ilmiah Ariffin Omar dalam Bab 7, 'Nasionalisme dan Revolusi di Malaysia dan Indonesia' terbitan USM pada 2006) adalah berpunca daripada dasar 'laissez-faire' penjajah membawa mereka masuk sehingga mengancam hak orang Melayu ketika itu? 

Kalau kita undurkan masa nun antara tahun 688 - 695, pendeta Buddha dari Dinasti Tang, Yi Jing dalam catatannya berkelana di Alam Melayu ketika itu sudah menyebutkan bahawa ada sebuah kerajaan yang dikenal dengan Mo-Lo-Yu (Melayu). [Moga silibus Sejarah UEC ada sebutkan fakta ini] 

Yi Jing tidak sebut pula ada kerajaan lain dipanggil mungkin In-dia hinggakan Kulasegaran mahu mendakwa India di Malaysia hari ini bukannya pendatang.

Catatan-catatan Arab sejak abad ke-7 Masihi hingga 10M pula sudah banyak menulis tentang Alam Melayu. Bahkan, sejarah Melayu terutama sekali berkaitan Kedah Tua yang Kulasegaran sebutkan itu sudah lama orang Arab tulis lebih 2,000 tahun dulu.

Nama Kedah dalam banyak teks pelayaran Arab ke Alam Melayu adalah 'Kalah'. Antaranya, 'Al Masalik Wal Mamalik' yang diterjemah oleh Tuan Arsyad Pendang ke bahasa Melayu dan diterbitkan tahun lepas. 

Adakah Kulasegaran tahu apatah baca buku-buku travelog purba Arab ini sebelum dia mahu menekankan sejarah dengan "fakta yang tepat dan lengkap" versi dia? Kitab apa dia mahu pakai? Kitab 'Malaysian Malaysia' DAP? 

Dalam naskhah 'At-Tarikh Silsilah Negeri Kedah' ada disebut lebih kurang 300 tahun sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W tentang nama 'Tanah Melayu'. Tidak pula disebut 'Tanah India' atau 'Tanah Tamil Nadu'! 

Bahkan, ketika itu disebutkan ramai orang dari Jawa lari menyeberang ke 'Tanah Segara Masin' (sebelum digelar Tanah Melayu) akibat serangan seorang raja dan tenteranya dari India.

Kulasegaran ada "fakta yang tepat dan lengkap"kah siapa raja dan tentera dari India yang menyerang orang Jawa itu? Kalau orang India bukan pendatang di Tanah Melayu, habis tu yang menyerang itu, India dari tanah mana? 

Dalam kitab 'Aja'ibul Hind' oleh Buzurg Al-Ramhurmuzi juga diterjemah oleh Arsyad Mokhtar banyak kali ditulis NEGERI EMAS yang merujuk kepada Semenanjung Tanah Melayu. Timbunan emas di Tanah Melayu memang masyhur sehingga wujud panggilan Suvarnabumi dan The Golden Chersonese. 

Adakah Kulasegaran fikir itu sebagai fakta yang tidak tepat dan tidak lengkap sehinggakan setiap warga Malaysia tidak tahu bahkan keliru dengan sejarah mereka sendiri? 

Alfred Russel Wallace yang mengambil masa 8 tahun mengkaji etnologi kemasyarakatan, botani, zoologi dan geologi di Alam Melayu pernah mengembara ke Melaka mengkaji habitat ekologi di sekitar Gunung Ledang yang dipanggil 'Gunung Ophir' oleh masyarakat Barat pada Julai hingga September 1854. 

Dia juga menjejakkan kaki di Singapura. Katanya jelas dalam Bab 2 buku 'The Malay Archipelago' yang diterbitkan pada 1869 itu bahawa Orang Melayu sebagai penduduk asli di Singapura ketika itu yang ramai bekerja sebagai nelayan, pemilik perahu dan polis. 

Wallace siap sebut ratusan perahu Melayu memenuhi pelabuhan Singapura selain kapal perang dan kapal dagang bangsa Eropah dan jong Cina. Rumah-rumah Melayu pula penuh di kawasan pinggir kota selain rumah orang Cina yang kata Wallace sudah membentuk populasi terbesar di Singapura. 

Bahkan, Wallace turut menyebut tentang orang India dan orang Arab bekerja sebagai pedagang-pedagang kecil dan pemilik kedai. Wallace tak sebut pula orang India adalah penduduk asli Singapura! 

