innity

pages

Sunday, July 6, 2014

( Isu 13 Mei Muhyiddin) Datuk Saifuddin HENTAM Tan Sri Muhyiddin?



Adakah Datuk Saifuddin bermaksud memberi peringatan kepada Tan Sri Muhyiddin apabila bercakap tentang 13 Mei dan beliau sependapat dengan DAP, hanya Allah yang tahu.

Walau bagaimanapun, jika Datuk Saifuddin masih pejuang UMNO pastinya dia akan mempertahankan Tan Sri dan bukan membuat kenyataan umum sebegitu.

DAP sebelum ini menyelar Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai tidak bermoral susulan kenyataan amaran 13 Mei mungkin berulang hari ini dalam Utusan Malaysia.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata kenyataan timbalan perdana menteri itu tidak mencerminkan sikap kerajaan sebagai pemerintah dimana sepatutnya mempertahankan kepentingan semua rakyat.

"Hinggalah kenyataan satu lagi insiden 13 Mei tidak mustahil berulang, ia menunjukkan timbalan perdana menteri hilang moral dan pertimbangan politik untuk terus memerintah negara," kata Lim, yang juga ahli Parlimen Gelang Patah.

Sebaliknya, Lim berkata kenyataan Muhyiddin itu secara tidak langsung adalah kegagalan polisi kesederhanaan di bawah pemerintahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Muhyiddin sendiri mengakui kegagalan kerajaan BN dalam polisi membentuk keharmonian negara di bawah Najib sejak lima tahun lalu," kata Lim.

Menurut Lim lagi, konsep 1Malaysia yang dilaungkan oleh Najib selama ini juga hanya tinggal nama sahaja.

"Ini bermakna kegagalan sepenuhnya polisi 1Malaysia yang dicipta selama ini," kata beliau.

Malah, Lim mengganggap kenyataan Muhyiddin itu memeranjatkan kerana tidak pernah ada pemimpin tertinggi negara sebelum ini yang secara terbuka memberi ancaman 13 Mei seperti beliau.

"Tidak ada perdana menteri atau timbalannya di Malaysia yang keluarkan kenyataan sebegitu sepanjang tempoh empat dekad ini," kata Lim.

Muhyiddin dipetik berkata hari ini dalam akhbar Utusan Malaysia tidak menolak kemungkinan insiden rusuhan kaum 13 Mei 1969 berulang jika hubungan antara kaum tidak dipelihara.

Menurut Muhyiddin, ketegangan dan hubungan tidak baik antara kaum memungkinkan insiden itu berulang lagi.

"Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik. Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969)," kata Muhyiddin semasa menghadiri majlis berbuka di Johor semalam.

Pertikaian kaum dan agama sering diperdebatkan di dalam negara, tidak kurang juga ada yang mencetuskan kontroversi.

Beberapa insiden provokasi yang dilakukan kumpulan pendesak Melayu yang juga penyokong kuat kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) menjadi tumpuan, malah seakan-akan mendapat restu daripada pemerintah. – 5 Julai, 2014.

8 comments:

  1. Saifuddin, i wish u are not a malay

    ReplyDelete
  2. selama empat dekad ini tidak pernah parti pembangkang menyentuh isu berhubung Agama Islam dan penggunaan Kalimah ALLAH. tidak pernah menyentuh isu ketuanan melayu, institusi Raja berpelembagaan , tidak pernah memperlekehkan isu keselamatan negara dan tidak pernah memainkan isu perkauman.Bagi saya tidak menjadi masalah sekiranya TPM mengingatkan rakyat tentang tragedi 13 mei. Antara punca tragedi 13 mei adalah seperti apa yang dimainkan oleh parti pembangkang terutama DAP sekarang . Jadi memang munasabah pihak kerajaan mengingatkan parti DAP dengan isu-isu yang mereka bawa. Salahkan parti sendiri yang mengajak rakyat mencetuskan tragedi 13 mei TPM cuba menyelamatkan seluruh rakyat Malaysia, bukan hanya segelintir penyokong parti sahaja

    ReplyDelete
  3. Betull tu....aku dah meluat dgn pudin prasan bagus ni... uwekk...

    ReplyDelete
  4. Patut si mamat-LIBERAL-budin ni diNYAHkan saja dr. UMNO!

    GERAMnya aku! Bayangkan penderitaan penduduk kpg. ISLAM/Melayu ini cthnya di Kpg. Selamat di Seberang Perai – dgn. adanya 78 LADANG BABI kat kpg tu! Mcmmana umat Islam boleh di HINA dan diTINDAS sampai mcm. ni sekali di NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang kita ini?! Dahlah tu, bayaran denda lebih kurang hanya $200 utk. pencemaran SISA BABI, yg. MENGANCAM nyawa penduduk kpg. tersebut –memang kpg-kpg Islam/Melayu SEBERANG PERAI serta BUMIPUTERA Islam/Melayunya, makin disasarkan utk. terus diHALAU/diMUSNAHkan dari P.Pinang pula oleh si rejim-rejim PENGGANAS DAPBANGKAI/PKRSODOM!

