SILA KLIK

pages

Saturday, July 28, 2018

Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya (MENTERI JANGAN BUTA SEJARAH)


*Asal-Usul Nama MALAYSIA dan Apa Maknanya?*

Kita semua tahu bahawa MALAYSIA ialah nama negara kita setelah berlaku percantuman antara 11 negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak. Sebelum penubuhan Malaysia, kita di Semenanjung Tanah Melayu memanggil negara kita Persekutuan Tanah Melayu. Semasa negara kita merdeka dari British pada tahun  1957, nama negara kita pada masa itu ialah PERSEKUTUAN TANAH MELAYU.

Persekutuan Tanah Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh penjajah British, dengan persetujuan Raja-Raja Melayu dan UMNO (United Malays National Organisation). Sebelum itu, negeri-negeri yang tergabung di dalam Persekutuan Tanah Melayu di panggil negeri-negeri TANAH MELAYU sahaja. Di dalam bahasa Inggeris, negeri-negeri Tanah Melayu dipanggil ‘Malay States’, sementara Persekutuan Tanah Melayu di panggil ‘Federation of Malaya’, atau ‘Malaya’ sahaja.

Persoalannya, bagaimana timbul nama MALAYSIA, iaitu gabungan nama-nama MALAYS dan ‘IA’. Dan kenapa pemimpin-pemimpin kita terdahulu menamakan nama negara kita MALAYSIA. Apakah dengan pertukaran nama dari Persekutuan Tanah Melayu kepada MALAYSIA, terhapuslah kata asal MELAYU sebagaimana dalam nama Persekutuan Tanah Melayu?

Kalau kita kaji nama-nama negara-negara di dunia, terdapat nama-nama utama negara dunia, iaitu yang berakhir dengan  ‘land’ , ‘tan’ dan ‘ia’. Semuanya membawa maksud yang hampir sama, bermaksud ‘tanah’. ‘Land’ ialah dari bahasa Inggeris/Eropah, ‘tan’ dari bahasa Farsi, dan ‘ia’ dari bahasa Latin.

Antara nama-nama berakhir dengan ‘land’ ialah England (Tanah bangsa Angels), Iceland (tanah air batu atau ‘ice’), Scotland (tanah bangsa Scots), Swaziland (tanah bangsa Swazis), Finland (tanah bangsa Finns) dan sebagainya. Tidak lupa juga nama Thailand(tanah bangsa Thai).

Antara nama-nama negara berakhir dengan ‘tan’ ialah Pakistan (tanah suci), Tajikistan (tanah bangsa Tajik), Afghanistan (tanah bangsa Afghan) dan Kirgyztan (tanah bangsa Kysgyz). Lain-lain nama termasuk Baluchistan, Kazakhstan, Turkemanistan.

Hampir separuh nama-nama negara dunia berakhir dengan perkataan ‘ia’. Antaranya termasuk Russia (tanah bangsa Ross), Somalia (tanah bangsa Somali), Algeria (tanah bangsa Algiers), Bolivia (tanah bangsa Bolivars), India (tanah sungai Indus), Columbia (tanah Columbus), Mongolia (tanah bangsa Mongols), Ethiopia (tanah bangsa kulit hitam) dan sebagainya.

Dari paparan di atas, jelaslah nama MALAYSIA adalah versi ‘latinised’ berpangkalkan perkataan MALAYS, ungkapan dalam bahasa Inggeris bagi perkataan MELAYU. Jadi MALAYS-IA bermakna LAND OF THE MALAYS, atau lebih tepat, TANAH BANGSA MELAYU.

C&P

#Malaysia
#Tanah Melayu
#Tanah Orang-orang Melayu

48 comments:

  1. Nama jerr tanah melayu..tapii tanah habis kena jual pada kaum cina oleh umno..🤗🤗

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mana habis????, Tak sampai pun 1% dari keluasan tanah yang di jual....kalau tidak macam mana mereka nak buat rumah.... Nak buat rumah rakit boleh le ... lepas tu tarik ke laut Cina selatan. Setuju??

