innity

pages

Friday, January 20, 2017

[SOKONG] Rakyat Malaysia TAK TAHU Berbahasa Melayu Patut diberi Hanya IC Merah, Kerakyatan Sementara


Rakyat Malaysia yang tidak tahu berbahasa Melayu sepatutnya mendapat kad merah atau kerakyatan sementara, sehingga mereka tahu berbahasa Melayu, kata tokoh akademik, Datuk Dr Zainal Kling.
Sehubungan itu, beliau mengesa kerajaan supaya bersiap sedia untuk menghadapi limpahan warga asing yang membeli rumah di negara ini.
“Sebelum mendapat kad pengenalan, kalau dia tidak tahu berbahasa Melayu iaitu bahasa negaranya jangan bagi kad pengenalan biru. Sebaliknya, bagi kad merah kalau mereka tidak tahu bahasa Melayu.
“Ini sangat penting difahami kerana Kuala Lumpur akan menerima banyak penghuni dari luar negara sebagai pembeli rumah dalam bandar Malaysia. Ratusan ribu orang asing juga akan membeli rumah dalam bandar Diraja di Johor.
“Bayangkan selepas 15 tahun atau anak-anak mereka yang lahir di sini akan mendapat status penduduk tetap atau ‘PR’ tanpa menguasai bahasa Melayu. Suatu hari nanti mereka akan dapat kerakyatan pula, maka kita harus mula dari sekarang,” katanya pada Wacana Bahasa Melayu Wasiat Keenam Raja-Raja Melayu di sini, semalam.
Beliau berkata, kerajaan juga perlu memberi penekanan kepada pembelajaran dalam bahasa Melayu dan bukan bahasa lain.

13 comments:

  1. Malaysia wajib belajar dari Australia yg kini menghentikan pemilikan tanah dan rumah dari dimiliki oleh orang cina kerana mereka tahu akan kesukaran2 dikemudian nanti...

    ReplyDelete
  2. Bayangkan 0.01% dari billion rakyat cina membeli rumah disini, sudah berapa jumlah mereka disini, sebab itu dap, mca, gerakan tidak berbunyi bila kerajaan melaksana dasar penjualan rumah kepada orang cina kerana mereka tahu sooner or later mereka akan dapat menguasai tanah melayu... kesian tengok pemimpin2 melayu bodoh yg ada sekarang yg tidak melihat jauh...

    ReplyDelete
  3. Aku yakin cina yg tidak tahu berbahasa Melayu yg ratusan ribu yg kini beradaa di Malaysia skrg bukanlah cina tempatan, mereka adalah warganegara China yg mendapat perlindungan dari dap, mca dan gerakan....

    ReplyDelete
  4. 15 atau 20 tahun lagi kalaulah didesak oleh dap, mca dan gerakan, sudah tentu ratusan atau jutaan penduduk cina tersebut akan menguasai tanah melayu dan mendapat kuasa politik dan segala2nya... maka berputih matalah anak2 Melayu ketika itu...menang sorak kampung tergadai, apalah bodohnya pemimpin Melayu ni, tiada jati diri dan syok sendiri....

    ReplyDelete
  5. Wahai pemimpin Melayu bukalah mata, janganlah lagi mengharapkan lagi apa2 dari negara china... yg adapun tak terjaga, biadap, buruk perangai dll, apatah lagi ratusan atau jutaan yg akan menjadi penduduk Malaysia. Apakah nasib anak2 Melayu nnt, belajarlah dari sejarah, jadilah mcm bangsa jepun yg mempunyai jatidiri yg kuat...

    ReplyDelete
  6. Kalau diperhatikan dap, mca dan gerakan sangat mengalu2kan dasar kerajaan menjual tanah dan rumah kepada rakyat china kerana mereka tahu sooner or later mereka bersama2 immigrant tersebut akan dapat memerintah tanah melayu... takut nnt pemimpin Melayu sekarang akan dikenang sebagai bangsat kepada generasi akan datang seperti othman wok disingapura

    ReplyDelete
  7. Kia Peng kondo, dibina oleh developer cina, dirasmikan oleh najib, dijual kepada pasaran antarabangsa, agak2 berapa unit yg mampu dibeli oleh org Melayu? Kesian... menang sorak negara tergadai...bukalah mata wahai pemimpin Melayu bodoh! Pemimpin skrg tak perlu menunggu 2 generasi untuk dicaci, sekarang pun jika rata2 anak Melayu mencaci pemimpin mereka kerana kebodohan mereka sendiri...kesian

    ReplyDelete
  8. Portugese datang mereka balik, belanda datang mereka balik, inggeris datang mereka balik kenegara asal....orang cina datang mereka tak mahu balik kerana mereka tahu lambat laun mereka akan dapat menguasai negara ini... kini jutaan immigrant cina mungkin akan menjadi rakyat malaysia dlm masa 50 tahun lagi apabila puluhan kawasan tanah akan dibangunkan (seperti dakwaan bloomberg) untuk dimiliki oleh org2 cina. Kepada pemimpin parti, tak kira parti apa pun, bukalah mata, janganlah asik mengampu, mengadu domba dan syok sendiri...

    ReplyDelete
  9. sokong, kita mulakan dengan ahli cina dapig yang suka cakap terbulu-bulu

    ReplyDelete
  10. Di China berdasarkan sejarah orang cina telah membuang raja2 mereka, apakah nasib raja2 Melayu bilamana mereka nanti menguasai negara ini. Dap, mca, gerakan dan ngo2 cina hanga menunggu masa dan strategi untuk menggulingkan kuasa orang2 Melayu. Itulah sebabnya mereka hanya mendiamkan diri bilamana kerajaan dan negeri2 belumba2 menjual tanah dan menganugerahkan projek berbillion ringgit kepada syarikat2 cina. Sooner or later dap, mca dan gerakan akan dapat memetintah negara ini.. Kalau ahli politik takut menyuarakan dende2 ni, saya menyeru para schooler cerdik pandai berilah pendapat anda secara vocal demi kelansungan bangsa Melayu. Jadilah mcm orang Vietnam, Jepun dan Indonesia yg mempunyai jatidiri yg kuat

    ReplyDelete
  11. Di China berdasarkan sejarah orang cina telah membuang raja2 mereka, apakah nasib raja2 Melayu bilamana mereka nanti menguasai negara ini. Dap, mca, gerakan dan ngo2 cina hanga menunggu masa dan strategi untuk menggulingkan kuasa orang2 Melayu. Itulah sebabnya mereka hanya mendiamkan diri bilamana kerajaan dan negeri2 belumba2 menjual tanah dan menganugerahkan projek berbillion ringgit kepada syarikat2 cina. Sooner or later dap, mca dan gerakan akan dapat memetintah negara ini.. Kalau ahli politik takut menyuarakan dende2 ni, saya menyeru para schooler cerdik pandai berilah pendapat anda secara vocal demi kelansungan bangsa Melayu. Jadilah mcm orang Vietnam, Jepun dan Indonesia yg mempunyai jatidiri yg kuat

    ReplyDelete
  12. Org ada ilmu je yg ada pandangan kehadapan..jangkaan masa depan. Pemimpin skrg nampak duit je...yg lain balakang kira. Yg pelik tu org lain bg pandangan tak reti nak dengar..depa ja yg pandai.konon kerajaan terbuka..bukan semua yg kerajaan buat je yg betul..rakyat blh bg pandangan. Tp bila rakyat bg pandangan buat2 pekak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com