innity

pages

Tuesday, September 27, 2016

Syed Saddiq Kecewa Netizen Kutuk Zahid Hamidi Tak Pandai B. Inggeris


Kisah Zahid Hamidi-PBB

Saka kecewa lihat banyak orang memperlekehkan usaha Zahid Hamidi untuk bertutur dalam Bahasa ingrris dalam ucapannya di PBB. 

Beliau ada pilihan untuk bertutur dalam Bahasa Malaysia tetapi tetap pilih untuk mengambil jalan yang lebih sukar. 

Memang betul ada salah "enunciation/pronunciation" tapi saya percaya mesej yang ingin beliau sampaikan  masih boleh difahami oleh khalayak ramai. 

Isu ini bukan lagi isu terpencil. Tahun lepas saya ingat lagi ada diantara kita yang mencaci salah seorang aktivis yang gagal untuk menjawab soalan BI dengan fasih. 

In our very schools we create a toxic environment for people to learn english as we are quick to ridicule them  when they try to do so. 

Bila mereka bertutur dalam BI, ada yang akan melabel mereka sebagai "Pengkhianat bangsa" "lidah penjajah" "bajet om putih"

Malangnya, apabila ada yang mencuba, kita kutuk mereka kerana tak fasih, "Broken english" etc.

To me the ridicule of Zahid hamidi's speech is merely a symptom of a more toxic problem in Malaysia. 
Kita cepat memperlekehkan usaha sesetengah rakyat malaysia yang ingin mencuba "dunia" yang baru.  

I have a few suggestions to Zahid Hamidi:
(Saya pun dulu gagap dan tak fasih dalam bahasa ingrris juga, tetapi alhamdulillah sekarang saya diberikan mandat untuk mengajar di lebih 25 negara)

A) Don't be ashamed to speak in english despite the criticisms. Prove the critics wrong. Attend English classes & start immersing yourself with an english speaking environment. 
(I cam even suggest easy methods to pick up the language in no time)

B) While accustoming yourself to the language, use short english sentences which are not filled with complex-hard to pronounce words. This will assist you in speaking smoothly.

Personally, i have no problem with his attempt at speaking in English. Saya lebih kecewa dengan isi kandungan ucapannya. Saya lebih kecewa dengan kegagalannya untuk lantang bersuara demi negara, agama & bangsa. But more about that next time.

I always tell myself this when i'd like to do something,

"Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan"

:)
SYED SADDIQ

17 comments:

  1. KLau berucap dlm bahasa melayu lagi bagus, bangga dengan bhs kita sendiri. Tak nampak lemah pun jepun bila berckp bhs jepun, di PBB. tak nampak kurang pun China bila berckp bhsnya sendiri

    ReplyDelete
  2. Syed Saddiq

    To hell with his accent....just like you opined, I too has beef with the content and error ie fundamentak error!

    ....errrrr.... President Najib#!?

    Cantik sangat Lanun bersama Gangster running the country.....

    ReplyDelete
  3. Jika zahid tidak mahir berbahasa inggeris, najib pula fasih berucap dengan perkataan haram jadah bangang san bangsat.

    Dua dua ada persamaan, dua dua tidak tahu apa yg ingin disampaikan, tiada isi kandungan inikan pula menterjemah seterusnya melakukan gerak kerja bersungguh sungguh, menggalas tugas dengan memberi khidmat terbaik kepada masyarakat negara ini.

    Inilah rakyat malaysia dapat hasil mengundi umno dan bn.

    ReplyDelete
  4. ketua ketua Negara lain punya English pun porak peranda.. ada diorang kisah?
    tak semesti nya fasih berbahasa inggeris itu jaguh.

    ReplyDelete
  5. Perlu pembinaan bercakap dalam bahasa Inggris yang lebih banyak lagi, salam blogger dari saya di Indonesia

    ReplyDelete
  6. Apa bangga sangat xahid komedi ni?
    Keris pahang

    ReplyDelete
  7. Balaci. Pencacai. Dedak. Umno bn
    Apa kau buat dah tipu bohong seleweng songlap merapu
    Keris pahang

    ReplyDelete
  8. Dia cuak skt SB terpaksa ganti Najib di pbb..tu yang ckp pun berterabur..tkpa lah janji semua phm udahlah.

    ReplyDelete
  9. Orang dak muak fasal songlap duit, lanun, perompak. Berdegar2 maki hamun, nampak sangat Madey tak cukup dedak nak tabur kepada anak- anak itek.

    Bapa angsa juga yang kenyang makan beras Mongol.

    Anak itek pula terkedek-kedek kebulur.

    ReplyDelete
  10. Thanks for а marvelous posting! I defіnitely enjoyed reading it, you
    may ƅe a ɡreat author.I willl ɑlways bookmar ʏ᧐ur blog ɑnd definitely
    will come bacк in tһe future. I want to encourage үou
    too ultimately continue yoսr great worк,
    hаve ɑ nice dаy!

    ReplyDelete
  11. Helⅼߋ thеre, ϳust became alert tо yօur blog thr᧐ugh
    Google, аnd found that it'ѕ truly informative.
    I'm going to watch оut fߋr brussels. I wіll аppreciate
    if you continue thiks in future. Numerous people ѡill bе benefited from your writing.
    Cheers!

    ReplyDelete
  12. Hello! I understand this is somewhat off-topic however I had to ask.
    Does managing a well-established blog like yours take a lot of work?
    I am completely new to writing a blog but I do write in my diary daily.
    I'd like to start a blog so I can easily share my personal experience and
    thoughts online. Please let me know if you have any recommendations or tips
    for new aspiring blog owners. Thankyou!

    ReplyDelete
  13. I always useed to read piece of writing iin news papers but noow as I am a usewr of web so
    from now I am using net for content, thanks to web.

    ReplyDelete
  14. I got this site from myy friend who shared with me concerning this site
    and at the moment this time I am browsing this web
    page and reeading very informative possts at this place.

    ReplyDelete
  15. Excllent article. Keep writing such kind of information on yoyr blog.
    Im really impressed by your blog.
    Hello there, You have performed a great job. I will certainly digg it and iin my opinion recommend to my friends.

    I am confiudent they will be benefitfed from this site.

    ReplyDelete
  16. Very descriptive post, I loved tgat bit. Will there be a part 2?

    ReplyDelete
  17. Howdy! I could have sworn I've been to this site before but after checking through
    some of the post I realized it's new to me.
    Nonetheless, I'm definitely happy I found iit and I'll be bookmarking and checking back
    frequently!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com