innity

pages

Monday, January 16, 2017

BR1M: Mahathir Yang U-Turn atau Najib Yang Pusing Roundabout?


Apakah tentang isu 'BR1M' Tun M 'U turn' .?

Bagi yang suka dengar berita sekerat-sekerat dan percaya dengan berita TV3 suku pasti anggap Tun M 'U Turn'. Tapi bagi pihak yang menilai sendiri apa yang diperkatakan Tun M tentang BR1M, pasti akan dapat memahami mengapa Tun M kata BR1M itu rasuah.

Pihak yang mengatakan Tun M 'U Turn' elok la baca apa yang diperkatakan Dr Radzi Jidin mengenai isu ini.

BR1M: Mahathir Yang U-Turn atau Najib Yang Pusing Roundabout?

Oleh: Dr Radzi Jidin, Hobart, 15 Januari 2017 [Untuk FB Page Bicara Malaysia]

1. Saya tersenyum apabila membaca tajuk berita Sinar Harian, “Najib: Mahathir jaguh buat pusingan U”.

2. Menurut Sinar Harian, “Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai jaguh pusingan U apabila sering mengubah pendiriannya sejak kebelakangan ini termasuk dalam isu pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)”.

3. Sinar Harian memetik Najib berkata, "Dalam tempoh tiga minggu sahaja beliau tukar pendirian dan buat pusingan U dengan menyatakan sekiranya pembangkang menang mereka sanggup mempertimbangkan pemberian BR1M”.

4. Apa yang Tun Mahathir sebenarnya sebut di dalam ucapan beliau semasa merasmikan penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada hari Sabtu lalu?

5. Saya petik ucapan beliau tentang BR1M dibawah:

**************************************************
123. Jika didapati BR1M mustahak maka wang ini akan diagih oleh pegawai Kerajaan. BR1M tidak boleh dimasukkan dalam mana-mana manifesto mana-mana parti.

124. Jika dipersetujui oleh rakyat BR1M akan dijadikan bantuan statutory yang ditentukan oleh undang-undang dan budget biasa. Perdana Menteri tidak boleh tentukan pemberian ini atau jumlahnya, atau cara penyampaiannya.

125. Sesungguhnya yang miskin dan daif akan diberi bantuan supaya mereka boleh hidup sempurna. Soal mereka sokong atau tidak parti campuran pembangkang tidak akan diambilkira dalam bantuan yang akan diberi.

***************************************************
6. Apa yang ditekankan oleh Tun Mahathir ialah bantuan kepada rakyat yang miskin dan dhaif sekiranya mustahak dan perlu, ianya akan diberikan tetapi bukan sebagai bantuan berbentuk politik dan tidak boleh dimasukkan di dalam manifesto mana-mana parti politik.

7. Ini bagi mengelakkan bantuan tersebut dijadikan seolah-olah sebagai imbuhan sekiranya sesuatu parti menjadi kerajaan.

8. Untuk makluman semua, salah satu perkara yang disebut di dalam manifesto Barisan Nasional untuk Pilihanraya Umum ke-13 yang lalu ialah “Menambah BR1M sehingga RM1200 untuk isi rumah dan RM600 untuk bujang dengan bantuan secara tahunan dikekalkan”.

9. Dalam ucapannya Tun Mahathir menekankan bahawa jika dipersetujui rakyat, bantuan sedemikian akan dijadikan bantuan “statutory”, iaitu bantuan yang ditentukan oleh undang-undang atau akta berkaitan dan diletakkan dibawah kementerian yang bertangungjawab.

10. Menurut beliau, Perdana Menteri tidak boleh tentukan pemberian ini atau jumlahnya, atau cara penyampaiannya. Sebaliknya sebarang keputusan dan agihan dibuat oleh pegawai kerajaan bukannya Perdana Menteri.

11. Ini bermakna, sekiranya ada perubahan kerajaan pusat dari satu parti ke parti yang lain, bantuan sedemikian akan terus kekal kerana satu bentuk bantuan kerajaan yang wujud berdasarkan undang-undang atau akta berkaitan, bukannya bantuan yang disebut dalam manifesto pilihanraya mana-mana parti politik.

12. Apa yang disebut oleh Dr Mahathir dalam ucapannya itu adalah konsisten dengan apa yang disebut beliau sebelum ini bahawa BR1M tidak seharusnya menjadi bantuan politik yang seolah-olah digunakan untuk membeli undi kerana ianya dimasukkan di dalam manifesto parti.

