innity

pages

Tuesday, March 31, 2015

(MELAYU MESTI BACA) 8 perkara Lee Kuan Yew akan lakukan jika memerintah Malaysia



Tulisan ini dipetik daripada buku tulisan Profesor Dr Lily Zubaidah Rahim bertajuk “Singapore Dilemma in the Malay World,” Routledge Taylor & Francis Group, 2009.
Dr Lily Zubaidah telah dibuang negeri kerana mengkritik kerajaan PAP dan sekarang beliau bertugas sebagai seorang Profesor di Sydney University Australia.
1) Memperalat orang Melayu
Selepas Yusof Ishak tiada lagi Presiden Singapura berbangsa Melayu kerana selepas kematiannya, jawatan Presiden itu diganti oleh Benjamin Henry Sheare, Devan Nair, Wee Kim Wee, Ong Teng Cheong, Sellapan Ramanathan dan Dr. Tony Tan Keng Yam.
Manakala Setiausaha Agung PAP, Lee Kuan Yew pula memegang jawatan Perdana Menteri selama 31 tahun diganti dengan Goh Chok Tong dan pada 12 Ogos 2004, anak Kuan Yew, Lee Hsien Loong mengambil alih semula jawatan Perdana Menteri Singapura hingga sekarang.
Yusuf Ishak hanyalah gula-gula untuk menarik sokongan orang Melayu pada ketika itu.
2) Siapa yang mempersoal PAP, dituduh “Chauvinists, Religious Extremists and harbouring a sinister agenda”.
“Organisasi-organisasi Melayu, pakatan politik pembangkang, atau individu yang berani mempersoal kerajaa PAP Singapura, akan didakwa sebagai ‘Chauvinists, Religious Extremists & harbouring a sinister agenda” (membawa agenda jahat).
Tuduhan ini amatlah bercanggah dengan amalan meritokrasi seperti mana yang dilaung-laungkan oleh kerajaan PAP.
Tambahan beliau lagi, orang Melayu di Singapura dinafikan hak mereka untuk menyatakan pendapat sama ada di media-media utama ataupun akhbar-akhbar tempatan.
Itu belum lagi, penganiayaan terhadap pelajar Muslim yang ingin memakai tudung ke sekolah.
Hal ini boleh dilihat pada tahun 2002, Malay Community Organisation, Fateha.com dan juga jurucakap mereka, Zulfikar Shariff, telah dihalang kerana dikatakan membicarakan hal-hal sensitif seperti bantahan terhadap ‘No tudung petition’, diskriminasi terhadap pekerja Melayu, menuntut supaya madrasah dikekalkan dan sebagainya.

