innity

pages

Saturday, September 3, 2016

Tulisan TERKINI Tun M: Kuasa Najib lebih Unggul Berbanding YDPA


(terjemahan BM) 
PERLEMBAGAAN NEGARA

1. Saya terpaksa membaca Perlembagaan Malaysia dan Akta Majlis Keselamatan Negara 2016, untuk memahami keperluan atau selain darinya kuasa Yang Di-Pertuan Agong dan Perdana Menteri dalam memastikan keselamatan negara.

2. Saya tidak fikir ada orang yang mahu membaca terutama Akta Majlis Keselamatan Negara 2016. Saya merasa masih perlu untuk meringkaskan kuasa yang diberikan Perdana Menteri melalui perbandingan dengan kuasa-kuasa yang diberikan Yang di-Pertuan Agong.

3. Walaupun kuasa Yang Di-Pertuan Agong memberi pertimbangan yang sewajarnya kepada hak-hak dan kebebasan warganegara apabila dia ditahan, kuasa Perdana Menteri di bawah Akta Keselamatan Negara adalah hampir tidak terhad.

4. Tindakan yang boleh diambil oleh Pengarah Operasi tetapi kuasa mutlak terletak kepada Perdana Menteri sebagai Pengerusi Majlis Keselamatan Negara.

5. Untuk memudahkan pembacaan saya senaraikan di bawah kuasa Perdana Menteri:

I. Menubuhkan Majlis Keselamatan Negara
II. Mempengerusikan Majlis
III. Majlis menasihati Perdana Menteri iaitu kepada dirinya sendiri
IV. Kuasa untuk:
(A) Mengecualikan dan memindahkan orang
(B) Mengisytiharkan perintah berkurung
(C) Mengawal pergerakan, jalan raya, jalan air, pesawat.
(D) Menahan orang
(E) Menggeledah dan merampas
(F) Menggeledah premis untuk perkara-perkara berbahaya.
V. Memeriksa orang untuk perkara-perkara berbahaya
VI. Rampas kenderaan, kapal, pesawat udara atau kenderaan
VII. Kuasa untuk mengambil milikan sementara tanah, bangunan atau harta alih
IX. Menuntut untuk penggunaan sumber
X. Kuasa untuk memerintahkan pemusnahan bangunan tertentu yang tidak diduduki.
XI. Kuasa untuk menggunakan kekerasan yang munasabah dan perlu.
XII. Kuasa untuk mengetepikan inkues dan lain-lain
XIII. Kewajipan kerahsiaan
XIV. Perlindungan terhadap guaman dan prosiding undang-undang
XV. Taraf penjawat awam

6. Keperluan untuk membiarkan Yang Di-Pertuan Agong membuat keputusan mengenai pengisytiharan Darurat kerana undang-undang yang melindungi rakyat dan memastikan keadilan akan digantung apabila Darurat diisytiharkan. Kedaulatan undang-undang akan diabaikan.

7. Tetapi kini kuasa Yang Di-Pertuan Agong telah menjadi tiada keperluan. Najib sebagai Pengerusi Majlis menasihati Najib sebagai Perdana Menteri akan mempunyai hak untuk tidak mengambil kira undang-undang dan menjalankan kuasa yang disenaraikan di atas. Hak Najib adalah jauh lebih banyak dan unggul dengan perbandingan dengan hak-hak dan kuasa Yang Di-Pertuan Agong. Tidak ada lagi keperluan untuk rujukan atau kelulusan Yang Di-Pertuan Agong. Najib sebagai Pengerusi Majlis hanya menasihatkan dirinya sebagai Perdana Menteri.

8. Dia boleh menggunakan "kekerasan yang munasabah" dan boleh mengetepikan sebarang inkues yang perlu terhadap seseorang pegawai penguat kuasa atau orang yang ditangkap mati. Beliau dilindungi sepenuhnya terhadap guaman dan prosiding undang-undang. Semua prosiding Majlis akan menjadi rahsia rasmi. Tiada anggota Majlis boleh mendedahkan apa-apa, termasuk perbuatan jenayah yang kelihatan dilakukan.

9. Akta ini merendahkan martabat Perlembagaan yang dibelakangkan. Ianya sudah tentu salah. Keluhuran Perlembagaan yang kita semua dengan bangga mengisytiharkan adalah Undang-undang utama bagi bangsa yang besar ini. Tetapi tiada siapa yang akan berbuat apa-apa apabila ia dilanggar.

