innity

pages

Thursday, October 12, 2017

PELAJARAN DARI PENANGKAPAN ZAMIHAN

oleh: Warga Prihatin

PELAJARAN DARI PENANGKAPAN ZAMIHAN
.
Orang lain sibuk memikirkan bagaimana untuk menyelamatkan umat dari tekanan ekonomi dan penjajahan Yahudi.., bagaimana mahu meningkatkan jatidiri dan membangun anak generasi. Orang lain sudah ke tahap mencipta teknologi dan pertahanan negeri.
.
Kita masih sibuk bertelagah dan berbalah dengan perkara furu’ dan khilafiah tidak sudah-sudah.
.
Islam itu indah… Islam itu mudah.. dan Islam agama hujjah.
Kerana itu Islam jadi agama sejahtera di dunia.
.
Berhujjah dengan ilmu itu bagus. Tetapi menghujat dan menghina pihak lain kerana tidak sependapat dengan kita itu tidak wajar.
.
Menegakkan hujjah sampai ke tahap cabar mencabar juga ada unsur toghonya. Itu semua bukanlah ajaran agama kita.
.
Kerana isu remah ini, habis YouTube dan media sosial dipenuhi dengan artikel dan video tentangnya. Ceramah masjid juga turut membuang masa berjam-jam untuk menerangkannya. Semua ini hanya membuang masa umat sahaja. Hujungnya umat yang jahil juga jadi mangsa.
.
Hendak menegur ustaz bukan mudah. Apatah lagi dibuat melalui media kerana masing-masing ada pengikut setia. Pepatah pujangga mengatakan, “Perkara paling susah ialah menasihati orang yang sedang bercinta.”
.
Begitulah juga dengan masyarakat kita. Mindanya sudah menetapkan seseorang ustaz sebagai idola yang dicintainya. 'Cinta' itulah yang telah membuatkan dia suka bertaqlid buta dan bersikap assobiyah. Kontroversi ini tidak lain hanya telah membuatkan umat berfirqah-firqah.
.
KESIMPULAN
.
Untuk menangani isu kontroversi begini, ilmuan agama (para Ustaz dan ahli kitab) harus duduk bincangkan bersama-sama sebagai JEMAAH ORANG ALIM (itulah ulamak).
.
JAKIM seharusnya mampu menyatukan semua Mufti seluruh negara duduk bersama untuk membuat sebarang fatwa. Sesungguhnya umat sudah penat dengan perbezaan fatwa dan pendapat.
.
Bermusyawarah dan berhujjahlah di situ secara tertutup dahulu. Sudah dapat kata putus nanti barulah diwar-warkan. Itulah hakikat AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH (ASWAJA) yang sebenarnya.
.
QS 42. Asy Syuura 38. Dan orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan solat, urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka.
.
Pelajaran besar di sini ialah, jangan sesiapa mengeluarkan fatwa yang belum disyurokan seperti ini atas kapasiti PERIBADI.
.
QS 5. Al Maa'idah 77. Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, janganlah kamu BERLEBIH-LEBIHAN dengan cara tidak benar DALAM URUSAN AGAMAMU. Dan janganlah kamu mengikuti HAWA NAFSU orang-orang yang telah sesat dahulunya dan mereka telah menyesatkan kebanyakan dan mereka tersesat dari jalan yang lurus."
.
QS 7. Al A'raaf 31. .. janganlah berlebih-lebihan Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.
.
QS 3. Ali 'Imran 147. Tidak ada doa mereka selain ucapan: "Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
.
Allahumma salaamatan fiddien.
.
Warga Rpwp
.
https://youtu.be/yhdJUroJi-M

6 comments:

  1. Ya. Eloklah ustaz2 dan pemimpin2 melayu ambil iktibar betapa umat kita yg dipimpin org yg lemah telah melemahkan umat.
    Kita juga terpaksa byk beralah kpd musyrik dlm hal besar2 sehingga hal furu'

    ReplyDelete
  2. SAYA HENDAK TANYA SATU SOALAN: APA DAH JADI KEPADA FATWA HI HADI AWANG?: SEMBELIHAN ORANG UMNO HARAM DIMAKAN/NIKAH ORNG UMNO TAK SAH/TAK BOLEH BERIMAMKAN ORANG UMNO/UMNO KAFIR ETC. Mengapa hingga ke hari ni tak ada siasatan /tindakan...lagi serius dengan apa yg diungkap oleh Ustaz Shamizan.....

    ReplyDelete
  3. Saudara 2:42, bagus soalan saudara tetapi saya percaya tidak ada orang dari pihak yang berkenaan dapat menjawabnya dengan rasional.

    ReplyDelete
  4. Pasal tg hadi ckp pasai kerjaan bkn pasal sultan, xble tegur

    ReplyDelete
  5. Zamihan darah muda dan panas baran orangnya,,Saya biasa lihat di YouTube ceramah beliau banyak cerita hal orang dari hal agama

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com