iklan nuffnang

pages

Saturday, October 30, 2010

MELAYU MESTI BACA - kebenaran peristiwa 13 Mei


PERBAHASAN BAJET 2011 PERINGKAT DASAR DI DEWAN RAKYAT OLEH Y.B. KULIM BANDAR BAHARU
Petikan Hansard Dewan Rakyat

28 Oktober 2010, 3.53 ptg.

Tuan Zulkifli bin Nordin [Kulim Bandar Baharu]: Terima kasih Tuan Yang di- Pertua, sudah banyak hari tunggu. Bismillaahir Rahmaanir Rahiim, Alhamdulillah...

[Membaca sepotong doa]

Terima kasih Tuan Yang di-Pertua atas peluang untuk turut sama dalam perbahasan Belanjawan atau Bajet Negara 2011 ini yang telah diberi dengan pelbagai label oleh beberapa orang yang sudah berucap. Ada yang memanggilnya ‘bajet seluar dalam’, ada yang panggil ‘bajet kelambu’. Jadi saya berharap, kegiatan, perbuatan suka melabel dengan menghina ini dapat dihentikan. Kerana tidak membawa manfaat kepada sesiapa pun. Saya teringat beberapa tahun dahulu mereka ini suka melabel orang. Saya pernah ingat seorang pemimpin UMNO dilabel dengan gelaran ‘al–Juburi’. Hari ini sudah jadi kawan. Jadi kita perlu ingat hendak mengkritik jangan terlampau melampau, berpada-pada. Hendak memuji pun jangan melampau-lampau biar berpadapada. Itu yang Islam ajar kita. Senang sangat hendak melabel orang dengan pelbagai label yang menghina. Kita harap perkara ini dapat dihentikan untuk kebaikan Negara dan umat sendiri insya-Allah.

Dalam bajet kali ini Tuan Yang di-Pertua, Gagasan 1Malaysia disebut beberapa kali. Saya khuatir Tuan Yang di-Pertua gagasan ini telah disalah tafsir apabila melihat iklan sinar lebaran Aidilfitri lepas terbitan TV3 dengan lebai pak santa bawa basikal macam Santa Claus menyalakan pelita di atas bunga lotus. Ini memberi gambaran bahawa Gagasan 1Malaysia ini memang disalahtafsirkan dan salah mengertikan. Ada cubaan untuk membawa konsep 1Malaysia ini ke satu konsep Malaysian Malaysia. Semua orang sama, semua agama sama macam iklan TV3. Sampai dia cacamerba habis semua agama. Hak sama, kedudukan sama.

Saya ingin menegaskan soal persamaan tidak timbul kerana tunggak negara iaitu Perlembagaan Malaysia sendiri yang menjadi undang-undang utama negara, Perlembagaan itu sendiri discriminatory. Ianya sendiri discriminatory tetapi discriminatory positive. Di mana Perlembagaan sendiri discriminate antara rakyat iaitu agama Islam dan bangsa Melayu dilebihkan, itu kedudukan dalam Perlembagaan. Itu kita tidak boleh nafikan. Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan, Artikel 11(4) Artikel 12(4) Artikel 76, Jadual Kesembilan, Senarai 2, Artikel 211A, Artikel 150, Artikel 160. Ini peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang jelas meletakkan yang discriminate agama dan kaum lain dengan agama Islam dan bangsa Melayu. Ini hakikat dalam negara ini.

Contohnya bahasa Melayu, bahasa Melayu bahasa kebangsaan, dia discriminate dari bahasa lain. Kita tidak boleh kata sama. Tidak boleh samakan bahasa Melayu dengan bahasa Cina, bahasa Tamil, bahasa Inggeris sebab bahasa Melayu bahasa Perlembagaan yang didaulatkan oleh Perlembagaan.

Akan tetapi malang setelah 50 tahun lebih, ada yang tidak faham lagi bahasa Melayu. Tengok Yang Berhormat Ipoh Timur tadi. Merujuk kepada kata-kata Perdana Menteri dia putarkannya ayat itu, tengok ini bahasa racist, bahasa yang hendak bawa kepada peperangan. Ini jenis yang tidak faham bahasa Melayu. Duduk Malaysia lama, peribahasa pun tidak faham. Ia hanya gambaran bahawa orang Melayu atau sesiapa yang sebut akan mempertahankan ke titisan darah terakhir, akan pertahankan sehingga bercerai badan, tangan dan kaki. Ini peribahasa, menunjukkan kita akan berjuang habis-habisan.

Saya hendak ingatkan Yang Berhormat Ipoh Timur, apa parti dia sebut pada tahun 1969. Peristiwa berdarah 1969. Ini parti dia sebut sendiri dalam rekod negara.“Hold high the Red Flag of Martyrs and carry out revolution to the end, to die for the people is as heavy as the mountain of Tai”. Ini kenyataan yang dibuat.Ini kenyataan yang dibuat oleh parti Yang Berhormat Ipoh Timur tahun 1969, rekod dalam Arkib Negara, pergi baca. Mana lebih bahaya ayat seperti itu dengan peribahasa yang digunakan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri?

Tuan Yang di-Pertua, saya bersetuju dengan kenyataan bahawa Perlembagaan telah jelas memahat hak dan kedudukan istimewa agama Islam dan bangsa Melayu. Sudah jelas sudah. Tidak boleh dipersoalkan malahan benar tidak boleh dipinda pun kecuali dengan persetujuan kesembilan Raja-raja Melayu tapi yang penting
 
Tuan Yang di-Pertua, bukan soal pemahatan hak dan kedudukan istimewa itu tetapi adalah soal penterjemahan dan pelaksanaan hak dan kedudukan istimewa itu. Hari ini kita tengok bagaimana serangan dibuat terhadap institusi Raja-raja Melayu secara terbuka. Institusi Mahkamah Syariah, institusi berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia, SPRM, kehakiman diserang.
 
Kita lihat bagaimana kelihatan sekarang ini seperti satu amalan double standard apabila seorang belia Cina - Namewee, Wee Meng Chee, buat blog yang saya telah dedahkan dalam soalan tambahan saya baru-baru ini. Satu penghinaan kepada Islam, kepada bangsa Melayu, kepada pihak berkuasa tetapi Peguam Negara membuat keputusan, mengikut dalam jawapan Parlimen, tidak akan mengambil tindakan pendakwaan. Tak akan dakwa langsung, dilepaskan begitu sahaja tetapi seorang blogger Melayu - Irwan Abdul Rahman, baru sindir TNB, kena caj di mahkamah.
 
Apabila wartawan majalah - Al-Islam menyamar pergi ke sebuah gereja hendak tengok kegiatan murtad di kalangan orang Melayu, mereka dimaki hamun, dihina. Tindakan keras dituntut diambil terhadap mereka tetapi bila wartawan wanita Cina - Malaysian Insider menyamar masuk menyusup ke perhimpunan agung orang Melayu pakai tudung macam perempuan Islam, dia katakan itu cara yang beretika kewartawanan.
 
Apabila kes anak Melayu bakar gereja penjara bertahun. Anak Cina baling surau dengan arak, cat dengan warna merah, denda. Pegawai BTN bercakap tentang hak Melayu, kedudukan Islam dalam perhimpunan tertutup orang Melayu Islam dimaki hamun, disuruh ambil tindakan tegas tapi bila Presiden MCA mempertikaikan kedudukan orang Melayu, tidak ada apa tindakan.
 
Jadi bagaimana kita hendak menyatakan bahawa hak dan kedudukan istimewa orang Melayu, betul terpahat di dalam Perlembagaan tetapi bagaimana dengan pelaksanaan? Bagaimana dengan penterjemahannya dalam dasar dan perancangan negara?

Hari ini, dalam negara ini seolah-olah umat Islam bangsa Melayu seperti warga kelas kedua, diketepikan. Hari ini, seolah-olah menjadi satu dosa besar kalau kita bercakap tentang isu orang Melayu, isu agama Islam, jadi dosa besar dalam negara ini. Sampai orang kata Pak Janggut pun ketar telur hendak bercakap pasal Islam. Takut.
 
Sebab itu Tuan Yang di-Pertua, saya berpendapat bahawa cadangan Yang Amat Berhormat Timbalan Perdana Menteri untuk mewajibkan mata pelajaran Sejarah penting supaya rakyat diperingatkan semula apa yang berlaku pada sejarah yang lampau supaya menjadi sempadan kepada kita, menjadi pengajaran, iktibar dan saya cadangkan antara sejarah penting negara yang perlu didedahkan ialah Peristiwa 13 Mei. Bila cakap tentang 13 Mei mereka akan mengamuk. “Sudah jadi historical, tak boleh, mana boleh cakap ini cerita, sudah lama”. Pasal apa yang mereka takut sangat? Pasal apa?

Tuan Yang di-Pertua, saya cuba hendak buat research tentang peristiwa 13 Mei. Saya terkejut ada tiga buku sahaja. Pasal 13 Mei ada tiga buku sahaja. Laporan MAGERAN - Laporan Rasmi, buku tulisan Almarhum Tunku Abdul Rahman - Before and After May 13 dan terbaru tulisan Kua Kia Soong - 13 May. Ini tiga sahaja peristiwa besar macam itu.
 
Saya baca tentang 13 Mei yang ditulis oleh Kua Kia Soong. Saya tidak berapa setuju dengan tulisan beliau kerana tulisan beliau adalah analisa bukan melaporkan fakta. Dia analisa berdasarkan kepada analisa wartawan barat masa itu. Memanglah, macam sekarang. Dia analisa yang dibuat oleh reporter barat pada peristiwa itu dahulu. Memanglah akan prejudis tapi Laporan MAGERAN oleh pemerintah, bertarikh Oktober 1969, buku Almarhum Tunku Abdul Rahman - 13 May Before and After, buku ini fakta, siap dengan gambar. Kenapa ada golongan tertentu dalam negara ini takut peristiwa 13 Mei diajar sebagai mata pelajaran Sejarah?

Sebab itu Tuan Yang di-Pertua, saya hendak ambil peluang pada hari ini untuk menceritakan tentang peristiwa 13 Mei ini daripada laporan fakta yang ada supaya rakyat tahu kenapa peristiwa itu berlaku. Ia bukan satu peristiwa spontan yang berlaku pada 13 Mei. Hari itu sahaja, orang Melayu berkumpul dekat Kampung Baru, parang bakar – ada dengar cerita parang terbang dan tahu-tahu beberapa orang Cina mati tergolek. Bukan itu, peristiwa ini bermula jauh pada tahun 1957.

Ia bermula pada tahun 1957 lagi. Pada 2 Januari 1957 di Pulau Pinang, apabila perarakan mengisytiharkan Pulau Pinang sebagai bandar raya yang tidak disertai orang Melayu yang membantah, orang Melayu dikepung dan cuba dikapak oleh sekumpulan Cina. Seorang pegawai polis Cina mempertahankan Melayu yang dikepung itu dan menembak perusuh Cina, maka tension sudah start. Itu tahun 1957.

Pada 1 Mei 1959 di Sungai Pinang, berlaku pergaduhan antara orang Melayu dengan orang Cina. Ia kemudian merebak dan samseng Cina mula merusuh. Imam masjid Sungai Pinang panggil mesyuarat orang kampung untuk membuat kawalan. Kumpulan Cina bersenjata kepung masjid dan berlaku pergaduhan rumah dan kedai terbakar, pembunuhan berlaku di kedua belah pihak iaitu sepuluh tahun sebelum peristiwa itu.

Pada 11 Julai 1964 di pasar Bukit Mertajam, seorang pekerja Melayu diketuk dengan cangkul oleh seorang anak tauke Cina sayur berumur 15 tahun. Dia buat report, polis lambat ambil tindakan. Dia tidak puas hati, dia pergi lapor kepada Majlis Daerah, maka beberapa tindakan diambil. Berlaku pergaduhan dan seorang Melayu dibunuh. Gambar dia ada lagi dalam ini – gambar dia dibunuh. Encik Kasim bin Omar terlentang atas lantai pasar dibunuh oleh sekumpulan Cina – berlaku tension pada masa itu.

Kemudian, saya ingat lagi pada masa itu sudah mula perasaan tidak puas hati ini timbul. Baru-baru ini saya ada ceramah di kawasan Kampung Baru. Orang-orang tua di situ cerita bagaimana terhinanya orang Melayu pada masa itu pergi ke Chow Kit hendak beli barang daripada Cina. Minta cili, minta bawang, dia tunjuk dengan kaki sahaja – lu angkat ini. Ini perasaan orang Melayu pada masa itu.

Maka episod ketidakpercayaan sudah mula wujud, tension ketegangan sudah mula wujud sejak itu lagi.

Pada tahun 1969, pilihan raya berlaku. DAP dan GERAKAN main isu perkauman. Saya hendak sebut pada Tuan Yang di-Pertua, isu yang dimainkan itu supaya kita tengok balik. Dalam laporan yang dibuat, apa dia kempen atau isu perkauman yang dimainkan pada masa itu? Di muka surat 21 sehingga 24 Laporan MAGERAN – sebab saya hendak baca ini Tuan Yang di-Pertua, kerana patennya sama sahaja dengan hari ini, sebiji sama.

Apa yang berlaku pada tahun 1969? Laporan itu menyebut DAP dan GERAKAN mempertikai Artikel 153 (Hak dan kedudukan istimewa orang Melayu), mempertikai status bangsa Melayu sebagai peribumi. Saya tidak lupa kenyataan Ketua Wanita Parti GERAKAN yang menyatakan orang Melayu pun pendatang, tohmahan orang Melayu mendapat keistimewaan dan Cina diketepikan terutama di sektor awam. Padahal, itu tidak betul. Kalau kita baca dalam Laporan MAGERAN, ia menyebut bagaimana sebenarnya fakta itu tidak betul.

Saya hendak baca fakta yang dikemukakan secara ringkas Tuan Yang di-Pertua, yang hendak menyatakan bahawa orang Melayu dapat kedudukan istimewa dalam perkhidmatan awam. Dalam laporan ini di muka surat 22 dan 23 disebut, “Figures relating to division one government officers by racial group as of 1st November 1968:


Maknanya, pada masa itu fakta yang kata orang yang bukan Melayu diketepikan dan Melayu dapat keistimewaan tidak betul pada masa itu. Kalau Tuan Yang di-Pertua tengok sekarang isu yang dikatakan Cina tidak dapat itu, tidak dapat ini, saya hendak baca kenyataan dalam Malaysian Business isu bulan September 2010. Kenyataan oleh seorang tokoh korporat Cina sendiri, Tan Sri Liew Kee Sin daripada syarikat SP Setia Berhad menyatakan bahawa sebenarnya masyarakat Cina di Malaysia mendapat kedudukan yang baik di bawah polisi pro bumiputera.

