iklan nuffnang

pages

Sunday, January 27, 2013

Dasar BN Paling BODOH Dekat PRU13


Selepas pelaksanaan Automated Enforcement System (AES) oleh JPJ yang tidak masuk akal sehingga terpaksa ditangguh (tidak masuk akal kerana strategi bodoh hampir PRU dan sangat kurang engagement dengan rakyat), kini tiba pula dasar bodoh Kerajaan BN yang juga tidak masuk akal dari segi strategi.

Dah dekat PRU pun Kerajaan masih buat kerja bodoh dan tidak masuk akal, warga kastam hanya beberapa peratus daripada keseluruhan 2.4 juta penjawat awam..dan Jabatan Kastam tidak boleh dibandingkan dengan LHDN kerana Kastam merupakan jabatan kerajaan manakala LHDN adalah badan berkanun.

Macam mana dengan penjawat awam di Kementerian dan Jabatan lain, adakah mereka kurang cemerlang berbanding kastam? Dengan sebab tidak cemerlang mereka tidak mendapat imbuhan seperti Kastam??

Ukuran cemerlang berdasarkan kutipan wang oleh Kastam adalah tidak adil kepada penjawat awam yang lain malah boleh mematikan motivasi mereka.

Bila bercakap soal Kastam, sepatutnya hal yang menjadi perhatian adalah  integriti dan bukannya jumlah kutipan... adakah integriti dan rasuah sudah boleh dipisahkan dari kastam??? fikir-fikirkan

Adakah BN dan UMNO ingat, Jutaan penjawat awam yang tidak berpuas hati atas dasar bodoh ini akan berdiam diri dalam PRU 13, tunggu dan lihat!!! siapa yang kena.

Berikut komen pembaca Sinar Harian:



PUTRAJAYA - Warga kerja Jabatan Kastam Diraja Malaysia akan menerima insentif setengah bulan gaji sebagai penghargaan kerajaan kerana berjaya mengutip RM32.318 bilion tahun lepas, iaitu peningkatan 6.5 peratus berbanding 2011.

Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata kutipan itu adalah yang tertinggi pernah dicatatkan.

Keputusan yang dibuat kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu bertujuan memberi semangat kepada 12,500 warga kerja kastam untuk mencapai sasaran RM34 bilion tahun ini, katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Ahmad Husni yang ditemui selepas  merasmikan Hari Kastam Sedunia ke-13, berkata insentif khas itu akan diberi minggu ini.

Tahun lepas, kerajaan memberi insentif khas kepada warga kerja Lembaga Hasil Dalam Negeri selepas berjaya mengutip RM109.674 bilion pada 2011 iaitu meningkat
26.79 peratus atau RM23.175 bilion berbanding 2010.

Sementara itu, Ketua Pengarah Kastam Datuk Seri Khazali Ahmad yakin insentif khas berkenaan akan memberi motivasi dan rangsangan kepada warga kastam untuk meningkatkan mutu perkhidmatan.

"Kami amat berterima kasih kepada kerajaan  atas keperihatinan dan kepekaan memberikan setengah bulan gaji sebagai insentif khas untuk tahun ini, sebagai menghargai peranan dan tanggungjawab kita," katanya.

Menurut Khazali jabatan itu akan tersu melaksanakan inisiatif untuk meningkatkan hasil termasuk memberi fokus kepada verifikasi harga barangan pengilang tempatan; melaksanakan operasi melesenkan pengilang-pengilang dan syarikat yang tertakluk kepada cukai jualan dan cukai perkhidmatan.

Kastam juga akan meningkatkan aktiviti penguatkuasaan bagi mencegah penyeludupan barangan dan perdagangan tidak sah, katanya

29 comments:

  1. JERANGKAP SAMAR YG SENGAJA KITA PASANG SENDIRI,ATAU PUN MEMANG ADA PEGAWAI KERAJAAN YG SENGAJA MEMASANG BOM UNTUK MENGEBOM KERAJAAN.

    ReplyDelete
  2. mana mana pegawau kerajaan membuat keputusan utk memangkah berdasar kan bonus dan gaji kementerian lain tentu la mereka ni bodoh. kita tidak mahu ikut rentak pembangkang sehingga gadai bangsa, tetapi bila kementerian lain dpt laba, kita terus jadi si kitol dgn pelbagai alasan supaya kita dpt 1/2 bulan gaji sama seperti kementerian lain.
    kalau macam ni perbandingan, elok pun pembangkang ambik negara ini. lagi pun bila dah tukar kerajaan, tentu mereka dpt 1/2 bulan gaji tu, betul kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai si bangang bin si bahlol bin si bodoh mughalazah

      Persoalan di sini adalah KEADILAN, bukan berapa bbanyak bonus yang dapat

      kenapa KPI tidak ditetapkan kepada Kementerian dan jabatan lain seperti kastam??? jika mereka juga di beri KPI seperti itu, mereka juga akan berjaya