[ARTIKEL BERKAITAN: BILA KAFIR BERKUASA - HARAMKAN SIKIT-SIKIT: Larangan guna pembesar suara di masjid kecuali Azan akan diwarta di Pulau Pinang]
3) Bahasa Melayu bahasa golongan rendah.
“Kebanyakan bukan Melayu tidak bercakap bahasa kebangsaan (Melayu) atau tahu makna lagu kebangsaan ‘Majulah Singapura’. Oleh itu, ramai rakyat Singapura tidak menyanyikan lagu kebangsaan apabila ia sedang dimainkan semasa majlis rasmi.
Menurutnya penurunan nilai bahasa kebangsaan (Melayu) boleh dikaitkan dengan pandangan umum masyarakat yang menganggap bahasa itu mencerminkan modal sosial, ekonomi dan kebudayaan golongan yang lemah dan dituturkan oleh golongan kelas rendah seperti pembantu rumah warga Indonesia, posmen dan pembersih pejabat.
“Terdapat penurunan yang ketara dalam Bahasa Melayu untuk jalan dan daerah. Pemaju perumahan swasta dan penduduk telah membuat petisyen untuk menukar nama-nama jalan Melayu, dengan mendakwa mengelirukan dan memudaratkan maruah penduduk,” katanya.
Menurutnya lagi pada tahun 1960-an, Jawatankuasa Penasihat Penamaan Jalan telah diarahkan untuk menghentikan daripada menamakan jalan-jalan dengan nama-nama berunsur Bahasa Melayu.
Nama jalan ditukar kepada Bahasa Inggeris dan Mandarin.
Perkataan ‘Lorong’ telah dinamakan semula sebagai ‘Avenue’, ‘Rise’, ‘Drive’ dan ‘View’.
Namun, dalam masa sama pada tahun 1980-an, berlaku peningkatan ketara nama-nama jalan dan tempat dalam Bahasa Mandarin.
“Berbeza dengan kedudukan yang merosot bahasa kebangsaan, Lee Kuan Yew dan kepimpinan lain dalam PAP terus-menerus mengingatkan masyarakat Cina daripada nilai ekonomi bahasa Mandarin dan peranannya dalam perniagaan dan budaya purba Cina tradisional,” katanya lagi.
4) Singapura adalah Israel in a Malay Muslim Sea.
Lee Kuan Yew dengan bangganya mengakui peranan Singapura di rantau ini seperti “Israel in a Malay Muslim Sea”. (Willairat 1975:45)
5) Ketuanan Cina di Singapura.
Untuk memastikan Ketuanan Cina dominan di Singapura, kuasa pengundi Melayu Singapura telah dicairkan secara sistematik dengan skim penempatan semula bandar pada tahun 1960-an dan 1970-an, pengenalan kuota perumahan dan sistem kumpulan perwakilan undi (A Group Representation Constituency – GRC).
Menurut beliau, polisi-polisi ini dilaksanakan bersandarkan retorik multi-racism untuk memastikan masyarakat Melayu yang secara tradisinya menyokong parti-parti pembangkang tidak mempunyai kuasa penentu dalam mana-mana kawasan pilihan raya.
Pembaharuan pilihan raya bukan sahaja dilakukan ke atas parti berasaskan Melayu di Singapura seperti PKMS (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura), bahkan juga terhadap parti-parti pembangkang lain seperti Parti Pekerja dan Parti Demokratik Singapura kerana kedua-dua parti pembangkang itu secara umumnya bersimpati terhadap masyarakat Melayu.
6) Masalah kekurangan penduduk Cina akibat kesuburan diatasi dengan menjadikan pendatang Cina daripada luar sebagai warganegara.
Untuk mengatasi masalah kekurangan penduduk Cina disebabkan tahap kesuburan masyarakat tempatan yang rendah, pendatang-pendatang Cina diambil dari luar yang telah membantu meningkatkan penduduk kepada 4.6 juta pada tahun 2007 dan dijangka akan membantu meningkatkan penduduk Singapura kepada 6.5 juta dalam tempoh dua dekad.
Dr Lily mendedahkan walaupun pendatang bukan Cina diperlukan untuk pembangunan ekonomi Singapura, namun pendatang Cina separuh mahir telah ditawarkan penduduk dan status kewarganegaraan.
Mereka biasanya bekerja di kedai-kedai kopi, pusat membeli-belah, pasar raya, stesen minyak, tapak pembinaan, pusat penjaja dan sebagai pemandu bas.