Wallace yang sebenarnya juruukur dengan kerajaan British itu juga menyenaraikan sejumlah 117 kata dalam 59 bahasa bagi kelompok etnik dalam Alam Melayu dari bahasa Melayu, Jawa, Bugis, Bajau hingga ke wilayah kepulauan Flores dan Timor. 

Tiada pula bahasa Tamil menjadi antara 59 bahasa diucap di 'Malay Archipelago' jika betullah orang India bukan pendatang yang Wallace turut senaraikan sebagai perbandingan bagi kata 'burung' dan 'api', contohnya. 

Kata 'burung' kalau orang di Celebes Selatan dan Amboyna juga menyebutnya sama 'burung'. Kata 'api' juga sama diucap orang Bajau, Lombok, Bugis, Salayer di Celebes Selatan, Tomore dan Tomohon.

Kata 'api' juga disebut orang Kepulauan Sula, Batchian, Allor dan Solor serta di Langowan, Tanawanko, Kema (Celebes Utara). 

Soalnya, dalam bahasa Tamil, kata 'burung' dan 'api', adakah sama dengan bahasa Melayu? Paling tidak pun, sipi-sipi diucapkan dalam mana-mana 58 rumpun suku kaum lain di Alam Melayu seperti yang disenaraikan Wallace itu? 

Apa kelayakan Kulasegaran untuk sesuka hati bercakap India bukan pendatang (bermaksud India adalah peribumi di tanah air ini!) berbanding Wallace yang sudah mengkaji alam tabii Alam Melayu sepanjang 1854 hingga 1862 itu? 

Atas fakta apa Kulasegaran mahu menekankan sejarah "Malaysia Baru" dengan "fakta yang tepat dan lengkap" ketika Wallace dalam Bab 40 buku 'The Malay Archipelago' itu menulis terang-terang:

"Ras Melayu merupakan ras terpenting kerana MEMILIKI PERADABAN PALING TINGGI." Rakyat Malaysia hari ini walaupun pada era "Malaysia Baru" tentunya masih memahami sejarah lama keturunan kita masing-masing

Melabel India sebagai pendatang bukan meremehkan tetapi itu fakta sejarah akibat polisi pasaran bebas oleh penjajah British. Itu fakta, tak tahulah kalau ada pemimpin Melayu komponen PH atau pensyarah universiti dari fakulti ekonomi nak tulis status di Facebook kata, itu auta atau perkauman! 

Mengapa Kulasegaran harus menjatuhkan maruah keseluruhan masyarakat India lain sebagai bangsa yang mempunyai leluhur peradaban yang juga hebat di tanah besar India sana dengan sengaja menimbulkan polemik India bukan pendatang (baca: India adalah peribumi) di Malaysia yang nama lamanya adalah SEMENANJUNG TANAH MELAYU ini?

Kulasegaran apabila membangkitkan soal pendatang ini sekali gus mempersoal kewujudan masyarakat Melayu di Malaysia yang komposisinya sudah mencecah lebih 60 peratus ini.

Nampaknya, dia tidak faham tentang rencamnya nama Melayu itu sendiri apabila mengalami evolusi makna.

Nampak sangat Kulasegaran tidak tahu atau malas ambil tahu bahawa kata Melayu itu asalnya lebih berasaskan budaya. 

Orang Melayu sebelum meletupnya isu Malayan Union 1946 lebih memperkenalkan diri masing-masing mengikut negeri. Mike orang Perak, ambo ore Kelate, saye orang Johor, Hang Kedah tang mana, Pahang lagilah kompleks, orang Temerloh, orang Pekan ada loghatnya. 

Kesan tinggalan bagasi sejarah inilah yang masih boleh dilihat di Universiti Malaya (UM) dengan adanya persatuan-persatuan mahasiswa anak negeri dengan yang aktif setakat tahun 2008 dulu, Persatuan Mahasiswa Kelantan UM, Persatuan Mahasiswa Johor, Persatuan Mahasiswa Perak. Oh, Kulasegaran dulu ambil jurusan undang-undang di London, bukan UM. Apa dia tahu! 

Zaman penjajah dulu, ada kategori Melayu Jati dan Melayu Dagang. Ni, patut Kulasegaran tahu.

