innity

pages

Sunday, April 24, 2016

Krisis Menteri Besar Terengganu


Krisis Menteri Besar di Terengganu sekarang menunjukkan bahawa:-

1. Sultan adalah Ketua Negeri mengikut Perlembagaan Negeri.

2. Selaku Ketua Negeri, baginda berhak utk melantik mana2 Adun utk menjadi MB.


3. Cara mengenalpasti Adun yg layak menjadi MB itu adalah yg pada pendapatnya Adun berkenaan boleh mendapat sokongan majoriti dari Adun2 yg lain.

4. Sultan dan YDP Negeri yg lain turut mempunyai kuasa yg sama sbg Ketua Negeri.

5. YDPA juga mempunyai kuasa yg sama terhadap pelantikan Perdana Menteri.

6. Baginda Sultan Terengganu menyedarkan kita kembali tentang kuasa raja2 Melayu ini yg sering di perlekehkan oleh orang politik.

7. Hanya keberanian dan kebijaksanaan saja boleh menyelesaikan kemelut ini.

Daulat tuanku!

- Buzze Azam

26 comments:

  1. Tuanku sultan apa lagi tunggu. Pecat najib dan sekutunya..
    Semakin hancur negara
    Rezab negara rm200 billion
    Hutang negara rm600 billion


    Tunggu muflis
    Tunggu rakyat berhimpun seluruh negara gulingkan najib
    Tunggu semua memberontak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rizab BNM 382B. Bukan 200B. Kalau tak reti takyah buat posting.

      Delete
    2. Rizab BNM 382B. Bukan 200B. Kalau tak reti takyah buat posting.

      Delete
    3. Kalau rizab BNM 382B... jika ada apa apa berlaku bolehlah tahan untuk sebulan dua bagi menampung perbelanjaan negara?

      Delete
  2. Kalu dah gitu kenapa tak sack aja Najib tu??;Di biarkan Rakyat merintih setiap hari!!

    ReplyDelete
  3. Ini dalam negeri Terengganu..kenapa pulak nak pecat Najib. Beri komen biarlah menasabah. Rakyat hidup mcm biasa jer..cuma orang politik yg bnyak kepentingan saja yg tak suka najib. Mcm rakyat diluar bandar dan yg hidup miskin dan golongan sederhana suka kpd pm kerana mcm- mcm bantuan telah disediakan. BRIM ada..minyak pun dah turun..cuma harga barang jer belum turun. Masalah harga barang ni kita maklumlah peniaga yg buat msalah ni..tamsk nak untung banyak. Perniagaan di monopoli oleh pembangkang terutama DAP. Mana ada syarikat melayu yg besar-besar. Jgn salahkan kerajaan dan pm saja..salahkan org melayu. Kenapa golongan kaya melayu tak ambil peluang dan rebut perniagaan dlm negara ni..kerana org melayu ashik berpolitik, hasut menghasut sesama sendiri masalah pemimpin dan kepimpinan. Dah tau dah pemimpin yu org melayu..meteka juga tak puas hati. Konon sana tak betul sana tak betul..sana salah dini salah. Bila nak betul..lama-lama sana sini bercakaran..bergaduh sesama sendiri. Bila kita bercakaran kaum lain ambil peluang lah dari kepincangan ini. Ini pun tak boleh fikir ker..lama-lama melayu akan layu. Terengganu sendiri majoriti 95 perstus melayu tetapi masih berpecah..kenapa????..ada otak pikirlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi Pemakan dedak haram... Engko tuu yg patut "ada otak pikirlah"

      Ajib tuu dah MEMALUKAN AGAMA BANGSA NEGARA... tapi ko masih BUTA BEBAL PEKAK BISU TULI... Ko yg tuu yg tak sedar...



      Kaum2 lain nak rampas kuasa??? KO MIMPI KE NI???

      Kaum2 lain TAK AKAN BOLEH rampas kuasa laa... Negara ni ada MAJLIS RAJA RAJA MELAYU.. Selagi itu sampai kiamat pun kaum2 lain takleh rampas kuasa... ITU FAKTA!

      Hanya melayu yg bodoh tolol bingai sahaja yg boleh TERFIKIR kaum2 lain boleh rampas kuasa... Negara dah merdeka lebih 50tahun TAPI masih ada melayu bebal mcm ko ni..

      Kita sebagai Melayu yg memerintah SEPATUTNYA memerintah dgn baik n tunjukkan contoh2 kepimpinan yg baik...

      TAPI...

      ...Pemimpin2 Melayu tak menjadi pemimpin yg baik...

      ...Mereka menyalah-gunakan kuasa yg mereka dapat...

      ...Mereka melakukan khianat, menyeleweng, merompak harta rakyat...

      ...Mereka buat polisi2 yg menyusahkan hidup rakyat...

      ...Mereka tak hidup berlandaskan hukum Tuhan...

      ...Mereka memperbodohkan agama Allah SWT...

      ...Mereka bertindak-tanduk seperti manusia MUNAFIQ...


      Sampai bila kita nak berterusan mcm ni???

      "..ada otak pikirlah.."