Dia beri contoh dalam majalah Forbes disebutkan bahawa di bawah dasar pro bumiputera ini, syarikat yang dikuasai oleh kaum Cina account for 37% of market capitalization among the top 300 listed companies compared to bumiputera equity of 7% dengan izin. “Chinese individuals also control 73% of the wealth owned by the top 40 richest Malaysians and make up eight of the top ten richest Malaysian” dengan izin. “He pointed out that Chinese small-to-medium enterprises (SMEs) had done very well too, and that their owners could even afford to buy the multi-million ringgit bungalows built by his company. “One Chinaman want to build a bungalow of RM40 million!” he said.”

Kenyataan Tan Sri Liew Kee Sin dari SP Setia.

Jadi di mana yang kata tidak dapat keistimewaan dan diketepikan?

Kemudian kalau Tuan Yang di-Pertua tengok kenyataan sekarang, ia sama. Pertikai Artikel 153, tohmah kata orang Melayu dapat keistimewaan lebih, selepas itu kata dia diketepikan. Sama, same patent by the same people. Oleh orang yang sama yang masih ada lagi di sini. Malahan Tuan Yang di-Pertua, pada 15 April 1969, Yang Mulia Almarhum Tunku Abdul Rahman yang mereka dewa-dewakan sekarang – dia kata apa? Dia bagi amaran dah masa itu. Tunku memberi amaran – ini dalam Laporan MAGERAN Oktober 1969. Tunku sebut apa? Tunku memberi amaran kepada DAP supaya tidak mempersoalkan Artikel 153 jika DAP – di Kuala Pilah Tunku membuat kenyataan ini.

Dalam muka surat 24 Laporan MAGERAN, Tunku kata jika DAP berterusan mempertikai Artikel 153, kekacauan akan berlaku dan keamanan dan kemakmuran yang kita kecapi akan hancur.

Exactly, sebiji apa yang berlaku sekarang – sama paten.

Tuan Yang di-Pertua...

Saya hendak sebut sahaja apa yang berlaku pada 13 Mei itu untuk menutup. Tuan Yang di-Pertua, cuba Tuan Yang di-Pertua bayang ini kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka pada masa itu.
 
Pada 4 Mei 1969 di Kepong, sekumpulan pemuda Cina menconteng grafiti anti pilihan raya. Polis suruh berhenti dan diserang dengan besi dan lastik besi. Polis pertahan diri dan tembak mati seorang. Mayat di preserved untuk perarakan pada hari undi 10 Mei.


Pada 9 Mei 1969 di Kuala Lumpur, perarakan membawa mayat melalui Kuala Lumpur dan menyebabkan jam, melaungkan slogan ‘Malai Si’ (Melayu Mati) dan slogan ‘Mao Zedong’ termasuk hutang darah dibayar darah.


Pada 10 Mei 1969, Pulau Pinang tumbang, nyaris kalah di Selangor dan Perak. Beberapa kerusi Parlimen tumbang kepada DAP dan GERAKAN.


Perarakan kemenangan dibuat pada 11 Mei 1969 di jalan BrickfieldS pada pukul lima petang. Dia kata apa? “Apa polis boleh buat? Kita Raja,buang semua polis Melayu”.


Pada 11 Mei 1969 pukul 8.30 malam di Jalan Bukit Bintang, perarakan DAP – “Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan”.


Pada 11 Mei 1969 pukul 10.00 malam di Jalan Changkat Dollah – “KL sekarang Cina punya”.


Pada 12 Mei 1969, satu perarakan di Jalan Ipoh, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Parlimen, Jalan Raja Laut, Jalan Hill masuk ke Kampung Baru dengan 500 skuter. Apa mereka kata? “Melayu balik kampung, Melayu sudah tiada kuasa. Sekarang kita Cina control.” Bila lalu depan Kampung Baru mereka kata “Melayu keluar! Apa lagi duduk sini, kita hentam sama lu, sekarang kita ada kuasa”.


Pada 12 Mei 1969 pukul 7.30 petang di pondok polis Jalan Pudu – “Maki polis! Semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis.”


Pada 12 Mei 1969 pukul 8.30 malam di Jalan Bukit Bintang – “Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeri bukan Melayu punya, mata-mata lancau.”


Pada 12 Mei 1969 pukul 7.00 petang di Jalan Canvel – “Butoh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu.”


Pada malam 12 Mei 1969 di Jalan Bukit Bintang – “Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu.”


Pada awal tengah malam 13 Mei 1969 di Kampung Baru – “Maki orang Melayu, Melayu balik hutan.”


Pada 12 Mei 1999, 9.30 malam, PJ. – “Sekarang kita perintah apa boleh buat? Melayu balik kampung. Melayu sudah jatuh, MARA boleh keluar. Melayu balik kampung, MARA hendak beri habis.” Tuan Yang di-Pertua, ini yang berlaku pada masa itu.

Cadangan saya supaya diperbanyakkan bahan terbitan dan bacaan tentang peristiwa13 Mei ini. Kemudian selalu ulangkan di televisyen. Ketiga, kempen kesedaran di sekolah-sekolah berkenaan sejarah khususnya peristiwa 13 Mei ini. Adakan video klip, gambar-gambar yang disimpan di dalam Arkib Negara semua itu bawa keluar bagi orang tengok.

Kemudian saya cadangkan supaya ditubuhkan satu suruhanjaya siasat dalang-dalang 13 Mei ini. Buat satu kertas putih siasat kepimpinan DAP pada masa itu yang masih ada lagi pada hari ini. Ini kerana mereka ini orang kata parti chauvinist infested party. Dia tidak boleh sudah, orang lain semua berubah, dia sahaja tidak berubah.

Saya paling takut Tuan Yang di-Pertua yang saya hendak dedahkan pada hari ini sebenarnya Tuan Yang di-Pertua kalau Tuan Yang di-Pertua tengok rapatnya kepimpinan DAP dengan kepimpinan PKR ini...sebenarnya yang buat mereka rapat saya rasa kawan-kawan saya di PAS pun tidak tahu ada perjanjian sulit di antara mereka sekiranya Pakatan Rakyat menang Kerajaan Persekutuan kuasa autonomi akan diberi kepada Pulau Pinang. Calon-calon Melayu akan diletakkan di Perak dan di Negeri Sembilan, kalau mereka menang Menteri Besarnya daripada DAP.



Mayat Cina di Arak



Mayat Tanpa Kepala



177 comments:

  1. Saya sangat2 menantikan agar 13mei berulang kembali.

    Terkenang...

    " kena gas pemedih mata semasa mencincang......"

    ReplyDelete
  2. Tahniah, u a fighter. Kalau tak dedah kita semua tak tahu. Semoga semua umat melayu islam, sedar dan tidak dibuai mimpi indah.

    ReplyDelete
  3. wow, nampak gaya nya, 13 mei akan berlaku lagi, ini akan berlaku selepas PRU akan datang, jadi orang Melayu Islam, bersiap sedia lah

    ReplyDelete
  4. Syabas YB.. penjelasan yang penting bagi melayu.. kalu ada melayu yang tak faham dan sedar lagi tak tau lah.. Kerajaan mesti kuat dan tegas melaksanakan undang undang..

    ReplyDelete
  5. salam, tuan

    amat menarik sekali ulasan peritiwa di atas, amat memberikan kesedaran kepada saya dan sudah pasti kepada mereka yang cintakan kepada hak, dan keamanan, kalau bole lebihkan war-war perkara sebegini. tq

    ReplyDelete
  6. tul le tu...DAP baru kuasai Selangor dan Penang je. 1 Malaysia Melayu tak leh buat apa2..UMNO tak leh buat apa2..masih dibuai mimpi.

    PAS tak leh buat apa..masih asyik merindui bulan.

    ReplyDelete
  7. “Apa polis boleh buat? Kita Raja,buang semua polis Melayu”.
    "Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan”.
    "KL sekarang Cina punya”. dll..

    Tak nak buat stickers!!bumper sticker!! Menarik gak ni. Mengenang 13 Mei

    ReplyDelete
  8. Dipetik dari APANAMA - cuba teliti cara dia menghalalkan sifat perkauman china sampai ada terselit hadith. Pandai dia cuci otak. lee kuan yew baru baru ni mengaku "we are largely chinese and indians" eh, apa jadi pada Melayu, asal tuan tanah titik merah??

    Anon @ Monday, October 25, 2010 8:27:00 PM said, "Hanie I'm with you on that. But this perhaps is one way to find out which companies are racist, although some are being influenced by other factors like VIPs leaning on them or even in quiet protest of APARTHEID (which has been made necessary by UMNO-BN's attitude).

    So make sure you know which ones are being genuinely racist and which ones are reflecting govt. policy or being forced to act in this manner of a 'silent protest' to allow themselves to one day be equal citizens in Malaysia.

    Conversely Malays in India and China or elsewhere should also speak up if discrimination occurs there as well. we cannot choose our race and nation of birth, so let us all act in the spirit of brotherhood as in Hadith Surah al-Hujurat (49:13).

    It is true apartheid occurs by this dual system (Bumiputra/Non-Bumiputra), some say triple system (UMNO-putra/Bumi-putra/Non-Bumiputra) of citizenships, so we must not fault those who would are so fearful that they resort to advertisements to stage silent protest.

    But the instant all citizens are equal (apartheid via citizenship classes ends) any such adverts will signal true racists that should be summarily boycotted."

    ReplyDelete
  9. Taniah YB,semoga dengan penjelasan inimaka bangkit la anak muda melayu,pertahankan tanah air kita......allahukhabar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  10. Aku sudah lama bersedia sekiranya 13 mei berulang kembali !! aku anak Melayu Jati yang tdk akan sesekali melupakan sajarah dan airmata bangsa Melayu yang dihina bangsa Cina keparat !

    Aku memang sudah bersedia sekiranya 13 mei berulang kembali !

    aku sudah sasarkan tempat dan manusia2 keparat yang harus dipengal lehernya , biarlah sekali ini aku melepaskan geram secara habis2an , biarlah sekali itu aku luahkan segala dendam dan amarah yang ada !

    Biar kita bertarung bermandi darah , biar kita lumat bergalang tanah , jangan sesekali menyerah kalah ..jangan sesekali memalukan Melayu ! pantang Melayu menyerah kalah ! pantang anak melayu lari berundur !

    ReplyDelete
    Replies
    1. xyah jadi batu api.. berbunuhan? adakah ianya penyelesaian? na'uzubillah..

      Delete
  11. bersedia untuk 13 mei, memang ditunggu utk belasah sekali lagi mereka yang hina melayu dan islam,

    ReplyDelete
  12. mcm mn melayu nk nak bangkit kalau rasuah masih berlelusa....

    ReplyDelete
  13. cina tetap bangsat...

    ReplyDelete
  14. sabar kawan melayu semua..jgn kita berfikir asyik nk bunuh menbunh ja..sy sokong YB atas cadangan tubuhkan suruhanjaya siasat dalang2 13 mei nie..bkan semua cina jhat,bkn semuanya lancau,bkn semuanya bangsat...nabi kita pn larang kita bunuh 3 jenis kafir..search la kt google kalau nk tau apa 3 jenis kafir 2...btul kata YB,Buat satu kertas putih siasat kepimpinan DAP pada masa itu yang masih ada lagi pada hari ini. Ini kerana mereka ini orang kata parti chauvinist infested party..kita cari dalangnya..lepas 2 jatuhkan hukuman yang sepatutnya...cari dalangnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalangnya adalah melayu sendiri, demi kuasa

      Delete
    2. dalangnya adalah melayu sendiri, demi kuasa

      Delete
  15. Bukan Rakyat yang tak mempertahanakn Melayu masa kini....

    ReplyDelete
  16. perpaduan oh perpaduan....!!! itulah satu-satunya jalan penyelesaian..

    ReplyDelete
  17. sudahla..aku kat rompin ni ok je.. cina makan kedai melayu..melayu beli barang kedai cina..cina datang main kat cc aku.. jumpa borak2.. ini semua nak menakutkan orang melayu je.. jgn mula tanam rasa curiga.. islam bersangka baik.. selagi dia tak sombong jgn kita sombong.. jgn kita mula dulu.. yg aku tahula...

    ReplyDelete
  18. Semua org dalam Malaysia ni patut baca artikel ni...

    ReplyDelete
  19. memang sejarah mengajar kita agar tidak mengulangi kesilapan. yang sudah tu sudahlah...kekalkan perpaduan cina-melayu-india dan semua pelbagai bangsa majmuk kita ni.

    ReplyDelete
  20. '1 Malaysia' bakal memakan diri melayu.. kalau melayu merempat di bumi malaysia ni pun angkara pemimpin.. Pemimpin melayu jangan harap cakap je banyak, tapi dalam diam gadaikan bangsa sendiri!!!!

    ReplyDelete
  21. Minta maaf mencelah, menarik untuk di baca dan di fahami, jangan lah kita jadikan artikel di atas ini sebagai bahan racist. inti pati sebenarnya adalah bahayanya hasutan halus melalui cara racist. DAP mempergunakan bangsa cina (majoriti terbesar untuk etnik bukan melayu di malaysia) untuk berkuasa. Mereka menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan bangsa cina untuk mengulingkan pemerintahan melayu sedangkan jika di lihat pembahagian kekayaan negara mereka tidak terjejas langsung. Siapa rajin dia lah senang. Tiada isu racist di sini cuma isu ingin berkuasa sahaja. Manusia kalau dah nak berkuasa sangat hilang segala pertimbangan. dan minta maaf sekali lagi saya amat tertarik dengan gelaran Al-Juburi gelaran ni famous ketika tahun 1995-1996 :) lagi satu sila ingat perjanjian asal antara kaum - MELAYU bersetuju memberikan hak kewarganegaraan kepada BUKAN MELAYU. Sebagai timbal balik BUKAN MELAYU bersetuju dengan status HAK ISTIMEWA orang melayu tanpa pertikaian. So kalau ORANG BUKAN MELAYU mempertikaikan KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU ... BOLEH tak kalau ORANG MELAYU PERTIKAIKAN HAK WARGANEGARA ORANG BUKAN MELAYU? - buat apa gaduh2 ... last last menang jadi arang kalah jadi abu.