Eh, takkanlah Kulasegaran yang sudah tua tak pernah dengar lagu 'Anak Dagang', tak tahu dialog popular 'Kajang Pak Malau..mengkuang layu' dalam filem Sri Mersing (1961) atau menonton filem pecah panggung Indonesia, 'Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck' dalam menelusuri  perasaan dan dilema menjadi anak dagang? 

Itu belum lagi wacana hangat wartawan-wartawan Melayu sebagai intelegensia bangsa era 1930-an dengan istilah DKK (Darah Keturunan Keling) dan DKA (Darah Keturunan Arab) merujuk kepada kategori Melayu hasil kahwin campur. 

Maksudnya, kalau Kulasegaran rasa orang India kena tindas sangat dengan label pendatang, orang Melayu hari ini nenek moyangnya dulu lagilah lama pedih menanggung perasaan merantau.  

Kulasegaran faham tak semua ini? (Meminjam dialog iklan Trivago). 

Berbalik pada Wallace tadi, hinggakan dia sebut sifat luaran bahkan dalaman orang Melayu di Alam Melayu. Punyalah Wallace ini tajam perhatian. 

Walaupun, agak lucu untuk kita hari ini membacanya selain semacam tersembunyi sentimen 'superior' orang kulit putih dalam menilai orang lain tetapi itulah pandangan orientalis lebih 160 tahun lalu terhadap orang Melayu.

Antaranya, Wallace senaraikan orang Melayu ini emosinya datar, pendiam, pemalu, tidak menyatakan ekspresi hairan, kagum, takut secara terbuka. Cakapnya satu-satu, hati-hati dan berkias ibarat, tidak mudah berkelahi kerana wang (itu sebab Melayu dulu kuat gotong-royong), tidak suka bertanya terlalu banyak (patutlah di kelas atau ceramah sekarang pun masih agak sukar nak lihat suasana rancak soal jawab!).

Jadi, melihatkan sikap beraninya Kulasegaran mahu merekonstruksi sejarah dengan mendakwa India bukan pendatang (baca: India adalah Peribumi) sekali gus menyamatarafkan keberadaan orang India dengan orang Melayu di wilayah yang secara antropologinya dipanggil 'Malay Archipelago', nyatalah Kulasegaran amat melampaui batas.

Walhal, sifat melampaui batas atau keterlaluan ini perangai yang sangat dan banyak dilarang dalam kitab suci Al-Quran. Orang Melayu yang ribuan tahun lalu sebelum memeluk Islam yang bersederhana dalam semua segi pun memang dikenali sebagai bangsa bersifat terbuka, mudah berakomodatif, meraikan kedatangan orang luar dari alamnya dan bertolak-ansur hinggakan dalam banyak keadaan menyebabkannya jatuh tergelongsor! 

Sifat melampaui batas sebahagian masyarakat dan pemimpin bukan Melayu yang kini menjadi Menteri, Timbalan Menteri, wakil rakyat Parlimen dan Dun (bukan semua tetapi yang suka mengeksploitasi semangat 'Malaysia Baru') termasuk dalam isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) yang menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar amat bercanggah dengan sistem nilai majoriti orang Melayu hari ini yang masih mengambil sikap, "aku perati je kau!"

Kulasegaran juga begitu cabul mulutnya apabila mengatakan, "transmigrasi (penghijrahan) adalah proses natural yang terjadi di seluruh dunia dan pelbagai kaum berhijrah mengikut keperluan semasa."

Dinamika Melayu di Malaysia hari ini dengan keturunan datuk moyang Melayu dulu-dulu berhijrah masih dalam lingkungan Alam Melayunya lagi. Beza benar dengan orang India yang secara linguistik pun jauh sungguh jurangnya dengan Melayu.

Melayu di Malaysia walaupun keturunannya Bugis, Minang, Banjar, orang Kampar, Riau, mereka bukan berstatus pendatang sama tarafnya seperti orang India. Wallace pun tulis, "Orang-orang Kling dari India Barat".

Tapi punyalah akomodatifnya keMelayuan itu, kalau kahwin dengan Cina, India atau orang kulit putih dan peluk agama Islam, sudah dipanggil Melayu seperti takrifan Melayu secara Perlembagaan. 