      Delete
    2. Adab berbahasa anda memang bermasaalah. Pergi berkumur laa...

      Delete
    3. Sebut BR1M lagi ? ni manusia penjilat DIEHARD seumuran.. Berapa banyak BRIM tu? 50k? ptuiiii... Perniagaan dimonopoli DAP? Eh.. semua Cina tu DAP ke? Kta bumiputera sendiri yang malas.. tamak.. Napa nak salahkan orang lain???!! Kamu patut salahkan PM yang dah terang2 selewengkan wang rakyat.. bodoh! Kalau perangai jilat-dubor berterusan, maka perangai pemimpin2 kita akan bertambah teruk.. sendiri kaya.. rakyat terhimpit.. ptuii...

      Delete
    4. Hang kaki bodek najib...

      Delete
    5. Macai najib da takot kesenangan akan ditutup.. hanya harapan macai ni najib erus bekuasa agar kemewahan keturunan sendri terjamin tanpa kira bangsa dan negara melingkup.. bangan nye... najib paling bangang diantara ketua negara didunia ni

      Delete
    6. yer la...sebab najib ketua penyamun...nak cantas pokok mestilah dari akar umbi..bukan dari batang dia mhpun ranting...macam situasi sekarang kalau sultan boleh murka kat MB...apatah lagi dgn jibby...ksian..diehard sampai keliang lahad ko ni..asyik2 nampak DAP jer cina malaysia ni...so,MCA dlam be end tu ape dia bro???orang siam ke mata sepet mcm apek mabuk todi???cu habaq mai kat cheq nooo...shame on u bro

      Delete
    7. Anon 3:43.. klau da 50% org stuju dgn pdgn hang pun dah kira ok. Sya ni ngajii tk pndai sgt tp fikir pnjg sblm brckp. Otak bodo sya tak dpt terima buah pkiran anda..

      Delete
  4. Mohon bertindak dgn segera-bala Allah dah mula turun bertalu-talu disebabkan kita semua ambil ringan hukum Allah.Rakyat biasa dah lama terseksa...

    ReplyDelete
  5. Wakakakaa giler ramai bodoh nak mampos .. tak tahu bertanya jangan duk menyalak macam anjing jalanan ...wakakakaka org citer lain kau pi spin benda lain dasar CAI DAPIGS

    ReplyDelete
  6. Wakakakaa giler ramai bodoh nak mampos .. tak tahu bertanya jangan duk menyalak macam anjing jalanan ...wakakakaka org citer lain kau pi spin benda lain dasar CAI DAPIGS

    ReplyDelete
  7. Wakakakaa giler ramai bodoh nak mampos .. tak tahu bertanya jangan duk menyalak macam anjing jalanan ...wakakakaka org citer lain kau pi spin benda lain dasar CAI DAPIGS

    ReplyDelete
  8. Memalukan sesama melayu memaki hamun.. Cari rezeki sendri, mintak Allah berkatkan rezeki kita, amal ibadat jgn lupa, ikut Sunnah Nabi In Shaa Allah hidup aman damai.. Selebihnya serah pada Allah mintak ditunjukkan jln cmne nk selesaikan msalah bkn memaki hamun mencaci bangsa sndri yakni Islam.. Jadilah org penyabar In Shaa Allah, Allah bersama dgn org yg teraniaya.. Allahuakhbar !!!

    ReplyDelete
  9. Bising org mmimpin salah.. tu salah ni salah.. kita ni nk pimpin diri sndr pun x t'pimpin2.. klu sape yg salah biar dia tggung kat akhirat nnt.. kita nk tuduh xde bukti hnya dgr ckp2 org... bkn kire jtuh fitnah ke tu? So muhasabah diri n pbetulkn diri kita sndr dl..

    ReplyDelete
  10. Ada jugak BARUA NAJIB kat sini!

    ReplyDelete
  11. BN = Bala Najib

    ReplyDelete
  12. al hu akhbar..jgn lah suka menyalahkan org..mencari cari kesalahan org,lebih baik kita cari kesalahan sendiri dan perbaiki..dalam perdebatan kenapa perlu guna bahasa kasar? dan kotor? ia mencerminkan hati kita yg kotor

    ReplyDelete
  13. al hu akhbar..jgn lah suka menyalahkan org..mencari cari kesalahan org,lebih baik kita cari kesalahan sendiri dan perbaiki..dalam perdebatan kenapa perlu guna bahasa kasar? dan kotor? ia mencerminkan hati kita yg kotor

    ReplyDelete
  14. lg satu , penulis ni menunjukkan betapa ceteknya pengetahuan beliau dlm hal perlembagaan negara...

    ReplyDelete
  15. Jejakaterang 10:23, saya pun nak tau spa yg dlm pengetahuannya dlm perlembagaan negara. Cuba tulis sikit. Saya pun nak belajar lagi dgn dia kut bole boh dlm thesis.

    ReplyDelete
  16. masalah beso sekaraang ialah najib! diorang sekarang ni reti baca ker tidak ni ? suratkabo ada, berita ada, fb ada macam macam ada .masih xpaham lagi najib punyai hal!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com