innity

pages

Thursday, October 27, 2016

Burger BABI P Ramly, Mana Pergi Babi Babi Liberal dan Melayu Bodoh Berjinak-jinak Liberal, Diam saja


SEKIRANYA pemilik rangkaian restoran Ninja Joe ada sedikit keprihatinan dan berfikiran waras, tentu dia tidak dengan sengaja mengaitkan nama Melayu (Islam) dengan babi.

Salah satu hidangan di restorannya yang diberi nama ‘Buger Babi P. Ramly’ – dan diiklankan secara terbuka – bagi saya adalah satu penghinaan kepada orang Melayu dan agama Islam.

Tidaklah dapat dipastikan sama ada Kelvin Tan, tauke restoran berkenaan, warga tempatan atau bukan warganegara. Sekiranya dia rakyat negara ini, dia sepatutnya menghormati dan memahami sensitiviti kaum dan agama di tempat kita.

Malah, sekiranya dia bukan warganegara pun, dia boleh mendapatkan pandangan daripada kakitangan pengurusan di restorannya sebelum dengan mudah memutuskan nama Melayu dikaitkan dengan babi muncung dempak yang najis lagi haram itu.

Tambahan pula nama tersebut, walaupun ejaannya berbeza, bunyinya sama dengan seorang seniman agung yang menjadi legenda filem Melayu.

Seperti yang diketahui umum, Ramly – sama ejaan, sama sebutan – juga adalah jenama beraneka produk halal, termasuk burger ayam dan burger lembu, yang telah wujud sejak 1979.

Kelvin sendiri mengakui bahawa huruf ‘P’ pada nama burger berkenaan merujuk kepada ‘pork’ atau daging babi. Maka P. Ramly bererti Babi Ramly atau Ramly Babi. Mengapa berani meletakkan najis tahap tinggi itu dengan nama Islam? 

Apakah itu tidak menghina?

Sebenarnya ini bukan sahaja penghinaan, tetapi satu provokasi. Sama sahaja seperti yang pernah dilakukan Alvin Tan ketika dia memuat naik di media sosial, mengiklankan bak kut teh @ sup tulang babi untuk umat Islam berbuka puasa.

Pemblog seks yang sewel dan kurang ajar itu kini melarikan diri ke Amerika Syarikat sebab tidak berani menghadapi pertuduhan di mahkamah. Sampai sekarang orang Islam marah padanya.

Terkini burger babi kontroversi yang mula diperkenalkan pada Hari Merdeka akhir Ogos lalu di restoran yang mempunyai cawangan Petaling Jaya, Klang, Seremban dan Singapura, akan ditukar nama baharu.

Menurut pemiliknya poster dan iklan burger tersebut juga akan ditarik balik “memandangkan kumpulan pengguna Islam berasa tersinggung dengan nama berkenaan.”

Antara yang menentang ialah Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), yang setakat semalam menerima enam laporan berhubung perkara itu. Ketua aktivisnya, Datuk Nadzim Johan mengingatkan pemilik restoran berkenaan supaya “belajar hidup dalam masyarakat majmuk.”

Bagi orang bukan Islam yang tidak prihatin nama burger tersebut mungkin tidak membawa apa-apa kesan, sama sahaja seperti hotdog, rut bir, Pau Hassan, sup Ayam Uncle Lim dan lain-lain.

Tetapi bagi pengguna Melayu @ Islam burger babi tersebut selain menghina juga mengelirukan, sebab dikaitkan dengan nama Melayu. Malah, ini mungkin sengaja dilakukan untuk mengelirukan pengguna yang telah terbiasa dengan Ramly Burger.

Hal-hal seperti ini adalah antara sebab mengapa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mencadangkan supaya nama ‘pretzel dog’ yang dihidangkan di sebuah kedai roti ditukar kepada ‘pretzel sausage’, untuk mengelakkan kekeliruan.