      Delete
  2. Setuji sangat ted. Do ptd pej hutan so tanah 90% melayu. Tapi tanah banyak bagi bangsa lain. Contoh kat johor kau tengok pegawai2 jcs banyak tanah buat rumah macam istana kereta berbiji2 tapi tak simpan kat rumah. Cuba pergi kat bp rumah banglo sedang dibuat lebih 1 juta. Kereta 5 biji simpan kat rumah kawan2 nilainpun hampir rm700k. Semuanya melayu. Minta sprm gempur pegawai2 jcs yg masih bertugas dan juga yang dah pencen. Inilah pembangsat bangsa sebenarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ari ni menang esok tol tak dahh..kakakah lancau...

      Delete
  3. bodo punya menteri tak belajar sejarah .. binatang. UMNO UMNO ko punya pasal la ni.. pertahan sangat PM kleptokrasi bangsat.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Bodo punya barua DAP.... Asal dapat dedak..... Ibu bapa sendiri pun kondem

      Delete
    2. 3.41 laknatullah. Munafik ke kapirr oii.. Bila ko tunjuk benci pd umno mmg sah ko spesis babi!!

      Umno yg lahirkan pm kerala kutty yg ko tgh jilat kangkang dia..tk ke bangang skg ni pm dr bekas umno jgk..sampah umno..lps tu ko maki umno??tu kepala perompak tua ..ko sembah jd pm.. Umno Najib jd mngsa fitnah puak hrm jdh ko..ko mmg SIAL..sila mampos cepat!!

      Delete
    3. aku benci dengan najib dan babi babi munafik peliharaan dalam umno dulu ...cilaka anjing babi.. ada lagi ke babi k9 cilaka lahanat bangsat ni .. semua orang di balunnya.. binawe punya babi k9 najib bangsat

      Delete
  4. Bodo punya lembu sendiri kutuk sendiri balas..lembu takda orng nk layan dah lembu mcm lu.gua jer yg layan lembu bodoh macam lu.lembu.

    ReplyDelete
  5. "UMNO UMNO ko punya pasal la"

    Sedikit tambah, umno dan pas berpisah tiada.

    ReplyDelete
  6. Ted dan lembu tak da beza....kakaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..ha
      Baru ku tau akai ted ni taraf lembu.Tadak akai.kih,kih,kih

      Delete
  7. Anon 4:25 ,apa nak herankan kalau dah mak bapak pun sama lembu..

    ReplyDelete
  8. Selepas hilang kuasa, banyak pula agenda Islam dan Melayu yang mahu diperjuangkan.. Dulu buat apa?

    Apakah Melayu dan Islam di PH tidak peka dan tidak mampu memartabatkan Melayu dan Islam, sekurang kurangnya beri mereka peluang berbuat sesuatu..

    Bukankah tindak tanduk UMNO, PAS, BERSATU dan AMANAH sekadar merosakan lagi Melayu dan Islam hatta dalam soal bangsa dan ugama pun masih berbalah, sekadar mahu merebut aku betul aku juara..

    Kemudian Melayu itu terbahagi pula kepada melayu bersatu dan melayu umno, dan kalau Islam itu ada Islam pas ada Islam amanah?
    Begitu juga dengan NGO Melayu Islam. .ratusan?

    Kita jadi rakyat lembu dan kerbau, dilaga lagakan..
    Jadi anjing, menyalak bersahut sahutan..







    Saban tahun, melayu dan Islam diperkasa, lagi kuat menjelang pilihanraya.. Rupanya jadi perkasam.





    ...........................................................

    Istana Negara lancar kutipan Tabung Harapan bantu negara
    ___________________

    PERSEPSI TERHADAP TABUNG HARAPAN MALAYSIA DIPERTINGKATKAN

    DYMM AGONG DAN KAKITANGAN ISTANA NEGARA PUN PEKA PASAL HUTANG NEGARA!!!

    -----------------------------
    Inisiatif pelancaran THM juga dibuat atas semangat patriotisme warga Istana Negara sempena bulan kemerdekaan Ogos depan.

    Istana Negara hari ini melancarkan kutipan Tabung Harapan Malaysia (THM) sebagai usaha membantu kerajaan mengurangkan hutang negara.

    Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz berkata pelancaran THM peringkat Istana Negara itu juga merupakan manifestasi solidariti dan kebersamaan 650 warga istana terhadap titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V untuk menyumbang 10% gaji dan emolumen baginda setiap bulan bagi membantu mengurangkan hutang negara.

