pages

Friday, July 6, 2018

[BAHASA KEBANGSAAN] Lihatlah KEBERANIAN Indonesia beri Amaran Penggunaan Bahasa Cina




Setiap negara bangga dan sekerasnya memeprtahankan bahasa kebangsaannya sendiri, mengapa tidak penduduk Malaysia?
Di China bahasa China
Di India bahasa India (Hindi)
Di Thailand bahasa Thailand
Di Malaysia bahasa Rojak!
Di Singapura bahasa kebangsaan adalah Melayu, tapi Melayu sana pun kekok berbahasa ibuandanya sendiri. Mungkin kerana tiada penguatkuasaan.
Tak suka atau boleh berbahasa Nasional anda patut merasa malu dan wajarlah dikatakan tidak layak gelar diri anda rakyat Malaysia kerana ia bukan saja bahasa berkurun lama di bumi Tanah Melayu, ia juga termaktub dalam Perlembagaan Malaysia!
Salam Ukhuwah dari Pengasas & Keluarga PROGerak 

8 comments:

  1. Malaysia baru..org dh jauh kedepan kita masih dibelenggu dgn masalah bahasa..baik ph atau bn tkde keberanian ubah sistem pelajaran kita..

    ReplyDelete
  2. apa maksud tuan? ubah ke mana, mcm mana? bagi jelas bila komen tu

    ReplyDelete
  3. Ted manof ni liberal..cuma saya kurang pasti..dia ni islam ke kapir..semua org salah kalau ada mengusik idola dia...si biaDAP..

    ReplyDelete
  4. Ted..ko jngan main2..nnti si samad tu ludah ko...dgn kahak hijo..dia pantan di usik pasal bahasa ni..tapi sekarang dia tengah menyirok..dedak dia tk abis lg...nnti di buatnya road tour jalan kaki seluruh m'sia..haru

    ReplyDelete
  5. Ted nonok
    Ini jawapan saya..
    Kita kena maju ke hadapan..jngan asyok berbicara pasal bahasa..kita tngok mam China..telah maju kehadapan..dgn pengunaan bahasa China...jadi kalau m'sia baru nk maju..gunakan la bahasa China..dalam sukatan mata pelajaran.
    Baru kita boleh setanding dgn China..macam eguana eng buat tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PATUTNYA KITA BOLEH MAJU DENGAN GUNA BAHASA MELAYU SAHAJA DENGAN MENGAMBIL CONTOH NEGARA CHINA.CHINA MAJU DENGAN HANYA GUNA BAHASA CHINA, JEPUN JAUH LEBIH MAJU DENGAN BAHASA JEPUN SAHAJA..KENAPA PULA MALAYSIA X BOLEH MAJU DENGAN HANYA GUNA BAHASA MELAYU?

      Delete
  6. Salahnya pemerintah dulu. .sekarang dah tukar PH takkan masih nak ikut caratu .atau akan lebih teruk akan mertabat bahasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi kita bina klcc,kl tower dan mcm2 lagi yg kita nampak dlm msia sekarang ni semua masih lg bahasa msia sebagai bahasa rasmi.dan ramai yg berjaya sekarang bermula dari srp,spm,stpm dan seterusnya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com