innity

pages

Wednesday, January 10, 2018

Pembahagian Kerusi PH TIDAK ADIL, PPBM dapat kerusi SUSAH MENANG, DAP dapat kerusi MENANG


Tulisan: Penyokong BN (Apa komen anda?)
Sebagai sebuah parti yang berangan untuk menguasai negara, nampaknya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) kini dibuai mimpi-mimpi indah, apatah lagi ia berjaya mendapat 52 kerusi Parlimen dalam pengagihan kerusi oleh Pakatan Harapan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU-14) nanti.
PPBM tentunya berasa bangga kerana ia mendapat pengagihan kerusi paling banyak di Semenanjung berbanding PKR (51), DAP (35) dan Parti Amanah Negara (PAN) sebanyak 27 kerusi.
Daripada 35 kerusi yang akan ditandingi oleh DAP itu, 31 daripada kerusi itu adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh DAP pada PRU-13 lepas.
Berbanding dengan PPBM, ini adalah kali pertama ia bertanding pada PRU dan untuk kerusi Parlimen, seorang sahaja ahlinya yang menjadi penyandang kerusi Parlimen iaitu Muhyiddin Yassin di Pagoh. Itupun kemenangan Muhyiddin adalah atas tiket Barisan Nasional.
Namun pada PRU-14, adalah sukar untuk Muhyiddin mempertahankan kerusinya dan sejak tahun lepas telah bersebar spekulasi bahawa beliau akan berpindah ke kawasan Muar, untuk bertanding di situ.
Namun ketika PPBM sedang asyik diulit mimpi, pengagihan kerusi itu hanya untuk ditandingi di Semenanjung sahaja belum masuk Sabah dan Sarawak.
Hakikatnya pada PRU-14 nanti, DAP masih sebenarnya menjadi dominan dalam Pakatan Harapan (PH) meskipun pengerusi PPBM, Mahathir Mohamad diumumkan sebagai calon Perdana Menteri, iaitu calon kitar semula.
Kalau dikira betul-betul, ramai yang tidak sedar tentang strategi DAP ini. Ada 222 kerusi Parlimen dan setakat ini, pengumuman yang dibuat oleh PH itu baru melibatkan 165 kerusi. Ada baki 57 kerusi iaitu di Sabah dan Sarawak.
Persoalannya parti mana yang akan bertanding di Sabah dan Sarawak itu? Seperti yang dinyatakan oleh penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff, perkara penting yang perlu diingati adalah PPBM telah mengumumkan bahawa ia tidak akan meletakkan sebarang calon di di Sabah dan Sarawak di pada PRU 14.
Justeru ia menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia pada pilihan raya umum kelak adalah kekal 52.
“Sebaliknya, penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa DAP akan menggandakan bilangan kerusi Parlimen (dan kerusi Dewan Undangan Negeri) yang akan ditandinginya di dalam PRU-14 di Sabah, bermakna bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah di dalam PRU 14 ini ialah 8.
“Pada PRU-13 lalu juga, DAP telah meletakkan 11 calon di Sarawak. Pada pilihan raya negeri Sarawak lalu, Kit Siang juga telah mengisytiharkan strategi untuk memastikan DAP Sarawak menguasai kerajaan negeri pada 2021.
“Bagi tujuan itu, ia menjadikan kemungkinan untuk DAP bertanding lebih banyak kerusi Parlimen di Sarawak pada PRU- 14 itu ada,” katanya.
Walaupun pembahagian kerusi itu nampak seperti direstui oleh semua parti dalam gabungan berkenaan namun ada pemimpin PAN yang seolah-olah tidak bersetuju.
Jika tidak, masalah Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub yang disiarkan oleh Sinar Harian hari ini mencadangkan platform Pakatan Harapan digunakan untuk berbincang mengenai pembahagian kerusi susulan wujud ketidakpuasan hati beberapa kumpulan dan individu dalam PAN mengenainya.
“Rundingan mengenai pengagihan kerusi ini kita bincang dari semua aspek seperti faktor kemenangan, kekuatan parti, sokongan pengundi dan kekuatan jentera. Semua ini kita adunkan dan kita bincang dalam menentukan kerusi,” kata Salahuddin.
Disebabkan pembahagian kerusi berkenaan juga maka PAN Johor dilaporkan memboikot Konvensyen Pakatan Harapan 2018, kerana parti itu hanya mendapat dua kerusi di Johor.
Realitinya, Pakatan Harapan umpama air di tasik, di permukaannya nampak tenang namun di dalamnya, penuh bergelora. Perasaan tidak puas hati terus membayanginya, daripada pemilihan nama calon Perdana Menteri hinggalah kepada pengagihan kerusi.
Tulisan :
Beruang Biru
BB731, Selasa
9 Januari 2018

6 comments:

  1. Berahim Ali kata banyak kerusi ppbm berstatus gred C je. Apakah maknanya tu? Serah kepala untuk disembelih tengkuknya?

    ReplyDelete
  2. BN sudah nak mampooosss..tu yg tak keruan dibuatnye...najib dah pergi saudi mtk perlindungan politik ...bawa semua ahli keluarga..

    ReplyDelete
  3. masa bila ppbm ni cerdik? akal dah dipengaruhi nafsu. sebab marah kepada umno-bn, kena tipu hidup2 oleh dap. konon2 dapat pembahagian kerusi paling banyak sehingga lupa kerusi2 tu kerusi maut. walaupun dap dapat agihan kerusi sedikit tetapi kerusi2 mereka adalah kerusi selamat. ditambah lagi dengan kerusi2 dari sabah dan sarawak, pastinya mereka akan kekal jadi abang besar dan mengawal keseluruhan perjalanan ph. boleh faham ke ni penyokong ppbm? jangan syok sendiri sambil mengutuk2 penyokong parti lawan. jangan kata abang tak payung! bodoh tu jangan dihabiskan, simpan sikit untuk masa depan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Goyang pulak melayu ph dgn DAP..??macai bn igt melayu PH semua bodoh mcm macai BN..?
      mahathir bodoh sgt ke smpai kena jd kuda DAP..anjing dedak je yg goyang dgn DAP..

      Bodoh macai otak bebal..!!

      Delete
  4. BN begitu sibuk dengan Bersatu dan DAP, manakala PAS sibuk dengan Amanah. Kalau rasa BN beruntung dalam perancangan PH ni kenapa nak sibuk? Bila sibuk ini menanda BN sudah mula takut dan gusar.

    ReplyDelete
  5. Cina melayu ..... belum cuba belum tau

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com