innity

pages

Monday, May 14, 2018

[MOHON TUN M TANGANI] Agenda Cina lebih agresif pasca PRU14

Agenda Cina lebih agresif pasca PRU14
Permintaan persatuan-persatuan cina membuktikan agenda Cina diteruskan dengan lebih agresif pasca PRU14, jika dilihat pada analisa keputusan PRU14, kerusi yang dimenangi DAP bertambah ke 42 kerusi parlimen sekaligus membuktikan kekuatan politik orang Cina di peringkat nasional. Tuntutan Hua Zong untuk jawatan TPM dan timbalan menteri dalam beberapa kementerian penting untuk orang Cina, dilihat sebagai kesinambungan kemenangan politik orang Cina.

Jika kita sedar, Dong Zhong pula memainkan peranan menekan kerajaan supaya pengiktirafan UEC dilakukan dengan segera. Selain itu, kita dapat lihat inisiatif Dewan Perniagaan Malaysia - China (MCCC) yang berusaha mendapatkan jaminan kerajaan untuk terus menyokong inisiatif "Belt and Road" China.
Tuntutan-tuntutan ini dilihat bercanggah dengan semangat Malaysian Malaysia yang dianjurkan oleh DAP selaku wakil orang Cina dalam politik dan kerajaan. Ia menimbulkan kerisauan, adakah slogan Malaysian Malaysia yang dilaungkan sekadar helah menjinakkan orang Melayu, supaya agenda Cina dapat diteruskan dengan jayanya? Adakah seruan yang dilaungkan hanya retorik semata-mata, yang hanya digunakan ke atas kepentingan dan hak istimewa orang Melayu yang telah dijamin di dalam perlembagaan?
Pemuda Isma menyeru persatuan-persatuan Cina untuk menghormati prinsip perlembagaan persekutauan dan tidak membuat tuntutan-tuntutan yang menggangu sensitiviti orang Melayu selaku kaum majoriti di Malaysia. Kami juga berharap agar kerajaan terus memainkan peranan dalam menjaga kepentingan dan sensitiviti orang Melayu.
Muslim Bin Abdullah Zaik
Biro Penerangan dan Kajian
Pemuda ISMA
Rujukan:

7 comments:

  1. aiikkk ... tetiba jer hand break ditarik mungkin baru tersedar game plan orang cina.. sekarang mereka tidak lagi mengelar agung dan raja dengan gelaran yang sengat buruk apakah mereka sudah insaf...? mereka sebenarny sedang merangka strategi senyap dan sopan santun kerana kemenangan sudah ditangan mereka. Sopan santun mereka penuh makna yg tersirat.

    ReplyDelete
  2. ISMA pass bola tu semula ke kerajaan ka? Ampa duk buat apa? Ampa pi la cari sokongan dr org melayu. Lobby la projek utk tokey2 melayu pulak. Tapi kalau ampa jugak yg jaki bila tengok org melayu jadi kaya tak usah nak merungut sgtlah. Ampa kena kedepan lah sikit. Jganla asik nak tolak ka kerajaan. Selagi ampa nak sindir kerajaan selagi tulah akan wujud mcm2 parti melayu yg berpecah2. Pasai tu suara depa makin kuat.

    ReplyDelete
  3. Jgn risau pemuda isma..takutlah kamu kpd ALLAH,bkn takut kpd cina
    ..

    Insya'ALLAH...

    'ADA JALAN NYA' nanti..
    Sama2 perkukuhkan saf..

    ReplyDelete
  4. Kita jangan takut benda yang belum tentu berlaku. Selagi kita bersatu dan ingat Allah yang mengaturkan sesuatu maka in shaa Allah Allah akan tunjuk jalan yg baik kpd kita.

    ReplyDelete
  5. Pemuda isma suruh lwn cina, mana ada pemuda isma takut pada cina. Bodoh nya.Yg takut pada cina tu hangpa sampai hapuskan kuota diskaun rmh bumiputera mcm di Selangor tu.Tu baru penakut.Ekeke

    ReplyDelete
  6. Apa ada hal.cina pn rakyat m'sia juga..lahir di m'sia
    Malaysian malaysian.bagi je lim kit siang jadi tpm2.baru adil saksama..anuar di lantik menteri kanan..kn dia sula berselindung...

    ReplyDelete
  7. Dong Zong ni umpama anjing gila ,duk menyalak jer kerja nya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com