innity

pages

Wednesday, August 10, 2016

TUN M MENULIS dari HOSPITAL, 10 Ogos 2016: KEKEBASAN NAJIB

KEBEBASAN NAJIB (Terjemahan) 10 Ogos 2016 :

1. Najib kata pada khalayak beliau bahawa saya mahu dia buat sesuatu mengikut kehendak saya. Mungkinkah begitu...tapi saya fikir itu tidak benar.

2. Jika dia mahu lakukan sesuatu ikut cara beliau...dia sepatutnya lakukan utk kebaikan negara ini. Mempromosi RASUAH ADALAH AMAT TIDAK BAGUS UTK NEGARA INI DAN JUGA UTK ORANG LAIN.

3. Mempunyai RM2.6billion di akaun peribadi beliau juga adalah tidak baik.Tidak ada seorang Perdana Menteri Malaysia patut dibenarkan utk mempunyai wang sebanyak itu dlm akaun peribadinya.Dan penjelasan yang Najib berikan adalah tidak masuk akal.

4. Dan sekarang Najib mempromosikan kesetiaan kepada INSTITUSI PRESIDEN UMNO.

5. Jadi...apa pula selepas ini? Mungkin jawatan Presiden utk seumur hidup...?

6. Selepas ini ia akn menjadi satu dinasti. Jawatan Timbalan Presiden akn ditukar kepada jawatan Raja Muda...dan mungkin jawatan itu akn disandang oleh anak2 Najib atau mungkin isterinya.

7. Sewaktu pentadbiran saya...saya pernah dicabar oleh Tengku Razaleigh Hamzah dan Tun Musa Hitam...4 anggota jemaah Menteri berkempen menentang saya. Tidak pula saya menyuruh mereka setia kepada saya selaku Presiden Umno.

8. Mereka tewas...tapi masih meneruskan tugas mereka sebagai menteri.Malah seorang dari mereka telah berjaya menjadi Perdana Menteri Malaysia.

9. Mereka juga serta saya tidak mengharapkan utk menganggap saya sebagai satu institusi yang tidak boleh dicabar.

10. Saya mempromosi anak saya? Tidak sewaktu saya menjawat jawatan Perdana Menteri.

11. Apabila anak saya bertanding...perlukah saya menentangnya. Kalau dia menang...menanglah...kalau dia kalah...maka kalah lah dia. Malah beliau telah kalah kerana mempunyai pendirian yang sama seperti saya.

12. Usia saya sudah lanjut sekarang...Alhamdulillah saya masih belum nyanyuk. Saya bersedia utk berbahas dgn Najib secara langsung di media.

13. Perbahasan mestilah berkaitan cara mentadbir negara.

14. Mungkin saya akn tewas. Mungkin Tunai akn menang. Biarlah rakyat Malaysia yang menentukannya...bkn TV3...bkn NST....dan bkn juga penyokong2 saya.

15. Saya menulis dari hospital...dan terimakasih atas ucapan dari anda semua utk kesembuhan segera saya.

16. Ucapan2 itu amat membantu...tetapi memohon utk menyertai Parti Baru adalah lebih baik.
#SelamatkanMalaysia
-Maaf jika ada kesilapan pada terjemahan ini. - Muhammad Ridzuan Mustaffa
NAJIB’S FREEDOM
10 Aug 2016 | Uncategorized

1. Najib tells his tame audience that I want him to do things my way only. Maybe so though I don’t think it is true.
2. But if he wants to do things his way, it should at least to be something good for the country. Promoting corruption is certainly not good for the country or for anyone.
3. Having 2.6 billion Ringgit in his private account is also not good. No Prime Minister of Malaysia should have that amount of Ringgit in his private account. And the explanation he gives as to the source of the billions is quite ridiculous.
4. And now it is about loyalty to the institution of the President of UMNO.
5. So what will come next? It must be President for life.
6. And after that. There should be a dynasty. A Crown Prince no less. But call it the Deputy President. And he must be from the family, including the wife’s.
7. In my time, I was challenged. Tengku Razaleigh contested against me. So did Musa Hitam. Four of my Cabinet Ministers backed my challengers. I did not ask them to be loyal to me as President of the party.
8. They lost. But the Ministers continued to be Ministers. One even got to be Prime Minister.
9. They don’t and I didn’t expect them to regard me as an institution which cannot be challenged.
10. Ah! Am I not promoting my own son? Not in my time. Not when I had the power to do.
11. But when he fights his own battle, am I supposed to fight against him? If he wins, he wins. If he loses, that will not be my doing. Already he has lost for having the same stand as I have.
12. I am old now. But Allah be praised, I am not senile. I would gladly accept an open debate with Najib with live audience and T.V. live telecast.
13. The debate should be on governing a country.
14. I may lose. Cash may win. It is for Malaysians to evaluate, not TV3 or the NST or my own known supporters.
15. I am writing this from the hospital. I would like to thank all the well wishers for their get-well-quick messages.
16. Messages help but applying to join the new party would be even better.
Save Malaysia.

