innity

pages

Tuesday, August 15, 2017

[AMANAT HAJI HADI, UMNO KAFIR PUNCANYA] Kisah Sebenar Peristiwa Memali




Peristiwa Memali
CERITA DARI ANGGOTA POLIS " PERISTIWA MEMALI "

Saya salah seorang anggota polis yg terlibat di barisan hadapan sewaktu kejadian tersebut. Sebelum kejadian,PAS telah mengadakan ceramah2 boleh dikatakn setiap malam dihadiri ribuan orang. Setiap ceramah2 mreka penuh dgn sentimen anti kerajaan. Ceramah2 yg sama juga dbuat d Rusila Trengganu (asalnya Amanat Hadi). 

Rentetan Memali brmula apabila polis buat roadblock d Kulim dan menahan satu van yg nk menuju ke Memali. Dlm van trsebut trdapt 3 tau 4 org pengkut Ibrahim Libya.
Setelah dperiksa dlm van trsebut ada brpuluh2 senjata tajam, parang & pedang. Polis kmudian menahan mreka. 

Apabila perkara ini diketahui olih Ibrahim Libya & pengikut2nya. Org2 kanan nya telah menahan anggota2 polis yg jaga aman di ceramah itu & mengugut pihak polis supaya melepaskn pengikut mereka. Jika tidak mereka tidak akan mlepaskn anggota2 polis tersebut. Pihak polis telah mmberi amaran kpd mreka tetapi tidak diendahkn sebaliknya mereka blok jalanraya dgn kayu & dahan2.Serta mmbaling batu keatas kreta2 polis dgn batu tau benda keras.
Keadaan juga semakin genting apabila Ibrahim Libya & orang2 kanannya menyemarakkan api anti kerajaan serta mengumpul senjata2. 

Polis telah dptkn waran tangkap keatas Ibrahim Libya & beberapa org kanannya & minta serah diri tp tk diendahkan. 

Akhirnya kami team CID Bkt Aman turun dgn tujuan menangkap Ibrahim Libya & orang kanannya saja. 

Pasukan kami diketuai olih Dato Yahya Yeop Ishak brtolak pagi dari kem PPH Tg Pari. Kami telah diberi arahan agar elakkan dr guna senjata atau pertumpahan darah. Kami bertolak secara konvoi. Dihadapan pasukan FRU yg tidak bawa senjatapi hanya brbekalkn gas pemedih mata saja. Kami CID di row kedua & dibelakang skali ialah PPH. 

Apabila sampai dirumah Ibrahim Libya kami dapati penuh dgn pengikut2 Ibrahim Libya & org2 kampung sambil mnjerit2 memaki polis sambil brtakbir2.

Pihak polis melalui loudheller meminta mreka brtenang kerana tujuan polis hanya hendak menahan Ibrahim Libya & bberapa orang kanannya sahaja. 

Tetapi amaran/rayuan kami dibalas dengan jeritan makihamun dan laungan takbir. 

Perempuan2 & kanak2 dijadikan benteng dihadapan rumah Ibrahim Libya mmbaling batu atau apa saja kearah polis sambil bertakbir. Mereka mnjadikan perempuan & kanak2 kampong sebagai benteng hadapan sementara ketua & org2 kanan brsembunyi dlm rumah. 

"Dasar pengecut"....Tk sampai 15 minit kemudian Inspektor Komander FRU yg berdiri diatas truck Fru telah kena tembakan senapang patah yg ditembak dari arah rumah Ibrahim Libya. Inspektor trsebut kemudiannya meninggal dunia. Walaupun anggota polis telah ditembak. Pihak polis masih lagi memberi amaran & rayuan.

Walaupun dibalas dgn takbir & maki hamun. Malahan mereka cuba pula menyerang polis menyebabkan pasukan FRU trpaksa melepaskn tembakan gas pemedih mata. Kami masih diarahkn bertenang & tidak mlepaskn tembakan. Dlm keadaan kecoh itu kami diminta brsabar walaupun seorang pegawai polis telah trkorban. 

Dlm pada seorang pengikut kanan Ibrahim Libya yg brsenjata parang brlari kearah truck FRU & menyerang anggota Fru hingga cedera ditangan ditetak. 

Demi mmpertahankn diri anggota Fru trsebut trpaksa melepaskn tembakan gas pemedih mata menyebabkn muka lelaki trsebut separuh berkecai. 

Keaadaan brtambah tegang, anggota2 polis sudah hampir hilang sabar melihatkn anggota trbunuh & cedera tetapi kami tidak dibenarkn bertindak sebaliknya kami diminta bersabar.

