innity

pages

Saturday, May 13, 2017

[GEMPAR] Azmin Minta Tiga Exco PAS Lepas Jawatan , Sabar Ada Hadnya

Tiga exco PAS di Selangor telah diminta oleh Datuk Seri Azmin Ali supaya melepaskan jawatan masing-masing sebagai ahli exco kerajaan negeri.

Menteri Besar Selangor membuat permintaan mengejutkan itu semasa mesyuarat selama satu jam dengan Datuk Iskandar Samad, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi dan Zaidy Abdul Talib.

Pesuruhjaya PAS negeri yang baharu, Sallehen Mukhyi juga hadir dalam mesyuarat tersebut.

Namun, Azmin telah memberi jaminan bahawa PAS masih boleh kekal sebagai sebahagian daripada kerajaan negeri selaras dengan mandat kemenangannya pada pilihan raya umum 2013.

Difahamkan, wakil PAS akan terus menikmati peruntukan pembangunan negeri, kekal sebagai ahli majlis perbandaran dan jawatankuasa kampung.

Azmin memanggil mesyuarat itu berikutan keputusan Majlis Syura PAS pada Khamis menamatkan kerjasama politik atau tahaluf siyasi dengan PKR.

Beliau menerima tekanan daripada rakan-rakan Pakatan Harapan untuk memutuskan hubungan dengan PAS kerana tidak masuk akal untuk mereka 'tinggal serumah' selepas parti itu mengumumkan 'perceraian'.

Difahamkan bahawa wakil-wakil PAS terkejut dengan permintaan menteri besar dan mereka mahu berbincang dengan parti sebelum tampil dengan satu keputusan.

Turut difahamkan, pemimpin-pemimpin PAS telah dimaklumkan mengenai perkara ini dan mesyuarat pimpinan tertinggi parti akan dipanggil tidak lama lagi.

Langkah 'luar jangkaan' oleh Azmin itu telah mengejutkan pimpinan PAS kerana parti itu tidak mempunyai rancangan untuk melepaskan mana-mana jawatan dalam kerajaan negeri walaupun Majlis Syura telah membuat keputusan mengenai hubungan mereka yang boleh diibaratkan sebagai 'cerai talak tiga'.

Dalam mesyuarat itu, Sallehen, yang baru-baru ini mengambil alih jawatan daripada Iskandar sebagai ketua pesuruhjaya PAS negeri, menjelaskan bahawa dasar tahaluf siyasi itu akan digantikan dengan konsep taawun, satu kerjasama untuk manfaat rakyat dan negara.

Sallehen berkata konsep taawun akan membolehkan PAS menjalankan tugasnya dalam kerajaan negeri.

Walau bagaimanapun, difahamkan Azmin tidak berminat dengan penjelasan itu yang difikirkan tidak akan diterima baik orang masyarakat umum di Selangor.

Sumber PAS berkata mesyuarat antara Azmin dan wakil-wakil PAS berlangsung dengan baik walaupun menteri besar melahirkan rasa kesal dengan keputusan Majlis Syura untuk menamatkan hubungan antara dua parti.

Alasan yang diberikan termasuklah kegagalan PKR untuk menyokong agenda Islam PAS, termasuk isu RUU355 dan serangan pemimpin PKR terhadap kepimpinan PAS.

Sebab-sebab lain adalah, PKR sedang merancang untuk bekerjasama dengan parti lain untuk menjatuhkan kerajaan Kelantan dan menentang PAS di Sungai Besar dan Kuala Kangsar dalam pilihan raya kecil lalu.

Azmin bertemu media selepas mesyuarat itu tetapi enggan mengulas mengenai butiran perbincangan kecuali menyatakan kekecewaannya dengan keputusan Majlis Syura dan mengatakan bahawa beliau akan memberi taklimat kepada Presiden parti, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang sedang dalam perjalanan pulang dari New York.

Azmin kemudian memberitahu The Star bahawa kestabilan kerajaan negeri adalah paling utama, dan beliau perlu mengkaji situasi sebelum membuat keputusan muktamad.

"Saya telah melakukan segala yang mungkin dari segi kemanusiaan, melalui perbincangan dan rundingan tetapi mereka telah menutup pintu. Kesabaran ada hadnya," katanya.

Walaupun sedang berdepan krisis, Azmin dan ahli-ahli exco negeri PAS dilihat berbual secara baik pada satu majlis di Rawang.

Azmin kemudian memberitahu pemberita bahawa PKR bersedia untuk bertanding menentang PAS dalam pilihan raya umum

9 comments:

  1. Wah salleh,,macam2 dalil & konsep kau sebut eh,siot

    ReplyDelete
  2. Saya menyokong pendirian YB Azmin. Memang PAS ada pengaruhnya dan hal itu difahami, namun demi kebaikan yang lebih menyeluruh, langkah tersebut perlu diambil dengan segera.

    ReplyDelete
  3. selama ni PAS cukup bersabar dgn kerenah jahat pkr... setiap kali pru dan prk yg melibatkan calon pkr, jentera PAS yg bekerja keras bantu sbb pkr tiada jentera akar umbi... tapi selama itulah pkr sentiasa memburuk2kan PAS dlm apa jua isu... pru14 kita akan tengok PAS vs pkr... sapa yg tersungkur

    ReplyDelete
  4. PAS akn terima kptusn dgn ati terbuka. Tak berbaloi pun berkongsj kuasa dgn musyrik DAP. Lps ni PKR tak akn lg dpt peluang perintah Selangor.

    ReplyDelete
  5. Sybas Dato Azmin....kesabaran ada hadnya..keputusan yang amat tepat.

    ReplyDelete
  6. Azizah bersiap untuń∑ jadi mb baru...saperti diidamkan...sekiranya exco pas dipaksa lepas jawatan...sbb hanya pas bersendirian yg menghalang azizah dari force thru....jadi mb..dgn menamakan calon lain ..tempoh hari dulu... Puak azizah sentiasa mencari jalan buat kecoh dlm amalan tadbir negeri yg mengamankan... ini hasrat yg bahaya untuk melayu selangor...

    ReplyDelete
  7. Saya sokong Mat Sabu

    ReplyDelete
  8. Ya la asmin, tahun ni kali terakhir ko jadi MB. Ko akan ikut nasib Khir Toyo. Ko kena jaga adab terhdp org yg sokong kau jd MB. Ko patut jumpa Sultan awal2 lg sebelum ko buka mulut minta exco letak jawatan. Itu adab berkerajaan bukan nak tunjuk tanduk ko bila berkuasa. Inilah standard PKR seorg pemimpin tertinggi bila diberi kuasa memerintah. Asyik nak langgar je adab dan kesopanan. Asyik nak langgar undang2 dan perlembagaan negara. Itulah jadinya bila dah tak layak tapi diangkat sbb nasib dan da tak ada pilihan lbh baik dari parti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com