Anak perempuan comel kepada aktres Rozita Che Wan hasil kahwin dengan suaminya yang beriras Mat Saleh tetap dipanggil Melayu. Ann Wan Seng kalau tiba generasi anaknya nanti yang kalau kahwin dengan Melayu jati, sudah secara budaya dipanggil Melayu, tiada lagi panggilan mualaf. 

Eh, Kulasegaran sembang pasal India bukan pendatang ni, dia ada baca sajak Sasterawan Negara, Usman Awang berjudul 'Melayu' itu tak? 

Jangan tak kenal siapa Usman Awang pula ketika sibuk bercakap tentang Malaysia, sudahlah! Sila baca dan fahamkan apa itu Melayu sebelum mahu kata India bukan pendatang:
  
Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak. 

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu,
Bugis itu Melayu,
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu,
Mamak dan Malbari serap ke Melayu,
Malah muallaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu).

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan.

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara. 

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual
Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali.

Melayu itu masih bermimpi
Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh di cari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing.

Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan
Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturahim hati yang murni
Maaf diungkap sentiasa bersahut
Tangan dihulur sentiasa disambut
Luka pun tidak lagi berparut.

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selagi yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:

Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran.

Bagaimanakah Melayu abad kedua puluh satu
Masihkah tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan
Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara merdeka.

Jadi, apabila Kulasegaran boleh pula mengajar rakyat Malaysia yang majmuk ini untuk, "Kita sama-sama berkongsi kehidupan di Malaysia," sebenarnya Kulasegaran sendiri tidak bersikap apa yang diucap. Orang bukan Melayu rata-ratanya tak kongsi apa pun dengan Melayu walaupun Melayu sebelum merdeka sudah banyak berkongsi termasuk memberi taraf warganegara. 

Kalau dia sama-sama berkongsi kehidupan di negara ini, maka tiada perlunya dia sembang mahu menyamatarafkan keberadaan orang India di negara ini dengan Melayu di tanah air yang asalnya dipanggil Semenanjung Tanah Melayu ini. 

Melayu tak hinalah India, Cina, kita semua sudah sama berstatus warganegara Malaysia tapi janganlah India dan Cina bukan main galak mengungkit sejarah asal usul sedangkan sikap melampaui batas itu ibarat menepuk air di dulang, terpercik basah lenjun ke muka dan tubuh sendiri! 

Sifat orang Cina juga pemimpin Cina DAP yang semacam menjadi 'MCA dalam PH' kena sedar diri juga akan fakta sejarah pendirian Tanah Besar China yang dikuasai komunis pada 1950-an sebelum sibuk menuntut itu, ini sampaikan paksa kerajaan beri dana pula kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) selepas menuntut UEC - produk SMPC diiktiraf untuk masuk universiti awam dan perkhidmatan awam. Apa ni? Itu kepentingan nasional ke kepentingan kaum yang kaya? 

China sudah tegaskan taraf kewarganegaraan sebagai penentu muktamad nasional seseorang Cina. Maka orang keturunan dan berbudaya Cina di luar Tanah Besar China perlu memilih sama ada kekal sebagai warganegara China atau menjadi warganegara dia berhijrah. 

Dalam konteks ini, orang Cina Indonesia sudah menjadi bangsa Indonesia fasih dan membudayakan bahasa kebangsaan negaranya walaupun sedang bersesak dalam LRT di Kuala Lumpur. 

Tapi majoriti Cina Malaysia bahkan India Malaysia di LRT sama dengan tanpa jati diri sebagai bangsa Malaysia bebas cakap Cina dan Tamil tetapi kemudiannya terkial-kial (biasanya Cina, India ramai fasih) lidah cakap Melayu walau lahir dan sudah hidup lebih dari 3 generasi di Malaysia ini. 

Itu yang Kulasegaran mahu cakap "kita sama-sama berkongsi kehidupan di Malaysia"? Kongsi apa? Makan di kedai mamak pun bayar asing-asing! Hah, tepokk!  

Kulasegaran juga bukan Melayu generasi WeChat sekarang tidak patut membakar sentimen perasaan orang Melayu yang dikenali sebagai bangsa penyabar sebab Melayu ini berperadaban tinggi. Kulasegaran, pemimpin Cina DAP lain pun jangan hipokritlah ingatkan rakyat tidak rasis ketika kamu semua mahu menyuburkan sentimen rasis kaum masing-masing atas topeng 'keadilan', 'hak asasi manusia' bla bla bla... 