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/27/istana-negara-lancar-kutipan-tabung-harapan-bantu-negara/




    Kluangman at Friday, July 27, 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. YDP Agong di ugut mahafiraun..macam lah bodoh sgt tak kenal taktik madey lahnat..kes Prebet Adam pun blh twisted 480 darjah..barua ph masih dlm sindrom candu mentah..sila mampos cepat lah ibnu hasyim spesis ted babi oii!!

      Bg peluang hrm jdh pe..setiao hari belum.sanpai 100 hari janji manipesto tak tunai betul, tapi agenda mengakis perlembagaan, hak peribumi dan Agama diperhebat.. Apa bini kau jg mau jd pelacur lgbt baru kau menyesal ibnu haramjadah??

      Syaitan pakai topeng..kd lahnat

      Delete
  9. Berita pun dari utusan mmg akhbar taraf pencacai & putarbelit berita. Umno pun dah bungkus lagi banyak cerita. Tanah rizab melayu dah habis terjual kpd cina oleh melayu umno. Macai umno masih berharap dedak ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii haramjadah, apa masalah dengan utusan?? Info tu betul, tak betul SAMANLAH BODO oii!!

      Oohh ya Macai mahababi hanya jilat meloyakini, sarawak kerepot, wsj yahudi, keldaidaily, ?? Berita dr org lain semua xterpakai?? Itu BAHLOL BANGANG namanya..sebab tu bodoh uneducated tertipu macai ph boboi bunga semua..silap2 ank pmpuan bini korang jd sundal pelacor pun xsedor..asyik otak diracuni media lahnat ph!! Tolak yg baik jilat yg kotor!!

      FULL OF SHITS macai ph!!

      Delete
    2. Anon 5:39 kesian sy pd saudara..dgn mghukum insan lain dgn perkataan hinaan.anda tersenyum puas?tidak terkesan pun kpd mereka yg di caci itu insyaalah..tetapi ingatlah saudara bahawa mereka lebih mulia dari saudara yg BINATANG akhir zaman otak lembu penjilat palat kahkakkah proootpeewiiit kakakaa..

      Delete
  10. Pedih hati dengan perkembangan kera jaan oh laknat ni.. Mereka sengaja membakar api perkauman. Menpertikaikan asal usul bangsa Tanah Melayu dengan hujah bangan candi hibdu Lembah Bujang tu menandakan mentri ph haranjadah mng sangat bodoh dan akal low IQ!!
    Tk reti beza Agama Hidu dan Bangsa India Pariah!!

    Memang sebelum kedatangan Islam, Melayu Tanah Melayu, Nusantara Majapahit beragama Hindu, apa kena mengena dengan kaitan bangsa Kulasegaran Hindu Pariah ni nak me gaku mereka orang asal?? Datang dari benua India tiba2 perasan mereka orang Asal??

    Ni belajar sejarah di estet sambil langgah samsu haram ka kula pariah?!

    Ada sekor anjing lahnat kat sini buleh sokong?? Ted laknatullah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas hilang kuasa, banyak pula agenda Islam dan Melayu yang mahu diperjuangkan.. Dulu buat apa?

      Apakah Melayu dan Islam di PH tidak peka dan tidak mampu memartabatkan Melayu dan Islam, sekurang kurangnya beri mereka peluang berbuat sesuatu..

      Bukankah tindak tanduk UMNO, PAS, BERSATU dan AMANAH sekadar merosakan lagi Melayu dan Islam hatta dalam soal bangsa dan ugama pun masih berbalah, sekadar mahu merebut aku betul aku juara..

      Kemudian Melayu itu terbahagi pula kepada melayu bersatu dan melayu umno, dan kalau Islam itu ada Islam pas ada Islam amanah?
      Begitu juga dengan NGO Melayu Islam. .ratusan?

      Kita jadi rakyat lembu dan kerbau, dilaga lagakan..
      Jadi anjing, menyalak bersahut sahutan..







      Saban tahun, melayu dan Islam diperkasa, lagi kuat menjelang pilihanraya.. Rupanya jadi perkasam.





      ...........................................................

      Istana Negara lancar kutipan Tabung Harapan bantu negara
      ___________________

      PERSEPSI TERHADAP TABUNG HARAPAN MALAYSIA DIPERTINGKATKAN

      DYMM AGONG DAN KAKITANGAN ISTANA NEGARA PUN PEKA PASAL HUTANG NEGARA!!!