Fakta ini telah diperkukuh dengan data yang menganggarkan bahawa 60 peratus daripada pekerjaan baru pada tahun 2007 adalah pendatang asing.
Syarikat-syarikat berkaitan kerajaan, badan berkanun dan angkatan tentera kebanyakannya pegawai kanannya adalah Cina. Daripada 70 pegawai-pegawai yang paling kanan (kolonel dan lebih tinggi) pada tahun 1999, hanya satu adalah bukan Cina.
7) Melayu disisihkan daripada tentera Singapura, GLC dan politik.
Menjelang tahun 2003, sembilan daripada sepuluh anggota profesional SAF (Singapore Armed Forces) adalah Cina dengan pelantikan kritikal dipegang oleh Cina.
Ini berikutan pada tahun 1980-an, di mana lebih wakil etnik (bukan Cina) di peringkat pegawai kanan SAF, namun selepas itu pegawai-pegawai bukan Cina yang bersara, mereka telah diganti oleh pegawai-pegawai Cina.
Menurut kajian perintis Worthington, daripada 78 Eksekutif teras dalam lembaga-lembaga berkanun dan GLC pada tahun 1998, hanya 7 (9 peratus) adalah bukan Cina. Melayu tunggal adalah Ahli Parlimen PAP, Ahmad Mohamed Megad.
Ahmad Megad juga dikenalpasti sebagai satu-satunya Melayu daripada 122 anggota Eksekutif teras Singapura pada tahun 1998.
Daripada 30 GLC atas, hanya dua (6.7 peratus) yang dipengerusikan oleh bukan Cina pada tahun 1991.
Dalam kerajaan PAP, orang Melayu kurang dalam Kabinet diberi memegang portfolio yang agak rendah seperti Hal Ehwal Sosial, Pembangunan Masyarakat, Sukan, Alam Sekitar dan Hal Ehwal Islam.
Adalah mustahil orang Melayu akan dilantik untuk portfolio penting dalam Pertahanan, Kewangan, Perdagangan, Industri, Kementerian Luar atau Pendidikan pada masa hadapan.
8) 98% penerima biasiswa SAFOS (Angkatan Bersenjata Singapura) adalah Cina.
Data menunjukkan Cina mendominasi perwakilan dalam birokrasi, GLC, badan berkanun, SAF (Singapore Armed Forces). Cina juga turut mendominasi dalam penerimaan biasiswa yang paling berprestij seperti biasiswa Presiden dan biasiswa SAF yang tidak dibincangkan secara terbuka dibincangkan oleh media Singapura.
Dalam masyarakat yang kononnya mempraktikkan sistem meritokrasi, hanya terdapat seorang penerima biasiswa Presiden bukan Cina antara tahun 1987 dan 2005. Sehingga tahun 2005, 98 peratus daripada penerima biasiswa luar negara daripada Angkatan Bersenjata Singapura (SAFOS) adalah Cina.
Selain itu, tidak pernah ada satu penerima biasiswa SAFOS berbangsa Melayu. Begitu juga, sehingga tahun 2005, 97 peratus daripada biasiswa Angkatan Bersenjata Singapura Merit (SAFMS) penerimanya adalah orang Cina.
Adakah Melayu dan India tidak sepintar dan serajin seperti orang Cina? Aduan diskriminasi tidak mudah ditangani kerana negara itu tidak menubuhkan Suruhanjaya Peluang Pekerjaan Saksama, Lembaga Anti-Diskriminasi atau Pejabat Ombudsman untuk melindungi kelayakan yang berbilang kaum dan meritokrasi Singapura.
Dalam proses pemilihan untuk biasiswa kerajaan, diskriminasi tidak hanya berdasarkan keputusan peperiksaan. Sebagai contoh, aktiviti-aktiviti ko-kurikulum, ‘watak’ dan prestasi dalam satu temubual akan dipertimbangkan. Pemboleh ubah subjektif telah dimasukkan dengan cara yang tidak telus untuk kejayaan kemasukan ke fakulti seperti fakulti Perubatan Universiti Singapura.
Oleh itu, golongan etnik minoriti yang mendapat hampir skor ‘A’ ditolak untuk menduduki fakulti seperti Perubatan, mereka cenderung untuk mengesyaki bahawa terdapat diskriminasi semasa proses temubual, namun mereka tidak mempunyai bukti kukuh untuk menyokong syak wasangka itu.
Asyraf Farique
Penyelidik IRIS