Tetapi, sesetengah orang kita menganggap tindakan pihak berkuasa agama itu sebagai kolot dan bodoh. Ini menjadi tajuk media seluruh dunia. Semua menuding jari pada Jakim.

Malah, mereka yang tidak tahu menahu hal-hal agama dan tidak arif hukum halal-haram pun tumpang semangkuk menghentam Jakim. Mereka lupa bahawa Jakim ada hak untuk menjaga kepentingan pengguna Islam.

Sebenarnya kalau tidak kerana peraturan Jakim pun, sebagai pengguna Islam kita perlu berhati-hati sekali mengenai apa yang kita makan dan minum. Kalau ada sedikit sahaja syak terhadap status sesuatu makanan dan minuman, haram bagi kita mengambilnya.

Lebih-lebih lagi tempat kita ada banyak benda yang mengelirukan. Ambil perkataan bacon sebagai contoh. Di hotel-hotel lima bintang, termasuk yang tidak mempunyai sijil halal Jakim, ada menu yang dinyatakan sebagai beef bacon. Sengaja digunakan beef (lembu) untuk menghalalkan bacon.
Padahal, kamus mini Oxford English dengan jelas menyebut: “bacon is salted or smoked meat from a pig.” Semua orang tahu pig itu babi. Jadi kenapa mesti letak beef bacon? Apa salahnya kata daging lembu salai?

Mana ada bacon lembu? Satu hari nanti mungkin dia orang guna bacon unta, bacon arnab, bacon ikan tongkol, bacon ikan keli, dan macam-macam bacon! Ingatlah, lembu tetap lembu, ayam tetap ayam, ikan tongkol tetap ikan tongkol. Dan babi tetap babi! - SH

24 comments:

  1. ko memang best lah celah gelegar...mana yg betul ko kata betul ...mana salah ko kata salah..ko masih dapat pisahkan mana yg bathil dan benar..dah lama aku sokong JAKIM tapi ada org melayu hentam JAKIM....ramai liberal dan munafik di kalangan PAN dan UMNO

    ReplyDelete
  2. Puak tu tang buruk buruk dia gunalah nama melayu tang baik baik seperti nama jalan dan sebagainya bising kalau tak bubuh nama bangsanya...

    ReplyDelete
  3. Mana pegi nyer... lwyer bibah kassim... merina gereja.. pejuang pulralisma aljuboori dan baka bakanya... meddey kutty..PAN... mujahit..dll ... sunyi sepi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. al jibo mana pegi senyap tak berbunyik...

      Delete
  4. Cari PASAL dan buat KECOH memang kerja bangsa BABI..

    bisnes tak laku, pigi kacau Melayu..
    Mcm taik.

    ReplyDelete
  5. Hanya kerana orang tak sependapat, tak perlulah diberi label liberal dan babi liberal. Jangan sangka pertahankan jakim dah menunjukkan iman korang lebih bagus dari orang lain. Ustaz, lebai, geng jakim, ko dan aku adalah manusia yang tak sempurna.

    Pada aku tak salah pun depa nak letak nama pretzel dog atau pork ramly burger pun. Untung rugi depa tanggung. Apa yang aku nampak hanyalah ego umat Islam yang nak tunjuk yang depa ni tuan kat Malaysia ni. Hakikatnya tidak. Dalam Islam pun kita ni hanyalah hamba, sombong tu sifat iblis yang takmau sujud atas perintah Allah.

