innity

pages

Thursday, July 24, 2014

#MH17: (NURUL DITEGUR SILAP CADANG MAHKAMAH) Nurul Izzah Cadang Bawa Kes Ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa




Mahkamah Keadilan Antarabangsa (Bahasa InggerisInternational Court of JusticeBahasa PerancisCour internationale de justice) (dikenali secara ringkas sebagai Mahkamah Dunia atau ICJ) adalah organ utama kehakiman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Tempat perbicaraannya adalah diIstana Keamanan di Den HaagBelanda. Didirikan pada tahun 1945 oleh Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Mahkamah ini mula beroperasi pada tahun1946 sebagai pengganti kepada Mahkamah Tetap Keadilan Antarabangsa. Statut Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang serupa dengan yang digunapakai oleh mahkamah tetap yang lalu, adalah dokumen utama perlembagaan mahkamah ini yang menggariskan regulasi Mahkamah.[1] ICJ tidak seharusnya dikelirukan dengan Mahkamah Jenayah Antarabangsa atau Undang-undang Jenayah Perang (Belgium, yang keduanya juga mempunyai bidang kuasa "global". Bahasa rasmi mahkamah ini adalah bahasa Inggeris dan bahasa Perancis.
Kerja yang dijalankan mahkamah dicirikan pelbagai aktiviti kehakiman. Fungsi-fungsi utamanya adalah untuk menyelesaikan pertikaian undang-undang yang dirujuk kepada ia oleh negara dan memberi pendapat berkenaan persoalan berkait undang-undang yang timbul kepada organ dan agensi yang dibenarkan merujuk kepadanya untuk mendapat jawapan.

Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) pula ditubuhkan pada 2002 sebagai satu tribunal tetap untuk membicarakan kes pembasmian kaum, jenayah hak asasi manusiajenayah perangjenayah kekerasan dan sebagainya. Mahkamah ini bermula pada 1 Julai 2002 apabila perjanjian Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa mula berkuatkuasa.[1]
Pejabat rasmi mahkamah ialah di The Hague,Belanda tetapi perbicaraan boleh diadakan di mana-mana lokasi jika difikirkan perlu, cekap, cepat dan selamat.[2] Mahkamah ini berbeza dengan Mahkamah Keadilan Antarabangsa / mahkamah dunia. Mahkamah Keadilan Antarabangsa dikendalikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menyelesaikan pertikaian / krisis antara dua negara.
Setakat Februari 2012, 120 negara telah menjadi ahli / mengiktiraf Mahkamah Jenayah Antarabangsa. Sebanyak 32 negara belum menandatangani Statut Rome, termasuklah ChinaIndia dan Amerika Syarikat kerana banyak mengkritik kelemahan Mahkamah Jenayah Antarabangsa ini yang tidak memenuhi citarasa dan keperluan mereka.

12 comments:

  1. Apa pon nurul izzah kekal comel dan kekal pemimpin politik paling cantik dan menarik di Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. I love u nurul izzah, ko sungguh cantik. betina dua ekor yg masuk DAPig sblm ni tak cantik pon, tak ada nilai langsung

      Delete
    2. Cantik buat apa? Jika perangai tak srupa wajah.

      Delete
    3. aku penyokong pkr.cantik pom tak guna,jadi betina tak tahu apa suami diceraikan dia dan kosong perjuangan membela rakyat,,aku nak azmin ali ambil alih pkr biar keluarga anwar betul-betul faham apa itu reformasi,

      Delete
  2. Setakat cantik tapi bangang buat apa. Ini bukan pertandingan ratu cantik tapi tempat pengubal undang2 negara. Kalau benda tu pun tak tahu nak membezakan macamana nak memerintah negara. Apalah nasib orang lembah pantai dapat wakil dungu nak mampus ni!

    ReplyDelete
  3. woiii ... aku pun nak gak walaupun statement dia ni hancuzzz ...
    ... barang mantap lagi nih walaupun dah recycle

    ReplyDelete
  4. Macam jualan lelong je minah ni tapi tak apa le sebab bapak dia pun kaki borong cinadoll & jantan jambu jadi apa salahnya anak dia pun orang nak borong. Barang pun ok lagi walaupun 2nd hand (atau banyak2 hand)

    ReplyDelete
  5. Nurul ini tidak ada ilmu undang2. Tanya dia kelulusan apa...??

    ReplyDelete
  6. cantik tp dia hasil benih puaka dr bapaknya yang kawin lari dgn mak nya.. lepas tu bapaknya manusia jahanam Agama dan Negara.. cantik tahap manapun bg aku ini ktrunan peliwat.. SIAL!

    ReplyDelete
  7. Komen memasing ntah pepe ntah. Tak ingat ke bulan Ramdhan ni ? Cakap tanpa bukti itu fitnah, dah fitnah itu berdosa besar. Bertaubat lah korang sebelum nyawa di cabut dr badan, sebelum kiamat...

    ReplyDelete
  8. Hehe..betul tu cu..atok dah tue..jgn bg komen yg negatif..bulan posa ni..klu yer pun minat sangat dengan sinurul ni..antarlah pinangan kat ayah dan ibu dia..atok pun minat fgn dia tu..tp tak kan ayah dia nak terima pinangan atok..sebab atok ni dah sebaya dgn abah dia...meleleh air liur atok...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com