    ReplyDelete
  22. 0rang cina ni xakan tunujuk belang jika mereka belum cukup kuasa utk membuat demikian.. sbb tu la mereka beli tanah banyak2.. supaya nnt mereka b0leh halau kita 0rang melayu sepertimana yg mereka buat di pulau pinang.. mmg bkn semua cina jahat.. tp yg jahat tu pemimpin mereka..

    ReplyDelete
  23. dari dahulu lagi kita terlalu banyak bercakap soal bangsa ugama ditanah air kita tetapi kita lupa ,jiwa dan raga kita belum merdeka sepenuhya.daulatkan pengunaan bahasa melayu sepenuhnya dalam corikulum sekolah2 Malaysia.

    ReplyDelete
  24. kalo la pemimpin kita sedar...alangkah nikmatnya jadi MELAYU di bumi bertuah....tapi yg berlaku...melayu makin meLAYU...tersadai dan tergadai...yg kaya melayu, isi poket selagi ada, yg takda menganga...nasib la...berserah...
    tapi andaikata 13 Mei berulang...masih ada tak anak melayu yg berjuang atas nama ISLAM...emosi menguasai diri...ada petunjuk dan hidayah ker???moga2 masih ada parang yg blh trbang.ada keris yg boleh melintang...takbirrrrr.....

    ReplyDelete
  25. peh.. aku tatau laa apa yg korang pikir. semua cengkonon nak 13 mei berlaku.. kalau jadi korang nak ke depan? nak bawak parang? sudahlah wahai manusia yang lalai. Hidupmu sudah penuh dgn amalan? Adakah Rasulullah SAW menyuruh korang jadi mcm ni? Bila Islam mengajar kita menjadi seorang manusia yang berguna, manusia yang hormat menghormati, tak pulak ko ikut? Demi Allah, YB.. ko akan di adili di Padang Masyar. Apa yg ko buat sekarang.. akan di adili. Jgn igt taubat saja Allah dah hapuskan dosamu menipu....

    ReplyDelete
  26. Kalau ko anak Melayu...persiapkan diri.!!! Jgn dok bertelagah sesama sendiri!!! Kelak sapa yang rugi... bangsa ko sendiri... takbir...ALLAHUAKBAR!!!

    ReplyDelete
  27. Peringatan pada BANGSA KU KEMERDEKAAN adalah perlu dipertahankan.Kepada bangsa yang biadap beringatlah kami tak bertolenrasi lagi kalau PERISTIWA ini berlaku lagi.

    ReplyDelete
  28. gomo melayu gomo!!!!

    ReplyDelete
  29. semuanya salah umno ... umno menolak islam dan menyalah guna kuasa ..bila melihat orang lain memerintah tiba2 nak bangkitkan isu 13 mei ... sedangkan buku tkes sejarah sekolah umno yg ubah dan gubah untuk kepentingan mereka masa tu ...dan sekarang bile mereka rasa lemah perlu perpecahan mereka nak ubah ...

    ReplyDelete
  30. hmmm...ape pon jd, pertahankan maruah bangsa agama negara kite. jihad!kerana Allah!

    ReplyDelete
  31. Bersatu kita teguh!!! Aliff(Agama) BA(bangsa) TA(tanahair)!!! Allahuakhbar!

    ReplyDelete
  32. apa la korang nie...
    YB nie dedahkan semua nie nak bagi korg tau..
    yg korang nk bertengkar sesama korang kenape pulak?
    ni la melayu..
    sampai bile x kan bersatu...
    kita nie kaya peribahasa sahaja..
    tp x pernah nk menyelami maksud peribahasa tue...
    sepatutnya kita ambik iktibar...
    kalau sesama islam pn kita x leh bersatu mcm mana kita nak pertahankan bangsa kita nie...

    ReplyDelete
  33. Mana lebih besar melayu atau islam lebih besar?

    islam tidak kira apa bangsa pun boleh masuk? usahlah nak laung hidup bangsa itu ini. balik ke quran dan sunnah nabi.Allah jadi berbangsa dan kaum supaya kita saling mengenali. pendek kata melayu kita jinjing dan islam kita junjung.

    ReplyDelete
  34. Dendam melayu tidak pernah padam dan terkubur hanya tggu untuk berkata2, cuma waktu dan masanya belum tiba, ku nantikan saat itu....Rujuk pada al-quran dan sunnah memang itu yg harus kita lakukan.
    Tetapi ingat jika maruah agama dan bangsa ku di hina
    tidak sekali akan ku biarkan ia bernyawa...

    ReplyDelete
  35. Apa barang fakta yg didedahkan???......... tarak,.. semata mata hearsay.... jg lupa masa tu kerajaaan perikatan / bn sudah kalah teruk.... nyawa umno perikatan dah lingkup.... tak heran kalau pekara yg sama terjadi pada malaysia jika bn / umno kalah dlm pru 13 nanti...13 mei akan berlaku sekali lagi.... SAPA PENCETUS 13 MEI ? BUKAN KAH UMNO???

    ZUL....BUKAN SEMUA ORG BODOH ZUL..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu yang bodoh bro. wa tau semua yang yb zul kata adalah fakta, wa sarjana sejarah usm bro. lu memang manusia melayu bangsat la bro.

      Delete
    2. hahaha..tengok BERSIH dulula,,keje nak salahkan bn je..mana fakta kata umno pencetus 13mei??mana?????bukan sume org bodoh la..xheran la bile pr kalah pru13 nanti pr wat lagi bershit 4.0 plak..lg ganas..bodoh

      Delete
  36. Terima kasih atas peringatan anda.. meremang bulu tengkok saya... jadi kawan-kawan ingatlah langit tidak selalu cerah. jangan bumi bertukar menjadi merah...

    Kerajaan sewajarnya mengambil pendekatan yang lebih keras terhadap mereka yang memainkan api perkauman..

    Memang benar walaupun melayu mempunyai kuasa politik, kekuasaan ekonominya masih tertinggal jauh

    ReplyDelete
  37. terima kasih saudara, rasa insaf takut peristiwa yang serupa berulang lagi. Minta dijauhi ALLAH SWT. Orang Melayu sepatutnya sedar betapa kita sekarang ditindas secara halus... dan untuk org yang tak faham, bukan umno pencentus 13 mei tu, tapi bangsa yang tak sedar diuntung........

    ReplyDelete
  38. Sedih bile kaum melayu dihukum yang dikatakan perkauman tapi kaum lain dibiarkan begitu sahaja..kerajaan tolong ambil iktibar dari peristiwa 13 Mei.JANGAN BERULANG KEMABALI!!!!

    ReplyDelete
  39. Terdapat isu yg di putar belit oleh YB Kulim.. Isu seperti ini adalah punca 13 Mei.. Kalau Umno-putra nak menang perlu lah buat kerja, bukan buat teori konsperasi seperti ini, menakut2 kan Melayu dengan pelbagai isu walhal yang menaikkan Cina sendiri adalah Umno-putra (lihat ekonomi semasa), yang menjahanamkan Bahasa Melayu adalah Umno-putra (lihat PPSMI dan penghapusan tulisan jawi), yang menghina raja adalah Umno-putra.

    Yang perlu diutamakan adalah perjuangan agama.. Tak guna perjuangkan Melayu yang luntur Islamnya.. Isu2 Melayu Islam lebih banyak perlu diselesaikan (lihat anak luar nikah, dadah, sekolah, aurat).. berjuanglah untuk agama seperti yang pernah disuarakan oleh YB Kulim..

    Salam Perjuangan.. Allahuakbar!

    ReplyDelete
  40. korang ni..YB tu dedahkan ape yg terkandung dlm MAGERAN bukan tuk korg jd negatif.dia suruh org ingat sejarah lama supaya x berulang..jgn smpi 13mei berulang lg..tu point dia..supaya suma ingat dan tidak melakukan perkara yg bakal mencetus 13 mei kedua..pikir positif la..ISLAM sendiri mengajar umat dia berpandukan sejarah kaum2 sebelum tu..pikir dgn waras..jgn men ikut je..

    ReplyDelete
  41. cina tak pernah pun memerintah negara sejak merdeka...PM2 yang lepas semua melayu...asyik dok cucuk pasal perkauman saja...Melayu dihina...Islam dihina..semasa pemerintahan melayu....Reject saja pemimpin melayu yang tak Ikhlas..

    ReplyDelete
  42. back to basic..rujuk alquran & hadist..byk kn amln..bkn untk btngkar sesama sndry..kukuhkn iman bwu ley kukuh kn ngra..dnia untuk orang bijak.pandai2 hdup kalau x na kne pijak..kte jgn bgduh..kukuhkn benteng ngra..naik kn smgt remaja2 skarng..jgn tumbang dek arus pembgunan dan trus2san hanyut mgikut budaya barat..mana cri2 ktimuran yg diasuh sjak kcil??..mlayu jgn mudah mgalah..bangkit la orang mlayu..sedar la!!bangsa lain sdang mgejar kita..kita perlu bangkit..tegakn maruah bangsa dan agama islam..alhuakbar!!

    ReplyDelete
  43. walau apa pn yang kita baca dan kita dengar kita seharusanya bijak menilai...kita tidak perlu melatakkan punca kepada orang lain...13 mei tidak dinafikan sebagai tarikh hitam bagi orang melayu..tp pernahkah kita fikir tentang bagaimana mereka yang terkorban ketika mencari kebebasan dari jajahan luar? nilai balik bangsa kita sekarang...kemana agama kita...di mana pegangan kita..anak-anak bangsa kita sendiri semakin terabai dan lebih tertarik pada bangsa lain dari bangsa sendiri...perpaduan kita? sejauh mana kita hormat sesama melayu? institusi keluarga? isu hiburan yang lebih penting dari laungan azan...perhatikan lah bangsa ku..perkara besar kita laungkan sedangkan hal-hal kecil yang menyumbang kepada kehancuran kita sendiri tak pernah kita ambil berat...anak-nak melayu kita lebih gemar realiti tv dan artis...pendidikan kita...belajar tinggi untuk semata-semata dapatkan kerja..lihatlah disekeliling..baut la analisa dari pemerhatian sendiri...nialai dimana kita sekarang...selagi kita teguh, patuh dan taat pada asuhan agam kita takkan rebah...ini bkn salah sesiapa...jika kita memperkukuhkan dari akar umbi sudah pasti kita akan jadi satu bangsa yang kukuh dan kuat...lihatlah dari sudut positif dan rancanglah dari perkara yang paling kecil...jgn kita tunding jari cari alasan,...sama2 la kita lihat kenapa kita macam ni...balik pada agama insyaallah kita akan terpadu...

    ReplyDelete
  44. itulah sejarah. semua ugama adalah sejarah. maka fahami sejarah untuk kita bersatupadu. kalau perkara atau isu yang cetus 13 mei diulangbalik oleh DAP DLL tentulah 13 mei akan jadi lagi. sekarang DAP PATUT BUAT TRANFORMASI DAN LIBERALISASI DAN REFORMASI DASAR PERKAUMAN DAN CHAVANIST. Pas pun dah lupa nak tubuh negara islam dah maka DAP lupakanlah nak buat macam 13 MEI TU

    ReplyDelete
  45. unkaplah sejarah ..mudah mudahan kita takan lupe pe orang dulu lalui....islam @melayu terlalu banyak bersabar....jgn sesekali leka kerana didalam kelekaan e2 ramai yang akan ambilkesempatan.,,,tanah melayu tanahairku...disinnya bermula kehidupn kita,,jika ianya tidak dpertahankan entak maner tmpat tinggal anak2 kita kelak..,,

    ReplyDelete
  46. klau nak beperang mesti ada senjata

    ReplyDelete
  47. pg ni ada satu perselisihan paham antara 2 org melayu..seorg india bertanya sapa gaduh apa pasal...nampak tk keperhatinan c maniam...takut dgr gaduh m n m pulak tu...mungkin dia sangka itu lakonan tapi kalo dh nampak mcm parang terbang singgah pulak kt tengkok dia kacau di buatnya.

    ReplyDelete
  48. yg penting ISLAM dan MELAYU mesti pertahankan, xkisahla parti ape2 pun (UMNO ke, PAS ke)
    terang2 DAP mmg agen PAP singapore, knape mseh nak sokong lg?
    klau org melayu sokong UMNO atau PAS aku kata bguslah, dua2 agenda utk ISLAM dan MELAYU, cuma prioriti je berbeza.
    tp kalau DAP.....komunis terang2 anti agama, knape nak sokong??

    ReplyDelete
  49. peristiwa 13may harus selalu dipertontonkan ditelevision,agar semua rakyat melayu tahu akan peristiwa ini,GERAKAN SELEMPANG MERAH atau yang terkini GERAKAN SELENDANG MERAH yg menyelamatkan bangsa melayu ketika itu,...Hayatilah peristiwa 13may,..Berjuanglah jemaah GSM

    ReplyDelete
  50. kalau ada senjata x tahu gunakan apa guna buat pe.

    ReplyDelete
  51. Pendapat sy kaum cina yg bersama BN,PAS n PKR semuanya 1 tujuan menghancurkan bangsa melayu..dan mahu menguasai negara ku tercinta Malysia.Harapan sy baik pemimpin kerajaan atau Pembankang Pas,PKR harus berhati-hati dgn muslihat kaum cina..Jika semasa Pilinraya parti yg kt sokong meletakan colon Cina dan lawan meletakan calon Melayu,org melayu harus bijak semasa mengundi supaya memangkah calon melayu walaupun bukan org parti kta.Supaya kuasa terus berada pd kaum melayu..SEDARLAH SAUDARA2 KU,TERUTAMA PEMIMPIN2 MELAYU..KERAKUSAN ANDA SEBENARNYA YG MENGHANCUR BANGSA MELAYU..SOKONGLAH ISLAM+MELAYU WALAUPUN BUKAN DARI PARTI YG KITA FOLLOW..

    ReplyDelete
  52. memang umno buat kerja....
    PAS ada buat kerja? kalau buat kerja apsal boleh kalah???