      -----------------------------
      Inisiatif pelancaran THM juga dibuat atas semangat patriotisme warga Istana Negara sempena bulan kemerdekaan Ogos depan.

      Istana Negara hari ini melancarkan kutipan Tabung Harapan Malaysia (THM) sebagai usaha membantu kerajaan mengurangkan hutang negara.

      Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz berkata pelancaran THM peringkat Istana Negara itu juga merupakan manifestasi solidariti dan kebersamaan 650 warga istana terhadap titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V untuk menyumbang 10% gaji dan emolumen baginda setiap bulan bagi membantu mengurangkan hutang negara.

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/27/istana-negara-lancar-kutipan-tabung-harapan-bantu-negara/




      Kluangman at Friday, July 27, 2018

      Delete
  11. Haramjadah utusan fitnah menteri! !Dh rugi besar pun masih besar kepala. Sial punya utusan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ciplak nama Ibnu hasyim pulak pulak dah macai2 beruk & babi pee.eh.
      Jahanam ko
      Celaka ko.

      Delete
  12. kula sugaran ni mmg spesis KELING PARIAH. Menteri RACIST, dulu dah nak nampak hati perut dia, masa angkat sumpah dpn Agung PARIAH ni sengaja pakai SERBAN KELING sbb tak nak pakai SONGKOK. Mmg SPESIS KELING PARIAH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei babi! Utusan yg fitnah dia.lain kali baca habis,cari sumber dulu baru komen.dlm blog dh dispin oleh admin

      Delete
    2. Wahai ibnu kencing LAKNATULLAH..kalau isu ni spin mana penafian dari KELING PARIAH RASIS tu.

      Delete
    3. Dasar babi,dah mls bace lagi suruh org tlg cari,melayu lahanat mcm kau ni dahlah mls,otak udang karang,setan

      Delete
  13. Anon 6:35:,janganla berbahasa kasar..kita ni sesama manusia orng berbudi kita berbahasa..tapi berfikirlah guna akal dan fikiran yg normal..bukanya fikir mengunakan kepala bapak kau punya telor ...kakkaaka...

    ReplyDelete
  14. Anon 6:41,kesian sy pd saudara..dgn mghukum insan lain dgn perkataan yg kurang sopan.anda tersenyum puas?tidak terkesan pun kpd mereka yg di hina itu insyaalah..tetapi ingatlah saudara bahawa mereka lebih mulia dari saudara yg BINATANG akhir zaman otak lembu penjilat palat kahkakkah proootpeewiiit kakakaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara ini babi atau manusia?

      Delete
    2. Muhasabahlah kita kerana dunia sudah di penghujungnya krn binatang akhir zaman ini menyara keluarga dgn memikul maki hamun dari manusia..binatang2 ini pelik,jasad manusia tetapi berakal lembu.manusi jenis ini berfikir guna kepala bapak dia punya telor....kakakak..proottpeewittt.

      Delete
    3. Wahai ibnu kencing HARAM kamu menggunakan nama Ibnu Hasyim dgn akhlak kamu yg MELOYAKAN..sungguh KAMU telah menghina KETURUNAN RASULULLAH SAW dgn memakai gelaran itu.

      Delete
    4. Wahai ibnu kencing HARAM kamu menggunakan nama Ibnu Hasyim dgn akhlak kamu yg MELOYAKAN..sungguh KAMU telah menghina KETURUNAN RASULULLAH SAW dgn memakai gelaran itu.

      Delete
  15. tanah melayu untuk melayu india untuk keling pariah China untuk Chinese, as simple as that, kalau keling ada di china, itu namanya pendatang, sama juga kalau keling Chinese ada di tanah melayu, itu adalah pendatang, mamak kutty ada di tanah melayu pun adalah pendatang, orang melayu pergi duduk di England pun adalah pendatang, semua yang datang kenagara orang lain adalah pendatang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau begitu kenapa melayu mcm kau ni pemalas? Berdemo setiap hari kerja mls.harap duit bini.babi pun tak mls mcm kau

      Delete
    2. 7:24 kajian sains mengatakan hanya babi sj akan mengata manusia itu babi..kerana babi tak pernah lihat wajahnya di cermin seperti manusia jadi apa yg di lihat oleh saudara semuanya mcm saudara sendiri iaitu bapak babi..hanya untuk rujukan babi mcm sedara.