71 comments:

  1. SEMUA FAKTA YANG DI SINARAIKAN OLEH PENULIS INI MEMANG BENAR DAN MEMANG SUDAH DIREALISASIKAN OLEH LKY.

    LKY sebelum dia mati, tempat nyawa dia ditarik dari jasad sangat susah dilepaskan. Seperti jarum menerusi mata unta.
    Selama 47 hari dalam ICU, selama itu seluruh jasad dia diserang kuman yang berjangkit dan beracun.

    Sudah satu minggu LKY berlawan dengan kuasa jasad beliau hendak meninggalkan nyawanya.

    Apa tidak?

    Mengidap Penyakit Parkinson tiga tahun sebelum dia mati. Pneumonia, paru-paru kuman berjangkit semakin teruk tiga hari

    sebelum dia mati.

    Apa jadi dengan keluarga beliau yang ditinggalkan? Mereka tak boleh melawan takdir kerana terlalu zalim menindas orang

    Melayu dan tanah kepunyaan orang Melayu di Singapura.

    Keluarga Stroke, Lymphoma, Prostate Cancer dan Colonoscopy, Albino.

    1) Bini dia Kwa Geok Choo sudah kena angin akmar (stroke) 4 kali bertubi-tubi sehingga dia tak boleh bercakap sebelum dia

    mampus. Kualat sangat kerana bencikan UMNO dan menghasut laki dia LKY dan masyarakat Cina Singapura.
    Kualat kerana dia bencikan "Ketuanan Melay dan Ketuanan Raja-raja Melayu."
    Tak mahu di perintah oleh orang Melayu dari Persekutuan Tanah Melayu, yang dia mahu "Malaysian Malaysia". LKY sendiri kata

    dalam Channel News Asia yang ditayangkan bertalu-talu dari CNA Singapura bahwa semua orang Cina, Melayu dan India mesti

    diberikan keistimewaan sama rata.Sebab itu LKY keluar dari Malaysia, dia pura-pura menangis di layar television, tetapi di

    luar tabir television bersama rakan-rakan beliau dari Chinese Chamber of Commerce LKY ketawa gelak keghairahan dan selama-

    lamanya LKY rasa ghairah kerana dapat menguasai Singapura untuk kepentingan kekayaan Cina sahaja.

    2) Anak lelaki beliau sekarang Lee Hsien Loong mengidap penyakit lymphoma pada mulanya sudah merebak dilanda prostate

    cancer yang dihidap oleh arwah Nik Ajis.

    3) Anak perempuan LKY sekarang, Lee Wei Ling mengidap penyakit colorectal cancer, oleh itu di selamatkan dengan coloscopy

    atau dia kena berak dari perut, bukan usus perut, taik yang keluar bukan dari jubur, tetapi keluar dari pusat perut. LWL

    adalah seorang doktor neuro juga boleh dapat penyakit yang teruk jua.LWL kena lampirkan beg taik ditepi perut dia untuk

    menadah taik setiap masa. Kotor sekali.

    4) Cucu LKY, anak LHL dilanda sakit kulit putih alau 'Albino' sejak dia dilahirkan oleh ibunya, bini LHL yang pertama, yang

    sudah mati akibat bunuh diri, kerana mungkin ibu mertua dia terlalu berdominasi.

    LKY sebelum dia mati pengalaman menghadapi selepas diluar alam menerusi akhirat sama seperti apa yang dialami oleh Ariel

    Sharon. Menghadapi 'koma' selama beberapa tahun, sudah tentu pemimpin Yahudi ini di tunjukkan Allah bagaimana ramai roh

    beribu-ribu orang Palestine yang dibunuh menyoal dan mengutuk roh Ariel Sharon. Aku jangka sudah tentu LKY di lintang

    pengalaman sebelum di masuki kedalam akhirat jahanam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia pura-pura menangis di layar television...betul betul SINGA PURA !

      Delete
  2. The reason for their Sunday mourning for Singapore's loss of former PM Lee Kuan Yew is :

    1) Singapore has several Indian cabinet ministers;
    a) Menon - Chief Attorney General Singapore
    b) Shanmugam - Law Minister
    c) Tharmanshanmugam - Miniter of Finance and Deputy P M Singapore
    d) Iswaran - Deputy Trade & Industry Minister

    2) There are many Indian foreign workers contributing for building Singapore's development.

    So Indian PM Modi harboured the thinking that Singapore is partly ruled by Indians in foreign country.

    ReplyDelete
  3. Masih ada orang MELAYU YANG BERKIBLATKAN PADA DAPigs .. NAUZUBILLAHILZALIK!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai melayu tidak sedar diri dan berkiblat kan DAPig

      Delete
    2. Kat kubur nanti,,tak ditanya PAP ke,,PKR ke,,or DAP ke.. so sebaiknya jaga mulut..jaga hati..

      Delete
    3. Anon 10.41 am...you can go fly kite and keep on licking the back side of PAP, PKR and DAP....till you kick your bucket....

      Delete
    4. DAP is PAP branch for Malaysia. While PAN is DAP slave. PAN wil serve his master in order to survive. They are all actually traitors.

      Delete
    5. DAP & PAP musuh org2 Melayu dan org2 Islam semoga dua party ini di lanat Allah ta ala insyallah.Amin.

      Delete
  4. Warga negara kita perlu baca artikal dan konen diatas. Bagi generasi muda hari ni wajib baca sejarah terdahulu yg diterbitkan oleh kerajaan kita, bukan sejarah dari kjaan singapura. Faktor sejarah skrg mungkin telah mula diputarbelitkan. Adakah org Islam Melayu mahu jadi orang Islam Melayu Singapura?.. tepuk dada tanya selera. Bagi generasi Muda Islam Melayu perlu ingat, fikir dan bersedia untuk lebih bersaing dengan mereka jika mahu berjaya dimasa akan datang.