Ingat. Melayu ini ada timbang rasa, ada budi bicara, budi bahasa, budi pekerti, akal budi tetapi orang kulit putih pun sudah memakai istilah 'amok' untuk menunjukkan sikap 360 darjah bangsa Melayu apabila berdepan dengan situasi yang terlalu menekannya. 

Jadi, buat Kulasegaran, Teo Nie Ching, Wong Kah Woh, Ong Boon Piow - kebetulan semua DAP pulak tu! - peliharalah ucapkata tatalaku usah bersikap tidak segar akal budi, berbuat laku tidak tentu sampai jadi Malaysia Haru.  

Jika sengaja berterusan menjolok sarang tebuan, kalau terus tegar mencurah minyak ke bara api, jangan terkejut melihat orang Melayu hatta penyokong PH BANGKIT membenamkan sifat angkuh sombong melampaui batas mendakwa kaum kamu peribumi di Malaysia atau memanggil Melayu sebagai bangsa pendatang. 


Terima kasih sudi membaca sehingga noktah terakhir kuliah sosio budaya Malaysia Baru ini.

26 comments:

  1. Bla..bla..bla..bla..pointnya salahkan dap..kikikikimakkkk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju denga ted manof, ini memang salah DAP, pemimpin DAP mmg dihasut untuk tidak mengiktiraf hak melayu dan Islam, pemimpin DAP memang diasuh untuk halang perkembangan bahasa melayu, galakkan anak2 cakap bahasa mandarin atau tamik atau BI, tanam sikap BENCIKan Melayu, BENCIKan Islam, kerana anggap Melayu dan Islam dapatt banyak keistemewaan, hasut anak2 cina dan india untuk rampas hak Melayu dan Islam

      Delete
    2. Aku pon stuju dgn ted manoff.
      Pertama kali ted manoff bercakap benar..
      Ini semua mmg salah dap sepertimana yg dikatakan oleh ted manoff.

      Delete
    3. Walau ted taik berckp benar tpi ted tetap juga taik selamanya.

      Delete
  2. BODOH LH MENTERI2 DLM PH NI, SEJARAH PON TAK TAHU MCM MANA LAH DAPAT PERINTAH NEGARA

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu lah undi dia, nyesal tak

      Delete
  3. memang celaka cina india kafir harbi ni

    ReplyDelete
  4. Beri ruang utk ph perbaiki kerosakkn yg dibuat oleh najib dn kawan2nya..mmg agak kucar kacir tapi akn diperbaiki secepat mungkin..bila ph mula kerja adalah macaii2 parti politik yg xpuas hati cuba buat huru hara dgn mainkn isu kaum dan agama..🐷🐷

    ReplyDelete
    Replies
    1. melayu dalam PH dah jadi munafik, tak tau lah apa jadi, enyap takut sangat dengan kafir

      nak tunggu apa, tunggu mereka selesai dulu HAPUSKAN hak Melayu, HAPUSKAN iSLAM AGAMA PERSEKUTUAN, MARA DIhancurkand dengan strategik pecah dan perintah

      IKTIRAF UEC, IKTIRAF LGBT, SYIH, AJARAN SESAT, KETUA HAKIM KAFIR, AG KAFIR, MENTERI UNDAG2 KAFIR, utama cina dan india, bagi kerakyataan kepada pendatang Cina dna India

      Delete
    2. Taikk nepall..benda yg ko sebut tuu umnolah yg hancurkn..mara diseleweng oleh anuar musang..tanah2 habis dijual..baru sekarang ckp nk perkasakn agama..itupun lps klh pru,klau mng terus menyamun..

      Delete
    3. Ted,beri masa rasanya tak logik sbb kabinet bayangan sblum menang pru dulu dah ada..persedian calon menteri dah ada...sepatutnya bila menang menteri takda masaalah nk running kementerian msing2..sbnar kredibility menteri itu sendiri yg kucar kacir dlm meneruskan polisi kerajaan terdahulu..

      Delete
  5. aku dah dapat kesan ted manoff ni, dia selalu komen dari HP, aku dah kesan dia, tak pe, tunggu je dulu, biar dia buat sepuas hati, lepas tu kita bertindak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pala bana..aku ada jerr kat sini..ko dtglah..πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•

      Delete
    2. Bagi location la

      Delete
    3. Ko xyah cari..aku ada jerr kt putrajaya nii..kalau ko kesan pun bkn boleh buat apa..sekarang ph yg perintah..silap2 ko masuk dlm nanti..