      Delete
  16. Anon 7:13,pepatah melayu di dewan bahasa ada mengata, lembu akan terasa lembu,sbb dia memamg lembu kakikiki..hanya lembu macam saudara sj yg takda otak selain dari makan yak makan yak..ragut lagi..lembu lain ada gak otak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon7:27..is a uneducated lembu with dog head talk about religous..to anon7:27..fuck ur stinky mouth.

      Delete
    2. Enon 7:48,marah jgn tunjuk sangat..sebaiknya hadamkan supaya orng lain tak tahu..sbb bila marah bermakna terkesan di hati kita apa yg dikatakan pada kita itu adalah realiti wakaka..horey..pegi hantuk kepala kat telor ted...

      Delete
  17. Kenapa tiada raja keling kalau Malaysia ini kepunyaan keling
    Yg ada semua raja melayu wlp kebanyakannya raja kaki kapur
    Pasal Tanah melayu banyak yg jadi hak Cina kerana org melayu bodoh dan tamak
    Termasuk org umnon,
    Cina beri melayu rasuah habis semuamdi jual nya
    Terbaru melayu PH pun sama menyambung tempuh pajakan tanah yg hampir luput kepada 99tahun
    Di melaka pun sama
    Sebelumni di perak semasa Nizar jadi MB. Hanya beberapa bulan sahaja berlambak tanah hampir tamat tempuh di sambung menjadi 999tahun,,
    PH lagi ganas pasal tanah,, umno ambil masa 60thn nak gadai kan tanah melayu tapi PH tak sampai 60hari,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti mana bukti?

      Delete
    2. Untuk bukti, pg tengok cermin kalau anda nampak babi itulah buktinya yg anda mmng babi bukan orang wakakaka.

      Delete
    3. Anon 8:42 and anon 8:45 the artic dog,this anak anjing is a jib ball polisher aka semah butt lickers..born with no telors..inside this dog head with no brain but telors..brain shifted to down replacing telors,this new spesis we call bodo macam telor...

      Delete
    4. Sedara nk komen bahasa inggris bole tapi biarlah ikut pandai otak..bukan plagiat komen orng lain.. Ni sy tolong copy paste kan versi ori komen sedara ea bodoh mcm babi..Ted and friends is a uneducated artic dogs feed family for a living by eng ball polisher aka siang butt lickers.this dogs really hardcore chinese roll toilet tissue paper sweeper..this dogs will wait at back of the caretaker butt with tounge out to sweep the taik..job done baru boleh mkn nasi campur pulak..

      Delete
    5. Wakakaka,ckp melayu sudahlah sedara..malu lah kat penkomen lain..budak lg sedara ibnu ni.

      Delete
  18. India dgn cina ni berebut2 nak ngaku tanah melayu ni diaorg punya. Bukti bahawa msia ni idaman dan jadi rebutan kerana kesejahteraannya. Kalau msia kena serang, india dan cina ni bertempiaran lari dulu. India balik india cina balik cina. Terbukti yg mempertahankan tanah tumpah darah ni ialah peribumi, askar melayu, dan pahlawan2 melayu. Dah berapa kali dijajah semua dah kami nyahkan. 2 bangsa ni, lagi suka dok negeri omputih, tapi tak diterima. Kalau tak berbondrong2 diaorg pindah england, australia, usa, canada. Diaorg mana tau erti kesetiaan dan patriotik dan cinta pada tanah air. Pooorahhh

    ReplyDelete
  19. Yg nama teks hitam menyamar nama orang lain tu adalah orang yang sama atau sama spesis cai pee.eh ..
    Samada ..ted manof, ibnu hasyim, dll
    Ni memang tradisi setan untuk mengelirukan dan memperdayakan.
    Kebanyakkannya golongan ini adalah dari spesis setan dapigs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg asli biasanya nama tu teks biru.
      Jadi jgn heran kalau dimana2 nanti ada kamu berjumpa komen yg guna nama kamu tapi teks namanya warna hitam.
      Geng berokbabi ni memang celaka.

      Delete

Sila Klik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com