    ReplyDelete
  5. sebab tu najib perlu tegas seperti lee kwan u pedulikan bangsa sepet ni mereka pandai pura-pura macam singa dalam mintos singapore itu sebab jadi singapura. dia memang jahat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat buta mata dan hati?
      Apa yg Najid lakukan memalukan Malaysia dan Melayu! DAP atau Cina kah yg tipu Ra'ayat dlm kes 1MDB, NFL, KJ KBS, Mara,,,???Perggg pi sekolah dulu,,,keputusan PRU13 klu diterperincikan, ,,nampak bukan Melayu yg xsokong Kerajaan UBN yg dibelenggu rasuah,Kornisma,,,Melayu masih lena dgn Dedak, BRIM,,,Tanya Tun M,,,adakah dia derhaka pada Melayu dan Negara?

      Delete
    2. Awat buta mata dan hati?
      Apa yg Najid lakukan memalukan Malaysia dan Melayu! DAP atau Cina kah yg tipu Ra'ayat dlm kes 1MDB, NFL, KJ KBS, Mara,,,???Perggg pi sekolah dulu,,,keputusan PRU13 klu diterperincikan, ,,nampak bukan Melayu yg xsokong Kerajaan UBN yg dibelenggu rasuah,Kornisma,,,Melayu masih lena dgn Dedak, BRIM,,,Tanya Tun M,,,adakah dia derhaka pada Melayu dan Negara?

      Delete
  6. kaedah inilah yang hendak dilaksanakan oleh DAPig dgn bersungguh2 hendak melaksanakan pilihanraya kerajaan tempatan.... Hanya Melayu yang bodoh dan tak sedar diri je yg sokong... Bilalah melayu nak sedar....

    ReplyDelete
  7. Jangan salahkan sesiapa ... Salahkan bapa pundek Malaysia... Tunku Abdul Rahman dari umno lama...

    Knp tak i.s.a kan Lky? Takde telur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju saya ngan awak.

      Delete
    2. ISA wujud selepas Singapura keluar dari Malaysia. So ibarat kau jangan nak salahkan bapa kau kalau kawan cina kau buat pasal dalam rumah kau, atas sebab bapa kau tak pandai nak control kawan cina kau. faham?

      Delete
    3. bengong..ISA ni wujud da lama masa zaman british untuk mngekang pengaruh komunis.. Ade juga yg buta sejarah tapi mngaku pamdai!

      Delete
    4. bengong..ISA ni wujud da lama masa zaman british untuk mngekang pengaruh komunis.. Ade juga yg buta sejarah tapi mngaku pamdai!

      Delete
    5. AKTA ISA adelah peninggalan british dan wujud sblm 1957...

      Delete
    6. Dalam urusan membina negara bangsa, LKY memang berjaya dan saya tabik dia. Tetapi, saya membencinya kerana LKY menindas Melayu di Singapura seperti yang disuarakan oleh Dr Lily Zubaidah. Memang benar, kesalahan hal ini terjadi akibat daripada Melayu sendiri yang melepaskan (baca memberi/menyerahkan) Singapura kepada LKY/Cina. Usah kaitkan DAP dengan isu ini. Siapakah yang menipu orang Melayu PPinang dengan memperoleh tanah mereka dan menjual kepada pemaju bukan Melayu? Melayu ini pula mendapat habuan daripada pemaju itu? Mengapa umno serah jawatan KM PPinang kepada Cina sedangkan umno menang lebih kerusi dalam pilihanraya? kepada pengkritik DAP, pastinya orang umno dan pas, bukalah mata, pemikiran dan hati dalam isu Singapura ini dan kaitannya dengan senario politik Malaysia.

      Delete
    7. Aku xfhm nape org takut sgt dgn ISA. Kalu xbuat salah buat pe nak takut? Rakyat Malaysia ada 27 juta org. Yg kena tahan ISA 1% pun xsampai. Aku xkesah pun psl ISA ni. Aku cuma kesah agama, bangsa dan tanahair tergadai. Aku xnak anak bini cucu cicit aku merempat kat tanah sendiri. Weh! Ko igt cina2 malaysia ni syg ke kat melayu? Dorg ni bermuka2. Depan je baik belakang nauzubillah. Dorg tgu masa je nak berkuasa. Pastu melayu malaysia ni hbs la kena pijak secukup2nya. Masa tu nk sedar dh xguna. Dorg xbodo la weh. PAN parti syiah. Mat sabun bapak kepala syiah kat malaysia ni. Aku xfhm melayu skang ni. Bodo xbertempat.

