innity

pages

Tuesday, September 27, 2016

Syed Saddiq Kecewa Netizen Kutuk Zahid Hamidi Tak Pandai B. Inggeris


Kisah Zahid Hamidi-PBB

Saka kecewa lihat banyak orang memperlekehkan usaha Zahid Hamidi untuk bertutur dalam Bahasa ingrris dalam ucapannya di PBB. 

Beliau ada pilihan untuk bertutur dalam Bahasa Malaysia tetapi tetap pilih untuk mengambil jalan yang lebih sukar. 

Memang betul ada salah "enunciation/pronunciation" tapi saya percaya mesej yang ingin beliau sampaikan  masih boleh difahami oleh khalayak ramai. 

Isu ini bukan lagi isu terpencil. Tahun lepas saya ingat lagi ada diantara kita yang mencaci salah seorang aktivis yang gagal untuk menjawab soalan BI dengan fasih. 

In our very schools we create a toxic environment for people to learn english as we are quick to ridicule them  when they try to do so. 

Bila mereka bertutur dalam BI, ada yang akan melabel mereka sebagai "Pengkhianat bangsa" "lidah penjajah" "bajet om putih"

Malangnya, apabila ada yang mencuba, kita kutuk mereka kerana tak fasih, "Broken english" etc.

To me the ridicule of Zahid hamidi's speech is merely a symptom of a more toxic problem in Malaysia. 
Kita cepat memperlekehkan usaha sesetengah rakyat malaysia yang ingin mencuba "dunia" yang baru.  

I have a few suggestions to Zahid Hamidi:
(Saya pun dulu gagap dan tak fasih dalam bahasa ingrris juga, tetapi alhamdulillah sekarang saya diberikan mandat untuk mengajar di lebih 25 negara)

A) Don't be ashamed to speak in english despite the criticisms. Prove the critics wrong. Attend English classes & start immersing yourself with an english speaking environment. 
(I cam even suggest easy methods to pick up the language in no time)

B) While accustoming yourself to the language, use short english sentences which are not filled with complex-hard to pronounce words. This will assist you in speaking smoothly.

Personally, i have no problem with his attempt at speaking in English. Saya lebih kecewa dengan isi kandungan ucapannya. Saya lebih kecewa dengan kegagalannya untuk lantang bersuara demi negara, agama & bangsa. But more about that next time.

I always tell myself this when i'd like to do something,

"Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan"

:)
SYED SADDIQ

9 comments:

  1. KLau berucap dlm bahasa melayu lagi bagus, bangga dengan bhs kita sendiri. Tak nampak lemah pun jepun bila berckp bhs jepun, di PBB. tak nampak kurang pun China bila berckp bhsnya sendiri

    ReplyDelete
  2. Syed Saddiq

    To hell with his accent....just like you opined, I too has beef with the content and error ie fundamentak error!

    ....errrrr.... President Najib#!?

    Cantik sangat Lanun bersama Gangster running the country.....

    ReplyDelete
  3. Jika zahid tidak mahir berbahasa inggeris, najib pula fasih berucap dengan perkataan haram jadah bangang san bangsat.

    Dua dua ada persamaan, dua dua tidak tahu apa yg ingin disampaikan, tiada isi kandungan inikan pula menterjemah seterusnya melakukan gerak kerja bersungguh sungguh, menggalas tugas dengan memberi khidmat terbaik kepada masyarakat negara ini.

    Inilah rakyat malaysia dapat hasil mengundi umno dan bn.

    ReplyDelete
  4. ketua ketua Negara lain punya English pun porak peranda.. ada diorang kisah?
    tak semesti nya fasih berbahasa inggeris itu jaguh.

    ReplyDelete
  5. Perlu pembinaan bercakap dalam bahasa Inggris yang lebih banyak lagi, salam blogger dari saya di Indonesia

    ReplyDelete
  6. Apa bangga sangat xahid komedi ni?
    Keris pahang

    ReplyDelete
  7. Balaci. Pencacai. Dedak. Umno bn
    Apa kau buat dah tipu bohong seleweng songlap merapu
    Keris pahang

    ReplyDelete
  8. Dia cuak skt SB terpaksa ganti Najib di pbb..tu yang ckp pun berterabur..tkpa lah janji semua phm udahlah.

    ReplyDelete
  9. Orang dak muak fasal songlap duit, lanun, perompak. Berdegar2 maki hamun, nampak sangat Madey tak cukup dedak nak tabur kepada anak- anak itek.

    Bapa angsa juga yang kenyang makan beras Mongol.

    Anak itek pula terkedek-kedek kebulur.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com