    DAp ada buat kerja? ada kerja hanya untuk kaum dia saja

    PKR? xyaha ckap la...dah nak terlingkup parti tu

    ReplyDelete
  53. kenapa ada rasa yg tak kena kalau org semenanjung berjumpa dgn org sarawak.walaupun kita sama bangsa melayu.amat menyedihkan.mungkin kami ni bangsa melayu kelas 2.namun tak mengapa,aku tetap bangsa melayu.tahniah Y.B tuan zulkifli kerana berani menyuarakan isu 13 mei.fakta yang amat menarik.biar ianya jadi peringatan kpd mereka yang biadap.agar kita bangsa melayu bersatu dan bersiap sedia.

    ReplyDelete
  54. Memang sekarang ada cina yang nampak jahat dan ada yang nampak baik...dulu dulu pun mcm tu ada yang jahat ada yang baik tapi bila mereka dapat kuasa yang depa nak mereka semua 100% jadi jahat... kena ingat tu...

    ReplyDelete
  55. mengapa jepon mebunuh semua cina di malaya...kerana nipon sedar cina adalah yahudi asia...

    ReplyDelete
  56. susah kalau ada pihak yg berkepentinga peribadi. sanggup jual bangsa sendiri. aku bangga jadi bangsa melayu walaupun ada yg kata "melayu itu satu anugerah saje"....

    ReplyDelete
  57. apa kata pemimpin melayu yang lain

    ReplyDelete
  58. peristiwa kampung bekor,perak dimana pembunuhan besaran orang melayu oleh kaum cina ttp ianya senyap begitu sahaja.

    ReplyDelete
  59. TAMPA MELAYU HARI INI DI MALAYSIA SAPA YANG NAK MENEGAKKAN ISLAM..KALAU DAH DAP YG BERKUASA SAPA YG AKAN DIISLAMKAN ATAU MELAYU YG DI KAFIRKAN.. KALAU DI MALAYSIA MELAYULAH BANGSA YG AKAN MENTERJEMAHKAN APA ITU ISLAM DAN APA SAJA PERLEMBAGAAN YG KITA ADA.. PAS HARI INI SANGGUP MENGADAI MARUAH DEMI KUASA..HARAP MELAYU BUKA MATA DAN JANGAN JADI PAK TURUT SAJA...MEMANG BANYAK KEPINCANGAN UMNO DAN BN TAPI MASIH BELUM TERLEWAT UNTUK DIBETULKAN...

    ReplyDelete
  60. DAP AMAT BERJAYA KERANA BERJAYA MENJADIKAN PAS TALI BARUT NYA...MANAKALA PAS PERASAN X SUDAH KONON NYA MEREKA DILANDASAN YG BETUL..PKR CUMA PARTI SEKUMPULAN GAY DAN PRO GAY DIMALAYSIA...
    KALAU BERULANG SEMULA 13 MEI....RAMAI LAH LEBAI2 BINGAI DARI PAS YG AKAN MEMPERTAHANKAN ORG2 CINA..ATAU MGKN MEREKA AKAN DISEMBELIH KERANA SOKONG MEMBABI BUTA.....DAN UMNO AKAN DIDAKWA .......JGN LUPA BINTANG 3 RAMAI ULAMA HILANG BEGITU SAJA...

    ReplyDelete
  61. Yang bijak menilai dari sudut positif pendedahan ini..yang tolol, bodoh..bangang..macam biasa la...tetap menganggap ini satu helah politik..susah betul nak sedarkan puak2 jumud and taksub nih...sampai mampuih pun aku rasa puak2 nih xkan berubah...

    ReplyDelete
  62. AKU TAK NAMPAK KEPINCANGAN DALAM UMNO & BN AKAN DIPERBETULKAN SAMPAI BILA-BILA......TERUTAMA SEKALI DALAM PEMERINTAHAN YG TIDAK MENGIKUT CARA ISLAM, PENGURUSAN EKONOMI YG TIDAK TELUS DAN SIKAP WAKIL RAKYAT YG HANYA 5 TAHUN SEKALI TUNJUK MUKA. JIKA PEMERINTAHAN DILAKUKAN MENGIKUT PANDUAN SPT DALAM AL-QURAN DAN HADIS, INSYA-ALLAH KESELAMATAN DAN EKONOMI RAKYAT AKAN BERADA DALAM KEADAAN YANG JAUH LEBIH BAIK DARI SEKARANG....INGATLAH, KITA HIDUP DI DUNIA INI WAJIB BERPANDUKAN KPD AL-QURAN DAN SUNNAH. JIKA TIDAK, PINCANGLAH HIDUP KITA SAMADA DI DUNIA DAN AKHIRAT. WALLAHUALAM....

    ReplyDelete
  63. bila saya baca coretan yb. kalau diambil serius kepala memang sakit. ertinya orang umno memang jahat dan pencabar kuatnya pun jahat.. ada takde senang cerita saya memang bersedia menghadapi 13 mei sekali lg. watak2 mereka dlm politik semua macam freemason, kalau diikut coretan yb. saya nak tanya yb. zul satu soalan.. anwar ibrahim ni freemason atau yb. zul yg freemason?

    ReplyDelete
  64. Ada kebaikannya peristiwa hitam ini di ketengahkan sebagai iktibar agar ianya tidak berlaku sekali lagi.Secara tidak langsung dapat menyedarkan masyarakat majmuk negara ini peri pentingnya perpaduan antara kaum tetapi harus dingat ianya boleh terjadi jika pemimpin yang ada tidak bijak mengatur strategi dalam mentadbir negara.. sekiranya 13 Mei berlaku sekali lagi..bersediakah generasi muda melayu hari ini pewaris masa hadapan yang saban hari dijajah secara halus dengan budaya barat ,hidup dalam perpecahan antara bangsanya sendiri berhadapan dengannya situasi ini? akan adakah anak muda melayu yang lantang bersemangat mempertahankan nasib bangsanya dan faham akan survival bangsanya? seperti mana pejuang-pejuang tanah air suatu ketika dulu mempertahankan hak bangsanya.

    ReplyDelete
  65. sbb 2 kta kena bersyukur dgn apa yg ada skrang, maslahnya ssama melayu yg dok brgaduh..UMNO ke PAS ke PKR ke jgn dok cari slah org je..ingt 1 jari tunjuk kt org yg 4 lgi 2 blik ke diri sndiri..cba cri dlm kitab @ al Quran ada ke mnyebut nama mna2 prti politik yg akan bawa kta kesyurga

    ReplyDelete
  66. semuanya dah terlambat cakap semuanya lebat nak jadi yg paling hebat tapi ape boleh buat tak lama lagi daging nak kene siat tp nama melayu sudah terpahat bukan hanya untuk berehat..ayuh bangsa n kaum melayu semua kiter berjuang mempertahankan tanah air kite..

    ReplyDelete
  67. MEREKA SEBENARNYA LEBIH RACIST DARIPADA KITA ORANG MELAYU.. KEKALKAN ORANG MELAYU SEBAGAI KAUM TERTINGGI DIMALAYSIA MENGIKUT PERLEMBAGAAN.. KERANA MELAYU BOLEH BERTOLAK ANSUR DENGAN KAUM-KAUM LUAR.. TAPI JIKA MEREKA YANG MEMERINTAH.. KATA-KATA SEPERTI DALAM 13 MEI ITU AKAN BERULANG BERSAMA PERLAKSANAANNYA..

    ReplyDelete
  68. Toleransi dan tolak ansur biar pada-pada batasnya jangan sampai ditolak beransur-ansur sampai merugi bangsa sendiri..Bersatulah melayu pada gerak langkah dan anjakan yang sama agar paradigma tidak lagi tersasar.Yang buruk jadikan sempadan lonjakan yang baik jadikan sasaran teladan

    ReplyDelete
  69. wahai bangsa melayu semua....memanglah kita marah kerana kita ditindas....tp jgnlah bertindak ikut hati....ikutlah akal...fikirlah anak bangsa masa depan...nak mereka jadi mangsa kerana tindakan melulu....lihatlah persekitaran apa yg berlaku jika negara huru hara...jadikan pengajaran....ada cara lain penyelesaian.....jika kamu bertindak melulu memang kamu memusnahkan masa depan anak kamu sendiri................

    ReplyDelete
  70. alhamdulillah syabas yb saya bangga adanya pemimpin spti yb d kulim......sahabat2 semua sedar lah...kita mesti bersatu menentang musuh islam.....DAP mesti d tumbang kan!!!

    ReplyDelete
  71. tiada dulu,tiada sekarang..kalau btul2 bangsa tu mahu,2 belah tgn kita tadahkan...

    ReplyDelete
  72. melayu yg belot pulak mcmana..yg bergabung dengan dap

    ReplyDelete
  73. KESIHAN dgn PM kita, SATU MALAYSIA nak buang kat mana kalau kiri tuduh kanan, kanan tuduh kiri walhal PM kita pula ke CHINA jalinkan hubungan pesahabatan, MR MAN MOHAN SINGH pula ke negara kita TUJUAN pershabatan . STOP to permainan politik GO to PERPADUAN .

    ReplyDelete
  74. satu je yg aku terfikir..CINA MEMANG CILAKA AND MELAYU MASIH BODOH...

    ReplyDelete
  75. satu sahaja terdetik dihati.. CINA MEMANG CILAKA dan MELAYU MASIH BODOH dan INDIA MASIH DENGAN FILEM GANAZ GANAZ NYER. tolong lah melayu..keluarlah dari kepompong BODOH itu...seorang melayu je kene bodoh..semua seantero melayu seluruh dunia di cop bodoh...bersatulah wahai bangsa ku...aku nak hidup aman dan tiada peperangan.

    ReplyDelete
  76. salam,

    apbla sy bc blog ini dr fb sy tertarik dn rse btanggjwab utk komen..

    apa yg sya mahukan adalah supaya petikan ini di buang kembali..
    ini adalah untuk keselamatan seluruh warga malaysia samada melayu, cina ,india dan lain2.
    adakah enkau mahu peristiwa 13 mei berulang??

    kita org melayu perlu sedar bahawa apa yang kita ada skrang ini hanyalah politik,
    ekonomi kita da jauh ketinggalan,
    sedangkan ekonomilah yang membawa kita berkuasa sebenarnya.
    walaupun kita punyai kawasan tapi tak bermakna kita boleh kawal kawasan itu tanpa ekonomi.

    benarlah kata DR M, bahawa orang miskin tidak akan berpuas hati pada orang kaya, ini berlaku dlm satu bangsa.. apakah berlaku kalau pada bangsa yang berlainan.
    jadi,
    bangkitla org melayu dalam ekonomi, jadilah pengeluar produk .. janganlah jadi pembeli produk..!!!
    dan jangan asyik semakin hari semakin layu.. wahai MELAYU..
    sekian,

    -khalifahtullah-

    ReplyDelete
  77. jagalah anak2 melayu supaya menjadi orang islam yang mengamalkan ajaran islam yang sebenar. Berikan ilmu yang secukupnya pada anak-anak melayu. sewaktu aman berperanglah kita dalam membasmi kemiskinan. jika darurat pertahankan agama islam dengan jiwa dan raga. Melayu islam akan kembali berkuasa jika sembahyang jemaah di masjid setiap waktu seumpama solat jumaat jumaat sekarang ini.

    ReplyDelete
  78. Tak penah dengaq pula cerita sebegini .. cuma yg dengar melayu gaduh dgn cina sj pada 13mei ..sebabnya ni baru tahu .. setuju kalau di ceritakan di TV dan juga di akhbar ..

    ReplyDelete
  79. dunia akhir zaman...fitnah berleluasa,saling bermusuhan antara muslim....

    ReplyDelete
  80. sebagai orang melayu yang dihina dibumi sendiri ini. aku amat berharap peristiwa 13 Mei berulang sekali lagi. Inilah masanya untuk kita berjihat menentang kafir laknat yg sedang cuba merampas hak kita dibumi bertuah ini. Nescaya puluhan ribu pesilat2 kita akan bangkit bersama ratusan ribu askar2 bangsa melayu yg ada menghapuskan bangsa laknat yg tk mengenang jasa setelah diberi peluang menumpang dibumi ini. Kini mereka diibarakan seperti diberi betis hendak peha pula. Ayuh bangkitlah bangsaku drp lenamu....

    ReplyDelete
  81. keganasan bkn 1 penyelesaian,
    kematangan cara berfikir dan membuat keputusan adalah yg terbaik.

    Nabi Muhammad tidak pernah menggunakan keganasan untuk menyampaikan agama,
    jadi
    fikir-fikirkanlah...

    kita ada agama,
    kita manusia ada kelebihan untuk berfikir ..
    kita bukan binatang,
    ...................