      Delete
  8. Maki sana maki sini.
    Ingat Melayu tu hebat sangat sampai boleh bagi bala kat suapa2 yg aniaya Melayu.
    Fikir sikit.... Melayu bangsat mana yang jual tanah Malayu kat Cina?
    Melayu berkuasa mana yang buka ruang kat Cina?
    DAP dikatakan pigs...MCA agaknya bukan pigs?
    Celikkan mata dan lihat Melayu2 yang bersekongkol dgn Cina untuk merompak Tanah Melayu.
    Oooops....Adakah Melayu bermaksud yg berkulit sawo matang je? Mamak Pakistan Bangla Arab Afrika Indonesia Siam sekarang dah beribu dapat status Melayu atas anugerah dari orang Melayu.
    Marah2 maki2 mencarut itulah melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa eh yg jual tanah KTM kat Singapore... saya org Singapura... yg jual tanah tu memang terbaik.

      Delete
    2. Yang ini barua kafir..memang melayu celaka sayangkn dapig

      Delete
    3. Tu dia bau macai dapigs sudah mari. Xkesah la dap ke mca ke dorg 2 x 5. Xde sape akan yg akan menjaga Islam kalu bkn penganutnya sdiri. Tiada siapa yg akan pertahankan bangsanya kalau bkn bangsanya sdiri.

      Delete
  9. Bila bersekongkol dgn DAP dikatakan laknatullah. DAP dikatakan pigs. MCA bukan pigs ye?
    Kaji sejarah dan tgk sekeliling. Cina yg kaya dan ada byk tanah. Siapa yg beri tanah melayu kat Cina?
    LKY?
    Melayu le...yg beri tanah tu Melayu juga.
    Jgn pakai maki saja....akhirnya sokong juga melayu yg beri tanah kat orang asing.
    Melalak saja le yang kamu boleh...sampai status melayu pun dapat kat bangla indon india pakistan afrika ......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha lawak. Tapi itulah kebenarannya.

      Delete
    2. torbaik!! Tuhan kasi otak untuk pikir supaya pandai pilih yg baik dan yg tak baik..

      Delete
    3. Belajar dulu strategies TRIADS....kenapa melayu tertekan camtu...jangan kutuk melayu ok....awak Golongan Triads ke?? Tekan ekonomi melayu sampai melayu terpaksa bergadai....siapa punya strategy???

      Delete
  10. The last 2 comments dr anonymous sangat la terbaek. Saya tak perlu tambah lagi. Thanks Anonymous!

    ReplyDelete
  11. Kalau BN tidak ditumbangkan maka melayu malaysia akan merempat mcm melayu singapore. Dah 57 tahun BN memerintah, melayu semakin ditindas oleh pemerintah melayu yg zalim. Tak mustahil DAP akan memerintah malaysia jika melayu terus lemah begini. Melayu yg menyokong pemerintah yg zalim skrg ini mmg silap besar. Pasti menyesal di akhirat nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku benci najib tapi aku sayang BN ..tapi aku benci Melayu semberono macam saudara ...

      Delete
    2. Kalau kita tumbangkan BN.. tentulah DAP dapat perintah Malaysia...Bodoh Piangg la kau

      Delete
  12. Cuba kita chek balik gabungan dalam Pakatan,siapa yang paling untung melayu ke cina..

    ReplyDelete
  13. Selogan sokong pakatan rakyat anda selamat. Bukan selamatlah melayu akan terima bala besar. Boleh percaya ke pada DAP? PAS? PKR?. Buatlah kajian sikit jangan lah jadi bodoh.

    ReplyDelete
  14. Melayu PKR dan PAS mahu pembangkang menang tak kira apa kan jadi pada bangsa sendiri. Melayu kena fikir kerosakan dan bencana kepada anak cucu kita. Ber.cerai roboh

    ReplyDelete
  15. Utk Bangsa Melayu diTanah Melayu berpaksikan ajaran Islam,saya berpendapat adalah lebih baik negara Malaysia WAJIB meluncutkan sistem perundangan British kpd sistem Universal Syariah atau Sistem Perundangan Islam Universal cara Rahmatan lil alamin sesuai dgn misinya Nabi Muhamad saw.diturunkan.

    Sistem berkhalifah Islam:
    Melantik Raja2 Melayu saperti yg ada sekarang ini menjadi Khalifah buat Negara Malaysia.