    Aku heran betullah ini boleh dibiaqkan; seolah K’jaan Negeri mahupun K’jaan Persekutuan punya kuas MUTLAK utk. berbuat apa saja mereka suka sedgkan. BUMIPUTERA ISLAM/Melayu sebenaqnya turun-temurun terlindung di bawah kuasa Eksekutif DYMM YDP/Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam NEGARA dan hak Bumiputera – yg. jelasnya lebih berkuasa dari K'jaan negeri mahupun K’jaan Persekutuan, mengikut Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara-Perkara 3, 37 (1), 153 dsbnya - lihat di - https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

    Bahkan KUASA EKSEKUTIF Kesultanan ISLAM/Melayu, yg. mendaulatkan PELANSUNGAN turun temurun, PEMERINTAHAN ISLAM di Tanah Melayu ISLAM ini, adalah ASAS undg-undg Perlembagaan, tak kira siapa pun menjadi K’jaan Persekutuan mahupun K‘jaan negeri; di - http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/melayu-islam-beraja-mib.html , 7 WASIAT RAJA-RAJA MELAYU !

    Lihat PENINDASAN/PENGHINAAN ke atas umat Islam/Melayu kita ini di Seberang Perai – di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140705/dn_20/JE-MPSP-kompaun-18-ladang-babi :

    JE : MPSP kompaun 18 ladang babi

    BUTTERWORTH 4 Julai Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) mengeluarkan kompaun sebanyak RM250 kepada 18 ladang babi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor kerana melanggar amalan pengurusan sisa kumbahan yang ditetapkan.

    Setiausaha MPSP, Rozali Mahamud berkata, dalam pemeriksaan yang dijalankan oleh MPSP barubaru ini, pihaknya mendapati 18 daripada 78 ladang babi di situ tidak mencapai tahap permintaan oksigen biokimia (BOD) ketika melepaskan air kumbahan ke sungai.

    "Ukuran BOD yang ditetapkan ialah sebanyak 50 BOD tetapi 18 ladang yang telah dikompaun itu gagal mematuhinya.

    "Sehubungan itu, kompaun telah dikeluarkan dan sekiranya mereka mengulangi kesalahan berkenaan, permohonan pembaharuan lesen untuk beroperasi pada masa hadapan tidak akan diluluskan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    ….Setakat ini, dua kanakkanak disahkan dijangkiti virus berkenaan dengan kes pertama membabitkan Muhammad Ammar Muqrish Zulkifli, 12, yang juga murid tahun enam Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Selamat, Tasek Gelugor.

    Mangsa kedua pula merupakan seorang kanakkanak perempuan berusia dua tahun lima bulan dari Bagan Jermal, Butterworth dan masih dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP).

    Mengulas lanjut, Rozali berkata, air kumbahan yang dilepaskan dan tidak mematuhi BOD boleh menyebabkan pelbagai jangkitan penyakit termasuk JE.

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  5. Pudin keluar umno masuk dap la. Mesti keluarga Lim, Karpal sangat gembira.

    Pudin perlu ingat pudin adalah croni yang mendapat kelebihan jauh drp melayu lain.

    Jangan jadi kacang lupakan kulit. Perlu ingat semasa tinggal dikampung susah. Ingat anak anak melayu yang tidak dapat menikmati seperti pudin dapat.

    ReplyDelete
  6. Pudin,pudin,pudinnnn

    ReplyDelete
  7. PEMBETULAN: (Perenggan pertama)

    Patut si mamat-LIBERAL-SAIPUDDIN ni diNYAHkan saja dr. UMNO!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  8. Sebab tu la DAPigs melompat bila sebut 13th Mei...mmg diorgnya agenda dan DAPIgs masa tu bawah Kit Sial la pencetus 13 Mei..nbak org melayu lupa?? Tak akan...klu nak apek2 cina bukit Penang lupa mungkin..pasal dah kaya raya....DApigs sendiri yang terus menerus memprovok melayu, menghina agama Islam, penindasan terhadap orang melayu berlaku di P.Pinang di bawah pemerintahan apek kiasu laknatullah..habis nak melayu Islam berdiam diri....silap laaa apek...DAPIgs mmg terkenal suka buat provokasi melampau dan perkauman...mmg betul apa kata TS. Muhyidin Yasin, klu DAPigs terus menerus memainkan isu perkauman, serang n hina Islam x mustahil orang Islam/Melayu akan bertindak balas..benda tu mmg pastii!!!!...DAPigs yang tak sedar diri...ptuihhh..dasar parti kiasu laknat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

innity

Recent Posts

Recent Posts Widget

Blog Archive

Total Pageviews

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com