      Delete
    4. Ko ingat Ph perintah ko boleh buat mcm2, dlm PDRM kitaorg tk layan sgt geng politik, lg pon Tun M dh pesan jgn campur urusan Polis

      Delete
    5. Marilah dtg..baru nk ingat tun m..kikiki..mari dtg..mariii..xyah ckp besar jumpa baru tahu..kikiki..πŸ€—πŸ€—πŸ€—πŸ˜πŸ˜πŸ˜πŸ˜œ

      Delete
    6. Nk tangkap ted ni tak susah saudara dan saudari...kumpulkan segala provokasi komen dia tentang ..ingat tentang ugama..sesuatu bangsa yg di provoke..buat laporan polis ke atau skmm atas akta hasutan sudah..habis cerita nnt keluarlah kat berita tv siapa ted manoff ni.

      Delete
    7. ted komen dari tong taik.

      Delete
  6. kalau depa urang ynag pertama kali menguasai tm dulu
    apasai masa nak medeka itu penjajah aramjadah suruh bagi hak warganewgara
    kat depa ni
    mana raja raja depa ni kat tm
    silap nak medeka cepat n mudah kena gadai hak tm

    cuba tanya depa kalaulah ini negara hak depa
    bila nak medeka penjajah suruh bagi hak warganegara kat
    pendatang yang dibawa masuk
    adakah depa setuju???

    penjajah pun pangge ini negara malaya bukan ro india or china
    itu tanda ni negara tm punya
    walau ditukar nama
    depa ingat nak hakis sejarah tm pelan pelan
    lambat lagila

    ReplyDelete
  7. Ted ni berkerja sorang mngunakan pelbagai nama..kadangkala anon.MO provoke..reply guna anon untuk membalas provoke dgn maki hamun..kemudian reply dgn fakta..provoke lg..bg mengelirukan penkomen ilmiah..terpulang kpd saudara untuk membazirkan data untuk layan redbean ini..yg pasti cg bukan blog sebar fitnah..hanya readbean sj yg akan kata cg fitnah..selain dari penkomen ilmiah yg tulen..salam

    ReplyDelete
  8. Cg,ted ni sbnr nk tutup periuk nasi..bertenggek kat cg siang mlm dgn komen provoke spya orng meluat dgn dia so takdalah ramai ilmiah nk komen melainkan komen amarah..dia ni sbnar parasit secara perlahan2 jatuhkan rating cg....lg pun topic cg adalah untuk kita lawan fakta cg kalau tak betul..M O ted ialah menenggelamkan ilmiah dgn menjadikan dia sbgai sasaran untuk mengalihkan fakta sebenar tentang isu kerajaan ph..lg pun cg bukanya tulis atikel dlm blog ni..takkan cg tak perasan dia letak pasir dlm periuk cg..salam

    ReplyDelete
  9. SALAM, Admin CG sedang buat pemerhatian terhadap komen-komen, jika terdapat unsur cabar mencabar yang tidak sihat menggunakan platform CG sebagai medium, tindakan selanjutnya akan diambil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih bnyak atas perhatian cg.. baru aman sikit..blog yg sy ikuti sejak 2016..

      Delete
  10. Dlm mahabarata ada sebut yg keling berbaik dgn salah satu dinasti melayu kuno sehingga ada yg menjadi hindu bercampur anisme, tapi bila raja keling cuba belit raja melayu maka terjadilah perang dan raja melayu halau semua pendatang keling dialam melayu.

    Keling cuma berani dtg balik ke alam melayu setelah ada pedagang islam arab dtg kesini, tu pun keling islam, dan bertapak di tanjung keling melaka.
    Lepas tu ada keling kafir yg datang terutama zaman penjajahan bangsa eropah.
    Zaman british la hakikatnya keling byk dibawa sbg kuli kerana melayu enggan menjadi abdi british.

    Sejarah ni mudah je kalau dilihat secara jujur.

    ReplyDelete
  11. Kula ni dulu ic merah. Ic merah dah boleh jadi menteri. Malaysia baru. Tepukkkk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com