    ReplyDelete
  82. Korang fikirlah sedalam2nya...nape smua tu terjadi, Siapa bg Spura (Temasik) kat Cina. Siapa wat perjanjian ngan Cina dan India masa nak merdeka. Siapa yg bg tanah d Genting Highland kat Cina dan jdkan kasino. Siapa yg mengurangkan kuasa yg ada pd raja-raja melayu? Siapa yg hina raja-raja melayu? Siapa yg banyak makan rasuah yg d berikan oleh taukey2 Cina utk luluskan projek itu ini. Siapa yg sebenarnya telah gadai Tanah Melayu ni? Siapa yg wat slogan 1Malaysia sdngkan dah ada Slogan MUHIBAH...Salam Muhibah... Siapa??? Siapa yg perintah negara ni selama 53 tahun tp masih dok mnta sedekah hak 30% kat org Cina. Ni semua sendiwara UMNO dan balacinya ungkitkn kisah silam sbb ramai org melayu dah sedar tentang kerakusan pemimpin UMNO membolot harta kekayaan negara. Salah satu cara utk berkuasa apabila telah kalah ialah dengan mencipta kekacauan dan huru-hara dan selepas itu sipencipta huru-hara itu akan jd hero utk bela bangsa Melayu. Negara ni akan hancur sbb negara ni d perintah oleh UMNO. Jgn mimpi kalau berulang lg Peristiwa 13 Mei tu Melayu akan menang. Kebanyak anak-anak Melayu dah jahanam...Lalai, alpa, dadah, arak, judi, Zina, hiburan barat, semua Melayu yg juara. Lebih baik skrng kita fikir bagaimana untuk kekalkan keharmonian kaum yg kita kecapi dan yg paling penting kita fikirkan bagaimana utk memilih Pemerintah yg adil yg dapat mengagihkan kekayaan negara kita ini secara sama-rata. Melayu adalah bumiputra di negara ini tp jgn lupa d sbbkn Perjanjian Syaitan pemimpin2 Melayu dulu maka Cina, India dn lain-lain bangsa juga adalah warganegara. Tanah Melayu telah lama tergadai, yg tinggal adalah Bumi Malaysia yg terpaksa kita kongsi bersama kaum-kaum lain. Tak perlulah kita ikut rentak UMNO utk mencetuskan pergaduhan kaum. UMNO mmng sengaja tidak amik tindakan ke atas Namewee dan lain2 org cina yg menghina Melayu tp cepat menghukum org melayu yg mempertahankan hak Melayu. UMNO eat mcm tu sbb pekara itu akan dijadikan senjata utk cetuskan huru-hara bila tiba saatnya. Oleh itu kepada saudara-saudaraku sekalian, BERHATI-HATILAH AKAN API PERKAUMAN YG SEDANG DITIUPKAN OLEH PEMIMPIN KITA. JIKA ANDA CINTAKAN NEGARA INI, JIKA ANDA SAYANGKAN BANGASA ANDA, JIKA ANDA INGIN HIDUP DALAM KEHARMONIAN, JIKA ANDA INGINKAN KEKAYAAN NEGARA INI DITADBIR DGN SEMPURNA MAKA KITA SEMUA PERLU BERUBAH PADA PRU13 DAN ELAKKAN DARIPADA KEKACAUAN DAN HURU-HARA YG AKAN MUNCUL DI HARI MENDATANG.

    ReplyDelete
  83. Salam semua.sy orang cina kat terengganu,agak sedih apbla membaca aktikel ni.ku paham kemarahan melayu,family aku pun bukannye orang kaya.wahai kawenku,semestinye ku tak nak 13Mei diulangi, tak sanggup ku nak tengok mayat di tepi jalan, tak sanggup ku nak tengok penduduk Malaysia tinggal separuh,tak sanggup ku nak tengok keunikan Malaysia terhapus.Pernah sorg cikgu berkata,minda pemuda-pemuda skrg senang dipengaruhi politik,tpkan politik kite masih tak matang.Kite dipermainkan oleh ahli-ahli politik yang berniat jahat, mereka tak payah bertanggungjwb sedangkan duit rakyat dimasuk poket.sy pun tak suke DAP,UMNO,PAS,PKR,seme tak suke.jgn salah paham,sbb cina pun tak dapat kebaikan, diorang je yg kaya.banyk cina kaya tp bukan seme,cina yg berniaga kayalah,cina cam ayahku yg tak berniaga tak kayalah,duk pun rumah muroh je.sy bersyukur tuk jadi Malaysia, berbangga amat sekali.jgnlah kite berbalah,takde sesiapa yg nak menghalaukan sesiapa,aku pun tak nak balik china,seme ni cume helah politik.ayah aku tak pernah suruh bencikan sesiapa,racist pun salah pendidikan keluarga.bersatulah kawenku,yg penting Malaysia perlu dijaga agar tak dibuli negara lain yg cuba mencampur tangan.Melayu anak jati Malaysia,aku pun anak jati Malaysia.Membangunkan Malaysia agar kite dapat mengembalikan masa kegemilangan seperti dulu.

    ReplyDelete
  84. aku sukakan keamanan.

    benda2 racial ni sengaja ditiupkan oleh segelintir shj. dan merebak ke dalam pemikiran ramai. lantas diturunkan kepada anak2 generasi baru. dan ini menjadi kitaran tanpa henti.

    mgkn idea utk kepelbagaian Bangsa dalam satu rumpun masih menunjukkan kita membezakan Bangsa. bg saya, adalah lebih baik kepelbagaian INDIVIDU yang dirumpunkan.bukan bangsa.

    -not anonymous-

    ReplyDelete
  85. ape da duit bagi makan anak bini pun kerja dgn org cina... pikir2kan la

    ReplyDelete
  86. http://en.wikipedia.org/wiki/May_13_incident

    ReplyDelete
  87. (Petikan dari sebuah buku)Saya ingin berkongsi satu cerita kepada anda semua. Mungkin kita boleh ambil iktibar dari cerita ni.

    Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.

    Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

    Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?

    Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?

    Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam bekas tak ada tutup…ketam melayu la….

    Melayu: Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi tutup?

    Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

    Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?

    Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

    ReplyDelete
  88. 13 mei takkan berulang jika DSAI tak buat hal.

    ReplyDelete
  89. Ramai di kalangan orang atasan yang leka tentang semua ini..
    13 MEI tetap akan kembali..
    bersiap sedia orang MELAYU..
    Allahuakhbar

    ReplyDelete
  90. salam..sy nk tnya sikit...mse peristiwa ini..sapa yang pegang?cina atau melayu..sesetengah saya kata melayu..??boleh bg tau?

    ReplyDelete
  91. sepanjang masa kita rakyat melayu perlu bersedia mmpertahankan agama islam,bangsa melayu dan negara malaysia... kuatkanlah zikir lillahitaala...buat skurang2nya 5000 sehari malam2 tu...insyaallah...dengan izin allah.s.w.t... allah lindngi kita...

    ReplyDelete
  92. SAYA SOKONG CADANGAN YB... HIDUP MELAYU...

    ReplyDelete
  93. ALLAHHUAKBAR!ALLAHHUAKBAR!ALLAHHUAKBAR!

    ReplyDelete
  94. tu pun melayu xsedaq2 lagi...

    ReplyDelete
  95. Syabas, tuan. Biar buka cerita, biar buka lipatan sejarah silam,biar semua boleh faham tak kira kaum, ini bkn rasis tapi kena faham ,MEMANG Melayu yg majoriti berjuang utk negara zmn dulu, Org Cina kata "itu Masalah Melayu". Kaum lain kena faham tak ada negara lain yg beri w/negara dgn senang hingga menyamai jumlah kaum bumiputera @ Melayu. Carilah negara mana, Jangan jadi kacang lupakan kulit. Maaf rakan kaum lain, ini bkn rasis. Salam Perpaduan

    ReplyDelete
  96. korang semua cakap je pandai... tapi tak tau apa. apa nak digusarkan... sekarang bukan zaman kapak atau parang... ATM sekarang serba cangih.. RAMD, Komando n PARA (askar elit) 90% berbangsa melayu termasuk dgn general tertingginya. jika perintah berkurung seperti 13mei diwartakan, ATM akan memainkan peranan. taula apa depa nak buat. korang semua takyah nak sibuk2.dok je dlm rumah kalau taknak tergolek dog tepi jln

    ReplyDelete
  97. bangkitlah wahai bangsa Melayu dari tidur dan angan-angan mu..........
    persiapkanlah dirimu dengan ilmu mempertahankan diri dan ilmu Agama dengan secukupnya kerana Agama Islam dan bangsa Melayu sedang ditindas dan dipermainkan.........
    sebarang kemungkinan yang mendatang harus kita rempuhi dengan bersungguh-sungguh demi AGAMA ISLAM dan BANGSA MELAYU.....

    ReplyDelete
  98. kuncimulut:

    sekarang org Melayu juga dihalau secara halus tanah dibeli oleh Cina, buat rumah harga 500K ke atas, akhirnya Melayu merempat tiada tanah jadi bangsa seperti pendatang. Pekerja asing pon duduk di rumah Banglo ramai2...apa yg tinggal kat org Melayu..merempat ..., jadi siapa akan membela nasib org Melayu...kalau begini jadinya..akan hilanglah ketuanan Melayu dlm masa 10 thn lagi....peristiwa 13 Mei pasti berulang kembali...

    ReplyDelete
  99. saudara saudari,mmg sy stuju ngn ape yg YB ckap..tp kita sbgai mnusia yg berakal dn wras sbb masih mmpu gnakan teknologi ni kenalah same2 fikir dn jlankan tnggujwab kita sbgai manusia...kta bkn sje plu mghrapkn pmimpin2 kita utk jlnkan tggjwab,tp kita sndri plu mmainkan pranan dlm mnjga hbungan kita ssama insan tdk kiralah sesama Melayu atau sbaliknya.

    ReplyDelete
  100. YANG KAT DALAM NI RAMAI YANG BAGI KOMEN IKUT HATI.. BUKAN NAK KAJI.. SEJARAH BUKAN SEKADAR UNTUK DIDENGAR.. SEJARAH ADALAH UNTUK DI KAJI.. KITA DAPAT TAU SEGALA YANG BERLAKU DAN JADIKAN TELADAN ATAU SEMPADAN DENGAN CARA TERDIDIK, CARA TERPELAJAR.. BUKAN NAK JADI HERO KAMPUNG.. DAH LA EKONOMI TAK PEGANG.. PASTU NAK BERPERANG.. BAGI TAU DALAM NI NEGARA MANA DAN BANGSA MANA YANG EKONOMINYA TAK KUKUH AKAN BERJAYA DALAM PEPERANGAN? HANYA MUHAMMAD S.A.W JE YANG BOLEH BUAT.. KITA SETARAF KE NGAN RASULULLAH? HATI KITA SAMA KE SUCINYA NGAN DIA, KESABARAN KITA SAMA KE CAM DIA? FIKIRKANLAH BALIK... SUMANYA SEBAB SAPA?.. KITA ORANG MELAYU SENDIRI YANG TAK SEDAR.. TENGOKLAH.. ANAK2 KITA DIBERI PELUANG MENIMBA ILMU SAMPAI DI UNIVERSITI.. DI IPTA % PALING RAMAI IALAH BANGSA KITA.. PTPTN DIBERI.. TAPI BERAPA RAMAI YANG DAPAT CGPA YANG TINGGI.. BANGGA MASUK UNIVERSITI, BANGGA DAPAT IJAZAH TAPI POINTER BAWAH DARI 2.50. PASTU MENYALAK X DE KERJA.. YANG POINTER 3.00 KEATAS SAPA? BANGSA LAIN. YANG CEMERLANG PULAK BILA DAPAT KERJA BAGUS , PEGANG JAWATAN BAGUS MULA LUPA DUNIA.. NAK PENUHKAN TEMBOLOK SENDIRI.. TERMASUK PAK MENTERI KITA.. BANGSA LAIN ADA SEMANGAT BANTU BANGSA DIA.. KALAU KERJA KILANG , OPERATOR BANGSA LAIN GAJINYA LEBIH MAHAL DARI SUPERVISOR BANGSA MELAYU.. SEBAB NAK TOLONG BANGSA DORANG.. TAPI KALAU PASAL PROJEK @ PELUANG PERNIAGAAN KENAPA MEREKA YANG BERJAWATAN NAK SEKAT MELAYU.. KENAPA X BAGI KAT MELAYU? SEBAB BANGSA ASING BAGI RASUAH, MELAYU X DE DUIT NAK BAGI RASUAH.. YANG DAPAT PROJEK PUN SAMA.. FIKIR NAK UNTUNG BANYAK.. HASIL KERJA X SAMA NGAN BANGSA LAIN.. CHITT PORAHHHH.. YANG TAHU NAK MENYALAK, NAK BERGADUH.. KEJATUHHAN BANGSA KITA SEBAB KITA . BUKAN SEBAB ORANG LAIN.. NAK KATA SALAH PENJAJAH X LETAK MELAYU DI BANDAR, X BOLEH JUGA.. SUATU MASA DULU INDIA SOSIOEKONOMINYA LEBIH TERUK DARI MELAYU.. TAPI SEKARANG TENGOKLAH PERUBAHAN MEREKA.. BERKAT KEGIGIHAN MEREKA.. MEREKA BERADA DI TEMPAT KEDUA PENGUASAAN EKONOMI SELEPAS CINA..
    TENGOK PULAK PEMIMPIN KITA.. KALAU UMNO KALAH DI PRU AKAN DATANG BUKAN SALAH CINA DAN INDIA.. TAPI SALAH PEMIMPIN MEREKA SENDIRI.. PEMIMPIM UMNO DULU SPT TUNKU ABDUL RAHMAN , TUN RAZAK LEBIH UTAMAKAN MELAYU.. KEMERDEKAAN.. FELDA.. UNTUK APA SUMA TU? UNTUK MELAYU.. TAPI ANAK DIA ADA WAT CAMTU? APA YANG DIA BAGI DALAM PERBELANJAAN BAJET? BURUNG WALIT. HAHAHA..PEMIMPIN DAHULU APA HARTA MEREKA YANG ADA SELEPAS MEREKA BERUNDUR? X ADA HANYA RUMAH DAN KERETA BURUK.. SUMA YANG DI LAKUKAN UNTUK RAKYAT.. TERUTAMANYA ORANG MELAYU.. TAPI PEMIMPIN SEKARANG X MACAM TU.. SUMA UNTUK POKET SENDIRI... UNTUK KELUARGA SENDIRI.. BARU JADI ADUN , KERETA DAH 10 BUAH, RUMAH 10 BUAH TANAH BERIBU EKAR.. INI NAMANYA KERJA UNTUK RAKYAT KE? AKU RASA MANA2 PARTI PUN AKAN WAT CAMNI GAK KALAU MENANG.. CUBA KITA UBAH BENDA NI.. BUKAN UBAH ASAH PARANG BERPERANG? KALAU KITA BERPERANG TAPI KALAH.. TANAH JADI HAK ORANG ASING.. SAMA GAK.. SO WIN WIN SITUATION LAAA.. UBAH ORANG MELAYU JADI BERSATU DARI PEMIMPIN HINGGA KE RAKYAT.. KONGSI APA YANG KITA ADA BERSAMA.. TU YANG SEBAIKNYA..
    PEMIMPIN SKARANG PUN LEMBIK..PENAKUT.. APA YANG ORANG BUAT SUMA TERIMA.. KALAU PEMIMPIN KITA X PENAKUT DAN LEMBIK MANA MUNGKIN PENDATANG ASING RAMAI DI NEGARA KITA.. KITA BERBALAH SESAMA SENDIRI RUPA2NYA NEGARA SATU HARI NANTI DIKUASAI OLEH PENDATANG ASING.. HAHAHA... FIKIR2KANLAAHHHH

    ReplyDelete
  101. Apa2 pun kita kena bersyukur kpd Allah swt..kerana melayu Islam menang ketika 13 Mei atas bantuan anggota ATM. Masa 13 Mei saya masih kecil tp sudah faham apa yg terjadi pada masa itu. Darurat disitiharkan ketika itu..memamng takut pd masa itu...setelah anggota polis serahkan pada anggota tentera...selamat segala2nya...insyaallah selagi anggota tentera dijaga dan berdoa kpd Allah swt...kita akan selamat..Aminn

    ReplyDelete
  102. Di mana-mana tempat mesti ada isu perkauman, ini tak boleh di elakkan kerana ini adalah perasaan semula jadi manusia walhal semuanya datang dari Adam. Perkara ini berlaku dan mungkin berlaku lagi bukan kerana angkara mana-mana pihak .. saya sendiri berdarah campuran, Melayu & Cina .. jawapan yang selama ini anda cari adalah =

    FREEMASON ! boleh google sendiri info² tentang ni.. FREEMASON telah lama menyusup masuk ke negara ini, pada ketika Kerajaan Melayu Melaka lagi... sistem-sistem Dajjal ini telah di tanam dengan baik dan ini lah cara kehidupan kebanyakan masyarakat di negara ini ... u see... check out the BIGGER PICTURE...tak payah nak pening-pening cari kenapa ianya berlaku ..

