innity

pages

Wednesday, April 27, 2016

Pemakan Dedak (PD) A:Tolak Najib bukti demokrasi wujud dalam Umno, PD - B: Tolak Najib: Dua cawangan Umno berdepan tindakan


KOTA BHARU - Tindakan dua cawangan Umno di Machang meluluskan usul menolak kepimpinan Datuk Seri Najib Razak sebagai presiden parti menggambarkan budaya demokrasi masih subur dalam parti itu.

Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, tindakan tersebut juga menggambarkan perbezaan pendapat turut dibenarkan dalam parti itu.

“Tidak menjadi masalah kepada kedua-dua cawangan Umno berkenaan untuk bertindak demikian kerana ia masih dalam lingkungan saluran parti.

“Walaupun begitu, Ketua Umno Cawangan Lepan Simpol, Datuk Sazmi Miah perlu menunggu sehingga semua cawangan selesai bermesyuarat sebelum membuat dakwaan kononnya rata-rata ahli Umno di akar umbi menolak Najib,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam. - SH


Tolak Najib: Dua cawangan Umno berdepan tindakan

KOTA BHARU - Umno Kelantan akan mengambil tindakan tegas terhadap dua cawangan parti itu di Machang berikutan tindakan mereka yang secara terbuka menolak kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai presiden parti.

Setiausahanya, Datuk Hanafi Mamat berkata, ia kerana tindakan tersebut dianggap tidak mengikut saluran seperti yang ditetapkan perlembagaan dan peraturan parti.

“Sepatutnya mereka guna saluran yang dibenarkan untuk mengkritik atau menegur di mana semua ahli sudah dimaklumkan mengenai perkara ini, tetapi bila secara terbuka tentang presiden maka bersedialah untuk dikenakan tindakan.

“Apa yang mereka lalukan bertentangan dengan nilai-nilai dan budaya Umno, kita tidak menyekat ahli untuk tegur kepimpinan tapi tegur dengan berhemah. Jangan sampai menyertai gerakan yang mahu menjatuhkan presiden hingga menjejaskan perjalanan parti,” katanya.

Beliau diminta mengulas berhubung mesyuarat Umno Cawangan Lepan Simpol dan Banggol Judah dekat Machang Sabtu lalu yang sebulat suara meluluskan usul menolak kepimpinan Najib sebagai kepimpinan parti.

Usul tersebut diterima tanpa bahas oleh kira-kira 70 ahli yang hadir pada mesyuarat dua cawangan tersebut.

Hanafi berkata, bagaimanapun tindakan dua cawangan tersebut tidak menjejaskan parti secara keseluruhan di negeri ini malah tidak memberi kesan kepada kedudukan Najib.

“Kita sebagai pengundi ada hak untuk memilih tetapi kena tunggu pilihan raya umum dan begitu juga dalam parti, kita ada hak untuk memilih atau menyokong pemimpin untuk sandang mana-mana jawatan tetapi tunggu pemilihan parti dan sekarang bukan musimnya.

“Kita sangat menerima teguran demi kebaikan bersama, Umno sangat demokrasi tetapi biar kena dengan caranya,” katanya. - SH

3 comments:

  1. Parook nisann Mu ni Napi...
    Nak ikut saluran hok mano lagi??
    Dah nama pun Mesyuarat Cawangan..
    Ikut demo tu lah nak Usul gapo pun..
    Kata Demokrasi sangat..tapi dok napok sjg ni bukan Demokrasi doh..
    Bila ada Cawangan buat usul, org di Bahagian GEGE..Ini sudah jadi DEMO EMOSI dan bukannya DEMOKRASI...
    Tak payoh main POLITIK lah mat Napi wehhhh...Bubar jer UMNO di Kelate tu...Asyik dok KALAH sokmo..buat habis PITIH UMNO jah puak2 UMNO kelate nihhh...Make gaji BUTO....

    ReplyDelete
  2. Hahahaha... Demokrasi terpimpinlah sangat... Alah P. Ramlee.... Demokrasi alah angguk2-geleng2...

    ReplyDelete
  3. UMNO kelantan patut BUBAR sbb tak akan dpt rampas kelantan...biar PAS saja terus perintah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com