innity

pages

Wednesday, June 8, 2016

Bukan rakyat yang bayar gaji saya, kata MP Langkawi


Ahli Parlimen Langkawi, Datuk Nawawi Ahmad sekali kali mengundang kontroversi apabila mengatakan bahawa gajinya tidak dibayar oleh rakyat tetapi adalah daripada kerajaan.
Beliau berkata, dana awam tidak dimiliki oleh rakyat, mengundang kemarahan di kalangan pengguna media sosial.


"Gaji wakil rakyat bukan rakyat bayar tapi kerajaan bayar dan duit kerajaan bukan lah duit rakyat.
"Sekali duit terlepas ke pihak lain ia nya bukan lagi duit kita.
"Kalau duit kerajaan duit rakyat maka marilah kita ramai ramai pi serang semua jabatan kerajaan ambil balik duit kita, " katanya dalam ulasan Facebook.
Nawawi membuat ulasan dalam perdebatan tentang cukai di mana netizen mengkritik dan mengingatkan beliau bahawa gajinya dibayar oleh rakyat.
Ini terjadi selepas beliau membuat catatan di media sosial itu yang menonjolkan pendidikan dan penjagaan kesihatan secara percuma yang dinikmati oleh rakyat Denmark, sesuatu yang diperjuangkan oleh pihak pembangkang di Malaysia, dengan mengorbankan sekurang-kurangnya cukai pendapatan 40 peratus dan 25 peratus cukai jualan.
Sejak itu, laman skrin ulasan kontroversi Nawawi telah diviralkan di media sosial.


6 comments:

  1. Walau pun aku wakil rakyat aku bukan makan gaji dgn hampa. Ada paham ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hg gheja utk siapa? siapa pilih hang? mana kerajaan dpt duit utk bayaq gaji hg?

      Delete
    2. Short n sharp frm me... orang kampong...KEPALA,BUTOH PAK HANG

      Delete
  2. Tak layak menjadi pemimpin...ini pandangan peribadi saya. Memang patut tidak dicalonkan pada PRU seterusnya.....kompom kalah

    ReplyDelete
  3. aku setuju gak dengan wakil rakyat ni, kalau aku nak maki dia boleh sebab aku bayar cukai pendapatan setiap tahun,aku golongan pertengahan, nak beli kondo tak mampu nak beli rumah murah terlebih mampu, ini rakyat yang tak bayar ape2 gaji bawah 4 ribu, sekolah percuma kerajaan bantu, kesihatan kerajaan bantu, minyak subsidi, jadi nelayan elaun bulanan, tanam padi ke sayur ke, tak menjadi kerajaan bagi lagi subsidi dan elaun, lepas tu kata duit rakyat pulak. bagi rumah prima, rumah pprt, yang saya bayar cukai pendapatan anak nak minta pinjaman masuk kolej pun kena mengemis dengan jabatan kerajaan, so bagi sesetengah rakyat kalau nak cakap duit rakyat hanya layak bagi mereka yang bayar cukai pendapatan je, yang kata rakyat kena gst, fikir ape yang kerajaan telah bagi pada kamu semua, kami ni hampeh pun tak de, so yang dapat bantuan kerajaan tu please duduk diam diam je, so kalau nak maki pi cari yang duduk kat tengah2 ok.

    ReplyDelete
  4. Anon 9:20..cukai bukan dibayar hanya melalui cukai pendapatan..terdapat juga banyak lagi cukai tidak langsung yang dikenakan kepada barangan dan perkhidmatan..dgn pengenalan GST juga bermakna hampir semua rakyat membayar cukai..sbb tu rakyat berhak bersuara..wakil2 rakyat ni semua adalah wakil kita..salah satunya adalah untuk menguruksan hal ehwal kewangan negara melalui cukai yang dibayar..yang diamanahkan kepada mereka..rujuk lar kepada teladan yang ditunjukkan oleh Khalifah Umar al Khatab berkaitan dengan duit rakyat ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com