Sementara itu Dato Yahya brhubung dgn Bkt Aman minta arahan lanjut. KPN pula brhubung dgn KDN (Musa Hitam) utk arahan lanjut. 

Kami trpaksa mnghadapi keadaan tegang trsebut hingga jam 11.00 dgn arahan utk brtahan sehingga dpt arahan trakhir dr KDN. 

Akhirnya l/kurang jam 11.30 pagi baru dpt arahan utk serbu jika Ibrahim Libya & beberapa org kanannya tidak mahu menyerah diri. 

Disaat itu Dato Yahya masih merayu mereka supaya serah diri utk mengelakkan prtumpahan darah. Apabila mereka masih brdegil akhirnya arahan serbu dijalankn.

Itupun dengan arahan tegas tidak menembak atau mencederakan kanak2 & wanita. 

Akhirnya anggota UTK menyerbu masuk kedalam rumah. Bila saja UTK masuk gempur, saya dh dpt agak apa kesudahannya. Tapi syukur alhamdulillah tiada kanak2 atau wanita yg cedera. 

Kalaulah mereka yg dikehendaki tu serah diri awal2 insyaallah prtumpahan darah dpt dielakkan. 

Musa Hitam, bukankah awak masa tu pemangku PM? Awak yg ada kuasa masa tu, jadi kenapa baru skarang awak menyalahkn orang lain?. Sebagai ketua beranilah brtanggungjawab. Kalau tk berani jgn jd ketua, pengecut. 

Kami ni yg berhadapan dgn mereka, anggota kami mati. Jangan pulak kami dijadikan kambing hitam. Kami menegakkan undang2 & menahan mereka yg melanggar undang2.......

16 comments:

  1. Kepala hotak macai Madey mmg sgguh pembelit. at 1st place jenayah apa yang Ust Ibrahim tu lakukan atas nama 'Amanat Hadi' yg korang divert skg ni menghalalkan mereka ditembak bunuh?

    SOP ke jadah apanya pulak untuk menangani isu kunun dari punca 'Manat Hadi' sehingga kerajaan Mahazalim bertindka kejam dan tiada langkah lain yang boleh dibuat jika betul konon ada kesalahan Syariah?

    Hukum mana yg Mahazalim Madey Laknatullah ini pakai untuk sesuka hati membunuh manusia yang belum disahkan bersalah oleh mahkamah??

    Jwblah di mahsyar nanti wahai Mahathir Mahazalim Laknatullah dan pencacai2nya sekarang yang semakin habis modal untuk menipu rakyat. Stau persatu pekung busuk jahat Madey akan teburai!

    Nak tutup keji dan zalim tuduh orang lain. Jika Amanat Haji Hadi itu punca kes Memali, buktikan apa jenayah dan keganasan yang telah berlaku sebelum Polis datang buat provokasi dan menembak mereka. Kenapa tak tangkap Hj Hadi jika itu punca dari Amanat?

    sungguh celaka wahai penjilat mahazalim!

    ReplyDelete
    Replies


    1. Kalo aku yang memerintah, orang macam hamlau 9.57 ni dah lama aku sumbat ke dalam. Tak pun kasi kerat 18. Baru dia tau siapa lagi zalim.
      Memang ngok punya kaum.

      Sebab itu agaknya aku tak ditakdirkan menjadi pemerintah.

      Delete
    2. Inilah respond dari orang yang tidak berilmu pengetahuan dan tidak berakhlak seperti mana yang di ajar oleh Nabi Saw kepada Kita..!!
      Jangan taksub kepada Parti mana-mana,,,dan perlu di ingatkan bahawa Islam bukan milik mutlak Parti Pas.....!!!

      Delete
    3. Jangan kita sibuk nak crita kat padang mahsyar..diri kita sdri pon blom tau keadaannya nnti..

      Delete
    4. Bro baca dulu kertas putih mengenai memali baru buat komen..by the way, do you know there is a white paper released on this memali incident?

      Kalau umur masih muda or mcm remaja yg buat kecoh tempohari tak payah lah berlaku kurang ajar di sini..tak puas hati mcm mana pon beradab lah sikit..ckp guna akal bukan perasaan..bahasa melambangkan bangsa..bahasa melambangkan apa yg mak bapak kita didik kita..so muhasabah diri kau sikit bila kau bercakap mcm tu..jg malukan mak bapak dan bangsa..

      tak kesah la org laen nak biadab..tp kita jgn ikut org..