    Bubarkan sistem berpolitik Dajjal yg ada sekarang saperti Parti2 Politik.

    Perlantikkan Menteri2 yg bertanggong jawab dan amanah dgn cara mengundi dalam sistem berKhalifah.

    Tubuhkan sistem keselamatan dalam negeri dan luar negeri cara Islamic Universal.

    ReplyDelete
  16. Melayu dulu zaman tengku lebih kuat dan berkuasa. Sekarang dah lemah.

    ReplyDelete
  17. Lky kalau boleh malaysia punya melayu jadi minority. Import 100juta lagi dari cina dalam masa beberapa tahun saja.tak kira cina bodoh,cacat,tua,miskin,penjenayah ke asalkan cina dah dapat kerayatan serta merta. Asalkan cina mata sepet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita baru mempersoalkan pendatang pengundi hantu ...LKY menang dahulu pun dibantu oleh pendatang apek tongkang dari cina berlabuh di sepanjang pantai pelabuhan

      Delete
  18. Melayu dulu zaman tengku lebih kuat dan berkuasa. Sekarang dah lemah.

    ReplyDelete
  19. ameno yang serahkan singapork kat cina pastu salahkan dapig.pelik sungguh melayu pemakan dedak tegar nih...kokoko

    ReplyDelete
  20. Melayu mudah lupa yg selalu jadi sasaran cina kominis... diumpan putih dan kuasa sedikit terus gelap mata dan sanggup menjadi tali barut.. itulah Melayu yg mengadai bangsa sendiri..

    ReplyDelete
  21. Setinggi apapun jabatan, kekayaan, ketenaran yang didapat di dunia tidak adalah artinya bila mati tidak beriman Islam.

    ReplyDelete
  22. Kesimpulannya, ramai org Malaysia yg mata merah kat Singapura. Mereka dah jauh ke depan, Malaysia pulak masih fokus pd bangsa kafir, bumiputera la... Masih negara dunia ke-3. Bilalah nk buka mata wahai kwn2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Kwn saya di sana, buat bisnes katering tp di sana jgn samakan mcm di Malaysia. Kwsnnya terhad. Dia pun duduk kwsn rumah high rise..jadi bayangkanlah katering gaya mcm mana. Masak diruman dan kemudian hantar ke tmpt yg order. Tak bolehla ada kanopi dan khemah arab bagai tu. Tapi berkat sabar, akhirnya dia mampu beli rumah di JB cash 1 juta. Anak2 fasih speaking London dan Mandarin. Dapat juga ke kelas tahfiz. Skrg di Timur Tengah, kerja dgn syrkt oil & gas di sana. Bandingkan dgn pendidikan di Malaysia, Menteri tukar, polisi pun tukar. Anak2 yg pening. Cikgu kejar KPI. Huh

      Delete
  23. Lah... Kena approve lagi tu... Hahaha...

    ReplyDelete
  24. Jd, hanya komen racist yg boleh papar ya?

    ReplyDelete
  25. melayu pn kencing melayu pa crita??mca bukan cina..melayu campur arab

    ReplyDelete
  26. TRIADS....DAH PLANNED BFOR MALAYA MERDEKA THAT'S Y TUNKU TERPAKSA BAGI KAT CINA...KALAU NAK TAU..ORG NAMA LI ATAU LEE ADALAH KETUA TRIADS...HEADQUARTERS KAT HONG KONG

    ReplyDelete
  27. terima kasih shjalah kpd FB dan media2 yg pro atau tidak jelasnya..tiada lain yang lebih memudahkan yang mudah kerana telah subdivided dan memecahbelahkan manusia sejagaoleh propaganda wwwatau angka yahudinya 666

    ReplyDelete
  28. <<<“Terdapat penurunan yang ketara dalam Bahasa Melayu untuk jalan dan daerah. Pemaju perumahan swasta dan penduduk telah membuat petisyen untuk menukar nama-nama jalan Melayu, dengan mendakwa mengelirukan dan memudaratkan maruah penduduk,” katanya.
    Menurutnya lagi pada tahun 1960-an, Jawatankuasa Penasihat Penamaan Jalan telah diarahkan untuk menghentikan daripada menamakan jalan-jalan dengan nama-nama berunsur Bahasa Melayu.
    Nama jalan ditukar kepada Bahasa Inggeris dan Mandarin.
    Perkataan ‘Lorong’ telah dinamakan semula sebagai ‘Avenue’, ‘Rise’, ‘Drive’ dan ‘View’.>>> Apa sebok dengan Singapura? Malaysia dibawah UMNOk apa bezanya? KL Central, Twin Towers, One Utama, The Curve, precint, dan berbagai nama taman, condo dan lain2 dalam bahasa Inggeris, terasa seolah2 kita di Amerika.