Tun Dr Mahathir Mohamad

14 comments:

  1. Maka kita rakyat malaysia akan sedialah untuk di cengkam kuku besi dan ditaktor iblis pok jib
    Sedialah untuk dicucuk hidung
    Sedia untuk di rantai leher

    KERIS

    kerana rakyat tak mau bangkit bantahan seluruh negara serentak
    Hilang sudah demokrasi
    Hanya kuku besi

    ReplyDelete
  2. Tun M adalah kuku besi sebenar masa jadi PM... guna ISA ikut kepentingan politik beliau... Najib faham benar permainan politik Tun M... tu pasal la susah sangat nak jatuhkan najib...sehinggalah Tun M menjilat balik kahak hijau dia bekerjasama dgn DAP PKR...musuh politik yg dikutuknya suatu ketika dahulu... Tun M dan kroni kaya raya selama dalam umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuku besi tok chai hang..awat petwakilan umno bebas utk membyat ucapan n pilih mana2 individu utk jd presiden? Awat la ni tak mcm tu? Tu br satu contoh..malas nak bg byk..hg bukan paham pon..
      Btw dlm politik tiada kawan atau musuh yg kekal..hg kanyaq lg pasai politik..belajaq lg..

      Delete
  3. Maknanya najib yg mahathir anggap sebagai budak hingusan suatu ketika dahulu, malah dipilih sebagai proksi untuk menaikkan anaknya menjadi pm rupanya teramat bijak. Nampak macam tak bermaya, lembab, lembut dan sopan tapi cengkamannya lebih tajam dari cakar helang. Kenapa mahathir lemah sangat dalam menilai manusia seumpama najib yang kini menjadi hantu dalam dirinya? Sahlah mahathir tidak akan tenang selama-lamanya kerana wajah najib sentiasa menghantui hidupnya kini. Apa yang mahathir buat sampai negara kita terhukum begini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua nak blame mahathir..yg org dlm umno dok sokong abeyjib tak berbelah bahagi tu tak nak blame pulak? Yg dok defend dia kaw2 n bg alasan yg bertukar2&tak bersalah tu takpa pulak?

      Apa yg kau buat kat sekolah sampai masalah negara yg terang lg bersuluh pon kau tak faham2?

      Delete
    2. Bro..mahathir bole duduk diam buat tak tau ja pasal kepincangan flm negara..ah gor siap offer rasuah kat dia supaya masalah imdb tak diungkit..tp kenapa dia tak accept n still nak dedahkan? Pasal dia org yg amek berat pasal negara tercinta ni..got it?

      Delete
    3. Time madir berkuasa dulu lagi kuat kuku besi nya. Gubal perlembagaa,, bunuh institusi raja2, tangkap org yg lawan belia.. Skrg dia nk tuduh najib pulak.. Pundek punya namak kutty!!! Dulu time hang jd PM, ekonomi pun merudum jugak. Lepas tu hang tuduh George Soros jual saham secara short listed..pundek hang la mamak pembelit..

      Delete
  4. Sejak bila si pundek ni tahu hormat agong...? Bila dah nyawa sendiri.. kroni.. dan anak beranak nnk mmpos baru srdar pasal agong... kanina boo tull laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 0551 adalah binatang ternak pemakan dedak yg suka mencarut bila berbicara..

      Delete
  5. Alhamdullilah Allah telah kabulkan doa ustaz fafhil noor semasa hayatnya minta dipanjangkan umor tun mahathir agar tun m dapat melihat sendiri kemusnahan negara dari apa yang telah dilakukan semasa tun m jadi perdana menteri ie dilakukan oleh anak didiknya keatas negara kini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian nya anon0855..bodo botingkek tingkek.

      Delete
  6. org yg bertanggung jwb menjatuhkan institusi raja dan Agung ialah mamak pundek sekor ni. Dulu dialah org yg jd hero menggubal perlembagaan utk menghapuskan kuasa raja2 Melayu demi utk kepentingan diri beliau. Skrg hang nk kilat balik ka perbuatan busuk lg keji hang tu hoi mamak kutty!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lg satu mangkaq..dia arah utk gubal akta bg hapuskan KEKEBALAN raja2 Melayu..bukan hapus kuasa..kau jgn nak belit fakta..

      Dalam iSLAM tiada siapa lebih tinggi drpd undang2 n bebas utk melakukan apa sahaja..

      Btw nak gubal undang2/perlembagaan bukan sorg punya keja..kena bentang kat dewan rakyat> negara> rakyat ..kena ada 2/3 majoriti setuju..so ahli politik yg ada time tu kau tak salahkan pulak? Abg jibbo kau pon ada time tu n bg sokongan..so tak keji pulak??? Bahlol..kadiol..wadiwol btol la kau ni..

      Delete
  7. Madir patut di tangkap di bwh akta hasutan. Beliau telah menghina Sultan Johor dan rakyat Joho.. Dulu mamak kutty ni bercita2 nk jadi Yang Di Pertuan Agung.. Skrg dok jilat balik institusi raja2..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com