innity

pages

Saturday, July 16, 2016

Presiden PAS jawab isu parti baharu, 'dedak', jatuh PM


Berikut adalah transkrip penuh soal jawab Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama wartawan mengenai beberapa isu semasa di kediaman beliau, Kampung Rusila pada 15 Julai 2016.

Wartawan: Tun Dr Mahathir umum hendak tubuh parti baharu. Apakah PAS akan bergabung dengannya?

Tuan Guru Abdul Hadi: Tubuh parti baharu ini hak masing-masing dalam negara demokrasi, termasuklah jika kerajaan benar parti komunis pun boleh tubuh, jika kerajaan benar parti Komunis tetapi diluluskan oleh kerajaanlah. Kita tidak boleh halang, dari segi kitanya kita bekerjasama mengikut sempadan kitalah. Kerjasama dalam perkara yang adil, perubahan yang baik, jangan ‘sentuh’ (halang) Islam. Dasar PAS, matlamat perjuangan PAS, agenda perjuangan PAS jangan disentuh. Itu jika ada orang cuba halang kita akan lawan termasuk Umno ke, DAP ke, PKR ke, Tun Mahathir ke siapa? Itu sempadan dia. 

Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian yang akan dibentangkan itu menjadi ‘kayu ukur’ yang sangat baik. Kita tengok dia sokong atau pun tidak, Rang Undang-Undang ini untuk menaikkan taraf Mahkamah Syariah. Itu hak orang Islam dan tidak ada kena mengena dengan orang bukan Islam. Kalau ada yang menentang, kita (PAS) lawanlah. Termasuk Umno atau DAP atau PKR…itu kayu ukur yang paling dekat dan terkini. 

Datuk Seri, Tun Mahathir kata dia tubuh satu pakatan baharu yang akan disertai oleh PAS, PKR dan PAN. Pendirian PAS macam mana, adakah akan turut serta pakatan baharu ini? 


Pendirian kita adalah mengikut sempadan parti kita. Kita tak terburu-buru dan kita akan bincang secara terperinci. PAS ada Jawatankuasa Politik, Jawatankuasa PAS Pusat dan Majlis Syura Ulamak (MSU). Jawatankuasa PAS Pusat itu secara umum, Jawatankuasa Politik itu dari segi strategi, Majlis Syura Ulamak pula melihat batas sempadan Islam. 

Saya tak boleh hendak kata lagi sebab parti (baharu) itu belum ditubuhkan lagi, dia punya dasar dan matlamat belum ditengok lagi, kena tengok dahulu. Terlalu awal saya hendak buat keputusan. 

Adakah Datuk Seri setuju dengan kenyataan Timbalan Presiden PAS mengenai ‘gencatan senjata’ itu?


Gencatan senjata selama-lama, kita tidak pernah ‘tembak’ orang tapi orang yang tembak kita. PAS ada serang siapa dia, tak ada, orang lainlah. Desakan itu jangan serang PAS sudahlah.

Maknanya, apakah Datuk Seri bersetuju dengan kenyataan Timbalan Presiden itu untuk PAS kembali berbaik dengan parti pembangkang lain?

PAS bukan sahaja berbaik dengan pembangkang termasuk dengan kerajaan, berbaik dengan semua. PAS tetap menjadi pembangkang tetapi pendekatan kita berbaik dengan semua. 

Jadi adakah PAS akan tetap dengan blok ketiga dan tidak termasuk dengan Pakatan Harapan?


Yang terkini, kita akan terus dengan blok yang sedia ada yang kita buat itu. Terus masih dengan blok ketiga, yang blok lain kita tidak tahu lagi. Belum ditubuhkan lagi dan benda yang andaian tidak boleh hendak buat penentuan. Banyak benda andaian, tubuh parti, jadi tak jadi kita tak tahu lagi, kerajaan lulus atau pun tidak. Dan tak ada guna kita beri pandangan benda tak lulus, kita tak tahu. Tengoklah, dasar dia, matlamat dia dan kena buat perbandingan dengan batas-batas PAS yang ada sempadan dia. 

Dengan kata lain, PAS lebih selesa sebagai parti yang bersendirian?


PAS ada jati diri sendiri dan sebarang kerjasama tidak menghalang perjuangan Islam dan tidak merugikan Islam dan umat Islam dan semua rakyat. Agenda kita bukan sahaja hendak ubah kerajaan tetapi hendak ubah perangai kerajaan. Ada kalangan pembangkang ini dia hendak ubah kerajaan sahaja, perangai tak ubah. 

Jadi Datuk Seri setujulah dengan parti baharu yang hendak ditubuhkan itu dan tujuan utama dia hendak menjatuhkan PM?

Saya tak boleh kata lagi kerana belum ditubuhkan lagi. Dia punya dasar, agenda dia tak tengok lagi. Kena tengok dululah. Terlalu awal saya nak buat keputusan. 

Datuk Seri, mengenai kenyatan ahli parlimen yang mengatakan duit raya sebagai ‘dedak’?