    ReplyDelete
  103. XKAN MELAYU HILANG DI DUNIA.....BANGKITLAH WAHAI ANAK2 MELAYU!! JGN BIARKAN BANGSA LAIN JATUHKAN AIR MUKA KITA!!! INI TANAH AIR KITA!! BEKORBANLAH DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA!!

    ReplyDelete
  104. artikel di atas sngt bagus... tp ambil lah dgn positif..YB tu bukan suruh beperang..beliau kalau boleh nak adakan kesedaran,supaya kejadian mcm 13 Mei tu x berlaku lagi ...kaum2 lain bukan musuh kita...ade segilintir je yang buat onar untuk kepentingan peribadi .. islam cintakan keamanan

    ReplyDelete
  105. Agak-agaknya kalau semua cina kat M'sia ni masuk Islam ada lagi tak macam peristiwa 13Mei ni.. Tuntut menuntut hak kaum dsbgnya..?
    Di mana perjuangan menegakkan Islam selepas merdeka lebih 50 tahun??
    Apakah berbalah2 sesama agama itu dituntut dalam Islam?

    Sama2 kita renungkan dan fikirkan cara penyelesaiannya.

    ReplyDelete
  106. assalamualaikum wahai sahabat2 sekalian... hamba ini tidak lah pandai dr apa segi sekalipun tetapi ingin jua hamba meluahkan .. mohon ampun jika ada kesalahan diantaranya... islam mengajar kita untuk mencari ketenangan kedamaian serta benda2 positif didalam kehidupan... islam mengajar kite untuk mempertahan kan agama bukan bangsa.. hamba sedih apabila bangsa kita sendiri seakan tidak mempedulikan titlement istimewa mereka iaitu 'ISLAM'... saudara kita yang berhijrah di malaysia dikutuk dihina dicaci dimaki... apakah 'ISLAM' mengajar kita untuk melakukan perkara2 ini?? setahu saya islam mengajar kita bersaudara dgn saudara islam kita tidak mengira 'KULIT'... insaflah wahai sahabat2 sekalian... timbangan didada pun kita tidak tahu... janganlah kita menyempitkan pemikiran kita... ALLAH itu maha berkuasa lagi bijaksana... mintak ampun dan maaf tetapi ingin hamba bertanyakan pada sahabat2 sekalian bersediakah kalian sekiranya sampai "MASA" nya nanti??? bersediakah kalian menghadap dunia apabila sampainya "MASA" nanti?? sejarah mengajar pengalaman.. sekiranya ada jalan terbaik bg kita untuk berdamai lebih elok dilaksanakan... tidakkah kita bangga melihat anak2 kita berkawan dgn kaum2 lain?? tidak bangga kah kita bahawa kaum lain menghormati ISLAM?? jgn lah perpecah belah... dan ingatlah sahabat2 sekalian setiap benda yang negatif dtgnya dari kita sendiri... dan setiap yang baik datangnya dari tuhan... kita merancang tuhan yang menentukan... hamba sedih apabila melihat kita ini pada masa kini... telah disediakan oleh al-quran dan al-sunnah tp tidak mengikutinya.. hamba sedih melihat kritikan tiada henti bg mereka yang ingin meyatukan islam... hamba sedih melihat kaum hamba ini masih di di tahap membimbangkan... dan yang paling menyedihkan mereka yang berhati mulia yang ingin membawa generasi2 muda ke jalannya dipersenda2kan... kembalilah wahai saudara2ku... sesungguhnya demi ALLAH hamba tidak ingin melukakan hati dan perasaan kalian... ini kerana hamba sedar hamba ini harus menunaikan janji nya dgn tuhannya melalui dakwah... wahai saudara2 ku bukakan lah mata, hati, dan akal kalian supaya anda dpt melihat betapa besarnya nikmat allah... jgnlah kerana DUNIA kita terpesong dari jalan nya... hamba ini cuma berhasrat ingin melihat Baginda Rasullah gembira melihat umat2 zaman kini apabila sampai masanya... insyaallah... mintak ampun dan maaf jika ada tersalah bahasa dan fahaman hamba ini... ini kerana hamba masih jauh dari mendekatinya jalanya dan masih banyak perkara yang hamba tidak tahu... assalamualaikum warahmatullah hi wabaraku hu waridwani... semoga kalian dapat disinari oleh cahaya kenikamatanya.. amin..

    ReplyDelete
  107. pada sesiapa yang tidak mahu membela nasib agama dan bangsanya pada masa kini barangkali nenek moyang mereka adalah petualang dan mungkin juga tali barut kepada yang menentang agama dan bangsanya sendiri.

    ReplyDelete
  108. http://nusantara3008.blogspot.com

    ReplyDelete
  109. kita tak tahu isi hati mereka, walau bagaimana pun kita harus bersedia, bersatulah kita.. siap siagalah kita..

    ReplyDelete
  110. cina guna duit kalu nak jatuhkan kita..duit paling bkuasa sekarang..diaorang tengah kumpul duit...byk gangster2 cina kumpul duit banyaknya bukan2...diaorang boleh guna duit tu upah orang luar oooo....

    ReplyDelete
  111. Politik pecah dan perintah.... Saya berkawan tidak mengapa, kamu berkawan sangat merbahaya
    Perjuangan...Rakyat disuruh berjuang, pemimpin mengumpul wang.Rakyat tidur dijalanan, pemimpin di istana kayangan. Rakyat ikhlas bertahan, pemimpin mencari peluang...
    gugur...gugur nangka kerana tangkainya, gugur wau kerana talinya, gugur bangsa kerana pemimpinnya...

    ReplyDelete
  112. INGAT KESELURUHAN ORANG MELAYU YANG BERAGAMA ISLAM,KITA HIDUP MESTI BERPANDUKAN AL-QURAN.BUNUH MEMBUNUH TIDAK DAPAT MENYELESAI KAN APA-APA.BERSATU KITA TEGUH,BERCERAI KITA ROBOH..TAKBIR,,,ALLAHUAKHBAR!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  113. em bnyk gak pnyokong2 tegar PReput ni masih nk mnyalahkan umno dlm apa jua pun, tp yg pliknya mereka snggup lagi nk brjuang untuk DAPig, ye x semua bngsa cina mmpunyai sikap chauvinist sbb ada d antara mereka ni dtg dr daerah lain2 d negara china, namun ada gak yg trpengaruh dgn mitos yg d bw oleh DAPig untuk prtahankan bngsa cina, dan jgn lupa DAPig jugak ada kaum2 lain juga dlm parti diaorg, apa yg DAPig mahukan ialah tanah melayu untuk mnghalang pengaruh islam d tanah brtuah ini, ingatlah mereka bknnya manusia yg perlu kita brkawan tapi sikap mereka ini lebih kpd anjing yg tngh kelaparan, aku x akan melupakan apa yg dibuat oleh mereka pada kaum melayu d pulau pinang satu masa dulu, dr arwah datuk aku hngga generasi akan dtg aku tetap akan mncari jln untuk mnghalang DAPig ini brkuasa scara mutlak, ingat lah rakyat malaysia DAPig ni adalah parasit komunis yg masih ada d tanah melayu sehingga kini.. kita umat islam harus bijak mnggunakan akal untuk menialai setiap pkara yg brlaku d tanah brtuah kita ini, brsatulah melayu x kira mana2 parti pun, kenangkan lah ms dpan anak2 melayu yg akan dtg jgn dsebabkan ke egoan kita ni akan memusnahkan nasib anak2 melayu d ms dpan... fikirkan anak2 kita bagaimana keadaan mereka d ms dpan jika terus menerus mmbiarkan pengganas DAPig ni menggugat hak kita d bumi kita sendiri...

    ReplyDelete
  114. Salam kepada semua.. hari ini ideologi politik telah menular ke setiap pemikiran mereka2 yang tggl di TANAH MELAYU ini... Anda semua membincangkan tentang hak-hak MELAYU.. tapi adakah anda semua tahu apa yang dimaksudkan dengan bangsa MELAYU????? Persoalan yang anda sendiri tidak dapat menjawab... Anda semua patut mengkaji asal usul dan kehebatan BANGSA MELAYU... hari ini kita telah dimomokkan dengan pelbagai momokan yang membuatkan kita tidak dapat bangkit seperti zaman KESULTANAN MELAYU MELAKA.... ini masalah kita.. kita sendiri tidak dapat hendak menyelesaikan masalah dalam diri kita tetapi kita melihat kesalahan org lain.. kita sekarang telah disogok dengan hiburan dan khayalan dunia..ini yang berlaku di zaman KESULTANAN MELAYU MELAKA... jika anda dapat mengkaji sejarah BANGSA MELAYU...kita semua mampu untuk bersatu dan sekaligus memerintah tanah air ini dengan penuh kehormatan dari bangsa asing... hari ini, bangsa asing memandang kita umpama sampah!!! kerana kita mengambil sahaja sisa2 dari mereka utk hidup dan kita bergantung hidup (ekonomi) pd mereka... SALAH SIAPA??????? Sudah tiba masanya KETUANAN MELAYU itu bangkit utk menerajui pemerintahan tanah air tercinta ini....Kehebatan bangsa MELAYU itu sendiri terletak pd namanya...MELAYU..Bangsa @ KAsta yang tertinggi!!!!!!! Bangkitlah wahai pejuang-pejuang PANJI HITAM!!!! BAngkit menyedarkan bangsa mu ini...!!!!! ALLAHUAKHBAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  115. SUMPAH MELAYU

    KAMI, umat Melayu beragama Islam pada hari ini berjanji tidak akan berhasad dengki, khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sama sendiri. KAMI berjanji akan bersatu padu dan patuh menegakkan agama Islam. KAMI juga berjanji akan bekerja kuat untuk menyara diri dan keluarga kami.

    KAMI sedia bersaing sesama umat Melayu dan kaum-kaum lain dengan jujur dan terhormat.

    KAMI umat Melayu bersumpah setia untuk :

    •Mempertahankan kepentingan dan hak Melayu;

    •Mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Melayu;

    •Memperjuangkan ikhtisad dan pelajaran bangsa Melayu; dan

    •Mempertahankan maruah Negara supaya aman sejahtera.

    ReplyDelete
  116. Ini semua Melayu Lancau meh.. Malay Si..

    ReplyDelete
  117. bende dah jd... biar jela... malaysia dah aman damai da... xkan nk ulang lg kot peristiwa 13 mei ni....

    ReplyDelete
  118. Melayu mudah lupa...

    ReplyDelete
  119. kita mempertahankan agama dan bangsa..jadikan sejarah sebagai iktibar bukan berharap sejarah akan berulang. jika terjadi maka siap menghadapi tapi amat2 bodoh n sial sape yg mendoakan perkara yg buruk terjadi. kena fikir setiap kaum ada kaum wanita, org tua, kanak2, bayi kecil. kalau ada gila sangat nak berperang pergi aje la kat palestin tu jangan nak tunjuk jaguh dengan komen2 melampau, berharap n berdoa perkara buruk terjadi kalau takat parang pun kau orang tak dapat terbangkan, kalau dengan jari telunjuk pun kau tak bule guna untuk melindung diri.. usah berangan.. bodoh punya melayu jenis gini

    ReplyDelete
  120. Penjelasan YB amat bermakna agar kita sama2 menjadikan peristiwa itu sebagai satui ikhtibar.Kita bangsa Melayu ini sangat berbudi,beradab serta bersopan-santun sehingga ada kaum lain yang mengambil kesempatan daripada kebaikan kita ini....Biar Mati Anak Jangan Mati Adat...TETAPI jangan kerana perumpamaan ini Bangsa,Agama dan Negara yang kita cintai ini tergadai......... Kita perlu belajar daripada SEJARAH....untuk menghadapi hari-hari yang mendatang. Yang penting sekali para barisan pemimpin kita yang mentadbir negara perlu sentiasa peka tentang perkara-perkara ini kerana merelah yang mencorakkan sistem pentadbiran negara. Hidup Melayu...

    ReplyDelete
  121. Secara peribadi saya katakan....sampai kiamat saya tidak akan mempercayai kaum ini(C,,,)100 peratus kerana sejarah telah membuktikan mereka ini akan baik jika berkepentingan. Lihatlah tanah parameswara..pengasas kesultanan melayu melaka....apa dah jadi?

    ReplyDelete
  122. kata2 YB jgn disalah tafsir, bkn utk nyalakan sentimen perkauman. Tp utk mengingatkn bagaimana trjadinya 13Mei disebabkan hasutan oleh sesetgh pihak. Pihak yg mempertikaikn Artikel 153 utk kepentingan sendiri. Usahlah saudara semberono mengapi-apikn kebencian sedangkan saudara juga sudah termakan hasutan mereka.