    Iman seseorang tu hanya Allah yang tau, tukang melabel liberal dan babi liberal tu tak semestinya lebih bagus iman dari orang dilabelkan. Belajar terima pendapat orang, jangan jadi ekstrim bila orang tak sebulu, jatuh kafir, liberal dan layak dihukum bunuh atau pancung. Korang tu sape? Hukum halal dan haram dah jelas dalam Quran. Jangan nak lebih pandai tambah halal haram ikut kepala otak sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TERASA KE BANG?
      SAPA LABEL KO KAFIR, LAYAK DIBUNUH
      JANGAN BERLEBIH2 MENYATA APA YG TIDAK LAWAN KITA KATA
      BELAJAR LAH BERLAPANG DADA, JANGAN EKSTREEM SANGAT, JANGAN PERTAHANKAN SANGAT ORANG KAFIR DALAM BAB YG JELAS HUKUMNYA

      Delete
    2. makin banyak bercakap, makin jelas MM nixsoft system tahap ilmu dia, kesian dia, bertaubatlah

      Delete
    3. dah bersuara melayu bodoh ala ala liberal tak siap mamat MM nixsolf ni (kalau ko ni melayu lah kan, tgk ayat mcm melayu)

      Delete
    4. Toksah rasa korang macam bagus sangat. Ilmu korang pun tak tinggi mana. Munasabah diri sendiri dulu. Bertaubat takyah suruh orang, ko sendiri punya untung rugi dalam kubur pun ko tak tau.

      Takde sape pertahankan orang kafir. Tapi kelakuan korang tu islamik sangat ke? Ada ke dalam Quran pasal nama makanan tu boleh jatuh halal haram? Buktikan.

      Sifat sombong korang ni adalah sifat iblis yang takmau sujud pada nabi Adam atas perintah Allah. Kalau setakat baca Quran tapi korang tak amik pengajaran, memang rugi.

      Aku tak terasa pun, tapi korang dok bla bla bla membodohkan orang tu takdela cerdik mana pun. Aku pun tak berapa nak layan orang yang bodoh sombong.

      Delete
    5. Menamakan Ramli dgn Babi..memang biadap

      Delete
    6. aku baca balik komen aku tak de plak aku perasan bagus, aku tak de plak bg tau ilmu aku tp mcm mana ko tahu ilmu aku tak tinggi sgt, ada aku ckp aku tahu apa berlaku dlm kubur?

      Dlm al-Quran mmg tak detail semua, sebab tu penjelasan oleh Nabi Muhammad, sebab tu ahli sunnah wal jamaah guna sumber Al-Quran, Hadith, Ijmaq ulama, Qias

      Delete
    7. Takpe. Jawapan ko terlalu defensive. Ilmu manusia tak tinggi mana, termasuk ko dan aku. Bila mana ko suruh orang lain bertaubat, secara tak langsung ko rasa iman ko lebih baik dari orang lain. Ingatlah, sifat ujub dan riak tu sifat iblis, Allah ceritakan banyak kali dalam Quran dlm surah al baqarah, al aaraf, al hijr, al isra', al kahfi dan Taha.

      Al Quran dah memang detail, rujuk Quran 6:19, 6:38, 7:52, 10:37, 12:111, 3:7. Terutama ayat 6:38 - "We did not leave anything out of this book" dan 7:52 -" We have given them a scripture that is fully detailed, with knowledge, guidance, and mercy for the people who believe". Kata2 ko yang Quran tak detail bercanggah dgn firman Allah.

      Surah 54:17, 54:22, 54:32, 54:40 -"
      "And We have indeed made the Qur'an easy to understand and remember: then is there any that will receive admonition"

      Fikirkan.

      Delete
    8. ALHAMDULILLAH, KALAU SUKA BUKA QORAN MCM NI SUATU HARI ALLAH AKAN BAGI HIDAYAT UNTUK TIDAK LAGI BERJUANG BERSAMA KAFIR

      Delete
    9. kalau kafir senang kita kenal tapi kelompok-kelompok anti-Islam, anti-Hadis, anti-Ulama’, anti-Institusi Islam, anti- Pembudayaan Islam, seperti Akhtar Husayn, Mohamed Sifaoui, Farouk Peru dan rakan-rakan Farouk di kalangan kolumnis The Malay Mail Online serta media-media seangkatan dengannya yang cuba mengangkat dan mempopularkan naratif ‘Islamofasism’, sukar kita kawal....semoga Allah mengalahkan mreka yg menggunakan bermacam TOPENG

      Delete
    10. Anon 9:18pm - Ada sedikit nasihat ikhlas utk anda...