Saya rasa orang Islam beri duit itu kepada kanak-kanak kecil sahaja. RM1, RM2 tetapi yang beri ‘angpau’ ini beri kepada orang besar-besar. Mungkin ada juta pun kita tak tahu, beri kepada orang yang kelas tinggi. Kita beri kepada kanak-kanak sahaja. Kanak-kanak pun bukan rasuah, kanak-kanak mengundi pun tak boleh lagi, beli coklat sahaja. Kita semua tahu dan masyarakat kita beri kepada kanak-kanak, budak-budak dan tidak beri duit kepada orang tua, malulah. Orang tua kita jamu sahaja, itu adat kita. Tetapi, kanak-kanak itu kita beri untuk menyukakan mereka. Beri duit kepada kanak-kanak tidak ada kepentingan lain melainkan untuk mendidik mereka dengan kasih sayang dan buat baik, hendak mengundi pun tak boleh lagi. 

Bagaimana dengan survival parti-parti pembangkang untuk sampai ke PRU14. Adakah dia akan kuat atau bagaimana?

Saya yakin pada Quran sebut tidak ada kerajaan yang kekal dalam dunia melainkan kerajaan Allah Taala sahaja. Perubahan mesti berlaku lambat laungnya. Cuma kita mahu perubahan yang baik dan bukan perubahan yang tak ada makna dan tak ada erti pada rakyat. 

Datuk Seri, jika Datuk Husam dia menyertai Parti Amanah Negara (PAN), adakah dia akan menggugatkan PAS?


Pilihan Raya Kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar baru-baru ini menjadi ukuran yang sangat baik. Amanah (PAN) adalah Dewan Himpunan Penyokong DAP. Jika kita ada Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP), PAN pula Dewan Himpunan Penyokong DAP. Yang bekerja di PRK baru-baru ini DAP. Dan kita punya ‘post mortem’ pun kita dapati undi-undi itu pengundi orang DAP semua. Undi Melayu sokong PAN pun peratusnya kecil sangat dan tidak menggugat PAS. Bahkan, menjadi bebanan kepada mereka.

Cadangan Tun Dr Mahathir untuk tubuh pakatan baharu itu. Adakah Datuk Seri yakin Tun Mahathir mampu meraih sokongan yang padu daripada rakyat?


Saya kena baca secara teliti cadangan itu. Saya tengok awal-awal lagi sudah dalam keadaan yang kelam kabut. PAS tidak akan naik ‘bahtera’ yang kelam kabut. Apatah lagi kita dapati kerjasama dengan parti-parti yang menentang perjuangan kita, menentang Islam. - HARAKAHDAILY 15/7/2016

13 comments:

  1. cara jawapon dah boleh tahu, hubungan sulit dengan najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. adalah lbh baik ada hubungan sulit dgn najib drpd buat pakatan bangang dgn dap..

      Delete
    2. Jadi lembu umno lebih dari jadi pemggembLa babi dap

      Lihat apa jd sama erdogan Turkey dah kena tibai dgnbtentera atas arahan Saudi wahabi gilababi dan Israel..

      Malaysia????

      Delete
    3. Bila PAS pun dah tersedak dengan dedak2 Najib...

      Delete
    4. Ada misai ada janggut itu our brother singh. Ada misai tak ada janggut itu kucing. Yang tak ada misai ada janggut itu kambing. Pak Pandir tarik terpusing pusing

      Delete
  2. Perjuangan Islam ? Cara IMDB berniaga ikut Islam ke tak? Kenapa banyak berdiam diri.

    ReplyDelete
  3. Klu jawapan dia berbeza dr diatas pasti awak ckp dia ada pakatan ngan dap kan...so apa saja hadi ckp mmg xkena pada awak kan..terima saja la hadi nak kawan dgn siapa kata negara demokrasi tp nak tentukan org tu kawan dgn org ni n org ni kena kawan dgn org saja buat apa pl..matang sikit klu nak berpolitik..

    ReplyDelete
  4. Jika hadi ISLAM.. Ia tak memutuskan sesama ISLAM,, malah mengangap.orang yg menipu, berbohong, menperabiskan duit rakyat, tidak amanah lebih islam daru DHM,, itu lah ulama bertopengkan ilmu islam,, NABI MUHAMMAD saw sendiri sangup tiap tiap pagi menyuap makanan pada yahudi buta yg setiap pagi mencerva, menghina Nabi, malah Nabi Saw mendengar kata cercaan di depan Nabi Saw,, itu pendekatan yg TGNA,, tapi bila hadi,, di npusingkan 360 darjah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengar dengar hadi dapat projek ,dedak katakan

      Delete
    2. Tgna bagus maa , why he go to havent so early,pity malaysia.

      Delete
    3. Jadi ko rumuskan bahawa hj hadi ni bukan islamlah. Cuba ko berterus terang, itupun kalau ko berani, bukan lempar batu sembunyi tangan.

      Delete
    4. Tun Mahathir tu nampak jasanya dlm mempertahankan Image Islam bukan sahaja di Malaysia. Malah negara2 Islam yg lain. Tapi dia tak pernah ckp. Tapi terima penghargaan global.
      Tuan guru hj hafi bagaimana ?

      Delete
    5. nabi bukan bodoh. yahudi buta tu apa ada upaya nak jd kepala nak lawan islam. nabi tetap lawan dan bunuh kapir quraisy dan yahudi yg ada kekuatan gugat islam. takde plak kenyataan pas aku dgr sokong pecah amanah. so x payah nak pikir bukan2.

      jentayu

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com