    ReplyDelete
  123. Bende yg lepas tu lepasla,skang ni rakyat nak tukar sape,nak pilih sape tu hak rakyat,najib pun xleh halang,dlm mase yg bbrape tahun ni pun mcm2 pr dah wat utk rakyat....mca ngan mic pun geng bn gak....pas,pkr gabung ngan dap sbab nak jatuhkan bn/umno...mse pru yg lpas pun rakyat dah tunjukkan kt bn,yg sokong pr pun bukan calang2 org smua org2 bandar....cme org2 kampung je yg masih lg setia ngan bn/umno....klaw la org2 kampung tau cite sebenar ttg kejahatan bn/umno ni,aku ingat dah kne baling ngan getah sekerap dah diorang ni...siaran kt tv plak asyik2 nak hentam pr,kate demokrasi,tnjukkan la kebaikan pr kt rakyat lak,semua bende2 buruk je tunjuk,takut rakyat beralih arah plak nnt,ye tak??

    ReplyDelete
  124. apa-apa pon aku dan kawan2 aku dah cukup bersedia...!!! datang la wahai 13 mei..aku menunggu kedatangan mu...darah merah aku akan tetap membara untuk pembalasan saudara mara aku yg terkorban...syahid ku nantikan...

    Allah Hu Akhbar...!!!!

    ReplyDelete
  125. setelah ku baca semua komen ini hati ku menjadi panas dan darah ku bergetar-getar menandakan semangat keMelayuan dan keIslamanku yang harus disatukan untuk menentang musuh-musuh Melayu/Islam..Demi Allah dan Muhammad Kekasih Allah akanku hapuskan bangsa keparat yang cuba hendak mengusir saudara Melayu/Islamku jika berulangnya peristiwa seperti 13 mei 1969 yang telah lalu..mungkin keparat itu semua pun menunggu masa yang sesuai untuk menghapuskan kita orang-orang Melayu..bersedialah wahai saudara Melayu/Islamku semua dari sekarang..walaupun kita tidak memiliki senjata api, percayalah demi menegakkan Islam khususnya, Yang Maha Pemberi Pertolongan akan bersama-sama kita..siapkanlah keris dan pedang warisan keturunan Melayu, nantikan saat itu datang bertamu..ciss..!! pantang Melayu berundur sebelum kalah...!!!!

    ReplyDelete
  126. org melayu diam ,tapi ada had....jgn melampau.jgn terus biadap..walaupun ada komen2 yg cuba bakar perasaan org melayu lagi di sini.kita teliti komen2 mereka...

    ReplyDelete
  127. salam...13 mei nak berulang..??
    adakah melayu bersedia..?? yang ramai rambut pacak..kaler kuning..duduk dating sana sini...solat pon tak buat asyik tengok hiburan..nyanyi sana nyanyi sini...konsert lagi..nak berjuang..?? berani ke nak mati...tak payah laaaa emosi..bangsa kiter ni makin teruk...cakap yaaa memang pandaiii..tanah orang melayu makin hilang...?? sapa punya kerja...?? kan anda nak pembangunan....so gadai la tanah tu buat bangunan besar- besar pastu bagi la cina duduk..ko org duk la kat hutan2...sebab tak mampu nak beli..bangunan tu....ingatt...slogan 1 malaysia semua di kongsi sama rata..haaa apalagi..kongsi la semua nyaaa...apa mau kecoh-kecoh...allah taala bagi akalll...pakai laaaa...jangan la jadi pak turut..

    ReplyDelete
  128. salam,terima kasih yb ZUl, izinkan saya beri sedikit pendapat yg terlintas di fikiran.
    bagi org melayu sepatutnya muhasabah diri dan belajar lah dari sejarah.jgn lihat orng yg memberi pengajaran tetapi apa yg boleh kita guna dari pengajaran itu hatta dtgnya dari org yahudi sekalipun..tak guna cakap berdegar2..
    org melayu sepatut mula merubah nasibnya bermula dari dalam dirinya sendiri,dari dalam rumahnya sendiri.didik anak2 dan dan isteri kita arah kebaikan yg patut org melayu capai.hidup perlukan perancangan yg berjangka masa, baru kita tahu kedudkan semasa kita.jgn kita dilalaikan dgn benda didepan mata.kita perlu fokus mencapai objektif hidup yg kita rangka.tak perlulah kita menunding jari, salahkan Umno,PAS,PKR,kerajaan,cikgu sekolah yg gagal mengajar,kesilapan ibubapa kita...kerana kita mempunyai pilihan.kita yg bertgjwb atas perbuatan kita.kita yg dapat mengubah diri kita.Perbaikilah diri kita menuju kearah yg lebih baik.insaflah, nasib kita ditangan kita.. didik lah diri dgn sejarah.jgn kita ulangi kesilapan pahit org yg terdahulu,jadikan kesilapan itu sebagai petunjuk arah kita menempuh hidup yg mendatang.bersyukurlah kita kerana tak perlu merasai kesengsaraan itu.persiapkan diri kita dgn bekalan yg sepatutnye..ibarat kata, kalau hendak menang berperang,bekalannya adalah strategi perang dan senjata, kalau nak berjaya dlm ekonomi dan perniagaan,bekalannya ialah strategi berniaga,bukan semberono mengikut emosi amarah kerana amarah itu membuatkan kita gagal berfikir dan merencana tindakan kita untuk mencapai kejayaan yg diimpikan.begitulah setrusnya.ingatlah, jgn lah kita jatuh dlm kelOmpok MELAYU MUDAH LUPA..

    ReplyDelete
  129. SALAM.
    YANG BERKATA-KATA RAMAI.APABILA TERJADI ,YANG BANYAK CAKAP HATTA YANG BERKOBAR-KOBAR MENANTIKAN BACUL,BERSELIMUT DALAM RUMAH.BERKURONG DIDALAM RUMAH.BERCAKAP CRDIK BAK KANCIL BERJUANG TAKOT BAK LIPAS.

    ReplyDelete
  130. kami di JALAN RAJA ALANG SENTIASA BERSEDIA


    RANTING RAJA ALANG ///.

    ReplyDelete
  131. Orthodox ChristainMay 18, 2011 at 8:56 AM

    Ramai orang PAS kat sini suka berkata itu dan ini bukan cara Islam la itu ini. Kalau Rasulullah SAW ikut cara PAS & melayu DAP dia tak akan berdakwah kepada Kafir Quraish kerana itu perbuatan kononnya "chuavanist & racist".

    Ternyata PAS galak nak kuasa dah lupa pangkal perjuangan mereka iaitu Islam dan kaumnya.

    ReplyDelete
  132. asalamualaikum....taniah YB di atas kata yg banyk memberi kesan kapada orang2 melayu....bersatu lah ank2 melayu...peristiwa 13 may,ada lah sejarah yang harus kite ambil tahu,terutama untk anak2 melayu..."DI MANA BUMI KU PIJAK,DI SITU LANGIT KU JUNJUNG"......bersiap sedia lah wahai orang2 melayu,kemugkinam peristiwa berdarah akan berulang
    semula...wasalam....

    ReplyDelete
  133. bodoh ampa ni..jgn salahkn umno ka..pas ka..fahaman politik ampa tu xkn dpt selesaikn masalah..ampa kna pikir,klu melayu x bersatu,semua pkat nk ikut fahaman politik masg2..mampuih la..sronok cina tepuk tgn..hampa mai la penang..tgk la melayu takat mana kemajuan..apa yg ada kt melayu penang..kesian la kt kami..psai pa kita nk ada smpi 2 3 party..

    ReplyDelete
  134. Awas Cinerrr n Keliiingg celaka!!!!!

    ReplyDelete
  135. aku memang sedih dengan kemajuan melayu penang...itulah akibatnya bila hilang pemerintahan melayu.......kalo berulang 13 mei yang lepas.......aku sanggup buka baju yang ku pakai sekarang........Allah.......bersatulah wahai melayu...

    ReplyDelete
  136. ape mende la korang cakap nie... cakap la pakai otak... waras la sikit...

    ReplyDelete
  137. semoga bila kita mati nanti malaikat akan tanya apa bangsa kita... bukannya tanya apa agama kita...

    ReplyDelete
  138. balik kepada allah la semua..bila semua org islam amalkan dakwah insyaallah segala batil allah taala akan hapuskan dan allah taala akan tegakkan yang hak..sebab kita ni umat yang terbaik dikeluarkan untuk semua manusia mencegah kemungkaran ajak kepada kebaikan.kebaikan yang paling besar sekali ialah bila kita ajak manusia kepada allah..dan mungkar yang paling besar sekali ialah apabila manusia yakin selain daripada allah..yakin dengan duit,yakin dengan pangkat,yakin dengan harta..ini menyebabkan kita harini terlepas daripada pandangan rahmat allah s.w.t....

    ReplyDelete
  139. jangan salahkan orang lain..apa yang berlaku semuanya salah kita jugak,bila orang islam cintakan dunia Alaah taala akan cabut kehebatan islam..bila orang islam tinggalkan amar maaruf nahi anil mungkar Allah taala angkat kefahaman Al Quran dan bila orang islam caci mencaci sesama sendiri maka orang islam akan terlepas dari pandangan rahmat Allah s.w.t..sekarang ni Allah taala gunakan orang bukan islam untuk menghukum orang islam sebab 3 perkara tersebut dan orang islam kat negara kita rata-ratanya orang melayu,fikirkanlah..

    ReplyDelete
  140. YB Zul, ada lagi pre-episod 13 Mei 1969. Kejadian amuk Cina di Batu Kikir 1968. Bila Cina Tibai anak melayu sampai mati 2 melayu. Lalu orang melayu balas balik, ramai cina gol.
    Jadi kalau ada puak kata politik punya pasal. Memang dungulah,ini perkauman kerana bangsa mendatang ini tak pernah reti dibuat baik pun.

    ReplyDelete
  141. Zul nordin...lu semmmmmmbaaannngggeeee.. Wa sengat samalu lu tau aaaa...Itu jam 1969 Cina tatak puas hati sama itu gomen melayu..Tapi ini kaliii aaaa Melayu tarak puas hati sama itu UMNO..pasal rasuah kroni pembaziran dan lagi lagi...Ada fahhaaammmm. Dalam PAS semua melayu oooooo.

    ReplyDelete
  142. Allah sentiasa bersama-sama dengan orang yang sabar.
    Allah sebaik-baik pembalas tipu daya.
    Jadi bertawakallah...///

    ReplyDelete
  143. kuasa oh kuasa.
    keranamu manusia sanggup bergaduh,memaki hamun dan lain-lain (adakah ini ajaran islam)

    keranamu setengah orang islam bergabung dengan bukan islam(musuh allah yang dinyatakan dalam al quran) untuk merebut mu wahai kuasa.


    keranamu juga orang islam tidak sedar mengperhambakan diri pada kuasa.sanggung bergabung dengan org bukan islam.

    sedarlah wahai umat islam hanya allah kita wajib menghambakan diri..

    pikir2 lah wahai umat islam.

    ReplyDelete
  144. yg masih bodoh x sedar diri ialah melayu pas....[min]

    ReplyDelete
  145. YB ZUL sampaikan benda ni adalah bertujuan mengingati sesama kita dan juga sebagai langkah berwaspada kerana malang itu tidak berbau,
    Dan sekiranya 13mei berulang ia bukan seperti dulu,
    zaman sekarang berbeza la dengan 13mei dahulu,sekarang kita ada ATM,PDRM,RELA dan segala bagai lagi pasukan keselamatan 90% adalah melayu,dan pasukan keselamatan kita cukup terlatih dlm menghadapi segala situasi...
    maaf cakap buat cina yang bermimpi nak gangang melayu,lupakan sajalah ya..kamu semua dah kaya disini,cari makan elok2 laa,kalau mau politik jgn sampai mau sentuh hak melayu..

    buat cina-cina yang "baik" sila nasihat kaum2 kamu yg rasis,ini bumi melayu,tanah melayu,kena ingat hakikat tu sampai bila2..walau kamu semua warganegara,tapi kamu mesti mau ingat asal usul kamu semua... kami melayu sentiasa,akan,selalu dan sangat toleransi dgn kamu semua,kalau 13mei berulang kamu atau kami dan kita semua takkan hidup aman,oleh itu hindari perkara yg akan membangkitkan kembali 13mei...

    ReplyDelete
  146. setuju pandangan budakkampong...pndpt sy, melayu mudah dibeli dgn $$$...kite tgk saje si namewee, senang2 kesane kemari...buat itu buat ini...tp bile melayu buat salah sikit, mcm2 tindakan diambil...penguatkuasaan mudah dibeli oleh org2 cina...kes di stesen minyak cheras, dimana perempuan cina melanngar mati seorg lelaki yg sedang mengisi minyak, senyap semcm kes tu...kalau yg simati tu bangsa cina, smpai skrg kes tu takkan senyap...wallahualam...

    ReplyDelete
  147. Cina dah mengambil iktibar dari tragedi 13 mei. Kalau mereka menentang melayu secara terang-terangan, mereka pasti kalah. Caranya, mereka berpakat dengan melayu desperado yang gila kuasa untuk pujuk orang melayu yang bodoh mengundi mereka, bila dapat kuasa politik, semuanya akan jadi lebih mudah dalam usaha mereka meng'singapura'kan Malaysia ni. Semoga Allah laknat puak-puak PKR dan PAS.. Amin.

    ReplyDelete
  148. Islam dan Melayu ditahan,kaum minoritit patut disembelih dan suruh balik?Apa lancau otak lu orang pikir?Memang BODOH,negara ini sepatutnya makmur dan syukur,tetapi dengan rakyat yang BODOH seperti kamu ni,Malaysia mampos lebih cepat!

    ReplyDelete
  149. lu sial la cina,,lu langsi ar,,tiu ney ley mao..!!!!

    ReplyDelete
  150. halau mca halau dap halau gerakan baru betul n halau mic smua tu bkn org melayu.....umno jgn kawan dgn mca n mic n gerakan nnt jd kuda....sama mcm pas jgn kwn gan dap baru betul n adil........halau semua cina n india....tu ka kita nak

    ReplyDelete
  151. ya..halau cina..halau india..halau melayu...halau semua....biar aku sorg jer duk kat malaysia nie..aku jd pm..jd menteri.jd polis..jd rakyat...malaysia....aku yg punya..muahahahahhahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  152. kita kena ingt cina ada dua jenis,,,1 cina yg baik 1 cina komunis..cina komunis ni jahat..bnyk kt bandar2 besar..diorg ni mcm celaka sket.so kna hati2 ngn cina2 barua niii....

