innity

pages

Saturday, April 16, 2016

[WAWANCARA DENGAN TUN M] Kenyataan Menteri Arab Saudi TIADA MAKNA Tanpa BUKTI DOKUMEN


Dalam wawancara dua bahagian ini, bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mungkin adalah de facto pemimpin pembangkang negara ini, yang berbicara secara terang-terangan mengenai musuh barunya, Perdana Menteri, Najib Tun Razak.
Berikut merupakan sedutan dari wawancara tersebut yang dikendalikan oleh penulis :
Menteri Luar Saudi (Adel Al-Jubeir) telah berkata bahawa derma oleh Arab Saudi - yang beliau berpuas hati dengan siasatan Peguam Negara dan setakat ini, bagi pihak Arab Saudi, perkara itu telah selesai. Apa maklum balas Tun dalam hal ini?
Mahathir: Itu apa yang dia kata, Siasatan, anda perlu bukti dokumen. Jika duit itu dipindahkan, pasti ada sesuatu yang bertulis - cek, rekod bank, bank mana.
Kenyatan sendiri tidak mencukupi. Jadi, sehingga saya dapat melihat dokumen berkenaan, sehingga ianya didedahkan umum, mana-mana kenyataan sendiri tidak boleh dipercayai.
Kenapa Umno berbaloi untuk diselamatkan?
Umno adalah sebaik mereka yang berada dalam Umno. Bukan organisasi itu yang buruk, ia siapa yang mentadbir organisasi itu. Anda boleh mentadbir dengan baik dan memenuhi amanah, atau anda boleh salah guna kuasa dan ia menjadi sangat teruk.
Jadi, apa yang perlu dilakukan ialah tukar pemimpin, bukan tukar organisasi. Anda boleh menukar organisasi untuk mengelak salah guna, namun tidak kira betapa baiknya anda mengungkapkan perlembagaan, undang-undang, peraturan, akan ada orang yang salah guna kuasa.
Tun, anda mengatakan anda telah salah membuat pilihan pengganti. Bolehkah ini menggambarkan Umno tiada pemimpin pelapis yang bagus?
Saya boleh bersetuju. Apabila orang memimpin Umno, mereka cenderung untuk tidak dicabar. Oleh itu, mereka tidak membenarkan orang yang berkaliber, ada karisma untuk sertai. Jadi akhirnya, anda hanya apa beberapa pilihan sahaja. Pilihan yang ada ialah pemimpin pengganti yang tidak sebaik seperti yang diimpikan. Bakat terbaik tidak dibenarkan untuk sertai kerana apabila mereka sertai, mereka ini akan merendah-rendahkan penyandang semasa.
Apakah benar perlunya ada Deklarasi Rakyat ialah kerana Tun tidak dapat menyingkirkan Najib walaupun berpengaruh dalam Umno?
Baik, semua saluran untuk menukar pemimpin telah disekat dan ditutup oleh Najib. Selalunya anda ambil tindakan undang-undang atau politik. Tindakan politik adalah undi tidak percaya tetapi Najib entah bagaimana berjaya mempengaruhi majoriti untuk menyokongnya walaupun apa yang telah diperkatakan terhadap beliau selama ini.
Kenapa Tun rasa semua rakan aliran Tun telah ditahan atau dihalang tetapi Tun masih dibiarkan sendiri?
Mereka telah hantar polis untuk menyoal siasat saya tetapi soal siasat ini, saya rasa tidak memberikan hujah untuk mendakwa saya di mahkamah, jadi mereka tidak ambil kira perkara ini, dan mungkin mereka rasa ini bukan suatu tindakan yang popular. - MK

4 comments:

  1. Setuju. In god we trust, in people we AUDIT....and to audit we need documentations. TAlk is cheap...anak aku umuq 5 tahun boleh cakap lagu tu kalau di 'coach' properly.....

    ReplyDelete
  2. Hampa dok tuduh macam-macam ada dokumen. Kes banglo yang ada dokumen pun hangpa putar belit. Berapa bayak benih dah yang hangpa dok tabur dalam SPRM.

    Orang dah terlalu berkuasa bila dah tak ada maka dia jadi gila meroyan. Macamlah dia bagi peluang sangat kat orang lain. Dia cantas Musa Hitam, Tengku Razaleigh, Gafar pula kena naya proton lingkup, perwaja pun lingkup, PLUS hari2 kena repair jalan, MAS lingkup, dia buat dia perlingkup.

    ReplyDelete
    Replies


    1. 11.47,

      Malas aku nak komen panjang-panjang tulisan kau pagi ni.

      Memadailah dengan menyatakan bahawa pendapat kau ini menampakkan tiadanya kebijaksanaan dalam diri kau.

      Langsung tak ada lojik atau pun bernas.

      Hanya menampakkan kedangkalan ilmu akibat hati yang hitam dan kepercayaan yang terpesong.

      Kau ingat lapuran siasatan BNM dan SPRM itu tak disertai dengan dokumentasi ke.

      Yang dalam tangan Apandi semasa mengarahkan SPRM menutup siasatan tu apa ke bendanya?

      Cukup la setakat ni

      Semoga kau sedar dan insaf.

      Delete
    2. Apa bukti Tun M yang menyebabkan musa hitam, razaleigh, gafar gagal? Apa bukti dikumen ada? Hamg pandai sungguh...hang lawyer depa ka? Tunjujjan bukti atau hanya cakap orang kecewa yg hang dengar dan hangbpegang sampai mati.
      MAS lingkup hang ada buktika Yun mahathir yg punya angkara? Lepas Mahathir, MAS dah jd syarikat berjaya ka?

      Jgnla malukan diri dgn hujah cetek.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com