    ReplyDelete
  29. Setiap yg zalim perlu disanggah walaupun dari pemimpin beragama Islam! Islam tidak ajar perkauman, Islam for all

    ReplyDelete
  30. Jgn salahkan orang lain. Belum kena cakaplah. Orang dulu dah rasa. 14 hari selepas Jepun surender. Eloklah tu kelahi sesami sendiri. Gila kuasa dan tamak harta.

    ReplyDelete
  31. Orang melayu tidak serek2 apa dah jadi. Bila dah jadi peminta sedekah,tukang kebun,opis boy,dreber kereta,posmen,dan kerja2 bahgian orang2 bodoh baru lah semagat Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang kebun dengan keris2 nak lawan dengan kapal terbang bawa bom2.

    ReplyDelete
  32. Malaysia mahu ingat kalau malapetaka timpa pulau sinjapor,kena gempa ,tsunami ke, atau tengellam k dasar laut jangan sekali2 ambil sepik dari situ untok dudok.mereka tak akan terima kasih dan tentu sekali akan bawa politi setan lky. Ingat ingat. Biar amerika atau negri cina ambil mereka.

    ReplyDelete
  33. Cina tak akan sekali2 putus asa d malaysia hingga lah si sepet berkuasa penuh. Apabila dah berkuasa PERTAMA SEKALI Sultan2 Melayu d buang sama sekali dan kalau boleh dan dapat bunoh semua sekali keturanan2 Raja2 Melayu seperti yang d lakukan d Russia 100 tahun dulu.Ingat,,, ini semua sebab LKY SETAN BESAR YANG BENCIKAN MELAYU DAN ISLAM SUDAH YANG MULAKAN INI SEMUA DAN PENGARUHI CINA SELUROH RANTAU MELAYU TERMASUK INDONESIA.

    ReplyDelete
  34. Ramai rupa2nya tak sedar2 diri dan beruntung nya duduk di bumi Malaysia ni. Kalau rasa tak selesa dan suka sangat di Singapura berhijrah la ke sana.
    Duit besar negara MAju dan semua ada. Yg kurang semua di sini...pergi lawatan kesana dan tak payah bising dgn kekurangan kami kat sini.Kan ramai yg dah lakukannya...ada dekat 20 ribu kot. Tahu la tinggi rendahnya hidup. Wallahualam.

    ReplyDelete
  35. Cina tetap cina. Tak tipu bukan cina. Berkawan hanya untuk kepentingan kaum dia sahaja. Jenis tamak dan sgt racist. Sombong dan angkuh. Tidak ikhlas bila berkawan dgn bangsa lain.. Hipokrit.

    ReplyDelete
  36. Cina tetap cina. Tak tipu bukan cina. Berkawan hanya untuk kepentingan kaum dia sahaja. Jenis tamak dan sgt racist. Sombong dan angkuh. Tidak ikhlas bila berkawan dgn bangsa lain.. Hipokrit.

    ReplyDelete
  37. Belakang cina DAP ialah YAHUDI....jelas...buang BN terima Israel...jelas

    ReplyDelete
  38. Belakang cina DAP ialah YAHUDI....jelas...buang BN terima Israel...jelas

    ReplyDelete
  39. Bahkan walau pun LKY sudah ke spre, polisi pemimpin Melayu di Malaysia dgn penuh korupsi itulah melaksanakan polisi LKY di Malaysia dlm business dlm dan luar negara. Melayu yg terlibat dgn jalur politik juga pupet kpd tawkey Kapitalis. Jika ada Kapitalis Muslim jumlahnya mestilah dihadkan. Polisi ini sedang rancak berjalan dlm zaman BN berkuasa secara korupsi. Itulah sebabnya BEBAS KORUPSI ADALAH BENCANA KPD BN DAN TAWKEY2 KAPITALIS YG BUAT KEKAYAAN DGN NAIFNYA AHLI2 POLITIK SUBSIDI INI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg kau merapu ni labu...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com