      Persoalan nya kenapa beri lebih kepada Kastam, adakahb jabatan lain tidak capai KPI???? Kementrian dan jabatan lain juga cemerlang, mereka cemerlang dengan KPI yang ditetapkan kepada mereka. Cuba lihat Sistem Star Rating (SSR) oleh MAMPU, kementerian dan jabatan mana yang teratas..lihat lah



      Delete
    2. Penilaian Penarafan Bintang kategori Agensi Barisan Hadapan (ABH)
      pada tahun 2011 melibatkan lapan (8) agensi iaitu Kumpulan Wang
      Simpanan Pekerja (KWSP), Jabatan Pendaftaran Negara (JPN),
      Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO), Jabatan Kastam Diraja
      Malaysia (JKDM), Jabatan Imigresen M a ays a J ), Jabata g ese alaysia (JIM), Lembaga Hasil
      Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI)
      dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Berdasarkan penilaian tersebut hanya Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Jabatan Pendaftaran Negara mendapat lima bintang

      Delete
    3. PENILAIAN PENARAFAN BINTANG (STAR RATING) TERHADAP 25 KEMENTERIAN (2010) pula hanya 8 Kementerian dapat 5 bintang iaitu:

      1. Kementerian Kesihatan
      2. Kementerian Pertahanan
      3. Kementerian Pengajian Tinggi
      4. Kementerian Kewangan
      5. Jabatan Perdana Menteri
      6. Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri
      7. Kementerian Kerja Raya
      8. Kementerian Perumahan dam Kerajaan Tempatan

      Delete
    4. dan bila penjawat awam melihat mereka tidak mendapat KEADILAN yang sepatutnya maka hanya UNDI lah kuasa mereka,,,MEREKA TAK BERANI NAK CAKAP TERANG-TERANGAN,,,,faham tak???? jangan cetek sangat

      Delete
    5. anon12:41am dan anon 12:33. Taik kucing . keadilan kepala bapak kau. apa keadilan. 1/2 bulan tak dpt gaji dan 1/2 bulan terlebih kastam dari jabatan lain kau kata keadilan. itu wahai bodoh maknanya kau nak duit. tak dpt duit kau undi lain. betul bodoh sikitul ni. kalau 1 tahun gaji ke, 6 bulaj gaji ke, itu tak adil. tapi 1/2 bulan? bodoh dan bingai. kalau nak keadilan sangat, undi la parti keadilan. kan betul. anon ni semua geng fuckatan!

      Delete
    6. ANON6.00PM, KO LAH BODOH BANGANG DAN CELAKA

      KO NI FAHAM KE TIDAK NI. JABATAN KERAJAAN ADALAH SAMA SEMUANYA, JIKA NAK BERI LEBIH BONUS KEPADA SESUATU JABATAN SAHAJA MAKA PERLU DIUMUMKAN DASAR NI DAN TERBUKKA JUGA KEPADA JABATAN LAIN SEPERTI JPJ, ROC, PENDAFTARAN, IMIGRESEN DAN LAIN2,

      MANA BOLEH TIBA2 JE BAGI BONUS LEBIH, INI TIDAK ADIL KEPADA JABATAN LAIN, KO BUKAN ORANG KERAJAAN KO TAK FAHAM LA BODOH

      Delete
  3. double standard!!! adaka selepas ini Kerajaan akan memberi bonus berdasarkan jabatan dan Kementerian?? adakah terpakai hanya untuk kastam

    ReplyDelete
  4. aku yakin pasti akan ramai penjawat awam akan memberi undi kepada PR kerana membantah dasar ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun rasa yakin mcm tu. kebanyakan penjawat awam, tambah lagi kat putrajaya yg dpt subsidi rumah dan mcm mcm lagi, suka akan keadilan. dan parti KEADILAN. berita ni hanya la sebagai alasan je nak ubah haluan. dasar penjawat awam yg bajingan!!

      Delete
    2. TAK ADIL KATA PENJAWAT AWAM YANG TEGUR DASAR KERAJAAN SEBAGAI BANJINGAN, KAMI JUGA BERHAK BERSUARA MENYATAKAN PERKARA YANG TIDAK MEMUASKAN HATI KAMI, KAMI BUKAN DENGKI DENGAN KASTAM, TETAPI KAMI NAK HAK KAMI JUGA TERBELA SAMA SEPERTI KASTAM, SEDIKIT SAMA-SAMA RASA, BANYAK DOKONGSI BERSAMA

      JANGAN MEMILIH JABATAN PULAK, HANYA PENJAWAT AWAM YANG FAHA

      Delete
  5. Presiden Cuepacs Datuk Omar Osman, hang dok buat ape, goyang telur ke

