innity

pages

Saturday, October 22, 2016

Dr Zaharuddin:Biar Jakim buat kerja mereka mengikut garispanduan terbaik yang telah ditetapkan


SHAH ALAM- Masyarakat disaran memberi lebih autoriti dan kepercayaan kepada pihak JAKIM dalam menentukan urusan standard operasi prosedur (SOP) yang terbaik bagi penganugerahan logo halal. Sebahagian keperluan yang diletakan bagi status halal, adaIah lebih kepada urusan pentadbiran, pemilihan terbaik (best pratices) dan tidak semestinya bersifat pemutus status halal atau haram. 

Pengerusi Pertubuhan Multaqa Asatizah dan Pendakwah Malaysia (Murshid), Dr. Zaharuddin Abdul Rahman berkata, campur tangan khususnya kritikan tidak membina oleh pelbagai pihak boleh menimbulkan kekeliruan sekaligus menyebabkan jabatan itu diperlekehkan serta bakal memburukkan lagi kepercayaan ramai, ia tidak membawa banyak kebaikan.

"Biar Jakim buat kerja mereka mengikut garispanduan terbaik yang telah ditetapkan. Sebarang campur mereka yang tidak punyai akses berkaitan SOP hanya akan mengelirukan keadaan" katanya.

Menurutnya, sesebuah syarikat mempunyai pilihan sama ada untuk membuat permohonan mendapatkan sijil halal daripada jabatan itu.

"Jelas ia tidak wajib, namun, tentunya kita sarankan mereka berbuat demikian bagi meningkatkan keyakinan pengguna Muslim," katanya.

Menyentuh mengenai isu penggunaan nama ‘dog’ pada makanan, beliau berkata, isu tersebut adalah yang terpencil.

"Kita anggap ianya isu kekeliruan pentabdiran sahaja, yang diperbesar sehingga mencarik kredibiliti status halal, ini jelas apabila ia disambut pula oleh media antarabangsa yang seolah memperlekeh”.

"Sebagai contoh pretzel dog yang dijual oleh sebuah francais yang viral baru- baru ini, jika pihak mereka memohon sijil halal dari JAKIM, maka perlulah faham mereka kena ikut garis panduan pihak pengeluar logo, jadi keperluan menukar nama jelas hanyalah isu administrasi. Macam kita masuk pejabat, kena ada dresscode, itu hal administrasi.

"Bagi saya, tindakan tersebut tidak menjatuhkan hukum haram terhadap makanan hanya kerana namanya, patutnya tidak jadi isu pun, malah itu hanya sebab sampingan sahaja, wujud sebab-sebab lebih asas yang menyebabkan ia belum diluluskan" katanya. - SH

1 comment:

  1. Sapi Betina (Al-Baqarah):168 - Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):94 - Maka barangsiapa mengada-adakan dusta terhadap Allah sesudah itu, maka merekalah orang-orang yang zalim.

    Jamuan (Al-Mā'idah):96 - Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan; dan diharamkan atasmu (menangkap) binatang buruan darat, selama kamu dalam ihram. Dan bertakwalah kepada Allah Yang kepada-Nya-lah kamu akan dikumpulkan.

    Jamuan (Al-Mā'idah):87 - Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah halalkan bagi kamu, dl
    an janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.

    Jamuan (Al-Mā'idah):88 - Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.b

    Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):32 - Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat". Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):138 - Dan mereka mengatakan: "Inilah hewan ternak dan tanaman yang dilarang; tidak boleh memakannya, kecuali orang yang kami kehendaki", menurut anggapan mereka, dan ada binatang ternak yang diharamkan menungganginya dan ada binatang ternak yang mereka tidak menyebut nama Allah waktu menyembelihnya, semata-mata membuat-buat kedustaan terhadap Allah. Kelak Allah akan membalas mereka terhadap apa yang selalu mereka ada-adakan.

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):119 - Mengapa kamu tidak mau memakan (binatang-binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, padahal sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya. Dan sesungguhnya kebanyakan (dari manusia) benar benar hendak menyesatkan (orang lain) dengan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas.

    Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):33 - Katakanlah: "Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar, (mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui".

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com