      On the other hand, kenapa org yg memangku kuasa PM time tu tidak dipersalahkan? TPM yg telah keluarkan arahan utk segala tindakan..do you knw that?

      Yg zalim siapa sebenarnya? guna akal utk fikir..
      *kenapa org tua yg dah mencapai semuanya dlm hidup masih terlibat dlm politik?
      *kenapa dia boleh kempen utk nagib & BN pada pilihanraya yg lalu tp kenapa skrg dia beralih arah melawan pulak?APA ISU POKOK YG SEBENARNYA????
      *kenapa dia tak bg anak dia pegang apa2 jawatan dlm UMNO time dia PM?
      *kenapa dia tak naikkan sahaja anak dia jd menteri time dia maseh PM n buat laluan supaya anak dia boleh jd PM bila dia letak jawatan???
      *kenapa org yg dianggap zalim tp cerdik pandai di peringkat antara bangsa seperti jepun, indonesia, timur tengah maseh memanggil beliau utk konvensyen or to give talk?
      *kenapa ringgit jatuh teruk skrg sehingga kalau pergi Thailand pon bank di sana taknak beli ringgit kita?kenapa skrg jd mcm ni?
      *byk lg kenapa... tp guna lah akal fikir semua ni..jgn guna perasaan atau bias kpd mana2 pihak..then baru tau jawapan dia..

      btw, kenapa TIADA negara di peringkat antarabangsa yg menghormati pemimpin skrg seperti mereka menghormati Tun?

      Dari Ibnu Mas’ud ra. ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: “Bukanlah orang Mukmin itu orang yang suka mencela, mengutuk, berbuat keji dan berkata kotor.” (HR Turmudzi)

      Delete
    5. bro....tgk video tu laa..baru ckp....akal jgn letak dilutut....

      Delete
    6. Anon 9:57..siapa yg zalim sebenarnya?

      http://ww1.utusan.com.my/utusan/Politik/20130107/po_15/Penyelewengan-Tabung-Memali-terbongkar

      Delete
    7. si anon 9:57 ni tak tau apa pun pasal Peristiwa Memali ni.ntah2 Memali ada kat mana pun dia x tau tapi nak bercakap juga.baca la dulu Kertas Putih Peristiwa Memali dan tengoklah juga video di atas..tapi perkara ni dah lepas dan Ibrahim Libya pun dah tiada, x perlu lagi dibahas tentang peristiwa ini.jangan dibuka aib sesiapa dalam tragedi berdarah ni.

      Delete
    8. Anon 9:57
      Mcmmana nak hukum dgn adil kalau tak nak gi mahkamah. Ni belum apa2 dah nak lawan tak nak menyerah walaupun UFN bgtau supaya menyerah saje utk elak tumpah darah.

      Delete
  2. Setuju, Amanat Haji Hadi adalah punca kepada peristiwa berdarah Memali itu. Berapa ramai yang dikenakan tahanan ISA selain daripada kes Ibrahim Libya itu, tidaklah mereka memberontak dengan pihak yang hendak menangkap mereka itu. Haji Hadi yang mengeluarkan amanat tersebut juga sepatutnya dipersalahkan, tetapi sekarang ini dia teramat mesra pula dengan UMNO. Namun begitu, ISA memang diakui adalah satu akta yang sahih zalim.

    ReplyDelete
  3. spt dlm keadaan khayal...

    ReplyDelete
  4. Ayahda Kepada Ibrahim Libya sendiri buat pengakuan bahawa anaknya telah terpesong jauh dari landasan aqidah Ahli sunnah wal jamaah

    ReplyDelete
  5. Apa masalah nya jika ibrahim libya dan pengikut serah diri? Kenapa mau lawan pihak berkuasa?

    Jawapan adalah hj hadi.

    Siapa beri arahan supaya serbu rumah ibrahim libya?

    Jawapan nya adalah musa hitam.

    Kedua dua bernama hj hadi dan musa hitam masih hidup dan tun terpaksa menjawab sebagai ketua negara waktu itu.

    Hj hadi dan musa hitam pula sekadar cuci tangan sahaja.bagaimana pula dengan najib sebagai ahli MT?

    Balasan mereka2 ini akan di jawab di padang mahsyar.

    ReplyDelete
  6. Anon 9:57 tu budak mentah nak ngarut di sini.

    ReplyDelete
  7. Bos jangan marah-marah. Semua orang ada hak. Steady la...

    Kertas putih dah ada, ni tunggu pulak la apa kata RCI. Yang betul, betul. yang salah, salah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com