      Di masa hadapan, tiap kali anda menyebut/mengungkap -ATAU- menulis/mengarang -ATAU- memasukkan/menggunakan nama 'Nabi Muhammad', SILA PASTIKAN anda melakukan dengan betul, yakni anda jangan lupa 'SAW' tuu. Itu Nabi Kita yg TERAMAT MULIA, dan kita HARUS letakkan pada MARTABAT YANG SEPATUTNYA..

      Itu nabi junjungan kita, STATUSNYA TIDAK SAMA & BUKAN seperti 'jiran rumah tetangga' atau 'rakan sepejabat' atau 'sepupu-sepapat' bila mana kita boleh sebut-cakap-ulas berkenaan dirinya seakan sama seperti insan lain.. Tidak!

      Allah AWJ sendiri menghormati Rasulullah SAW sebagai 'Nabi Akhir Zaman'...Nabi Kekasih Allah SWT... TAPI kita semua??

      Kita manusia kerdil...yg dikatakan bijak-pandai & alim-ilmu ni...ada hati nak bercakap berkenaan hukum-itu-dalil-ini -TAPI- 'Perkara Asas' seperti penghormatan YANG SEBENAR terhadap Nabi SAW kita tak buat...Kita ni dah macam hipokrit..

      ----------

      Kita berhentilah jadi manusia sombong, Allah SWT mengharamkan syurga bagi manusia yg melampaui batas.. 'Sombong/Ego' adalah antara sifat2 yg melampau..

      Belajarlah untuk meraikan 'Perbezaan', setelah itu kembalilah semula kepada Al-Qu'ran & Hadith untuk mendapatkan lebih penjelasan... Insy'Allah selepas itu barulah kita semua akan nampak "Apa yg betul & apa yg salah"..

      Jangan kita jadi manusia MUNAFIQ (Disini seakan ramai begitu) - Berhujah berkenaan hukum-agama & halal-haram itu-ini -TAPI- Kekal menyokong Pemimpin yg Zalim & Pemimpin yg memperalatkan agama..

      Seorang Muslim (yg Sejati) tidak korup -DAN- Korupsi itu bukan Islamik...Ini Hakikat!

      Sedarlah wahai saudara2 MuslimKu! Sebelum matahari terbit dari sebelah barat...

      Wal'lahu'alam

      Delete
    11. Tak setuju dgn pendapat jakim dan pendapat ko bukan bermakna berjuang dgn golongan kafir.

      Doalah juga untuk diri sendiri supaya diberikan hidayah. Setakat untuk tunjukkan point ko dgn caps lock tak bermakna apa2 kalau ko mengaji Quran berlagu tapi ko gagal memahami isi Quran. Toksahlah mendabik dada rasa iman ko lebih baik dari orang lain dan ko lebih Islam dari orang lain.

      Itulah sifat ujub dan riak milik iblis. Belajar muhasabah diri sendiri sebelum membetulkan orang lain.

      Anti Islam, anti ulama tu hanyalah sangkaan ko. ko takde bukti sebab ko taktau apa ada dalam hati manusia. Rujuk 10:36, 53:28.

      Suruhan Allah yang dalam Quran korang tak ikut, ayat 49:12, tapi korang langgar. Ko rasa ko lebih beriman dan Islam dari orang lain. Yang tu hukumnya wajib, tapi ko tak buat.

      Kaji dan fahami Quran dulu sebelum bagi pendapat sekadar mengikut buta tuli apa yang orang lain cakap.

      Delete
    12. sama je dgn hujah ni dgn sister in Islam, Siti Kasim dan lain-lain

      Delete
    13. Assalamua'laikum...