    ReplyDelete
  153. apa-apa pun parang terbang yg dah lama tido kena perasap balik le!

    ReplyDelete
  154. Adoi..kelakar la tgk komen2 pejuang siber ni..ckp xnk kalah..amalan dah cukup ke..diri dah berisi ke?perjuangan ikhlas ke? Klau setakat ramai2 baru nk berani..simpan je la ayat berani mati tu..jgn nati jari tercucuk jarum pon dahn meraung..ade gak yg cakap nk perasap parang terbang blk..??klau xtahu buat cara xtahu..jgn nk tunjuk pandai..orang selempang merah xpernah perasap parang..lagi satu parang tu xpernah terbang..orang selempang merah cuma amalkan zikir Ayat 4..orang selempang merah xpernah baling parang tu bg terbang..cuma bila amalan dijaga..perjuangan ikhlas..bantuan xterduga dr Allah..hijab org cina dlu xnmpak org yg pegang parang..yg nmpak cuma parang je..bukan parang tu terbang sendiri..pejuang2 siber sekalian jgn pandai cakap je..nati nmpak sgt melayu ni bodoh sombong..zaman sekarang kita lawan pakai akal..pakai ekonomi..bru nama jihad..dalam mase sama amalan2 jgn tinggal..bru nama pejuang..

    ReplyDelete
  155. apa yg aku baca komen yg ditulis..byk yg mangatakan semua salah umno..masih tal sedar rupanya..umno yg membela nasib melayu..ni yg di balasnya..sah ni semua org pas..pada mula nya umno hendak bergabung parti dgn pas,tp parti mna yg menolak bulat2 utk bergabung itu. then pas yg bergabung dgn DAP,PKR..yg korang bising plak..apa sumbangan pas dlm malaysia ni?? hnya membelahkan rkyat ada laa..aku bukan seorg yg anti pas,but perjuangan pas sudah tidak relevan dgn prinsip sebenar parti tersebut,semua hnya mengejar nama,kuasa,dan pangkat..snggup mengadaikan maruah,agama,dan bangsa..psal gereja di selangor tu,pas senyap je. apa yg aku boleh ckp disini, parti cina mmg bercita cita besar nk mengambil alih negara..jd bersiap sedia laa menawan semula negara ini dri cina..kuasai ekonomi..tngkatkan lg usahawan2 melayu..insyallah semua ini boleh berlaku,dgn komitmen semua pihak,tnpa berbelah bahagi fahaman parti. sama melayu,sama agama,bergaduh..bodo.

    ReplyDelete
  156. Sekarang bila relevan nya DAP DAN PENERIMAAN MASYARAKAT UMUM TERHADAP DAP, baru kelam kabut nak buka cerita 13 mei, cina punya angkara dsb..cuba check balik, siapa yg buat silibus, rangka dan edarkan, selama ni silibus sejarah semua sapa yg buat, DAP ka PAS??? nak kecoh2 pasal DAP, yang MCA hina hukum ALLAH, korang diam, plss la, bukak mata..kenapa skang terjerit2 nak buka sejarah itu sejarah ini...?????ludah ke langit, kahak bersepai di dahi sendiri...

    ReplyDelete
  157. Anon Jan 19, Apa ko bangap sangat, ni cerita sejarah, bila2 ckp pon tetap sama, point di sini nak bagi tau, Cina rasis yang macam DAP tu la punca 13 Mei, ini menunjukkan kamu tu bodoh, nanti bila DAP berkuasa, Melayu akan jadi mcm Singapore, ntah2 anak ko nak sekolah pon susah, sebab ko bangap jadi nak bersaing masuk U ngan Cina yang banyak duit tu ko tak mampu

    ReplyDelete
  158. Wahai sahabat-sahabat Malaysia sekalian, janganlah kita saling membenci di antara sesama kita. Kerana sesungguhnya kita tidak punya kuasa dalam menentukan hidup mati sesiapa pun dalam dunia ini melainkan Tuhan. Janganlah disebabkan sejarah 13 Mei tersebut menjadi alasan kepada kita semua untuk saling membenci dan tidak percaya antara kita. Tetapi, jadikanlah sejarah tersebut satu pengajaran pada kita bahawa betapa pentingnya perpaduan diantara masyarakat kita yang majmuk dengan pelbagai kaum, agama dan budaya. Biarlah sejarah hitam tersebut menjadi satu teladan dan bukannya menjadi ikutan di masa hadapan. Sayangilah nyawa sesama kita yang telah diberikan oleh Tuhan. Siapalah kita untuk menghakimi orang lain? Membunuh itu adalah perbuatan yang sungguh terkutuk dan terhina di mata Tuhan. Adakah kita ingin manusia seperti itu dimata TUHAN? Maafkanlah dan anda akan lebih damai dalam hidup. Tidak kira agama ataupun kaum...kita semua ini adalah manusia lemah yang semuanya hanya menumpang di DUNIA ini dengan izin Tuhan. Saling menuding jari hanya akan merumitkan dan menyukarkan lagi keadaan perpaduan di negara kita ini. Sesungguhnya Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang tahu menghargai pentingnya perpaduan rakyatnya terutamanya dalam keadaan masyarakat yang majmuk ini. Siapa kita untuk membunuh? Siapa kita untuk menentukan segalanya? Siapa kita untuk mengutuk orang/kaum/agama lain? Sekiranya kita ini umat Tuhan yang mempunyai didikan agama, janganlah kita melakukan apa pun yang tidak baik dimata-Nya dan janganlah kita melakukan apa yang dikeji oleh-Nya. Saya sayangkan keluarga saya. Saya sayangkan saudara mara saya. Saya sayangkan kawan-kawan saya. Saya sayangkan Negeri saya. Saya sayangkan Negara saya. Dan Saya sayangkan AGAMA dan TUHAN saya yang satu. Yang mendidik dan mengajar saya tentang kerendahan hati dan membenarkan saya mengerti betapa kecilnya saya di dunia yang hanya sementara ini. Berbaiklah kita sesama kita. Janganlah kita biarkan Peristiwa Hitam tersebut berulang kembali. Belajarlah kita daripada sejarah tersebut dan janganlah biarkan diri kita mengulangi apa yang telah dilakukan pada masa tersebut. SAYA SAYANG RAKYAT MALAYSIA SEMUA.

    ReplyDelete
  159. PEMIMPIN2 UMNO YG BERKUASA YG MENGKHIANATI ORG MELAYU SENDIRI TAK NAK CINCANG KE YB KULIM ?

    SEORANG PEMIMPIN MELAYU ROGOL GADIS MELAYU, DIBELA OELH PEMIMPIN CINA AKHIRNYA BELIAU DIPENJARA 2 TAHUN. PEMIMPIN MEROGOL ITU BEBAS.

    SIAPA KITA NK PENGGAL KEPALA DALAM KES TERSEBUT?

    ZUL, JGN SUKA2 BAKAR API PERKAUMAN. NAK BAKAR, BAKAR API MENEGAK KEADILAN DAN MENENTANG PENYELEWENGAN PEMIMPIN YG ADA. MEREKA ITU TERDIRI DRI MELAYU CINA DAN INDIA. MANGSA MEREKA ADALAH RAKYAT YG MELAYU CINA DAN INDIA.

    JGN SEMANGAT MELAYU HIDUP MELAYU TK TENTU HALA, DIBELAKANG KHIANAT BANGSA SENDIRI...JUAL KAMPUNG BARU, JUAL TLDM SG BESI, GADAI TG PAGAR, SEDEKAH SINGAPURA....SIAPA BUAT SEMUA TU... CINA KE.. INDIA KE???

    ReplyDelete
  160. yg memberontak2 di BERSIH tu semua hanya jd pak turut pemimpin2 PR saja.. Melayu dah tak kuat lagi dah kt Malaysia ni..tambah lak konon2 BERSIH ni suara rakyat Malaysia.. ni semua propaganda yg memang akan memecahkan Bangsa Melayu .. DAP dan PKR gunakan PAS kerana PAS membawa imej Islam..terang3 org Melayu akan angguk dan dengar whatever PAS cakap... Orang Cina dan India walaupun selesa dengan kehidupan di Malaysia, tetapi dorang ni still nak bangsa dorang ni memerintah Malaysia..sekali Cina dapat negeri tu,,jangan harapla Melayu nak dapat balik.. Melayu3 yg bencikan kerajaan atas sebab2 rasuah la, salah guna kuasa la, isu ptptn la, barang naik la.. jadi geng puak2 Racist ni.. bak kata orang.. alang2 puak2 Melayu2 'kurang cerdik' ni benci kerajaan,gunakan dorang untuk tumbangkan kerajaan... bile DAP PKR menang.. yg menariknya.. cina MCA, GERAKAN..akan masuk geng DAP..kwn2 cina anda yg baik dgn anda,,, mula pijak anda..still ade yg baik tp dr segi politikal ..kompem2 dorang sokong DAP... mase tu Melayu dalam dilema..PAS berkuasa di kelantan sahaja..negeri lain jatuh terkulai ke tangan PR..maybe Johor selamat..tp sampai bile.. senang cite...tgk saje Pulau Pinang..yg tukang protes di sane kaum Melayu..jangan sampai nak Azan pun dihalang... Siapa nak pertahankan kedaulatan Islam di Malaysia kalau bangsa Majoriti Muslim rebah di tanah sendiri..sudahla ekonomi tidak mampu dikuasai..kuasa politik pun sudah hilang..Tapi awas DAP... sekali anda sentuh Islam..alter bangsa Melayu akan hidup..,,Melayu tak kira dr UMNO, PAS, PKR, PERKASA dan lain2... Melayu plzz bersatu.. Anda pemegang syiar Islam di rantau Asia Tenggara ni.. Jatuh kita, jatuhla Islam.. Sebab kita sendiri tak berusaha pertahankannya.. PAS dan UMNO adik beradik... cubit peha kiri, peha kana terase.. PAS yg unggul ilmu Islam didik saudara UMNO ke arah yg lebih baik.. tak perlu bergabung2 dengan pkr dan DAP yg rata2nya berfahaman rebellion dan revolutionist yg terang2 ambil dr barat. Buang sistem tong tahi DEMOKRASI ni..demokrasi selamanya takkan bersih.. kembali ke sistem KHILAFAH.. Hidup Islam.Hidup Melayu..

    ReplyDelete
  161. please laaaa....aku membenci POLITIK!!!!!

    ReplyDelete
  162. http://nusantara3008.blogspot.com/

    ReplyDelete
  163. semuuuuaa pandai ckp jer... 13 mei la apo la tapi apo korang buat... tuduh ore yg beragama islam macam2 siap buat masuk surat kabor melayo g... ado ko islam ngajar cam tu... sikit2 seks..seks..seks..seks... ado mahkamah tapi jadi apo...

    ReplyDelete
  164. bodoh la korang semua nih..maseng2 blagak gengster konon, pandai cakap je (cakap blakang boleh la bro) mai berentap kat depan tgk...bacoolll la weh....malaysia aman biar la aman..jgn nak porak perandakan negara kita yg aman nih bodoh !

    ReplyDelete
  165. melayu DAP , sedar ke tak? nik aziz kata orang umno solat x dapat pahala, bagaimana pula anda , melayu DAP, x berani nik aziz nak beri komen kat melayu dap ni kerana meraka akan beri undi pd nik aziz kan kan

    ReplyDelete

  166. Salam... DAP bersikap RASIS dan menghina kaum bumiputra serta boleh dipertuduhkan di bawah AKTA HASUTAN 1948 kerana mempertikaikan hak istimewa Bumiputra sebagaimana dinyatakan dalam Undang-Undang Tertinggi Negara iaitu Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

    Visi dan Missi DAP untuk menghapuskan hak istimewa bumiputra (On Nation Building - Abolition of the division of "bumiputra" and "non-bumiputra" and the implementation of ethnic equality (Menghapuskan pembahagian bumiputra dan bukan bumiputra, dan perlaksanaan sama rata untuk semua etnik.) Rujuk: http://dapmalaysia.org/newenglish/au_vm_pp.h

    ReplyDelete
  167. xsemua org cina mau semua nie terjadi kembali.. klau anda rasa kita melayu baik terima org asing dibumi melayu.. sama jew ngan cina. mereka berpikiran sama.. apa yg anda rasa (syg. cintakan negara. hormat. dll) pasti ada pada orang cina.. klau ada segelintir org melayu jahat.. sama juga pada orng cina.. yg penting bersatu padu.. hanya segelintir org cina yg melampau2..

    ReplyDelete
  168. teringat buku yang aku baca, 'chronicles of lazy native.' Ia tulisan mat salleh dulu2, mengatakan ada satu bangsa di asia iaitu melayu...dasarnya pemalas. Bila ditegur pemalas melayu akan melenting marah tanpa cuba befikir dan membaiki. Cuba lihat kenyataan sekarang, ekonomi siapa yang pegang? Kenapa cina yang pegang? Harga barang naik, menteri buat apa? main testis? sebab menteri cuma ada perkataan kuasa, tapi kenyataannya, harga turun naik, cina yang tentukan. Jangan jadi bodoh wahai melayu, zaman berparang2 ni, ketinggalan zaman. Paleolitik betul pemikiran. Harini hang tetak sorang cina..., esok hang kena tangkap polis...hang nak cakap apa? nak ulang 13 mei sensorang? Kalau hang terer, cari la geng 5-6 orang, kalau kena gantung, tak kena sorang. Hang nak tetak atas nama apa? melayu? mati kapir la hang. kalau atas nama islam, cukup ka syarat nak mati syahid? ingat senang macam kira 123 ka kalau nak mati syahid? tapi aku rasa hangpa ni tak cukup akai lagi....akai pun ada kat lutut. memang dasar bangsa pemalas. Singapore sapa yg bagi keluar malaysia? bukan melayu ka? duduk melepak tak tentu arah, anak melayu kan? ada hangpa nampak anak cina melepak, melalak, hisap ganja? merempit meniarap atas moto anak cina ka? cerita pasal bersatu, orang cerdik takkan boleh bersatu dengan orang ada akal sebesar kacang tanah.

    ReplyDelete

POST TERKINI

Page Navigation

Blog Archive

nuffnang

Blog List

ohbelog

busuk

Total Pageviews

Counter

Alexa

review http://www.celahgelegar.blogspot.com on alexa.com