13. Jadi, siapa yang u-turn dan siapa yang pusing roundabout?

Notakaki:

Untuk yang tidak biasa dengan konsep bantuan “statutory” dalam konteks “social safety net”, boleh rujuak konsep sebegini di negara lain. 

Contohnya, konsep bantuan Family Tax Benefit di Australia. Ianya tidak dimasukkan ke dalam manifesto mana-mana parti dan kekal diberikan kepada yang betul-betul memerlukan tanpa mengambilkira parti mana yang memerintah. 

Jumlah yang diberikan adalah berdasarkan pelbagai pemboleh ubah dan berbeza dari seorang individu ke individu yang lain. Jumlah ini ditentukkan oleh pegawai kerajaan berdasarkan kelayakan individu.

9 comments:

  1. Teringat tok guru u turn.... dah buat keputusan pas tu u turn balik..... u turn smpi masuk lam kubo.... tun mamak pun dah pandai buat konat baring dan u turn.... alamat dah dekat ssgt tuhhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni seko lg bangang piang..bukan dia faham pun yg org tulis diatas tu..tak baca pun gamaknye..yg penting jilat boss suka hati..

      Delete
  2. Insyalkah hapus lenyap najib umno bn

    ReplyDelete
  3. puak ni buatlahlah mcm mana pun tetap nak pusing punya..depa je yg pandai..tv tiga suku tiap2 mlm dok jaja..
    pusak umngok ni bkn pandai mana pun..yg ptg blh jilat dedak masuk

    ReplyDelete
  4. Terbaik..biar rakyat faham. Klu puak2 umngok tetap nak pusing2 punya

    ReplyDelete
  5. Mamak dah kalut... gelabah.. cemas .. semua orang yg dibatuapikan dah kantoi... mintak mamak sendiri yg saman oasal 1mdb sampai.la ni tak berani nak saman... sbb mahkamah tolak permohonan saman mamak dulu sbb mamak yg cakap hearsay... tak ade asas saman... pasal tu meroyan... sekaranh suma yg diludah jilat balik... BR1M dulu rasuah skg UTURN gilo babi... president vop bonga x berucap yg berucaptimbalan bonga si boboi.. bapak ucap dan rasmi.... kikikiki... klu uturn kerap kali tanda nak.pergi selama lamanya makin cerah tuhhh.... cukup2 la menipu... cukuo la 22 tahin menipu... macai bodo mamak jer sika ditipu sampai mati... kikikikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah mamak inilah yang akan menyelamatkan Malaysia ini dari pengganas Kleptokrasi nanti ... ketika itu anjing2 pendedak akan tersedak denngan dedak najis mereka... kik kik ki

      Delete
    2. mamak ke madey ka..aku tak kesah..yg penting aku tak nak GST..aku benci bila nilai ringgitr jatuh..nak meniaga apa semua susah..brg semua mahal..kau suka ka?

      cukup2 la pecah amanah dah rasuah..takkan tak nampak lg????

      ..kat singapore berapa org dah kena dakwa..kat Malaysia sorg pon takda kena dakwa dlm urusan 1MDB..jawab la pasal tu???

      takkan mahkamah singapore boleh hukum org tanpa bukti kotttttttttttt??? jawab yg ni..tak payah kau nak u turn anon 11:55..

      Delete
  6. Brim adalah untuk golongan yg memerlukan, maka apabila diperkenalkan ianya sama seperti yg diperkenalkan oleh negara2 maju.

    Jika najib memberi brim bertujuan untuk meraih sokongan dan undi sudah tentu ianya adalah salah dan haram.

    Sebenarnya Punca wang Brim adalah dari kantung kewangan negara.bukan dari poket najib atau poket parti umno atau bn.

    Apabila tiba PRU akan datang maka rakyat berhak untuk mengundi parti pembangkang kerana kami ingin menjatuhkan menumbangkan najib yg terbukti menyamun wang dan harta rakyat.

    Jika najib dan umno dan bn
    ditumbangkan, pengagihan wang brim adalah lebih baik kerana fakta kejujuran, ketelusan dan amanah dalam pengagihan brim ini.

    Oleh itu rakyat perlu bijak memilih pemerintah yg baru dengan menumbangkan parti najib dan umno.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com