19 comments:

  1. Askar berjuang menentamg pengganas
    tun berjuang utk satu kebenaran
    fikir.....fikir........fikir

    bersusah tun naikan najib
    mesti ada sbb kenapa tun nentang najib
    pangkat ? Kroni ? Kemewahan ?

    salah.............tapi satu KEBENARAN

    Moga Allah sembuhkan tun ,sihat demi satu pengertian atas sifat ketulusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun juga melawan pengganas dgn caranya yg tak pernah diberitahu.
      Tindakan Tun mengujudkan lebuh raya gerik jeli yg dubena dgn kerjasama Tentera ( t.kasih) membuatkan pengganas tersepit dan tak dpt bergerak kerana kawasan gerakan mereka telah dicerobohi memeksa penggans meletakkan senjata mereka.
      Tun kata kalau kita terus berperang dgn mereka bukan sahaja peruntukan sia sia nyawa anak watan jd taruhan.
      Terima kasih Tun !
      Tun memang bijak !

      Delete
  2. Semoga ayahanda Tun cepat sembuh seperti sedialala. Amin.

    ReplyDelete
  3. Replies

    1. 1.45,

      Your pm has to earn that respect.

      So far, your pm has failed miserably on that score.

      And putting a hashtag before the word respect will never earn him that much sought-after respect that he so desperately yearned for.



      Delete
  4. Semoga Allah sentiasa bersama Tun M.

    ReplyDelete
  5. Semoga Tun fiberi dan dalam keadaan sehat selalu Insya Allah amin...

    Saya sayang Tun.

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah.
    Pandangan bernas dr Tun M buat semua.
    Doa moga Tun M cepat sembuh.

    ReplyDelete
  7. Tahniah tun m
    Walaupun sedikit terjejas kesihatan
    Namun jatiri pada negara telah melampaui kesungguhan melihat urustadbir negara memjadi terbaik

    Adakah manusia lain seperti tun m?

    Hari ini dia melihat untuk masa depan

    Orang lain melihat untuk diri sendiri

    ReplyDelete
  8. Semoga Tun M cepat sembuh .Engkaulah wira demi menyelamatkan negara tercinta ini daripada belenggu rasuah

    ReplyDelete
  9. Kalau party baru tun boleh pecahkan umno pun bagus

    Di Sabah
    Di Johor
    Di Selangor
    Di Kelantan
    Di Kedah

    Boleh pecahkan umno dgn 5% swing shj. Umbo tak kuat mana pun

    ReplyDelete
  10. Ketentuan Allah belaka.. klu lah Tun menulis sebanyak mana pun..ketentuan Allah tidak menyebelahi Tun...sia sia saja..panjang umur kita lihat apa kesudahannya.. Tun berehat lah..jgn peningkan kepala..usia dah tua..berilah yg urus tadbir negara kpd Najib..dia pun melayu islam..takkanlah dia nak gadai negara ini..selama ni ok jer..malaysia selamat Tun bawah tadbir urus Najib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini jer komen pendedak ?
      Otak kain pelikat selai dgn beras sekampt ?
      Hehehe. . .

      Delete
    2. dulu tun pun bagi kain pelikat ngan beras sekampit gak...sudah la pemakan dedak

      Delete
    3. Tun jugak bagi pekerjaan. Najib ado ?

      Delete
  11. NABI pun kena caci kena ludah dimuka BAGINDA OLIH anak menantu derhaka
    inikan tun , tabah kuat sihat tun perjuangan satu jihad demi kebenaran
    umur tun 19th masih punya wktu

    ReplyDelete
  12. BERSATU bersama Tun.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com