      Isu utama adalah pensijilan HALAL.

      Ramai masih keliru dgn mengatakan JAKIM telah mengharamkan sesuatu makanan kerana namanya..itu adalah FITNAH besar..

      JAKIM sedang dlm usaha memperkasakan halal certificataion..maybe coney dog A&W and hot dog 1901 adalah satu contoh yg JAKIM telah terlepas pandang atau loop holes di dalam proses pensijilan halal terdahulu..namun skrg mereka dlm usaha utk menaiktaraf/memperbaiki proses pensijilan halal dan mana2 pihak yg berhajat utk memohon atau memperharui sijil halal mereka perlu mematuhi dgn prosedur yg telah diwartakan pada tahun 2014..

      ..basically JAKIM mula utk menekankan TOYYIBAN didalam pensijilan HALAL..

      kena faham maksud toyyiban tu..mmg kalau mkn kuih tahi itik or minum rootbeer tidak akan menyebabkan murtad tp ianya tak menepati maksud HALALAN TOYYIBAN itu sendiri..

      cuba bayangkan kalau ada restoran yg menggunakan tema "tandas" dalam menghidangkan makanan mereka (seperti di jepun/hongkong/taiwan/indonesia) memohon sijil halal..?makanan yg mereka sediakan adalah halal dari segi bahan dan juga penyediaan..adakah JAKIM perlu mengesahkan dan mengeluarkan sijil halal utk mereka?

      contoh:
      http://english.astroawani.com/lifestyle/indonesias-jamban-cafe-serves-stomach-churning-food-111540?_ga=1.65442665.617686352.1477294024


      http://mashable.com/2016/07/26/indonesia-toilet-themed-restaurant/#7LtmDQdX1iqf

      Cuba fikirkan..Adakah dgn syarat bahan digunakan adalah halal sudah cukup utk seseorang/syarikat penyedia makanan mendapat sijil halal?

      Apa yang lebih menarik tentang konsep makanan dan rezeki halal yang disebut di dalam al-Quran ialah kata sifat “TOYYIB” yang mengekorinya. Toyyib (atau toyyibah; toyyibat atau tuuba sebagai jamak) dari segi makna ialah sesuatu yang baik atau elok atau yang berlawanan dengan yang buruk. Jadi apabila disebut “halalan toyyiban” ia memberi maksud sesuatu yang halal yang bersifat baik atau elok.

      Terdapat empat (4) tempat di dalam al-Quran di mana Allah mengguna perkataan toyyib ini sebagai kata sifat bagi menggambarkan kehalalan makanan atau rezeki. Ia adalah di dalam surah al-Baqarah, ayat ke-168; surah al-Maaidah, ayat ke-88; surah al-Nahl, ayat ke-114 dan surah al-Anfaal, ayat ke-69.

      Persoalan halal haram dalam soal makan-minum banyak diberi penekanan oleh al-Quran. Walaupun begitu ini tidak bermakna konsep halal dan haram ini tidak disentuh dari sudut lain. Ia sebenarnya turut merangkumi bab-bab MUAMALAT, MUNAKAHAT, AKHLAK serta AQIDAH.

      Bagi permashalahan seperti rasuah, riba, kelab malam, pemimpin tidak bertudung dan sebagainya tidak perlu dicampurkan dgn tugas pensijilan halal JAKIM..walaupun semua wajib menegah kemungkaran tp tanggungjawab itu perlu ditangani dgn lebih "mendalam,serius dan holistik" oleh pihak yg berkaitan/dipertanggungjawabkan: Jabatan agama Islam negeri, pegawai ugama di KDN dan sebagainya..Kerajaan berhak dan wajib menggubal undang2 dalam memperkasakan Islam..Undang yg ADIL utk semua..sarwajagat..

