pages

Sunday, April 15, 2018

Kisah BENAR penjual ikan Mungkin Tidak Terlintas Difikiran Najib


Ada lelaki yang membuatkan aku menangis dalam hati sebentar tadi.

Ada banyak cerita pahit manis sepanjang kami berjualan ikan sejak kelmarin. Antara yang aku masih terkesan sampai ke saat ini ialah cerita seorang lelaki tadi.

Dia datang singgah ke khemah jualan kami. Meletakkan motosikal betul-betul di hadapan khemah dan terus berjalan ke mari. Kami ‘greet’ seperti biasa. Selepas puas mundar mandir melihat ikan, dia memanggil aku ke tepi. 

“ Sini jap adik “

“ Ya bang ? Apa boleh saya bantu ? “

“ Abang cakap ni jangan marah ya. Nak tanya dulu ni. Ikan Kembung tu dua ringgit dapat berapa ekor ? “

Aku senyum. Aku tersentak. 

“ Takpa bang. Sekejap ya saya timbang dulu “

Aku ambil beberapa ekor ikan kembung dan letakkan di atas penimbang digital. Aku tekan harga RM5 sekilo. Jawapan yang aku dapat selepas timbang ialah RM2.30 untuk 5 ekor.

“ Bang, saya dah timbang tadi. Dapat 5 ekor “

Beliau senyum dengar jawapan aku. Nampak suka betul.

“ Ha. Baguslah kalau macam tu. Bagilah 2 ringgit “

Aku bungkuskan 5 ekor tadi dan aku topup ikan ekstra untuknya. Aku bagi lebih lagi untuk beliau. 

“ Nah bang “

“ Terima Kasih dik ya. Terima Kasih banyak. Abang doakan bisnes adik maju “

Beliau terus ke motosikal dan bergegas pulang. Ini kisah realiti kehidupan yang benar-benar wujud. Mungkin abang tadi sedang diuji. Aku hanya mampu mendoakan apa saja urusan beliau dipermudahkan. Apa pun yang terjadi, tangungjawab sebagai ketua keluarga untuk menyediakan lauk pauk di dapur mesti ditunaikan. Dapur mesti berasap.Aku salute. 

Dua ringgit nilainya pelbagai di mata orang. Bagi kita, mungkin itu cuma nilai beli jajan buat anak. Mungkin juga, itu cuma nilai untuk bayar parking di pusat membeli belah. Tetapi, ada orang cuma berbelanja 2 ringgit itulah untuk mengenyangkan semua perut yang ada di rumah. 

Begitulah. Hidup mesti terus. Usaha jangan putus-putus. 

Kami masih berada di sini. Di hadapan Stesen Minyak Petron Putra Heights Subang Jaya, Selangor Darul Ehsan untuk menjual ikan. 

Ikan Kembung RM5 sekilo
Ikan Kerisi RM7 sekilo
Ikan Cencaru RM7 sekilo
Ikan Tongkol Hitam RM11 sekilo
Ikan Mata Besar RM8 sekilo
Ikan Sardin RM7 sekilo

Ikan dari Kuantan, bukan dari Kotak. Tak percaya datang tengok sendiri. Tak jadi beli tak apa, sekurang-kurangnya kita jadi kawan. Tak gitu ?

Jualan Ikan setiap hari Sabtu Ahad sahaja.

Ikram Al-Banjari
Saudagar Jalanan
Panglima Perang Jualan Ikan Rakyat

5 comments:

  1. Habis tu, ko nk najib jual ikan jugak ke? Sampaikan ikut saluran yg betul. Najibpun mcm kita jugak, 2 tangan, 2 kaki, satu kepala. Ada yg perlu ditegur, tegurlah ikut saluran, bukan sembang kencang tp najib x baca dan tak tahupun... Ko ingat najib ada masa baca blog? Aku ada la masa sbb aku kaki sepak kertas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bodoh dan celaka penyokong najib...kalau najib yu faham kesusahan rakyat..dia tk tekan lah dgn GST...dia tak mansuh lah subsidi...bodoh dan celaka lah ko

      Delete
  2. Semoga Allah permudahkan perniagaan jalanan kamu dan Allah juga maha pemberi rezki kepada hamba sahaya yang dihimpit kemiskinan seperti cerita diatas mencurahkan rahmat dan barakah dek kesabaran mengatasi nya....Amin!

    That is exactly why from afar in North America we are so concerned with whats happenning in Tanah Ayer Ku!

    ReplyDelete
  3. Kenapa di chini harga jadi sekali Ganda ? Berbelas ringgit?

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah dik, teruskan kebajikan dik....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive

Total Pageviews