    ReplyDelete
  6. jangan le dengki sgt,sy pun kaki tgn kerajaan gak,yg lain2 dh dpt 11/2 bln bonus,sepatutnya kita sentiasa bersyukur dgn rezeki yg ALLAH berikn kpd kita,klu kita sentiasa bersyukur dgn rezeki ALLAH,ALLAH akn tambah lg rezekiNYA yg lain,rezeki ALLAH tu kn byk,lg pun hidup kita di dunia ni sementara shj,lebih baik tingkatkan aktiviti utk menuju ke akhirat yg kekal abadi,rezeki kita pula akn tiba bila2 masa klu ALLAH kehendaki,jd jauhilah sikap busuk hati n pendengki tu

    warga pendidik

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko warga pendidik rupanya, patut la bodoh, ko hanya pandai ajar apa yang ko dok ajar je

      memang la patut bersyukur dengan apa yang dapat, tak dapat pon patut bersyukur kerana Allah bagi nyawa

      masalahnya adalah keadilan, keadilan.. Kerajaan mesti adil kepada semua penjawat awam. lain lah kalau dasar tu awal2 kerajaan dah tetapkan pembahagian bonus bergantung kepada perkara-perkara tertentu (KPI ke etc) so jika tak capai semua warga Kementerian atau jabatan tu tak dapat bonus .. ini semua orang akan boleh terima sebab dasar ditetapkan lebih awal

      ini tup tup Kastam dapat lebih mesti la orang tak puas hati..

      Faham tak cikgu yang tak berapa cerdik

      Delete
    2. RUPANYA CIKGU YANG JADI PERANCANG STRATEGI BN, PATUT LAH HURU HARA

      Delete
    3. jangan le cakap mcm tu kat CikGu, hargai lah mereka, mreka banyak berjasa..

      Jangan lah dengan hanya komen yang menyatakan dia warga pendidik, maka semua Cik Gu dipukul rata...tak adil lah mcmc ni

      Delete
    4. orang yang nak bagi komen pon jangan la pandai-panadai nak tulis warga pendidik konon seolah-olah mewakili semua guru, ko nak komen ko cakap je nama ko

      Delete
    5. saya minta maaf kepada semua Cik Gu, saya tidak berniat bergitu, apa yang saya maksudkan ialah Cik gu bermaksud orang yang beri komen tersebut

      Delete
  7. CUEPACS BUKAN BOLEH HARAP, MEREKA TU PEJUANG KUMPULAN SOKONGAN JE

    ReplyDelete
  8. BN MEMANG BODOH SEBAB TU KALAH, PEMBANGKANG DENGAN KUASA YANG SEDIKIT BOLEH MENANG,...APA DA

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah tahu boleh dan menang, kenapa buat bersih 1 ke 3 dan HKR satu ribu rakyat? kan ke bodoh dan bangang. ini mesti penjawat awam punya komen.

      Delete
  9. SAPA LA PAKAR STRAEGI BN

    ReplyDelete
  10. duit rasuah tak abis makan, apa sangat bonus ni, celah gigi je

    ReplyDelete
  11. .. aik.. marah nyamuk kelambu di bakor?... BTW.. nampak sangat hasad dan dengki mendahului segala-galanya.. patutnya tumpang gembira kerana kawan-kawan di Jabatan Kastam dapat pungut cukai lebih... hehehe.. melayu makan melayu.. bangsa lain juga yang berkuasa... memang elok pun lepas nie bangsa lain perintah Malaysia seperti masa zaman British dulu... cuma kali ini bangsa lain itu akan lebih cerdik.. guna 'proxy' macam di Afghanistan.. Iraq.. dll.. bior anak bangsa berbalah sampai berdarah sesama sendiri... depa kutip hasil dan kuasa...

    ReplyDelete
  12. HANYA KAMI PENJAWAT AWAM JE TAHU PERASAAN BILA KERAJAAN MENGANAK TIRI JABATAN LAIN, KORANG TAHU CAKAP JE

    ReplyDelete
  13. yg aku baca dlm artikel tu, menteri puji jabatan kastam. yg jabatan lain nak jeles / kecik hati pehal? tak cukup ke 3x bonus? tu kira anak tiri ke? imbuhan kastam ni strategi nak elak rasuah. jabatan lain tak 'mencabar' mcm kastam hehehe godaan besar 24 jam! LU FIKIR LA SENDIRI BAI!

    ReplyDelete
  14. Ya Allah jauhilah kami dari org yg mempunyai hasad dengki. Moga2 negara yang tercinta ini menjadi negara yg aman, makmur dan berpendapatan tinggi seterusnya dpt membantu org yg memerlukan pertolongan... Aminnnn

    ReplyDelete

POST TERKINI

Page Navigation

Blog Archive

nuffnang

Blog List

ohbelog

busuk

Total Pageviews

Counter

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com