      Tidak dinafikan masih ada ruang2 utk improvement dlm JAKIM namun utk kita sebagai org awam Islam mengkondem/menghentam JAKIM openly dgn sebegitu rupa hanya berdasarkan ilmu begitu limited sgt lah tidak adil..Jika org Islam sendiri yg terang-terangan mengutuk badan agama Islam, apakah pandangan org bukan Islam?

      Bukankan lebih baik kita berjumpa JAKIM directly dan duduk berbincang jika ada perkara2 yg dirasakan tidak tepat / tidak bertepatan dgn al-quran,hadith & imak ulama?mengapa perlu merendahkan martabat mereka secara terbuka? sesungguhnya itu bukan akhlak yg dibawa oleh Nabi Muhammad SAW dan al quran.

      Cuba lah elakkan melabel mana2 org islam dgn perkataan yg tidak elok, merendahkan martabat seseorang mukmin..lebih cantik jika kita boleh berhujah secara beradab..sesungguhnya kita semua mencari keredhaan Allah dlm setiap perbuatan/amalan..

      Dari Ibnu Mas’ud ra. ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: “Bukanlah orang Mukmin itu orang yang suka mencela, mengutuk, berbuat keji dan berkata kotor.” (HR Turmudzi)


      Wallahhualam..

      Delete
    14. Ya betulllll.

      HALAL tu ----> "Ia sebenarnya turut merangkumi bab-bab muamalat, munakahat, akhlak serta aqidah." tidak hanya pada bahan dan cara penyediaan sahaja..

      ni ramai yg tidak mengetahuinya..

      Delete
    15. Ada beberapa org Islam yg faham Al quran secara literally telah menjadi murtad.kesimpulannya belajar tafsir al Quran wajib berguru.tak salah utk membaca tafsir secara sendiri tp WAJIB berguru utk memahaminya secara mutlak dan menggunakan kannya utk berhujah..

      Delete
    16. Anon 7:37, jawapan terbaik tapi tak semestinya aku bersetuju dgn pendapat ko. Itu hikmah perbezaan, pendapat berbeza seperti warna kulit, tinggi dan kaum.

      Anon 7:44, wajib berguru utk memahami Quran bercanggah dgn firman Allah Surah 54:17, 54:22, 54:32, 54:40 -"
      "And We have indeed made the Qur'an easy to understand and remember: then is there any that will receive admonition". Hukum wajib datang dari Allah, bukan manusia.

      Quran bukan untuk ditafsir tetapi untuk difahami, rujuk surah 3:7. Kenapa ramai yang baru peluk Islam lebih maju dan lebih beriman dari orang yang lahir Islam? Kerana mereka memahami Quran walaupun mereka merangkak dalam tajwid atau tak mengenali huruf hijaiyah.

      Buktikan dgn fakta yang ramai orang murtad sebab faham Quran secara literal, bukan dengan hearsay. Apabila ko dah lakukan tu, ko dah mengikut perintah Allah dalam surah 49:6.

      Ramai yg belajar agama dgn ikut kuliah pendek, tazkirah atau YouTube, tapi ramai yang tak belajar dari Quran sendiri. Ini dah diceritakan dalam surah 31:21, 2:170, 5:104. Hanya bertaklid tanpa merujuk sumber utama. Ramai yang menyuruh agar kembali kepada Quran dan hadith tapi sendiri pun tak ikut apa yg disuruh.

      Delete
  6. Bedah kassim... jijah n aljuboori pluralisma murtad dan baka baka pejuang lgbt..gay...PAN.. mujaahit..samat..meddey kuttty boboi..pp lebam.. ulama PAN budak awang syiah... sonyap sunyi tengah melancap kot.... kikikikiki

    ReplyDelete
  7. Taktau la tapi aku dapat rasakan Oasispg si munafik tuu ada kat sini

    konon cakap berkaitan islam itu ini TAPI adab bahasa sopan susila KOSONG!

    Itu ke ciri2 Islam?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com