pages

Sunday, January 7, 2018

["CERDIK"NYA PROF] ‘Bukan besar’ 50,000 orang hilang kerja, kata Majlis Profesor Negara


PUTRAJAYA, 6 Jan — Tidak perlu dibimbangkan dengan ramalan 50,000 akan kehilangan pekerjaan pada tahun ini, kata Majlis Profesor Negara (MPN).
Ketua pegawai eksekutifnya berkata negara maju akan kurang bergantung kepada pekerja dan penggunaan mesin menggantikan keupayaan manusia.  
“Ia bukan jumlah besar jika mahu dibandingkan dengan bilangan sebenar pekerja di dalam negara kita,” kata profesor Datuk Raduan Che Rose.
“Pengangguran berlaku pada setiap tahun dan tahun lalu lebih kurang 37,000 orang hilang punca pendapatan.
“Bagaimananapun jumlah berkenaan termasuk mereka yang berhenti secara sukarela atau bertukar bidang pekerjaan.”
Raduan mengulas kenyataan pengarah eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia yang menjangka lebih 50,000 pekerja akan hilang pekerjaan tahun ini.
Datuk Shamsudin Bardan dilapor berkata sektor yang dijangka terjejas ialah pembuatan, perkhidmatan dan pembinaan ekoran keadaan ekonomi semasa.
Tambahnya, fenomena itu berlaku disebabkan levi pekerja asing dan skim insurans pekerjaan yang ditetapkan kerajaan. Penggunaan mesin juga antara faktornya.
Faktor lain yang disebut Shamsudin termasuklah tempoh cuti pekerja hamil yang ditingkatkan kepada 90 hari dan semakan semula gaji minimum.
Raduan juga berkata situasi itu harus dilihat secara positif kerana ekonomi negara dijangka berkembang pada kadar 5.5 peratus pada tahun ini.
Beliau berharap kerajaan memainkan peranan lebih berkesan bagi memberi latihan kepada pekerja yang terjejas. 
“Perkara ini harus dilihat dari sudut positif yang memberi gambaran prospek ekonomi negara yang semakin meningkat,” katanya, yang juga presiden MPN. 
“Mereka yang berhenti ini akan menceburi bidang lain seperti perkhidmatan dan eksport dengan kerajaan memainkan peranan dalam memberi latihan semula.”
Sejumlah 37,699 pekerja diberhentikan pada 2016 sementara 38,499 hilang pekerjaan pada 2015, lapor portal The Sun minggu ini.
Kira-kira 30,700 pekerja pula diberhentikan setakat September tahun lalu.
http://m.themalaymailonline.com

4 comments:

  1. Tengok muka mamat ni berasa nak lempang beberapa das. Inilah contoh PERANGAI orang mabuk. Memang rosak jahanam pemikiran orang macam ni.

    ReplyDelete
  2. Don't tell me this professor do not have the clue about 'multiplier effect' ie. 1 breadwinner lost their source of income, the whole family are affected, be it family of 4,5,7 more or less.

    Perdana Menteri dah lah pengyonglap, penipu. Timbalan PM tukang simpan penyonglapan, menteri menteri berhujah bangang lagi bingai.....nih kan pulak professor pun nak sekaki?

    ReplyDelete
  3. Bodohnya proffesor ni.

    ReplyDelete
  4. Kebakaran pun bila bermula dari api yang kecil prof....lepas tu jadi besar ler kalau tak dibendung....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com